ga
door gatsonides Dec 23, 2016 om 07:32
Voeding & gezondheid

Moet ik mijn medicijnen 4x per jaar bij de apotheek afnemen?

Op dit moment ben ik mijn zorgverzekering aan het bekijken en zie het volgende: het afgelopen jaar heb ik €235 eigen risico betaald aan WMG- tarief. Dit is o.a voor de 4 medicijnen die ik standaard de rest van mijn leven in moet nemen en bijna niks kosten. Deze zijn in januari, april, juli en sept uitgegeven. Oftewel heeft dit mij16x €6,40 = €102,40 eigen risico gekost. Verder heb ik daar bijna niks van gebruikt.

Kan dit anders? Ik zie dat de medicijnen nog lang goed zijn dus zouden ze ook 1x per jaar uitgegeven kunnen worden. Scheelt toch €76,40 eigen risico en kan ik mijn eigen risico rustig ophogen naar €885 wat mij weer €240 aan premie.

10752 17 Rapporteer

getty
door getty - Dec 23, 2016 om 09:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stel de vraag eens aan uw apotheker.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2016 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die medicijnen kunt u maximaal maar voor drie maanden krijgen.

Maar als u dit jaar slechts € 235,00 zorgkosten hebt gehad en u verwacht dat volgend jaar ook te hebben, hoeft toch niets u tegen te houden uw eigen risico extra te verhogen?

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2016 om 09:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Toch vind ik het vreemd, dat je medicijnen die je jaar in jaar uit moet gebruiken niet bijv. 1x per half jaar kunt mee krijgen. Lijkt mij inderdaad meer een maatregel om de apotheker van inkomsten te voorzien.

DOOR TIJGER1 - 23 DEC. 2016 OM 09:31
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Nee, die medicijnen kunt u maximaal maar voor drie maanden krijgen.

bokskabouter
door bokskabouter Dec 23, 2016 om 13:17
32 Antwoorden / 4 Vragen

@Carola83 - Één van de reden om voor maximaal 3 maanden medicijnen te verstrekken (bij b.v. opiaten is dat maar één maand) is om verspilling te voorkomen.
En ja, dat apothekers daaraan verdienen lijkt mij nogal logisch of werkt u (of heeft u gewerkt) zonder enige verdienste. Vergeet niet, dat een apotheker een volledige studie medicijnen achter de rug heeft (en dus basisarts is) en daarna voor de richting apotheker heeft gekozen. olgens uw theorie zou b.v. een huisarts ook geheel gratis zijn of haar diensten moeten aanbieden.

vr1944
door vr1944 Dec 23, 2016 om 15:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een apotheker is in principe een zelfstandige winkelier die met winst medicijnen verkoopt .Voor iedere ( herhaal) recept € 6,40 per keer rekenen in mijn geval is dat € 760 per jaar .Dat is een leuke bijverdienste waar hij niets meer voor hoeft te doen dan  bv een baas van een slijterij.Het is te hopen dat de baas van slijterij niet op het idee komt om € 6,40 afleveringskosten te bereken op een flesje bier om zijn studie terug te verdienen.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijverdienste? Waar heeft u het over. Dat is de vergoeding voor zijn werk.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944. U gebruikt 30 medicijnen per dag? Verschrikkelijk.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2016 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk is dat vergoeding voor zijn werk. Maar als er voor medicatie die je structureel, jaar in, jaar uit gebruikt een termijn van 6 maanden gehanteerd wordt, verdient de apotheker nog meer dan genoeg en bovendien heeft hij/zij er minder werk aan. Wordt de rij wachtenden hopelijk ook wat korter.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Het gaat er mij niet om of het voor 3, 6 of 12 maanden wordt uitgeleverd. Die maximum voorschrijf periode is door de overheid voorgeschreven, niet door de apotheker. Er wordt net gedaan alsof die apotheker van ergens anders nog een salaris krijgt en maar als vrijwilliger in die apotheek staat. En zoals @ vr1944 een apotheek vergelijkt met een slijterij, alsof die apotheker zelf de prijs van de pillen bepaalt.

Cookies
door Cookies Dec 24, 2016 om 00:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik weet dat het door de overheid is voorgeschreven. Maar ik hoef het toch niet eens te zijn met alles wat de overheid voor schrijft.

vr1944
door vr1944 Dec 24, 2016 om 10:38
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Tijger
Zo erg is het niet het zijn  13 recepten . Ik heb wel een rekenfoutje gemaakt. Het moet € 332,80 zijn.Het zal mij verder een worst zijn hoe iedereen zijn zakken vult , ik ben mijn eigen risico  in januari toch al kwijt.

jo
door jorisw - Dec 23, 2016 om 09:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even los van alle verzekeringszaken: het is nog maar de vraag of je deze medicijnen tot in lengte van jaren moet gebruiken. Je ziet regelmatig dat de situatie verandert bij patienten waardoor de medicatie moet worden aangepast. Of dat je iets anders er bij krijgt waardoor deze medicijnen misschien niet meer gebruikt kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2016 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die maximaal drie maanden aan medicijnen zijn voorgeschreven door de overheid. U kunt bij uw zorgverzekeraar wel aangeven dat u voor zes maanden naar het buitenland gaat en dan mag maximaal voor zes maanden geleverd worden. Scheelt u € 50,00. Er wordt uiteraard niet gecontroleerd of u ook echt gaat.

tenormin
door tenormin Dec 23, 2016 om 11:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Goede tip eigenlijk, zou men op het eerste gezicht denken. Maar wat als men "gewoon" ziek wordt en doktersbezoek nodig is. Krijgt men gegarandeerd een medicijn, zoals b.v. een antibiotica kuurtje, waar je voor naar de apotheek moet. Sta je daar midden in de "half jaar vakantie". Zou ik dan niet durven.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet zo bangig. Je moet er wat voor over hebben als je € 50 wilt besparen:-)) Laat je het de buurvrouw halen. Want je bent voor die nieuwe "ziekte" naar huis teruggekeerd. En overigens zijn al die antibiotica kuurtjes ook niet goed voor een mens:-)) Toen wij voorheen 's zomers vier of vijf maanden door Frankrijk voeren, nam ik ook voor een half jaar mee, want er kan ook nog weleens wat mee gebeuren. Nooit een probleem gehad.

hansje klein
door hansje klein Dec 23, 2016 om 12:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....een creatieve Tijger1! ;-))

ou
door oudewouter Dec 23, 2016 om 13:22
52 Antwoorden / Vragen

Je mag niet "zomaar"  langer dan 3 maanden buitenslands vertoeven. Dat moet je melden!   (Doen echter weinig mensen)

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@oudewouter. Onzin.

tenormin
door tenormin Dec 23, 2016 om 14:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@oudewouter. Aan wie zou je dat dan moeten melden? Je pensioenfondsen of A.O.W. verstrekker?Zou ik kwartaalwerk aan hebben. ;-((

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin, het is ook flauwekul.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2016 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tenormin, dat moet je melden bij de AIVD en de FIOD. En mensen die een partner hebben: wel handig om die het ook even te laten weten dat je voor lange tijd vertrekt.;-))

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. BPR

Artikel 2.43

  • 1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek. @Tenormin. Dus als u meer dan acht maanden achtereen van plan bent in Amerika te zijn, moet u dat bij de gemeente melden.

tenormin
door tenormin Dec 24, 2016 om 19:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Lees dit nu pas (geen melding): ik ben de besodelatafelt om dat bij de Gemeente te melden. In Amerika mag ik 90 dagen blijven; vlieg dan even naar Canada, volgende dag weer terug en nieuwe periode van 90 dagen. (Ik zou het wel doen als ik mijn flat mag blijven aanhouden ZONDER te betalen). Wat dus niet zo is en in sprookjes geloof ik ook niet. Wat zou zo'n aangiftetermijn dan betekenen, voor mij in dit geval?

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2016 om 10:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jorisw: dat is het argument dat gebruikt wordt om medicijnen maar voor 3 maanden mee te geven. Als ik naar mezelf kijk en de mensen om me heen, wordt er al 10-20 jaar dezelfde medicatie gebruikt, komen door de jaren heen wel andere medicijnen bij. En als ik meer moet gaan gebruiken van een medicijn bijv. van 60mg naar 120mg, dan neem ik 2x60mg in totdat ze op zijn.

hansje klein
door hansje klein - Dec 23, 2016 om 11:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zou wel enkele redenen kunnen bedenken waarom u niet zoveel aan voorraad krijgt.

- Mogelijk verandert het merk ooit en is een ander merk met dezelfde werkstof goedkoper
- U krijgt een tweede medicatie voor iets anders en dat is onverdraagzaam met dit merk
- Niet te hopen, maar ook u kunt overlijden en een grotere voorraad kan dan de container in
- Logistische problemen voor de producent of groothandel e.a.
- Natuurlijk ook een voorziening om apothekers inkomen te bezorgen

Mogelijk heeft de wetgever dit voor ogen gehad bij het vastleggen van de spelregels.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 23, 2016 om 12:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als uw medicijnen bijna niets kosten waarom betaalt u ze dan niet zelf.
Dan heeft u wellicht nog wat financieel voordeel en kan uw eigen risico naar 885 euro.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welk voordeel ziet u dan? Je krijgt normaal gesproken medicijnen alleen op recept, dus je betaalt de kosten. En de Ts kan nu natuurlijk ook al simpel naar € 885 als er maar ruim € 200 geclaimd wordt.

lo
door lovewinnie - Dec 23, 2016 om 13:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze ideeën voor 12 maanden meegeven moet de apotheek wel een enorme voorraad hebben denk u niet. Gebruik zelf veel soorten medicatie en zoontje ook en 3 mnd is de max. Maar goed ook. Wat denk u dat er anders weggegooid moet worden bij overstappen andere medicatie, overlijden van de persoon etc.  Ze nemen niks terug en gegarandeerd dat er dan duizende euros aan medicatie in de container belanden.
Heb ook medicatie voor bijv de schildklier die ik me leven lang moet slikken en zoontje is insuline afhankelijk maar 3 maanden is echt wel voldoende hoor.

gerbera
door gerbera Dec 23, 2016 om 15:07
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Die voorraad valt wel mee. Zelf krijg ik per 3 maanden bericht van de apotheek dat mijn herhaalrecepten zijn opgevraagd. Aan de hand hiervan worden de medicijnen besteld en kan ik ze 1 á  2 dagen later ophalen. Dus dat gaat niet op. Een meest voor de hand liggende oorzaak is het feit hoe mensen hun medicijnen bewaren. In sommige gevallen kan het dan zijn dat langer dan 3 maanden verstrekken niet verantwoordt is, ondanks de bruikbaarheid op de verpakking.

lo
door lovewinnie Dec 23, 2016 om 16:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als ze voor iedereen voor 1 jaar moeten opslaan? Das toch niet te doen. Krijg per 3 maanden voor mijn en zoontje echt al 2 flinke tassen mee.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lovewinnue. Ook de apotheker kan twee dagen van te voren bestellen.

Gr
door Grunn1 Dec 24, 2016 om 19:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@lovewinnue. niet iedereen heeft tassen vol medicijnen nodig. Elke 3 maanden krijg ik 2 x 3 kleine doosje die samen makkelijk in 1 jaszak passen.

ho
door honza23 - Dec 23, 2016 om 14:52
261 Antwoorden / 3 Vragen

kijk eens of ze ook als generiek medicijn (patentvrij, dus dan ook van andere fabrikanten verkrijgbaar) verkrijgbaar zijn; als dat zo is heeft Univé (en dan waarschijnlijk dus ook VGZ) een mooie regel: die medicijnen worden niet ten laste van je eigen risico gebracht ! Alleen de advies/uitgiftekosten van iets van 6 euro nog wat per medicijn per uitgifte betaal je dan

snrwo1
door snrwo1 Dec 23, 2016 om 17:06
33 Antwoorden / 2 Vragen

Daar ging het nu juist om. 16 keer € 6,40 / jaar is 102,40 . Daar kan je dus niet onderuit. De stelling cq vraag was nu juist, kan dit niet goedkoper door minder keren medicijnen op te halen, dus bijv. 1 / jaar, maar dat gaat dus niet

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@snrwo1. Als de medicijnen niet ten laste gaan van het eigen risico, wordt dat bedrag al automatisch lager. De meeste verzekeraars brengen overigens alle medicijnen ten laste van dat eigen risico.

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2016 om 15:19
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie dat de medicijnen nog lang goed zijn dus zouden ze ook 1x per jaar uitgegeven kunnen worden.
Dit gaat alleen op als deze op de juiste wijze worden bewaard.
Sommige mensen gaan zo slordig hier mee om dat bij langer gebruik dan 3 maanden het medicijn niet meer gegarandeerd kan worden. Een pak melk kun je gem. 7 dagen bewaren mits afgesloten en gekoeld. Zet hem 7 dagen buiten de koeling, al dan niet geopend, en het is bedorven. En zo gaan mensen soms ook met hun medicijn om.

koekeloer
door koekeloer - Dec 23, 2016 om 23:37
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom denkt U dat U 76,40 minder betaalt als U de medicijnen in 1 keer voor een heel jaar krijgt? Ik snap Uw rekenwijze al helemaal niet. U krijgt 4 medicijnen en moet 16x6,40 betalen. Zij alle medicijnen dan even goedkoop?

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over de prijs van de medicijnen.

gerbera
door gerbera Dec 24, 2016 om 15:05
7356 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts rekent dat deze over elk medicijn afzonderlijk €6,40 terhandstelling moet betalen en dat 4x per jaar =€102,40. Maar de rekenwijze van de Ts klopt niet want het is gewoon 4 x € 6,40 dus € 25,60 per jaar. Zou je dat 1 x per jaar doen scheelt het slechts € 19,20

Cookies
door Cookies Dec 24, 2016 om 15:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gerbera: TS gebruikt 4 verschillende medicatie, dus 25,60 x 4 = ????

gerbera
door gerbera Dec 24, 2016 om 23:06
7356 Antwoorden / 14 Vragen

@carola83 u hebt gelijk, nog ff nagekeken en je betaald per medicijn.

de
door denotto - Dec 24, 2016 om 18:57
66 Antwoorden / 17 Vragen

Van mijn huisarts krijg ikeen lekker voorraadje van mijn medicijnen op t end van t jaar als ik door het eigen risico heen ben. Dus als je er goed mee omgaat, kan dat zeker vaker dan om de 3 maanden (apotheek trouwens niet blij)...

lu
door lucyl - Dec 24, 2016 om 22:25
18 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn weten mag een apotheker maar 1x €6,40 per medicijn per jaar rekenen en de 3x herhalingen in dat jaar niet,misschien is het weer veranderd maar zo is het altijd wel geweest dacht ik.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo is het dus nooit geweest. Hij mag dus per receptregel rekenen.

lu
door lucyl Dec 24, 2016 om 23:25
18 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger,ik heb nog op google gekeken maar daar hebben ze het ook over eerste uitgifte tarief dat een jaar geldig is.

lu
door lucyl Dec 24, 2016 om 23:35
18 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger,ik zie nu standaard 6,40 en een nieuw medicijn 6,40 er bovenop,

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2016 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lucyl.Als men een nieuw medicijn krijgt, betaal men en de eerste uitgiftekosten en de terhandstellingskosten. Bij elk volgende recept betaalt men terhandstellingskosten, vooropgesteld dat dat volgende recept binnen een jaar verstrekt wordt.

fedja
door fedja - Dec 27, 2016 om 15:09
23 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet wat voor soort verzekering je hebt, maar ik zou dan kijken naar een andere verzekeraar. Mijn verzekeraar vergoed de apotheekkosten uit de ziektekostenverzekering. Ik moet alleen een eigen risico betalen voor de medicijnen die ik gebruik. Daarnaast is er een eigen bijdrage voor de tandartskosten. Er is dus een verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage.

gerbera
door gerbera - Dec 27, 2016 om 22:38
7356 Antwoorden / 14 Vragen

@ fedja, Zou dan nog maar eens goed kijken, mogelijk dat uw verzekering reeds vooruitloopt omdat de terhandstellingskosten e.d. met ingang van 2017 niet meer afzonderlijk vermeld worden maar in de prijs van het medicijn is opgenomen

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2016 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fedja

Uiteraard vallen de medicijnen onder het eigen risico, maar ook de kosten die de apotheker rekent. Dat heeft niets van doen met ern eigen bihdrage.

Tandartskosten vallen niet onder de basisverzekeringen en hebben hier niets mee van doen.