ennoborg
door ennoborg Jun 17, 2022 om 15:02
Voeding & gezondheid

Moet ik snoepgroente nou wassen, of niet?

Ik eet elke dag snoeptomaatjes op brood, voor mijn gezondheid, en het gemak, dat je ze zo uit het bakje graait, zonder gedoe.

Vandaag las ik echter op de verpakking dat ik ze moet wassen, en dan is het gemak voor een groot deel weer weg. En daarnaast lees ik op sites ook dat je snoepgroente niet hoeft te wassen, omdat die al op een heel schone manier wordt geteeld.

Hoe zit dit nu echt? Moet ik afgaan op de informatie op de verpakking? Verschilt dit misschien nog per merk?

11779 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jun 17, 2022 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Als er op de verpakking staaat dat je de snoeptomaatjes moet wassen, dan moet je ze wassen.
Het is aan jou of je je er wat van aantrekt of niet.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 17, 2022 om 15:21
853 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb regelmatig snoepgroenten en die haal ik meteen uit de plastic verpakking en dan is het natuurlijk een kleine moeite om die in een zeef even onder de kraan af te spoelen en in een (glazen) schaal te doen en de verpakking bij het pmd doen.

Wil jij ze niet afwassen dan doe ja dat toch niet. De keuze is helemaal aan jou.

Niet dat ik een milieu-activist ben, maar kijk je naar het land van herkomst? ;-))

ennoborg
door ennoborg Jun 17, 2022 om 16:01
24 Antwoorden / 3 Vragen

De reden van de vraag was eigenlijk gericht op de aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen, die je dan zou moeten afwassen. Iemand daar een idee van? Of zou dat ook weer per land verschillen?

De tomaatjes die ik nu heb zitten in een bakje van dun plastic, van Albert Heijn, en komen uit Nederland. Maar ik heb ze ook uit Marokko gehad. Ik mijd in het algemeen wel de emmertjes, omdat die veel meer plastic bevatten.

Thecla58
door Thecla58 Jun 17, 2022 om 16:07
853 Antwoorden / 3 Vragen

Tenzij je groenten uit eigen (volks)tuin hebt dan kun je er vanuit gaan dat op alles bestrijdingsmiddelen zit. Dus tja... aan jou nog steeds de keuze om het wel of niet af te wassen.
Snap het wel... je loopt lang de tomaatjes en dan is er snel een pakken wel zo gemakkelijk. Maar als je ze afwast (is in het begin even wat meer werk) liggen ze ook voor het grijpen, misschien wel sneller want het kan zomaar zijn dat je het deksel nog moet optillen ;-))

Die emmertjes kun vaker hergebruiken. Je kunt ze afwassen en daar restjes in bewaren. Je kunt er kruiden in planten zodat je die meukvrij in je keuken hebt. Scheelt weer de verpakkingen waarin je ze in de winkel koopt.

Ja
door JannyBoe Jun 17, 2022 om 16:13
511 Antwoorden / Vragen

Altijd wassen. In dit artikel staat voldoende onderzoeksmateriaal om alle groente en fruit schoon te maken voordat je ze eet. 'Twee van de drie stuks groente of fruit in Nederlandse winkels bevatten resten van gewasbeschermingsmiddelen. Het gaat bijna altijd om een cocktail van verschillende bestrijdingsmiddelen. De afgelopen zeven jaar is het aantal gifresten op aardappelen, groente en fruit toegenomen, blijkt uit een analyse van meetgegevens van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) door Pesticide Action Network (Pan) Nederland.' 'Uit de analyse van de NVWA-gegevens blijkt dat Nederlandse landbouwproducten meer gifresten bevatten dan buitenlandse. Er zijn 2192 plantaardige producten geanalyseerd, waarbij 214 verschillende middelen zijn aangetroffen, gemiddeld 2,5 residuen per monster. Op meer dan de helft van de producten zaten twee of meer resten. Op fruit zitten de meeste residuen: gemiddeld 3,6 per meting, maar dat zijn er 4,0 bij in Nederland geteeld fruit zoals aardbeien, frambozen, peren, appels en kersen. Nederlandse bramen en pruimen zijn juist schoner dan de buitenlandse. Rozijnen, druiven(bladeren) en nectarines, allemaal van buiten Nederland, scoren veruit de hoogste aantallen gifresten. Bij groente is het gemiddelde aantal residuen 1,4, en 1,7 voor Nederlandse teelt. De verhoging zit hem in radijsjes, spruitjes, spitskool, knolvenkel, paksoi, wortels en broccoli. Andere Nederlandse groenten zijn even vervuild of schoner dan buitenlandse. Bij aardappelen ligt het gemiddelde aantal residuen op 1,3 en voor in Nederland geteelde soorten op 1,4.'

tenormin
door tenormin Jun 18, 2022 om 22:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, ik had vroeger een volkstuintje. Daar zaten inderdaad geen bestrijdingsmiddelen op. Maar de katten zeken er vrij en vrollijk op los hoor. Dat was extra schoonmaken, vooral de sla/prei en andijvie. Tegenwoordig is het bijna zoeken om zand etc. in sla/prei en andijvie te vinden. En toch, ouderwets als ik ben: ik was de groenten nog net "zoals in de goed oude tijd, die natuurlijk niet zo goed was). Ha, ha.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 17, 2022 om 15:53
2038 Antwoorden / Vragen

Ik was alle groenten en fruit behalve als ze voorgewassen zijn en dat zou ik bij snoepgroenten ook doen. Enkel champions en kruiden was ik niet en bij de kruiden heb ik daar ook altijd een beetje een dubbel gevoel bij.

panter22
door panter22 Jun 18, 2022 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Verse kruiden kun je rustig wassen. Na het wassen even wikkelen in keukenpapier om te drogen.

Topantwoord

me
door mein33 - Jun 17, 2022 om 16:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De aanwijzing staat er niet voor niets op.
Gemak dient de mens, maar eventuele  resten van bestrijdingsmiddelen kun je naar beter proberen zoveel als mogelijk weg te wassen, uw lichaam zal u er dankbaar voor zijn.  ;-))

sira
door sira - Jun 17, 2022 om 21:09
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Om eerlijk te zijn, ik doe het nooit. Misschien een geluk bij een ongeluk, maar ik heb mijn pensioen gehaald ;-))

https://www.verseoogst.nl/blog/5-tips-over-snackgroente

me
door mein33 Jun 17, 2022 om 22:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ha,ha, maar dan begint het ook pas !   ;-))

sira
door sira Jun 17, 2022 om 23:02
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Oh jeetje, denk je? Dus ik kan nog wat tegemoet zien ;-)) Wat zijn de eerste symptomen?

me
door mein33 Jun 17, 2022 om 23:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niets loos en ik bedoel het positief want wat is er prettiger dan 'niets moet en (bijna) alles mag'.  ;-))

tenormin
door tenormin Jun 17, 2022 om 23:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Haha@sira, ik val nog onder de eerder gepensioneerden: de VUT heette dat toen: dus, op ruim een maand na: 25 jaar pensioen. (82). Maar wel met wassen van groente en fruit. Dus: we zullen het niet weten wat al dan niet goed was/is. Tis een fluitje van een cent om wel te doen, en ook om het niet te doen. ☺

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2022 om 23:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry voor late reactie @ennoborg (problemen met inloggen): ik koop ook altijd snoeptomaatjes, komkommertjes, kant en klare soepgroente etc. maar, echt wel, was het hele zootje nog een keertje. Je hoort immers ook vaak: een beetje geraspte citroenschil? Nu, daar gaat echt eerst een flinke borstel overheen. Ik was dus alles wat al "kant en klaar" is. Ook de 'geschoonde' spruitjes'. Ja, gemak dient de mens maar toch, een -misschien - extra gewassen stukje fruit of wat dan ook: zoals ook @tecla58 schrijft. En, geen toegevoegde waarde, ik snoep me naar aan (toch) gewassen snoeptomaatjes. ☺

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jun 18, 2022 om 09:27
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Snoepgroentes zijn normale groentes en dienen ook als zodanig behandeld te worden. Het enige verschil met normale groentes is dat snoepgroente wat langer gerijpt zijn en dus na openmaken van de verpakking direct eetbaar zijn. De verpakkingen die ik ken zijn aan de onderkant voorzien van een aantal gaten en dat maakt het afspoelen met water een stuk gemakkelijker want al zijn de groentes al redelijk schoon er kunnen altijd resten achterblijven. Wat me wel opvalt is dat snoepgroentes zoals tomaten veel kleiner zijn dan normaal en bedoelt zijn om als zijnde snoep zo op te eten. Als u de snoeptomaten als broodbeleg gebruikt zijn de gangbare tomaten het meest geschikt die zijn ook direct eetbaar en nog veel goedkoper ook. Snoepgroentes zijn hot items en de marketing er omheen maakt ze populair maar in feite koopt u snoepgroentes die op het einde van het rijpingsproces lopen en bij niet direct consumeren gaan rotten. Het tv programma Keuringsdienst van Waarde heeft er ooit een aflevering over gemaakt en toen bleek dat snoepgroentes niets meer of minder dan een marketing truuk was want blijkbaar heeft de klant er behoefte aan vanwege gezond eten en er een boel geld voor over heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2022 om 09:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen u noemt is bedoeld als waarschuwing omdat de verkoper er rekening mee houdt dat er sprake kan zijn van hygienisch rissico door plukken, vervoer naar de inpakplek, het inpakken etc. Op zich wel merkwaardig, ik zag dat nog nooit op verpakking maar dan meteen met de melding erbij dat ik normaliter tomaten, tomaatjes etc. en ook ander fruit als appeld, pruimen, aarbeien altijd even afspoel. Dat verandert niets aan de smaak en ik zie ook geen enkel onstaan van ongemak daardoor.

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2022 om 22:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er zullen heus geen bestrijdingsmiddelen op zitten maar wie heeft ze in handen gehad met plukken en hoe worden de bakjes gevuld. Die snoeptomaatjes voor gebruik wassen is echt niet zo'n probleem, ff in een zeef doen en onder de koude kraan afspoelen. dan even in een schone theedoek droogrollen en snoepen maar. Wat de gezondheid betreft bestaat er wel beter beleg voor brood dan de rode "water"balletjes.

Ja
door JannyBoe Jun 19, 2022 om 07:52
511 Antwoorden / Vragen

Die zitten er juist wel op: 'Twee van de drie stuks groente of fruit in Nederlandse winkels bevatten resten van gewasbeschermingsmiddelen. Het gaat bijna altijd om een cocktail van verschillende bestrijdingsmiddelen. De afgelopen zeven jaar is het aantal gifresten op aardappelen, groente en fruit toegenomen, blijkt uit een analyse van meetgegevens van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) door Pesticide Action Network (Pan) Nederland.' (Bron:Trouw)

panter22
door panter22 - Jun 19, 2022 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen
agapon1951
door agapon1951 - Jun 20, 2022 om 13:52
169 Antwoorden / Vragen

Het is altijd verstandig om groenten even onder kraan e houden en schoon te spoelen niet alleen om resten van eventule gebruikte bestrdijdingsmiddelen, maar meer ook om aanwezig stof, vuil etc even weg te spoelen.
Van afval van groenten kun je voerigens een prima bouillion maken, ook heir geld een voorwassen.
Van de balderen van bloemkool kun je een bloemkoolsoep maken en van de groene bladeren van de boswortel een heerlijke pesto.
Ook kun je de bladeren van boswortelen fijn snijden en aan groente toevoegen (b.v. slade) of als garnering gebruiken, tevens als smaakmaker in de soep. Zomaar even wat tips in deze toch al dure tijden.

Ma
door Mariette_97388 - Jun 20, 2022 om 15:13
1 Antwoorden / Vragen

Ik zou het zeker wassen. Trek me er niks van aan wat erop de verpakking staat. De plukkers gaan naar de wc en gaan weer verder met plukken, oh ja, handenwassen kennen de meeste niet hoor.

panter22
door panter22 - Jun 22, 2022 om 13:47
6599 Antwoorden / Vragen

Gisteren in de uitzending van Umberto Tan over Parkinson en bestrijdingsmiddelen.
Als je dat ziet ga je echt wel je tomaatjes wassen.
https://tvblik.nl/humberto/aflevering-7-4