g
door g valk Jul 13, 2022 om 10:43
Voeding & gezondheid

Muizen komen op vogelvoeder af, wat te doen?

Ik heb een vogel als huisdier, nu komen er muizen op het vogelvoeder af dat in de kooi in een bakje zit. Wat ik ook doe: muizenvallen zetten, gifkorrels strooien; ze blijven komen. Wat kan ik hier aan doen? Ik wil de vogel nog niet kwijt.

5121 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2022 om 10:48
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Geen gifkorresl a.u.b. Is het een idee om de vogelvoerbak zodanig te plaatsen dat de muizen er niet meer bij kunnen komen. Bijv. door op te hangen?

Ik neem aan dat u buiten bedoelt en hoe dan ook zal er helaas ook kans zijn op het komen 'dineren'door andere vogels zoals merels en mussen.

Gifkorrels zijn bovendien ook erg schadelijk en zelfd dodelijk voor o.a. genoemde vogels etc.

Aanvullend, probeer na te gaan waar de muizen vandaan komen en laat het nest weghalen. Zie ook nog o.a. dit https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/ongediertebestrijding/muizen/

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 13, 2022 om 10:50
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een antwoord uit de link waar u misschien iets mee kunt.

Muizen komen lopend en vogels komen vliegend. Je moet er dus voor zorgen dat je de kooi zo ophangt dat deze alleen vliegend te bereiken is en niet lopend bijv. via een touw. Hang de kooi bijv. op met een staaldraad waar een muis niet zich aan vast kan houden en het probleem is opgelost.

https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/352499/voorkomen-muizen-mee-eten-vogelvoer/

1paul
door 1paul - Jul 13, 2022 om 10:57
3101 Antwoorden / 0 Vragen

haal het voer in de avond weg en plaats het in een dichte bus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 13, 2022 om 12:27
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte B. Valk,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor een vogel gaat het?

Kunt u een foto's maken van de kooi en hier plaatsen?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Staat de vogelkooi in uw huiskamer?

pino123
door pino123 Jul 13, 2022 om 15:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet het er toe wat voor vogel het is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2022 om 18:48
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

Laten we hopen, dat het niet zo'n grote vogel is als uw profielfoto uit Sesamstraat.....;<))

atlas1302
door atlas1302 Jul 14, 2022 om 10:49
341 Antwoorden / 13 Vragen
gerbera
door gerbera Jul 14, 2022 om 11:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ach de amsterdammer snapt de vraag weer eens niet, het gaat om een kanariefant vogel en de vraag over muizen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 14, 2022 om 11:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou zowiezo geen muizen in mijn huis willen hebben, ze knabbelen alles verrot. Ik heb eens in een bos gewoond, die krengen krijg je er gratis bij. Voordeeltje, vogels genoeg om je heen...vrij in de natuur. Een kat/poes schijnt ook te helpen.

Tom

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 14, 2022 om 12:36
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik lees nergens ,dat de vogel van TS een kanarie is.....

gerbera
door gerbera Jul 14, 2022 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

A'dammer en wat is de meerwaarde te weten om wat voor vogel het gaat, zijn muizen daar gevoelig voor?

tenormin
door tenormin Jul 14, 2022 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, nou, als het een grote vogel zou zijn zou de muis opgevreten worden. Dus is de vraag van de Geboren Amsterdam niet echt raar, althans, voor mij. ☺ Uiteindelijk pikt een meeuw ook mijn haring uit mijn handen (of kibbeling) ☻

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 15, 2022 om 03:36
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik heb al jaren een kanarie en vroeger grasparkieten gehad, maar nog nooit heb ik meegemaakt, dat een muis vogelvoer steelt uit het eetbakje van de vogel....

gerbera
door gerbera Jul 15, 2022 om 09:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

A'dammer troost u ik heb ruim 30 jaar kanaries gekweekt en geloof mij de muizen komen echt niet als u in de buurt bent. Kwestie van voederbakjes zodanig plaatsen dat muizen er niet bij kunnen maar wat dacht u van het voer wat, door het spitten van de vogels, buiten de bakjes in de kooi valt. Vandaar dat ik, in mijn geval, zinken randen, (want acrilglas bestond toen nog niet) rondom de volliëre had aangebracht zodat de muizen er niet in konden klimmen.

sira
door sira - Jul 13, 2022 om 12:30
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Die muizen zulen voorlopig blijven komen ook al haalt u het voer weg, ze hebben nu eenmaal de gang naar u.

Heeft u de vogel binnen of buiten?
Als de vogel buiten staat dan is de kans groot dat u ook last van ratten heeft.
Is de vogel binnen, kunt u eventueel ook zoeken via welke plekken de muizen binnen komen. Die gaten kunt u dichtstoppen met RVS schuursponsjes, die vreten ze niet stuk. Zijn bij iedere bouwmarkt te koop. Maar zelfs ratten kunnen binnen komen, zeker als het straks winter wordt.

RVS pannensponsjes:
Pannenspons metaal 60 gr set à 10 – Cleany
Zet een muizenvangkooi met daarin een bakje vogelvoer neer, zodat u weet dat het vangen lukt. Ze moeten wel ergens op af gelokt worden. Alleen een muizenval is niet genoeg.
Mocht u iets vangen, laat de muis dan niet in de achtertuin los, want dat is water naar de zee dragen.
Diervriendelijke muizenval: bestrijdt effectief de muizenplaag!
Ik vraag mij zelfs af of het geen ratten zijn. Ratten zijn slimmer dan muizen.

Gifkorrels nóóit strooien, want dan kunnen ook vogels, egels, honden en katten er van eten. Er zijn speciale bakken voor gif, daar kan geen enkel ander dier bij. Bovendien moet gif langere tijd achtereen worden gebruikt om immuniteit te voorkomen. Gif moet net zo lang worden bijgevuld tot er niet meer van gegeten wordt.
Ik woon in een buitengebied met veel muizen en ratten en dan is het niet te voorkomen dat er gif wordt gebruikt. Als je een verdelger laat komen, wordt er ook gif gebruikt. Maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken, anders heeft het geen zin en heeft het meer nadelen dan voordelen.
Ratten/muizen gifbak:
Ratten bestrijden. Eerste hulp bij rattenoverlast » Budget Ongedierte  Bestrijden

me
door mein33 - Jul 13, 2022 om 14:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkbaar staat de vogelkooi plat op een tafeltje of iets dergelijks.
Bij een vierkante kooi plaats u vier 15 cm hoge voetjes onder de kooi en zorg dat die zo'n 10 cm uit de hoeken onder de kooi staan.
Bij een ronde kooi plaatst u drie  15 cm hoge voetjes onder de kooi en zorg dat ook die zo'n 10 cm van de rand onder de kooi staan.
Muizen kunnen nl. niet op z'n kop kruipen en zullen zo de kooi zelf niet meer bereiken.
Zorg er wel voor dat alle voer binnen de kooi blijft en berg de voorraad op in een afgesloten hard plastic bak, of nog beter in een goed afsluitbare blikken bus.

tenormin
door tenormin Jul 13, 2022 om 19:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, waarom zitten er dan muizen bij mijn buurvrouw op.... het gasfornuis? Ze zaten er zelfs terwijl er twee pitten laag aan stonden. Ik heb ze voor haar gevangen maar, gebed zonder end. Toen is er een verdelger gekomen. Ik was ook echt stomverbaasd maar heb ze toch echt gezien en gepakt.

me
door mein33 Jul 13, 2022 om 22:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang ze maar niet ondersteboven zouden hoeven te gaan,  zijn er voor muizen en ratten weinig belemmeringen.

sira
door sira Jul 14, 2022 om 18:04
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Een muis kan hoog springen hoor
https://muizenkwijt.nl/blog/weetjes-muizen

MUIS LOGITECH OPTICAL M100 ZWART 1 Stuk Civo B.V.
Oh nee, sorry

Muis Vector Art Stock Images | Depositphotos

panter22
door panter22 - Jul 13, 2022 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Muizen komen niet alleen op vogelvoer af. Heb je je voorraadkast al gecontroleerd? Muizen knagen door plastic heen bakken heen.
Kijk waar muizenkeutels liggen. Er moet ergens een gaatje zijn waar ze door kunnen.
Controleer ook even bedden, dekens, die je niet regelmatig gebruikt. Daar willen ze wel eens in slapen.
Een muizenval met een lik pindakaas werkt ook om ze te vangen.

gerbera
door gerbera - Jul 14, 2022 om 11:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Laat ik een gok doen, u heeft een ruime staande (papagaai)kooi, een oplossing is dan rond de onderkant van de kooi een strook plexi- of acrilglas, verkrijgbaar in de bouwmarkt, van zo'n 30 á 50 cm hoogte aan te brengen. Doe dat zodanig dat de hele onderkant omsloten wordt zodat de muizen daar niet tegenop kunnnen klimmen. Indien mogelijk kunt u de stroken met klittenband op de hoeken bevestigen zodat ze eventueel afgenomen kunnen worden.

sira
door sira Jul 14, 2022 om 18:10
2289 Antwoorden / 24 Vragen

De ellende is dat vogels zo ontzettend veel knoeien en daar komen de muizen ook op af.
Ik heb ook verschillende soorten gehad, als laatste een valkparkiet (binnen) nou die kon er wat van met z'n voer. Buiten had ik een koerduif en daar kwamen 's avonds ook de muizen op af, maar hij is vorig jaar na 30 jaar overleden.