ha
door harry.oonk@gmail.com Nov 23, 2022 om 14:07
Voeding & gezondheid

Niet vergoede medicijnen

Moet een apotheek mij melden als een voorgeschreven medicijn niet vergoed wordt ?

5778 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2022 om 14:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De arts schrijft u een medicatie voor wn die wordt standaard ook geleverd door de apotheek.
Als dit een eerste keer is voor deze medicatie gebruikt kan het zijn dat het wel gemeld wordt maar volgens mij zijn ze dat niet verplicht.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 23, 2022 om 14:27
853 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou als eerste even je e-mailadres verwijderen, want zo heb je kans dat je gespamd gaat worden.

Een apotheek is, volgens mij, niet verplicht te melden dat bepaalde medicijnen niet vergoed worden. Wat ze wel moeten zeggen is dat ze, in het kader van het prefetentiebeleid van de zorgverzekeraars, een andere merk medicijn meegeven dan hetgeen de arts voorschrijft. Met dien verstande dat als de arts per se wil de door haar of hem voorgeschreven medicijn van een bepaald merk de arts dat moet onderbouwen.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2022 om 14:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Mij is niet verteld, bij het leveren van de drie maandelijkse termijnen, dat 1 medicijn niet meer wordt vergoed. Er zat "gewoon" een rekening bij van de Apotheek, zodat ik het kon overmaken.

wa
door walsum107 Nov 26, 2022 om 21:15
54 Antwoorden / 0 Vragen

Als ouwe mens al jaren medicijnen soms er 1 bij en er 1 af. Altijd apotheek uitgave kosten per medicijnuitgave  geloof ik. Uitgevonden door de poltiek uiteraard als bezuiniging. Heb nog niet meegemaakt dat een voorgeschreven medicijn daadwerkelijk in rekening werd gebracht. En ja er zijn medicijnen die zo duur zijn dat vergoeding wordt gestaakt of wel gelijk niet worden vergoedt. Heet de veelbelovende marktwerking uitgevonden door de VVD en de rest deed mee.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 23, 2022 om 14:56
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet bent ingelicht over medicijnkosten kunt u het via deze link achterhalen.

https://www.medicijnkosten.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2022 om 15:16
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ere zijn apotheken waar men dat op het etriket vermeld. Hoe dan ook is de vergoeding gebaseerd op wettelijke richtlijnen en besluitvormind bij uw verzekeraar. Er kan sprake zijn van medicijnen die helemaal niet worden vergoed maar meer aan de orde zijn medicijnen waarvan een deekl voore het eigen risoco is.
 Indien u een medicijn krijgt voorgeschreven dat niet vergoed wordt of slechts deels ik van mening ben dat de arts die dit voorschrijft dat aan u kan vertellen en verder is het zo dat er voor veel medicijnen die niet of deels niet worden vergoed goede vervangers zijn dus medicijnen met dezelfde bestanddelen.
Dat is iets waaerover u het wel kunt hebben met uw apotheek resp. mekden dat indien die er zijn u een geschit preferen middel krijgt.

Zie o.a.deze info https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/medicijnen/preferentiebeleid.aspx

O
p de website van uw verzekereaar kunt u het door hen gehanteerde beleid vinden, eenvoudig met zoeknaam preferente medicijnen

panter22
door panter22 - Nov 23, 2022 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Van sommige medicijnen, bv maagzuurremmers, moet je de eerste 30 zelf betalen.
Daarna worden ze betaald uit de zorgverzekering. Eigen risico moet je wel betalen.
Was je dan niet van plan de medicijnen te gebruiken als je ze zelf moet betalen?

va
door vanlotjegetikt - Nov 23, 2022 om 18:12
809 Antwoorden / Vragen

Uw arts schrijft  primair medicijnen voor om u of te genezen of bepaalde klachten dragelijker te maken.
Dat niet alles voor vergoeding in aanmerking komt is bijzaak en dat ziet u soms terug in een rekening van de apotheker.

rj
door rjw - Nov 23, 2022 om 19:44
3254 Antwoorden / 5 Vragen

En wat als de apotheek het gemeld had? Had je dan de medicijnen niet genomen?

gerbera
door gerbera - Nov 23, 2022 om 21:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal zal dit wel gebeuren maar omdat, zo ik begrijp, het eerste 3 maandelijks pakket is welke niet direct verstrekt is kan ik mij voorstellen dat dit hem ontgaan is. Gaat het bv om een maagbeschermer dan zal deze bij langdurig gebruik de volgende keer wel vergoed worden. Wel zou ik wat voorzichtig zijn met een eventueel vervangend medicijn wat mogelijk wel vergoed wordt. De praktijk heeft mij geleerd dat, door het gebruik van andere hulpstoffen, het medicijn meer problemen kan geven dan waarvoor het bedoeld is.

sw
door swat1500 - Nov 23, 2022 om 22:10
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De rechter heeft onlangs uitgesproken dat een ziekenhuis niet hooeft te melden dat een patient niet alle vergoed krijgt bij haar verzekeraar als deze geen contrcat met het ziekenhuis heeft. De verantwoording ligt volledig bij de patient.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2022 om 00:23
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Harry,ik heb hieronder 2 linken voor u gevonden; er is wel wat verantwoordelijkheid bij de patiënt om zelf informatie te vragen over de vergoeding.

Maar als u al lang bij een apotheek patiënt bent,zou ik het ook normaal vinden als de apotheker (of assistent) u even erop wijst .

Heef u een nieuwe apotheek?

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/geneesmiddelen-zvw

re
door reactiemarie - Nov 25, 2022 om 11:00
22 Antwoorden / 27 Vragen

nav de reacties hieronder - met dank voor de daarin gegeven informatie - wel even dit:

het is heel wel mogelijk dat iemand een medicijn krijgt voorgeschreven dat financieel voor die persoon niet haalbaar is - wel iets om rekening mee te houden;

wat mij betreft zou vooraf even overleg tussen bv apotheek/zorgverzekeraar/client voorwaarde zijn voor aangaan van (onbekend/ander/nieuw) medicijngebruik - overigens is niet iedereen even behendig in het omgaan met dit soort zaken, reden waarom (preventieve) hulp ter voorkoming van problemen heel fijn is/zou zijn

panter22
door panter22 Nov 25, 2022 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Medicijnen worden niet voor de lol voorgeschreven. De keus om ze maar niet te nemen maak je niet als je je ziek voelt.
Voor de meeste medicijnen hoef je niets bij te betalen. Je hebt natuurlijk wel je eigen risico.
Dat eigen risico kun je gespreid over het jaar betalen. Als je er voor kiest dat niet te doen, dan kun je nog wel een betalingsregeling treffen met de zorgverzekeraar.

rialome
door rialome - Nov 25, 2022 om 11:25
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ja vind dat een apotheek dat altijd vooruit moet melden wat zit er eigenlijk nog in je zorg verzekering waar gaat dat heen en er worden zoveel medicijnen weg gegooid is dat niet triest smijten met geld fouten en dergelijke alles over de balk

mo
door mof - Nov 25, 2022 om 11:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als mijn huisarts me verwijst dan zeg ik hem altijd dat ik eerst moet controleren of de gevraagde instelling wel binnen mijn verzekering valt.
bij een apotheek zeg ik altijd dat ik het errst even moetoozoeken voordat ik betaal en het medicijn meeneem.

vinden ze vaak niet leuk, maar ja, ik heb ook niet voor dit ziektekostensysteem gekozen. Medicijnen die ik volledig moet betalen zullen wel niet essentieel zijn dus laat ik vaak schieten.

lo
door lovewinnie - Nov 25, 2022 om 13:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Medicatie die niet vergoed wordt moet ik altijd meteen afrekenen bij ophalen .
Is het niet het eigen risico wat u heeft betaald? Rekening achteraf?  Want dat is standaard bij 99% van de medicatie.

ro
door ronny530 - Nov 25, 2022 om 14:11
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij een taak van de behandelende arts om u mede te delen dat de door de arts voorgeschreven medicijnen buiten de vergoeding vallen. De apotheker zal bij het inleveren van het recept direct mededelen dat u de medicijnen zelf dient te betalen en dan is de keuze aan u om ze wel of niet af te nemen. Mocht het zo zijn dat u de medicijnen zonder betaling heeft meegekregen dan worden de medicijnkosten op het eigen risico in mindering gebracht en wordt pas gratis zodra het eigen risico is opgebruikt.

He
door Helen 66 - Nov 25, 2022 om 15:34
119 Antwoorden / Vragen

Mijn apotheek doet het wel. Ik moest laatst opeens betalen voor een maagzuurremmer dat ik al jarenlang slik, alleen niet elke dag. Dus de volgende keer moet ik volgens de apotheek tegen de assistente zeggen dat het gaat om een herhaalrecept voor chronisch gebruik. Het schijnt dat je het dan weer niet hoeft te betalen en van je Eigen Risico wordt afheschreven.

He
door Helen 66 - Nov 25, 2022 om 15:39
119 Antwoorden / Vragen

Mijn apotheek doet het wel. Ik moest laatst opeens betalen voor een maagzuurremmer die ik al jarenlang slik, alleen niet elke dag. Dus de volgende keer moet ik volgens de apotheek tegen de assistente zeggen dat het gaat om een herhaalrecept voor chronisch gebruik. Het schijnt dat je het dan weer niet hoeft te betalen en het bedrag van je Eigen Risico wordt afgeschreven.
Zou vlg de paotheek alleen voor maagzuurremmers gelden omdat deze door teveel mensen in Nederland worden geslikt (net als bijv Paracetamol  dat je zelf moet betalen). Werd blijkbaar te duur en zo wordt de basisverzekering steeds meer afgeschaald, maar wel elk jaar duurder.

panter22
door panter22 Nov 25, 2022 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt je rekening indienen bij de zorgverzekeraar.
Als je zo weinig slikt, is het misschien voordeliger bij de drogist te kopen.