op
door opahans Jul 27, 2010 om 08:59
Voeding & gezondheid

Nooddrinkwater

Wij hebben in de kelder een noodvoorraad duurzaam voedsel in blik en glas.
Maar hoe kan je water voor langere tijd bewaren; je kunt natuurlijk 12 flessen met 1,5 l duur bronwater opslaan, maar kraanwater in lege PET-flessen lijkt mij net zo goed, maar voor hoelang? Vroeger kon je kleine zilver-houdende desinfecterende tabletjes in kampeerwinkels kopen, maar dat schijnt niet meer te mogen.

7288 10 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 27, 2010 om 11:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Water "bederft" na enige tijd. Het beste kan je dit overleggen met het waterleidingbedrijf. Zij kunnen precies aangeven wat wel en niet kan bij het bewaren en hoe lang je water kunt bewaren.

Booteigenaren en caravan/camperbezitters hebben een soortgelijk probleem.

Vladja

stacey
door stacey - Jul 27, 2010 om 11:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hoorde gister een tip op tv: het water in de spoelbak van je wc is gewoon drinkbaar (=gewoon kraanwater) en daar zit zo`n 14 liter in dus die heb je alvast, dan heb je dus geen 12 flessen bronwater meer nodig............

Groetjes,

tdehond
door tdehond - Jul 27, 2010 om 12:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Kraanwater kan in schone fles, of afgesloten karaf, 2 - 3 dagen in de koelkast bewaard worden.
Bron: klik
Anders is het 1 dag houdbaar.

In geval van nood, zou je het water voordat je het drinkt kunnen koken.
Bron: klik

tdehond
door tdehond - Jul 27, 2010 om 12:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

http://www.globetrotter.nl/waterkoken.html

De link werkt niet, dan maar zo.

stacey
door stacey - Jul 27, 2010 om 15:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 jul 2010, 12:09]
In geval van nood, zou je het water voordat je het drinkt kunnen koken.
Bron: klik

Vraag me af of je in geval van ramp nog tijd en mogelijkheid zou hebben water te (gaan) koken............ ;-)

invalide
door invalide - Jul 27, 2010 om 16:21
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind 6 flessen genoeg, en 1x per jaar nieuwe kopen en oude opmaken en merkloos is goedkoop en net zo goed.
Let bij aankoop wel op houdbaarheidsdatum, en houd er rekening mee dat LIDL nu problemen heeft wegens nieuwe flessen met inleveren dus als je volgend jaar je statiegeld niet terug kreeg zou dus ook nog kunnen.

Verder vind ik 6 flessen genoeg en 1 lege emmer om regenwater op te vangen want dat komt wekelijks en gratis en zal niet bederven!

invalide
door invalide - Jul 27, 2010 om 16:22
787 Antwoorden / 5 Vragen

Kelder?

Ik zou ook iets op zolder leggen als je in gebied tussen de dijken zou wonen, of neem je de duikuitrusting mee voor bezoek aan jou kelder?

tdehond
door tdehond - Jul 27, 2010 om 16:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 27 jul 2010, 15:25][quote=tdehond schreef op dinsdag 27 jul 2010, 12:09]
In geval van nood, zou je het water voordat je het drinkt kunnen koken.
Bron: klik

Vraag me af of je in geval van ramp nog tijd en mogelijkheid zou hebben water te (gaan) koken............ ;-)

Je kunt altijd het stuk hout waarop je je drijvend probeert te houden aansteken met je lucifers die je voor nood bij je hebt. :)
De grootste kans is immers dat we verdrinken omdat de dijken niet tijdig verhoogd worden.

stacey
door stacey - Jul 27, 2010 om 17:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 jul 2010, 16:38][quote=][quote= ]
Je kunt altijd het stuk hout waarop je je drijvend probeert te houden aansteken met je lucifers die je voor nood bij je hebt. :)
De grootste kans is immers dat we verdrinken omdat de dijken niet tijdig verhoogd worden.

;-)

Ik had even verder geklikt op de pagina die je aangaf en daar staat iets wat mi voor dit soort dingen handig iets is, hoewel niet goedkoop ;-(
Maar wil je echt noodpakket samenstellen waar je echt iets aan hebt
en compact is als je er mee `onderweg `moet is het een overweging.

Zie hier -> Waterzuivering

elenay
door elenay - Jul 31, 2010 om 00:26
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik heb ook een noodpakket en sla ook water op en dat kwam laatst supergoed uit.

Ik koop gewoon van die plasticflesjes mineraalwater bij de Lidl, kost weinig en
kan ze lang bewaren. Dus ik heb altijd wel een paar van die pakken op voorraad.

Hoef je dus geen duur mineraalwater voor te kopen.