justforfun
door justforfun Oct 14, 2009 om 21:52
Voeding & gezondheid

Nuchter bloedprikken

weet iemand dit precies?

als je nuchter moet gaan bloedprikken vanaf welk uur mag je dan niet meer eten ?

en mag je wel drinken en/of medicijnen nemen voor je gaat bloedprikken ?

de huisarts zegt volledig nuchter zijn maar op internet is een site die zegt dat je wel water mag drinken en medicatie mag nemen  , dat dat geen invloed heeft op de uitslag van het onderzoek ...

169055 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 14, 2009 om 22:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ligt eraan waarvoor ze bloedprikken, maar als je huisarts dit zegt zal het voor het onderzoek wel noodzakelijk zijn, dus gewoon doen.

Dit zijn de `regels` voor nuchter prikken;

------Als u nuchter moet verschijnen voor het bloedprikken, dan mag u de avond daarvoor vanaf 22.00 uur niets meer eten en drinken. U mag wel uw medicijnen gewoon blijven innemen en u mag ook een beetje water drinken------

ziekenhuis info

Succes,

gu
door gul - Oct 18, 2009 om 11:24
46 Antwoorden / 23 Vragen

Hoi,

Je moet 8 uur ervoor niets meer eten of drinken. Als je te lang nuchter bent is dan sommige waardes niet meer betrouwbaar, zoals nuchtere suiker waarde, die is dan te veel zakt. Wij zeggen tegen onze patienten na 24.00 uur niet meer eten of drinken.

Je mag wel je medicijnen innemen met water en evt. een kopje thee en koffie zonder melk en suiker mag ook. Neem suiker medicijnen niet in, want die moet je normaal tijdens het eten innemen.

Veel succes met bloedprikken

kenwel2
door kenwel2 - Oct 18, 2009 om 11:45
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag justforfun: Medicatie kun je gewoon innemen s'morgens (ik heb 9 verschillende medicijnen s'morgens) heb dit laatst gevraagd aan de laborant. Ook kun je rustig voordat je gaat prikken, een uurtje of wat van te voren een kopje thee nutigen, alsook een licht ontbijtje (let wel: een beschuitje!) ivm mijn bloedsuiker doe ik dit al jaren. Die site die je hebt gevonden, en die het e.e.a zegt over medicatei innemen: klopt helemaal!

Ik moet om de 3 maanden 'nuchter' bloed laten prikken, en doe dit op deze genoemde manier al meer dan 15 jaar! Uitslagen zijn voor internist. Je huisarts is niet geheel op de hoogte, houdt het daar maar op.

Ik heb suiker, en moet uitkijken met m'n bloedsuikerspiegel.Ook als je geen suiker hebt, gledt het door mij omschrevene. Drink NOOIT geen koffie, dat nu weer niet! Brood en koffie kun je direct na je prik weer nuttigen, ik neem altijd wel brood mee en een flesje mineraalwater naar het lab, zodat ik direct na het prikken wat in mijn maag heb.

Succes, Henri

kenwel2
door kenwel2 - Oct 18, 2009 om 11:58
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Bijstelling: Het volgende moet ik even rectificeren 'Drink NOOIT geen koffie' is een foutieve opmerking, moet zijn: Drink NOOIT geen kofie met melk of suiker, zwarte koffie mag dus wel...

Mvgr. Henri

birdies
door birdies - Oct 18, 2009 om 12:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Drink NOOIT geen koffie' is een foutieve opmerking......

Inderdaad: nooit geen = altijd!

druifje01
door druifje01 - Nov 17, 2009 om 16:23
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U kunt voor de zekerheid natuurlijk altijd even naar de betreffende afdeling in het ziekenhuis bellen.