al
door alwins60 Dec 26, 2011 om 21:07
Voeding & gezondheid

Ooglaseren, ziekteverlof?

Hallo,

Ik laat mijn ogen laseren zodat ik zonder een bril door het leven kan. De arts geeft aan dat met de methode die ik ga krijgen dat je dan een week minimaal uit de roulatie bent!

Is dit ziekteverlof?

31646 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 26, 2011 om 21:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ziekte is iets wat je overkomt en niet vooraf afgesproken is.

Het laseren wordt om praktische/ cosmetische redenen gedaan of is er een medische reden voor?

Vladja

ka
door kama - Dec 26, 2011 om 21:37
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik zou dat met mijn leidinggevende bespreken als ik jou was. Er is vast geen wettelijke standaard voor.

zwemmer
door zwemmer - Dec 26, 2011 om 21:40
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is mogelijk om dit voordelig met en met nazorg in Nederland in Turkije te laten doen. Vakantie en laseren in een. Een collega van mij had er nauwelijks last van en een leuke tijd. (Een beetje branderig gevoel in het begin hoort er wel bij). Dus als het je een paar verlofdagen waard is.....

Zwemmer

moeder56
door moeder56 - Dec 27, 2011 om 00:16
483 Antwoorden / 2 Vragen

Op internet gevonden, het belangrijkste in het bericht, bespreek het met je werkgever.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Een neuscorrectie, een borstvergroting of het laseren van de ogen. Daar waar dit vroeger slechts was weggelegd voor filmsterren, wordt dit steeds meer een alledaags verschijnsel. Meer mensen raken geïnteresseerd in cosmetische chirurgie en de ingrepen zijn nu ook betaalbaar geworden voor de ‘gewone’ man. U vraagt zich wellicht af, wat u hier als ondernemer mee te maken heeft. Voor u gaat dit een rol spelen wanneer een werknemer, als gevolg van een cosmetische ingreep, niet kan werken. Maakt de werknemer gedurende die tijd bijvoorbeeld nog wel aanspraak op loondoorbetaling wegens ziekte?

Als niet wordt gewerkt, is geen loon verschuldigd. Zo luidt de simpele hoofdregel. Een uitzondering hierop is de loondoorbetaling tijdens ziekte van de werknemer. Ziekte wil zeggen een lichamelijke of psychische toestand die de werknemer verhinderd zijn arbeid te verrichten. Als een werknemer griep heeft of zijn been breekt, is duidelijk dat hij ziek is. Die dagen houdt hij recht op 70 % van zijn loon, als geen hoger percentage is afgesproken in de arbeidsovereenkomst of geldende CAO.

Deze uitzondering geldt niet onverkort. Een werkgever hoeft het loon niet door te betalen als de werknemer de ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt. Je zou denken dat het kiezen voor een cosmetische ingreep hieronder valt. Iemand ondergaat de ingreep immers niet uit medische noodzaak, maar uit esthetisch oogpunt. Toch is dit niet het geval. Zo oordeelde de rechter dat het niet voor het risico van de werknemer kwam dat hij als gevolg van een sterilisatie vijf dagen niet kon werken. In een ander geval stelde de rechter vast dat een werkneemster die mee deed aan het tv-programma ‘Make me beautiful’ haar arbeidsongeschiktheid niet opzettelijk had veroorzaakt.

Volgens de huidige stand van zaken betekent dit het volgende. Voor de werknemers die bijvoorbeeld hun ogen laten laseren gelden de dagen dat ze niet kunnen werken als ziektedagen. Om discussie voor te zijn, is het verstandig om voorafgaand aan de cosmetische ingreep met uw werknemer te overleggen. Spreek bijvoorbeeld een combinatie af van ziekte- en vakantiedagen. Overleg ook wat u zult doen als er onverhoopt complicaties optreden na deze ingreep.

Als u vooraf dergelijke zaken bespreekbaar maakt en de afspraken op papier zet (een mail voldoet) dan voorkomt u een vervelende discussie met uw werknemer. Ook hier geldt voorkomen is beter dan genezen.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 27, 2011 om 09:45
842 Antwoorden / 1 Vragen

Enige achtergrond informatie kun je hier vinden:
- http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/jurisprudentie/cosmetische-ingreep-en-loondoorbetaling-1046.html
- http://www.intermediair.nl/artikel//146247/ziek-na-een-cosmetische-ingreep.html

Komt er m.i. op neer dat je geen ziekteverlof kunt opnemen voor die eerste week na de operatie, maar als het herstel langer duurt, dat je dan wel de ziektewet in kunt. Maar zoals gezegd: overleg met de baas...

ga
door gastonf - Dec 30, 2011 om 11:34
20 Antwoorden / 6 Vragen

Pas op met ogen laseren, ik heb het ook gedaan, de een hersteld binnen een week van de ingreep, een ander doet er maanden over, je zal van geen enkele chirurg de garantie krijgen dat je binnen een week volkomen hersteld bent.
Ieder persoon reageert anders op het genezings proces.
Loopt het genezingsproces trager als verwacht dan ben je ook langer uit de roulatie.
Overleg met je werkgever is aan te raden om problemen te voorkomen..

elze
door elze - Dec 30, 2011 om 12:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zou mooi zijn, de baas laten betalen voor dit soort dingen ...natuurlijk zou je hiervoor geen betaald verlof voor moeten krijgen...

to
door tobenja - Dec 30, 2011 om 13:31
16 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het 8 jaar geleden in Turkije laten doen en kon METEEN alles zien en
NERGENS geen last van...er ging een wereld voor mij open...:-)
Maar er zijn meerdere ooglaser behandelingen....sommigen moesten een zonnebril op omdat ze zo verschrikkelijk traanden of ook wat hoofdpijn hadden en een branderig gevoel en al dat heb ik totaal niet gehad...
Heel veel succes...

pino123
door pino123 - Dec 30, 2011 om 13:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier puur om de medische noodzaak, is er sprake van een medische en niet een cosmetische noodzaak.

@ de rest, de vraag is niet waar TS het moet gaan doen en wat voor behandeling zij moet ondergaan. De vraag is of TS er ziekteverlof voor kan aanvragen, in mijn ogen niet indien er sprake is van een cosmetische aard. Is er sprake van medische aard dan wel.
@Zwammer, zo langzamerhand beginnen je reacties iedereen de keel uit te hangen. En jij hebt commentaar op Tenormin.....

va
door valentijntje - Dec 30, 2011 om 15:37
8 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mijn is de enige reden om je ogen te laten laseren om weer goed te kunnen zien, als je daarna moet herstellen zou dat naar mijn mening ziekteverlof zijn. Waarom zou hiervoor een combinatie van ziekte- en verlofdagen worden afgesproken? Als het over opzet gaat? Hoe ga je dan om met de brekebeentjes van voetbal en wintersport of de buikloop die je meebrengt uit de tropen?

an
door ankhor - Dec 31, 2011 om 14:11
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het een twijfelgeval, want het betreft wel een handicap die opgeheven kan worden door de operatie, en beslaande brillen zijn in sommige beroepen erg vervelend, en lassen met een bril op is soms erg vervelend zeker als je in kleine hoekjes moet komen.(Ik bedoel natuurlijk geen lasbril maar een kijkbril waar ook nog een lasbril over moet, lasbril moet altijd op ;o)
Tevens kan je na die operatie niet werken, want je kan niet goed kijken.
Dus en laserbehandeling zie ik dus niet als cosmetisch. Zoals een borstoperatie zowel cosmetisch als medisch kan zijn. borstvergrotiong is vaak cosmetisch maar borst verkleinig vaak ook weer medisch.
Ik vind dat de verzekeraar etc dar gewoon eens uitspraak over met doen, dan is er gewoon zekerheid. maar ik geloof graag dat een leven zonder bril makkelijker is.

ma
door manwijf - Jan 2, 2012 om 13:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Alwins,

Natuurlijk! We gaan iedereen die iets bewust doet en daardoor in de ziektewet geraakt, uitsluiten van doorbetaling van loon. Doe we toch ook bij andere bewuste acties?!
Schieten me nu al aardig wat voorbeelden te binnen, zeker na Nieuwjaar. Of gaan we vooraf ook aan de baas vragen of we vuurwerk mogen afsteken? Duurt overigens wel veel en veel langer om te genezen van diverse bewust opgelopen letsels dan een simpele ooglasering.
Loop toch niet zo mee aan de hand van de baas en/of zorgverzekeraar. Niemand doet dit voor z'n lol. Kan je van iemand die bewust door rood rijdt bv en een half jaar uit de roulatie is niet zeggen. Advies: melden en goed beslagen ten ijs komen bij een gesprek hierover.

ro
door robbys - Jan 2, 2012 om 15:09
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste alwins60,

Helaas heb je een stortvloed aan meningen en antwoorden op heel andere vragen gekregen dan jij gesteld had. Hierdoor zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer.

De enige nuttige reactie was van moeder56 die vind je nogmaals onder mijn bericht. Dit is een artikel over verzuim als gevolg van cosmetische ingrepen. Helaas ontbrak er nog een conclusie.

Hoewel mijn tenen er als werkgever er van gaan krommen moet ik de conclusie trekken dat verzuim ten gevolge van een cosmetische ingreep (of het nou een oogcorrectie, borstvergroting of schaamlip correctie is) door de werkgever gewoon doorbetaald moet worden.

Als het in mijn bedrijf zou voorvallen zou ik er nietecht blij mee zijn, maar het is de wet en er is jurisprudentie van dus zal ik me hier aan houden. Wel zou ik van de werknemer verwachten dat hij alles in overleg doet en de operatie plant wanneer het planning technisch gezien goed uitkomt in het bedrijf en er bijvoorbeeld een weekend in laat vallen om het aantal verzuimdagen zo laag mogelijk te houden.

Dus treed met deze informatie in overleg met je werkgever en probeer er samen uit te komen. Houdt er rekening mee dat je werkgever wel wat weerstand zal bieden want in zijn ogen voelt deze regeling waarschijnlijk zeer ontrechtvaardig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grt Rob.

=moeder56 schreef op dinsdag 27 dec 2011, 00:16: Op internet gevonden, het belangrijkste in het bericht, bespreek het met je werkgever.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Een neuscorrectie, een borstvergroting of het laseren van de ogen. Daar waar dit vroeger slechts was weggelegd voor filmsterren, wordt dit steeds meer een alledaags verschijnsel. Meer mensen raken geïnteresseerd in cosmetische chirurgie en de ingrepen zijn nu ook betaalbaar geworden voor de ‘gewone’ man. U vraagt zich wellicht af, wat u hier als ondernemer mee te maken heeft. Voor u gaat dit een rol spelen wanneer een werknemer, als gevolg van een cosmetische ingreep, niet kan werken. Maakt de werknemer gedurende die tijd bijvoorbeeld nog wel aanspraak op loondoorbetaling wegens ziekte?

Als niet wordt gewerkt, is geen loon verschuldigd. Zo luidt de simpele hoofdregel. Een uitzondering hierop is de loondoorbetaling tijdens ziekte van de werknemer. Ziekte wil zeggen een lichamelijke of psychische toestand die de werknemer verhinderd zijn arbeid te verrichten. Als een werknemer griep heeft of zijn been breekt, is duidelijk dat hij ziek is. Die dagen houdt hij recht op 70 % van zijn loon, als geen hoger percentage is afgesproken in de arbeidsovereenkomst of geldende CAO.

Deze uitzondering geldt niet onverkort. Een werkgever hoeft het loon niet door te betalen als de werknemer de ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt. Je zou denken dat het kiezen voor een cosmetische ingreep hieronder valt. Iemand ondergaat de ingreep immers niet uit medische noodzaak, maar uit esthetisch oogpunt. Toch is dit niet het geval. Zo oordeelde de rechter dat het niet voor het risico van de werknemer kwam dat hij als gevolg van een sterilisatie vijf dagen niet kon werken. In een ander geval stelde de rechter vast dat een werkneemster die mee deed aan het tv-programma ‘Make me beautiful’ haar arbeidsongeschiktheid niet opzettelijk had veroorzaakt.

Volgens de huidige stand van zaken betekent dit het volgende. Voor de werknemers die bijvoorbeeld hun ogen laten laseren gelden de dagen dat ze niet kunnen werken als ziektedagen. Om discussie voor te zijn, is het verstandig om voorafgaand aan de cosmetische ingreep met uw werknemer te overleggen. Spreek bijvoorbeeld een combinatie af van ziekte- en vakantiedagen. Overleg ook wat u zult doen als er onverhoopt complicaties optreden na deze ingreep.

Als u vooraf dergelijke zaken bespreekbaar maakt en de afspraken op papier zet (een mail voldoet) dan voorkomt u een vervelende discussie met uw werknemer. Ook hier geldt voorkomen is beter dan genezen.

dr
door dravertje - Jan 2, 2012 om 22:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bespreek het met je werkgever en vooral met je bedrijfsarts. Als die toestemming geeft, krijg je ziekteverlof. Heb ik ook gedaan en heb ziekteverlof gekregen en wel vier weken in totaal, maar met tussenposen van telkens een half jaar. Ik heb namelijk vanwege mijn sterkte eerst per oog kunstlensen moeten zetten en daarna is het bijgelaserd.
Mensen die roepen dat je geen recht op ziekteverlof hebt, omdat je opzettelijk je 'ziekte' veroorzaakt is gelul, want dan kunnen we het ook gaan hebben over al die 'sporters' in het weekend die vrijwillig zichzelf een blessure laten oplopen en dan ook ziek thuis blijven (daar heb je zelfs nog langer last van dan van laseren). Bovendien kunnen anderen niet beoordelen of je het nodig hebt of niet, dat weet alleen jij; dus overleg dit met je bedrijfsarts en met je werkgever.
Bovendien wil ik je dit nog meegeven: de een heeft een sneller genezingsproces dan de ander. Denk er vooral niet te licht over, dat je de volgende dag gelijk weer alles kunt. Voor de mensen die de volgende dag gelijk weer alles kunnen zien en doen: je behoort echt tot de gelukkigen.

al
door alwins60 - Jan 2, 2012 om 22:31
1 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen bedankt voor je reactie! Maar ik ben blij dat er ook mensen zijn die niet speculeren maar gewoon er verstand van hebben! Of ervaring mee heeft gehad! Want je zoekt uiteindelijk naar antwoorden en het was niet de bedoeling voor een discussie forum!

Redacteur
door Redacteur - Jan 3, 2012 om 12:32
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Alle niet relevante reacties zijn verwijderd. Gelieve on-topic te reageren.

Redactie Kassa Online