kriekra
door kriekra Jul 22, 2010 om 10:31
Voeding & gezondheid

Op maat gemaakte oordopjes

Ik denk erover op maat gemaakte oordoppen aan te schaffen om beter te kunnen slapen. Ik woon in een lawaaierige omgeving: 's nachts nog veel verkeer, blaffende honden, luidruchtige buren, etc.
Momenteel gebruik ik wegwerpoordoppen die op zich prima bevallen, maar die zijn op termijn erg prijzig, ca. 1,00 Euro per nacht.
Graag zou ik willen weten hoe de ervaringen zijn met de op maat gemaakte exemplaren.
Bij voorbaat dank voor uw reacties.

90492 32 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jul 22, 2010 om 11:01
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik hoorde van iemand die in een drukke straat woont in dit verband het volgende: een wattenschijfje door midden scheuren en de twee helfden een beetje nat maken. Dan in de oren plaatsen. Schijnt relatief goed geluidwerend te werken. Een rol wattenschijfjes (80 stuks) kost minder dan 1 euro.

druifje01
door druifje01 - Jul 22, 2010 om 11:03
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Pardon, bij bovenstaande hoort natuurlijk wel dat er elke nacht verse wattenpropjes gemaakt moeten worden. Lijkt mij hygiënischer dan op maat gemaakt oordopjes.

duif2
door duif2 - Jul 22, 2010 om 11:22
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik gebruik de oordopjes van de Hema, maar Etos heeft ze ook.
Regelmatig "was" ik ze met wat milde shampoo.
Gewoon dopjes in je hand, beetje shampoo erover, wrijven, uitspoelen met veel water.
Beetje uitknijpen, te drogen leggen en 's avonds heb je weer frisse doppen.
Je doet dan echt heeeeel lang met de dopjes.

erik008
door erik008 - Jul 22, 2010 om 12:19
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Gehoorbeschermers op maat hebben het voordeel dat ze niet lekken en dat je de demping in kunt laten stellen.
Er zijn ook dopjes te koop die je vaker kunt gebruiken en schoon kun maken.
Zo'n setje heb ik meestal bij me.

Ga eens kijken in een van de hoortoestel winkels.
Ook in de muziekwinkels podiumwinkels hebben ze goedkopere setjes die je zelf in kunt stellen.
Goedkoop setje is €15-30
Op maat plm €150

De dopjes maak ik schoon in een ultrasoon reiniger plm €30

vladja
door vladja - Jul 22, 2010 om 12:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

druif,

Ik hoorde van iemand die in een laboratorium werkt, dat vochtige watten e.d. uren op lichaamstemperatuur gehouden een broeinest is voor allerhande schimmels en bacterien.

Ik hoorde van iemand die in een zaak voor gehoorbeschermers werkt, dat op maatgemaakte oordopjes heel effectief zijn, daar ze bij het maken rekening houden met het soort lawaai-overlast en dat die zonder problemen 8 uur achter elkaar gedragen kunnen worden ( bijv. op het werk). Ze zijn makkelijk te desinfecteren en gaan heel lang mee.

Vladja

pb
door pbarendse - Jul 22, 2010 om 13:09
406 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals veel motorrijders gebruik ik otoplastieken (op maat gegoten oordoppen) om gehoorschade door de rijwind tijdens het motorrijden tegen te gaan. Er is keus tussen 2 typen: zachte en harde otoplastieken. Zelf heb ik zachte van Protect Gehoorbescherming. Ik ben er erg tevreden over, de pasvorm is prima en demping ok. Vaak staan op de Motorbeurs in Utrecht (februari) diverse leveranciers waar je ter plekke otoplastieken kunt laten aanmeten, vaak nog tegen een aanbiedingsprijs ook. Ga daar eens kijken!

de motormuis
door de motormuis - Jul 22, 2010 om 21:27
598 Antwoorden / 13 Vragen

Je kunt ze op maat laten maken bij Schoonenberg.
Ik weet alleen niet wat hier de kosten voor zijn.
Kwestie van even informeren.
Groetjes.

grindweg
door grindweg - Jul 22, 2010 om 21:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een op maat gemaakte is perfect. wij gebruiken ze in ons werk

cathy1
door cathy1 - Jul 22, 2010 om 22:09
125 Antwoorden / 2 Vragen

www.schoonenberg.nl

Voor een ongestoorde nachtrust en betere concentratie: SleepFit
Soms veroorzaakt geluid weliswaar geen gehoorschade, maar beïnvloedt het toch uw conditie. Bijvoorbeeld wanneer u uit uw slaap wordt gehouden. Door een snurkende partner, vliegtuiglawaai, noem maar op. Ook daarvoor heeft Schoonenberg een oplossing! Conventionele oordoppen houden helaas geluiden met een lage frequentie niet tegen. De SleepFit daarentegen heeft een filter dat zowel hoge als lage frequenties dempt. Bovendien is het een veilig idee alarmsignalen, zoals van wekkers en brandmelders, wel hoorbaar blijven. Dit model is ook ideaal voor wie extra geconcentreerd wil lezen of studeren. Verkrijgbaar vanaf 130 EUR.

slaap lekker :)

grindweg
door grindweg - Jul 22, 2010 om 22:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

is dit reklame of begrijp ik het verkeerd???? in mij opinie klopt en hoord dit niet hier thuis

pb
door pbarendse - Jul 22, 2010 om 22:23
406 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt er wel op. Bovendien niet helemaal juist... Mijn otoplastieken hebben ook gewoon een filter dat hoge en lage frequenties dempt, evenals vele anderen. Alleen in het middengebied is de demping iets minder zodat je een gesprek nog redelijk kunt volgen, zelfs met helm op.

kriekra
door kriekra - Aug 19, 2010 om 14:40
204 Antwoorden / 64 Vragen

Heb vanmiddag een afdruk laten maken voor de otoplastieken, ze zijn over ca. 2 weken klaar, ik ben benieuwd.........

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 16:45
323 Antwoorden / 2 Vragen

Zonder namen te noemen, u kunt voor goede oorstukjes cq oordopjes, naar een audicien en daar een, op uw oor passend oorstukje laten maken. De kosten zijn hooguit hiervoor zijn 25 Euro.

pb
door pbarendse - Aug 19, 2010 om 17:38
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op donderdag 19 aug 2010, 16:45]Zonder namen te noemen, u kunt voor goede oorstukjes cq oordopjes, naar een audicien en daar een, op uw oor passend oorstukje laten maken. De kosten zijn hooguit hiervoor zijn 25 Euro.

Op maat gemaakte oordopjes voor 25 euro? Dat lijkt me vrij sterk, daar heb ik net universele voor...

an
door anicu - Aug 19, 2010 om 17:50
110 Antwoorden / 0 Vragen

Die op maat gemaakte dingen heten "otoplastieken". Bij de betere hoorspecialist en zeker NIET voor 25 euro. Eerder 125 euro.

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 19:44
323 Antwoorden / 2 Vragen

Door de audicien op maakt gemaakte oorstukjes/oordoppen: 2 oorstukjes voor 25 Euro!

Deze zijn te gebruiken, bij zwemmen en harde geluiden,
Je oren zijn gevuld, hermetisch afgesloten,
met het materiaal: flexibele siliconenmateriaal
Zijn iets zachter dan harde oorstukjes,
Wordt ook nog afgewerkt c.q. gelakt i.v.m. mogelijke allergie
Zie hier de foto en verdere info: http://www.labformaat.nl/

M.vr.gr.,
Ineke L

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 19:46
323 Antwoorden / 2 Vragen

Wilt u meer informatie hierover...

De prijs heb ik gevraagd bij http://annemiekshoortudio.com te Doetichem
Maar ook bij andere erkende, dus goede audiciens in Nederland.

Ineke L

Lsk520
door Lsk520 - Aug 19, 2010 om 21:10
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op donderdag 19 aug 2010, 19:46]Wilt u meer informatie hierover...

De prijs heb ik gevraagd bij http://annemiekshoortudio.com te Doetichem
Maar ook bij andere erkende, dus goede audiciens in Nederland.

Ineke L

Toevallig staat in de laatste consumentengids een test over gehoorbeschermers. De door U genoemde otoplastieken kosten zeker geen 25 Euro per paar. Reken maar op prijzen vanaf ca €125!

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 21:38
323 Antwoorden / 2 Vragen

De oordoppen die ik heb omschreven en waarvan u de foto ziet op de bijgevoegde link van Formaat zijn bij iedere "vakkunkundige" audicien te koop en kosten, ik zeg het nogmaals € 25,-

Natuurlijk heb je ook van allerlei andere merken, soorten en prijzen.
Dus ook met extra filter of een leuk kleurtje voor € 125,- en zo oplopend tot € 400,-. Zeer waarschijnlijk kunt u nog wel duurdere types vinden. Of dan ook de kwaliteit beter is, is mij niet duidelijk.

Zoals met alle artikelen die te koop zijn heb je verschillen, je kunt een paar schoenen kopen voor € 30,- euro maar ook van € 400,- . Het is maar net, wat de klant wil, kan of miscshien moet kopen.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 19, 2010 om 21:52
827 Antwoorden / 2 Vragen

Welke link, welke foto.....?
Op maat gemaakte otoplastieken van een "vakkunkundige" audicien voor 25 Euro?
Zijn zeker van Euroshopper....

Bestaat niet! En wel om de simpele reden dat het uurloon van een audicien wel iets hoger ligt als de prijs die hij voor die otoplastieken vraagt! Dit is geen klusje van 10 minuten!

kriekra
door kriekra - Aug 19, 2010 om 22:46
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik ben bij een erkende audicien geweest, en mijn exemplaren kosten 165,00 Euro per paar. Is niet goedkoop, maar als ik hierdoor confortabel kan slapen, heb ik het er graag voor over. Die wegwerp schuimrubber dopjes dempen ook veel geluid, maar blijven niet altijd goed op hun plaats en zitten niet zo lekker. Heb trouwens wel ontdekt dat ze in een waszakje, gewassen op 40 graden, een standaard wasprogramma overleven, dus totdat mijn op maat gemaakte dopjes klaar zijn, kan ik voordelig vooruit met de wegwerpdopjes :-)

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 23:09
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Krieka,

Het is wijs om voor dit soort zaken altijd naar een erkende audicien te gaan.

Een laatste aantekening over mijn reactie, dat zijn in het oor gegoten oordoppen, dus altijd precies passend in de oren gemaakt en blijven dus perfect zitten.
Ongetwijfeld hebt u ook een goede keuze gemaakt, ook al zijn deze duur. Als u daar blij mee bent, bent u een tevreden mens met goede oordoppen, voor een goede nachtrust.

Veel succes gewenst en bedankt voor het terugkoppelen.

M.vr.gr., Ineke L

kriekra
door kriekra - Aug 19, 2010 om 23:32
204 Antwoorden / 64 Vragen

De audicien heeft met een soort siliconenpasta afdrukken gemaakt van mijn oren, dus ik verwacht dat het wel goed komt. Wanneer ze klaar zijn en ik ze in gebruik heb genomen, zal ik laten weten hoe het bevalt.

inekel1953
door inekel1953 - Aug 19, 2010 om 23:49
323 Antwoorden / 2 Vragen

De werkwijze en materiaal van het maken van de oordoppen had ik dus al omschreven in mijn reactie van 19.44 uur

Deze zijn te gebruiken, bij zwemmen en harde geluiden,
Je oren zijn gevuld, hermetisch afgesloten,
met het materiaal: flexibele siliconenmateriaal

Omdat deze oordoppen van siliconen zijn gemaakt, blijft het flexibel in je gehoorgang, wat juist veel prettiger draagt dan harde materialen. Het maakt dat wanneer je slikt of wat wil zeggen, geen last zal hebben van je oordoppen.
Dit laatste klinkt misschien wat vreemd maar als je spreekt, slikt of op je kiezen bijt maakt je bewegingen die doorgaan in je gehoorgang. Doordat het materiaal flexibel is, zul je hiervan geen last ondervinden, wat je wel kan ervaren bij harde materialen.

Ik vermoed dat je heel tevreden zal zijn, misschien wat wennen omdat er iets in je gehoorgang zit, toch de rust die je daarvoor terug krijgt, is dan een mooi cadeau.

Ik ben benieuwd naar je eerste ervaring en verneem dat graag.

pb
door pbarendse - Aug 19, 2010 om 23:58
406 Antwoorden / 1 Vragen

@inekel1953: Die oorstukjes ken ik ook inderdaad, ze worden vaak gebruikt voor mensen die bijvoorbeeld buisjes in hun trommelvliezen hebben. Deze sluiten de oren echter volledig af en ik vraag me af of dat hier de bedoeling is.

De otoplastieken waar ik het hier over heb worden min of meer op dezelfde wijze gemaakt alleen volgt nog een tweede stap. Op basis van het siliconen afgietsel wordt een plastiek gemaakt (kan zowel hard als zacht, ligt aan de voorkeur van de gebruiker) waarin ook nog een akoestisch filter wordt aangebracht. Dit filter maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een gesprek goed te kunnen volgen terwijl harde geluiden wel afgevlakt worden.

Door deze tweede stap worden de otoplastieken wel een stuk duurder, want er is extra materiaal en werk voor nodig. Voor bijvoorbeeld motorrijders zijn uw oordoppen absoluut ongeschikt omdat ze te veel geluid weghalen en bijvoorbeeld ambulances e.d. niet gehoord worden.

inekel1953
door inekel1953 - Aug 20, 2010 om 09:07
323 Antwoorden / 2 Vragen

@pbarendse, de topstartster vraagt niet om oordopjes voor op de motor.
Ik heb wel iets geschreven over die filter ( zie reactie 19 aug. 21.38 uur)
Uw laatste opmerking over het niet horen van de ambulance is onjuist omdat het geluid maakt zeer veel decibels en zal wel gehoord kunnen worden met de oordopjes waar ik over schrijf.

De topstarter "Krieka" vraagt om op maat gemaakte oordoppen om beter te kunnen slapen i.v.m. het lawaai waar zij ‘s nachts last van heeft, zoals verkeer, blaffende honden en luidruchtige buren enz.

De oordopjes waarover ik mijn reacties heb gegeven, zijn speciaal hiervoor gemaakt zowel voor bij het zwemmen en harde geluiden.. ( zie reactie don. 19 aug. 19.44 uur)
Natuurlijk kunnen kinderen die zwemles hebben de badmeester goed verstaan, om te kunnen horen wat en hoe ze moeten zwemmen. Dit komt omdat ze in een ruimte zijn waar geluiden weerkaatsen die vreselijk hard zijn dus een hoge aantal decibels maken.

M.vr.gr.Ineke L

kriekra
door kriekra - Sep 5, 2010 om 13:49
204 Antwoorden / 64 Vragen

Gisteren heb ik de otoplastieken opgehaald, en vannacht heerlijk geslapen. Ze zijn een heel stuk confortabeler dan die schuimrubberen dopjes, ik voelde ze niet eens zitten. De geluidsdemping is ook prima, dus ik ben tevreden. Bedankt voor alle adviezen!

spooky01
door spooky01 - Sep 5, 2010 om 14:26
418 Antwoorden / 56 Vragen

Fijn dat je nu iets hebt wat voor jouw werkt en het is altijd fijn om iets terug te horen/lezen.

grindweg
door grindweg - Sep 6, 2010 om 12:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik denk dat anderen er ook iets aan hebben aan deze ifo en veel succes

de
door deborahlars - Sep 6, 2010 om 12:41
61 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat ik een tijdje niet mocht zwemmen zonder mijn oren compleet af te sluiten heb ik bij een gehoorwinkel oordoppen laten maken. ze spuiten een speciaal goedje in je oor en maken van die afdruk oordoppen. werkte perfect!
het lijkt me dat ze ook oordoppen maken tegen lawaai!

ph
door phasma - Oct 20, 2015 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds kort op maat gemaakt oordoppen na heel veel de wasbolletjes van ohropax te hebben gebruikt. De maatdoppen laten erg veel geluid door, kan ze net zo goed niet indoen. Wel heel erg jammer van mijn 90 euro. Denk er nog over om terug te gaan naar de winkel

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2015 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@phasma

Dat zou ik dan maar doen, want dan zijn ze niet goed.