Lu
door Luna10 Aug 18, 2019 om 19:13
Voeding & gezondheid

Opgelicht door orthodontist?

Ik heb met de orthodontist van mijn dochter in mei een begroting gemaakt voor na haar 18e verjaardag omdat verzekeren gigantisch duur is na die leeftijd. De begroting was op €780 gsschat. Ik heb nog contact gezocht met de orthodontist over die begroging. Geen reactie. Op 10 juli kreeg ik een mail dat ik snel iets moest regelen. Ik vroeg wat dat zou moeten zijn. Er stond een bedrag open van €1700! Onmogelijk. Ik vroeg om een factuur/specificatie en daar werd niet op gereageerd. Ik heb 3 mails gestuurd hierover. Wel kreeg ik een mail dat ik het bedrag wel contant aan de praktijk aan de balie evt in termijnen. Ik heb dus geen rekening gehad. Ik moest ook snel betalen anders zou de ortho de rekeningen door een facturering bureau over laten wat raar is, want de rekeningen van alle  cliënten worden daar verwerkt. Hij heeft mij nooit gezegd dat het  bedrag zwart moest worden betaald en ik zou dat weigeren. En dan ook nog het dubbele bedrag van de  begroting. Ze praten ook liever per telefoon dan dat ze mailen. Waarschijnlijk omdat ik het zwart op wit zou hebben en dat wordt lastig voor ze. Even overstappen naar een andere orthodontist is moeilijk en je moet dan ook weer een soort intake betalen. Ik ben er helemaal kapot van en denk erover hem aan te geven. Waarschijnlijk is het een noodlijdende business aan het worden

3334 10 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Aug 18, 2019 om 20:09
809 Antwoorden / Vragen

Leg dit eens neer bij uw verzekeraar en kijk ook eens wat Google oplevert als u de naam van de orthodontist neerzet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2019 om 20:50
16828 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een begroting gehad en daarna een nota voor een veel hoger bedrag? Dat kan niet anders dan betekenen dat u de inbgreep op basis van deze begroting heeft laten verrichten.  U kunt neem ik aan bewijs leveren van de begroting en ook dat er nadien geen contact is geweest, voorafgaande aan de ingreep, dat de nota hoger zou zijn. In dat geval is het zaak om, als u dat heeft uw rechtsbijstandsverzekeraar in te schakelen en zo niet dan contact oop te nemen met www.juridischloket.nl omdat er dan sprake is van civike onrechtmatig/onwettig handekelen en in ieder geval het in gebreke bliven inzake het nakomen van de ingreep op basis van de gemaakte afspraak/begroting.
Ik begrijp niet dat u niet voor het 18e jaar van uw dochter overleg heeft gehad met uw verzekeraar en het kan ook zinvol zijn omdat alsnog te doen m.b.t. deze kwestie.
Hoe dan ook valt dit handelen niet onder het medisch tuchtrecht en kunt u daar geen beroep op doen.

U maakt een opmerking over zwart betalen, als dat juist is is ook dat zeer kwalijk en kan een reden zijn om ook melding te doen bij de belastingdienst indien u dat kunt bewijzen.. Hoe dan ook, er kan alleen en bedrag open staan als de ingreep ook is uitgevoerd, anders kan het al helemaal niet.

ma
door malty - Aug 18, 2019 om 21:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u alles al contant zonder kwitantie betaald, u komt dan wel laat met uw verhaal.

Lees eens
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-hou-ik-de-orthodontist-in-toom~ba7ba8d1/

jo
door jorisw - Aug 18, 2019 om 21:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er zitten gaten in het verhaal (Het gaat van begroting ineens naar een achterstallige betaling. Wat is er in de tussentijd gebeurd?) Misschien goed om het eens puntsgewijs nog een keer te beschrijven. En kijk uit met woorden als oplichting en beschuldigingen over zwart betalen.

Zijn de rekeningen misschien naar de verzekeraar gestuurd? En dat ze daar in je inbox staan?

Magnum007
door Magnum007 - Aug 18, 2019 om 22:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Luna,

Je kunt een klacht indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2019 om 07:58
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@MAGNUM007Neen, het is geen zorgklacht maar een klacht over declaratie. (Het zou een tuchtklacht kunnen zijn als de orthodontist foutief hzou hebben gehandeld. Andere reacties niet gelezen of niet eerst even gekeken wanneer resp. waarom een tuchtklacht kan worden ingediend?

Magnum007
door Magnum007 Aug 19, 2019 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het niet met je eens Heremiet.

Ik heb het RTG persoonlijk een paar keer ingeschakeld en daar waren de dokters niet blij mee.

Helaas moet je goede bewijzen op tafel leggen want een arts wordt beschermd.
In het beste geval krijgt een arts een berisping,tenzij je video-opnames hebt ofzo....

lo
door lovewinnie - Aug 19, 2019 om 08:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag om een duidelijke rekening Inc beschrijving van wat we gedaan is. En dan pas betalen. Geef ook door dat je anders naar juridisch loket gaat voor meer informatie wat nu te doen.
Dat u eerst wil weten waarvoor u betaald. Heeft u de begroting op papier? Zo nee is het u woord tegen die van hem. Maar als hij niks heeft vast gelegt en enkel contant geld wil klopt niks van.
Meestal gaan de rekeningen via een andere maatschappij bijv famed. U kunt de telefoontjes ook opnemen. Heel simpel even recorder downloaden op u telefoon. Probeer dan duidelijk te krijgen het verschil tussen begroting en het te betalen bedrag? 10% verschil oké maar dit is absurd

lo
door lovewinnie - Aug 19, 2019 om 08:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u trouwens wel rechtstreeks gebeld met de orthodontist of bent u daar langs geweest? Het kan ok zomaar zijn dat zijn computer gegevens zij gehackt en de hackers random rekeningen sturen naar klanten. Ja klinkt misschien raad maar het gebeurd

panter22
door panter22 - Aug 19, 2019 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je al persoonlijk naar die orthodontist geweest met de begroting?
Er moet heel wat aan het gebit van je dochter gebeurd zijn om op 1700 euro te komen,

panter22
door panter22 Aug 19, 2019 om 13:10
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je met je dochter mee geweest naar de behandeling van de orthodontist of had je dochter extra wensen waar je niets vanaf weet?

va
door vanlotjegetikt - Aug 19, 2019 om 13:24
809 Antwoorden / Vragen

Totale kosten zijn tussen de 2000 en 3000 euro naar gelang wat er moet gebeuren.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 19, 2019 om 13:42
683 Antwoorden / 5 Vragen

Gelet op de reacties van de orthodontist neem ik aan dat er mondeling een prijsopgave is gekomen van € 780.
Als dit schriftelijk is gebeurd zou ik dit heel goed bewaren.
Als alles verricht is door de orthodontist, dan verwacht u toch minimaal een factuur met verrichtingen, bedragen en een indbedrag en te betalen voor op rek.nr xxxxxxxxx. Die heeft u kennelijk niet gehad, misschien verhuisd tussentijds?
U krijgt na de "herinnering" twv € 1.700 geen factuur/specificatie, vreemd.
Dat u contant mag betalen is prettig, wie weet heeft u ergens nog wat liggen (lol) maar kan ook een andere gedachte opleveren, hoewel termijnen dat weer een soort van tegenspreekt.
U kunt ze nog eens bellen met zo'n leuk opname appje op uw telefoon ............ Dit hoeft u juridisch ook niet te melden vooraf of in het gesprek en heeft juridische bewijskracht.
Vraag eens aan uw dochter wat de man en wanneer gedaan heeft, zij zal het toch zeker wel weten ......