me
door meisie Apr 6, 2010 om 13:45
Voeding & gezondheid

Ouderdomsvlekken

Wie heeft een goede tip om ouderdomsvleken weg te werken of te voorkomen dat je er minder krijgt? Liefst een natuurlijke manier.
Kun je toch in de zon ziten als je b.v. eerst een creme o.i.d. opdoet? Of is dat gevaarlijk? en kun je dan meer vleken voorkomen?
Als het niet helpt is er dan b.v. een creme om ze minder zichtbaat te maken?
Zelf heb ik wel eens gehoord dat je met een citroen de vlekken kan bleken? Maar ik durf het niet te proberen i.v.m. dat men b.v. huidkanker of zo te krijgen.

93392 7 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2010 om 13:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb er een aantal door de huisarts laten "bevriezen".

Een goede zonnebrandcreme is altijd aan te bevelen, maar voorkomt het ontstaan van deze vlekken niet. Ik heb ze b.v. op plaatsen die nooit aan de zon worden blootgesteld.

Blekende crêmes zou ik alleen in overleg met een arts gebruiken omdat sommige schadelijk zijn.

Een schoonheidspecialist zou u kunnen adviseren rond het gebruik van voor u geschikte camouflage crême.

Ouderdomsvlekken zijn goedaardig. Veranderen ze van vorm, jeuken, korstjes, of als u er ongerust over bent altijd eerst naar de huisarts om er naar te laten kijken.

moeder56
door moeder56 - Apr 6, 2010 om 14:26
483 Antwoorden / 2 Vragen

Zoek eens op green magma.

elenay
door elenay - Apr 6, 2010 om 23:58
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Naarmate we ouder worden kunnen wij bruine vlekjes krijgen. Dit zijn delen van de huid waar meer pigment verschijnt. Door de zon en een veranderde aanmaak van melanine ontstaan er vlekken op vooral de handen, de rug en het gezicht. Dit zijn ouderdomsvlekken (lentigo). Door hun kleur worden ze ook wel levervlekken genoemd (wat overigens niets met de lever te maken heeft). Vooral op delen van de huid waar veel zon komt ontstaan ouderdomsvlekken. Wees dus altijd voorzichtig met te veel aan zon. Ouderdomsvlekken worden daarom ook wel zonnevlekken genoemd.

Verwijderen van ouderdomsvlekken, levervlekken, zonnevlekken en pigmentvlekken
Er zijn eigenlijk drie behandelingen voor vlekken op de huid door pigmentvorming: het bleken van de vlekken, het behandelen met vloeibare stikstof en met een laserbehandeling. Een laserbehandeling is een vaak toegepaste methode die de huid zelf niet aantast waardoor er ook met zekerheid geen littekens na het verwijderen van de ouderdomsvlek kan ontstaan.

1. Bleken van de vlekken
Het bleken van de vlekken gebeurt door een lichte chemische peeling. Een chemische peeling zorgt er niet alleen voor dat de ouderdomsvlekken verdwijnen maar zorgt ervoor dat de hele huid wordt opgefrist waardoor de huid er jonger uitziet. Ook zijn er dubieuze zalfjes en crèmes in de handel die de huid en dus ook de ouderdomsvlekken ontkleuren. Deze middelen zijn af te raden om te gebruiken.

2. Weghalen met vloeibare stikstof
Door de ouderdomsvlek te behandelen met stikstof kan de vlek in zijn geheel verwijderd worden. De oplossing daarvoor is eigenlijk simpel. De ouderdomsvlek wordt aangestipt met vloeibare stikstof van -196 graden Celsius. Dit is dusdanig koud dat er een brandblaar wordt gevormd. Het mooie is dat de brandblaar zich onder de ouderdomsvlek vormt. Door de blaar komt de huid samen met de ouderdomsvlek los en verdwijnt. Weg ouderdomsvlek.

3. Laserbehandeling
Het voordeel van een laserbehandeling is dat er geen litteken wordt gevormd. Of de lasermethode werk is afhankelijk van de kleur en de diepte van de pigmentvlek. Een laserbehandeling zorgt ervoor dat het pigment in de huid in hele kleine stukjes uiteen valt. Deze stukjes zijn dan zo klein geworden dat deze door het lichaam zelf op de normale manier kunnen worden afgevoerd. Eén of twee behandelingen zijn vaak al voldoende. De laserbehandeling kan zonder verdoving plaatsvinden. Het is wel belangrijk om de behandelde huid enige maanden uit de zon te houden. Een laserbehandeling in de herfst of winter is daarom geen gek idee, vooral omdat ouderdomsvlekken op plaatsen voorkomen die lastig uit de zon te houden zijn.

harrieevers
door harrieevers - Apr 7, 2010 om 14:33
17 Antwoorden / 26 Vragen

Ja
De vlekken laten bevriezenbij uw huisarts
werkt goed
even aanstippen
n'paar dagen wachten
en zijn weg
ik heb het zelf laten doen
over 'n paar weken trouwt onze klein dochter
dus wilde ik er netjes bij staan
echt dit heeft een goed resultaat

di
door digioma - Apr 8, 2010 om 00:06
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zelf heb ik tamelijk veel grote donkere ouderdomsvlekken in m'n gezicht. Eentje precies midden op m'n voorhoofd en enkele andere opzij van mijn gezicht. Alle foto's die er af en toe van mij gemaakt worden wis/verscheur ik daarom en ik wil helemaal niet gefotografeerd worden. Baal er echt al jaren van. (Ik ben 67 jaar). Huisarts weigert die dingen weg te halen op de manier zoals hierboven beschreven; vind hij maar luxe onzin. Echtgenoot denkt er net zo over. Ik gebruik helemaal geen make-up of cremes! Wat nu te doen...

tdehond
door tdehond - Apr 8, 2010 om 07:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 8 apr 2010, 00:06]Zelf heb ik tamelijk veel grote donkere ouderdomsvlekken in m'n gezicht. Eentje precies midden op m'n voorhoofd en enkele andere opzij van mijn gezicht. Alle foto's die er af en toe van mij gemaakt worden wis/verscheur ik daarom en ik wil helemaal niet gefotografeerd worden. Baal er echt al jaren van. (Ik ben 67 jaar). Huisarts weigert die dingen weg te halen op de manier zoals hierboven beschreven; vind hij maar luxe onzin. Echtgenoot denkt er net zo over. Ik gebruik helemaal geen make-up of cremes! Wat nu te doen...
Door laten sturen naar de huidarts.

moeder56
door moeder56 - Apr 8, 2010 om 09:15
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 8 apr 2010, 00:06]Zelf heb ik tamelijk veel grote donkere ouderdomsvlekken in m'n gezicht. Eentje precies midden op m'n voorhoofd en enkele andere opzij van mijn gezicht. Alle foto's die er af en toe van mij gemaakt worden wis/verscheur ik daarom en ik wil helemaal niet gefotografeerd worden. Baal er echt al jaren van. (Ik ben 67 jaar). Huisarts weigert die dingen weg te halen op de manier zoals hierboven beschreven; vind hij maar luxe onzin. Echtgenoot denkt er net zo over. Ik gebruik helemaal geen make-up of cremes! Wat nu te doen...

Het is natuurlijk vervelend voor je, maar het is niet meer of minder dan een schoonheidsprobleem. U zou kunnen informeren bij de dermatoloog of hij/zij het kan doen. Het lijkt me logisch dat u het dan zelf moet betalen. Want wees nou eerlijk, de zorg is al bijna niet te betalen en datgene waar u moeite mee heeft is tenslotte geen ziekte.
U zou eens kunnen googelen op -green magma, ouderdomsvlekken-.
U zou ook eens naar de schoonheidsspecialiste kunnen gaan en om een goede foundation kunnen vragen. Succes !!