we
door weverink Jan 10, 2011 om 21:09
Voeding & gezondheid

Overleden

mijn moeder is 20 november overleden.
nu kregen wij van stichting markenheem een factuur van doorbelasting i.v.m.opbaren.
een bedrag van 459,50. van 20november tot 25november.
Terwijl de hele maand huur werd afgeschreven.
Wij vinden dit een rare regel.

1713 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2011 om 21:26
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Gecondoleerd met uw verlies. Is het mogelijk dat de opbaring van uw moeder in de aula heeft plaatsgevonden van het tehuis?

we
door weverink - Jan 10, 2011 om 21:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 10 jan 2011, 21:15]Gecondoleerd met uw verlies. Is het mogelijk dat de opbaring van uw moeder in de aula heeft plaatsgevonden van het tehuis?Nee mijn moeder was opgebaard op haar eigen kamer

we
door weverink - Jan 10, 2011 om 21:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=weverink schreef op maandag 10 jan 2011, 21:09]mijn moeder is 20 november overleden.
nu kregen wij van stichting markenheem een factuur van doorbelasting i.v.m.opbaren.
een bedrag van 459,50. van 20november tot 25november.
Terwijl de hele maand huur werd afgeschreven.
Wij vinden dit een rare regel.

vladja
door vladja - Jan 10, 2011 om 21:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uw moeder verbleef in haar eigen kamer, zodat voor die kamer huur verschuldigd is. Opbaren is een aparte handeling, die bij de huur opkomt.

Ook uitvaartondernemingen rekenen daar aparte kosten voor het opbaren en voor de verzorging van de overledene gedurende die periode. Dat is heel normaal.

Zie het globale kostenplaatje voor een uitvaart...

Vladja

di
door dirk2 - Jan 10, 2011 om 23:20
364 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Weverink,

De instelling betaalt het schouwen,klaarmaken voor transport en tijdelijk koelen van het lichaam.
Uw nabestaanden of uw uitvaartverzekering betalen de kosten van het afleggen en
opbaren van het lichaam.
volgens deze folder
Mocht U nog vragen hebben over wat U wel en niet moet betalen dan kunt U
contact opnemen met het CVZ.
Ik kan mij voorstellen dat U die rekening niet verwacht had. Heel veel sterkte gewenst.

börgemeister
door börgemeister - Jan 11, 2011 om 01:48
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=weverink schreef op maandag 10 jan 2011, 21:09]mijn moeder is 20 november overleden.
nu kregen wij van stichting markenheem een factuur van doorbelasting i.v.m.opbaren.
een bedrag van 459,50. van 20november tot 25november.
Terwijl de hele maand huur werd afgeschreven.
Wij vinden dit een rare regel.

Ik krijg de indruk dat vele antoorden niet het gewenste antwoord is.

Alsnog gecondoleerd met het verlies van uw dierbare moeder.

Uw moeder werd op haar eigen kamer opgebaard door de uitvaartverzorger of door de stichting Markenheem, ik neem aan dat het de uitvaartverzorger dit heeft verzorgd.

Stichting Markenheem is het (verzorgings)huis waar uw moeder een kamer huurde? Wanneer werd de kamer leeg opgeleverd en moest voor de maand december 2010 nog (gedeeltelijk) huur worden betaald?

Als de opbaring door de uitvaartverzorger was verzorgd, dan is m.i. die factuur van € 459,50 ten onrechte. Wat was de rol e/o. de bijdrage van stichting Markenheem hierin? Het reglement va de stichting Markenheem voorziet hierin?

börgemeister
door börgemeister - Jan 11, 2011 om 01:49
506 Antwoorden / 25 Vragen

Ik krijg de indruk dat vele antwoorden niet het gewenste antwoord is.

Alsnog gecondoleerd met het verlies van uw dierbare moeder.

Uw moeder werd op haar eigen kamer opgebaard door de uitvaartverzorger of door de stichting Markenheem, ik neem aan dat het de uitvaartverzorger dit heeft verzorgd.

Stichting Markenheem is het (verzorgings)huis waar uw moeder een kamer huurde? Wanneer werd de kamer leeg opgeleverd en moest voor de maand december 2010 nog (gedeeltelijk) huur worden betaald?

Als de opbaring door de uitvaartverzorger was verzorgd, dan is m.i. die factuur van € 459,50 ten onrechte. Wat was de rol e/o. de bijdrage van stichting Markenheem hierin? Het reglement van de stichting Markenheem voorziet hierin?

marcel75
door marcel75 - Jan 11, 2011 om 09:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, natuurlijk moest dit gratis gebeuren. Althans dat zal wel het gewenste antwoord geweest zijn. Helaas is dat niet het geval. Opbaren kost geld. U had er ook voor kunnen kiezen om het opbaren ergens anders te laten plaatsvinden. In alle gevallen is er een schouw geweest en is er voor gezorgd dat er een koeling aanwezig was.

Het kan goed zijn dat het verzoringshuis zelf deze middelen heeft en welk geval je die zaken huurt. Mocht het huis daarvoor opdracht hebben gegeven aan de uitvaartondernemer, dan heeft de uitvaartondernemer deze kosten bij het huis in rekening gebracht en worden die nu doorbelast.

Dit zijn dus kosten die los staan van de huur van de kamer. Vergelijk het maar met het wel of niet afnemen van maaltijden. Neem je wel maaltijden af, dan betaal je daar ook voor.

we
door weverink - Jan 11, 2011 om 13:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

mijn moeder was opgebaard in het ziekenhuis via de begrafenisondernemer.
Daarna is zij met kist en al naar de zonnekanp in Zelhem gebracht.
Waar zij op haar eigen kamer heeft gestaan.
Zij is donderdag 25nov. begraven.
Wij hebben meteen de andere dag haar kamer ontruimd.
Dit wordt alleen brekend voor het staan op haar eigen kamer.

emcede
door emcede - Jan 12, 2011 om 19:39
959 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u al bij de instelling geïnformeerd? Dat lijkt de enige mogelijkheid om het goede antwoord te krijgen. Kosten voor het opbaren moeten natuurlijk wel betaald worden, maar dan aan de begrafenisondernemer. Het komt erg onlogisch over dat de instelling óók nog eens kosten in rekening brengt...Ga eens langs of bel ze op en leg dit voor.