pr
door prettig Sep 20, 2010 om 14:22
Voeding & gezondheid

Overlijden vader

Ik heb al jaren geen contact meer met mijn 87 jarige vader. Dat heeft uiteraard een reden. Weet iemand of ik vanuit de gemeente e.d. bericht krijg over zijn mogelijk overlijden? En hoe ik hier verder mee om moet gaan? Moet ik zijn begrafenis regelen? Moet ik zijn huurhuis opzeggen? Wat moet ik doen.

3629 10 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 14:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijn er nog broers of zussen? Is er nog een partner van vader?

Vladja

pr
door prettig - Sep 20, 2010 om 14:56
8 Antwoorden / 6 Vragen

Nee ik heb geen broers of zussen en mijn ouders zijn nu 11 jaar gescheiden.

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 14:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie voor de uitvaartkosten zie 6e antwoord....

Als je makkelijk op te sporen bent (ingeschreven op het juiste adres in de Gemeentelijke Basis Administratie), zal je benaderd worden voor de begrafenis als erfgenaam (als er geen partner van je vader is). Wil je er verder niets mee te maken hebben, dan kan je de erfenis verwerpen bij de rechtbank (kost ca, € 100,-- aan griffiekosten).

Vladja

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 14:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nog even een uitbreiding:als je verwerpt, zal de erfenis doorschuiven naar je kinderen, als die er zijn.

Vladja

pr
door prettig - Sep 20, 2010 om 15:17
8 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe kom ik te weten of hij schulden heeft?

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 15:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat blijkt pas als je de erfenis aanvaardt. Dan krijg je inzage in de hele handel.

Heb je kinderen en zijn die al volwassen? Voor minderjarige gelden andere regels.

Houd er wel rekening mee dat je nog geen foto, theelepeltje uit zijn huis mag meenemen of eventueel in zijn auto rijden. Dat maakt dat je de erfenis zuiver (met alles baten en schulden) aanvaardt.

Is je moeder officieel gescheiden met bevestiging van de rechtbank of alleen van tafel en bed?

Vladja

pr
door prettig - Sep 20, 2010 om 15:50
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ja mijn moeder is officieel gescheiden via de rechtbank. Mijn kinderen zijn boven de 30 jaar.
Maar over die mogelijke schulden; als mijn vader dus nu of in het recente verleden enorme schulden maakt kunnen mijn kinderen of ik daar voor opdraaien bij aanvaarding van de erfenis.
Hoewel hij, en laat ik het netjes uitdrukken, niet zo'n prettige man was, wil ik wel dat hij netjes gecremeerd wordt. Uit uw antwoorden maak ik op dat ik dan ook de erfenis aanvaard.
Kan een notaris hier in wat doen?

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 16:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met erfenissen is het zo, dat deze bij het uitvallen van een erfgenaam (erfenis verworpen of overleden), deze doorschuiven naar de volgende generatie. Als jij verwerpt, schuift de jouw erfenis door naar je kinderen. Die zijn allen volwassen en kunnen de erfenis ook weer verwerpen. Hebben jouw kinderen echter kinderen (jouw kleinkinderen) dan schuift de erfenis daar naar door. Zo die er zijn, dan zijn die nog minderjarig. Een minderjarig kind kan een erfenis niet verwerpen, maar moet deze (wettelijk) aanvaarden onder boedelbeschrijving of ook beneficiair aanvaarden genoemd.

Dat laatste houdt in dat je de erfenis aanvaardt, maar niet met de schulden opgezadeld kan worden. Iemand, die beneficciair aanvaardt, wikkelt de erfenis af. Hij erft als er wat over blijft of wikkelt alle schulden zoveel mogelijk af door alles te gelde te maken en als er dan tekort geld is (blijven nog schulden over), dan draait hij daar niet voor op. Die schuldeisers hebben dan verder pech gehad.

Dus als er minderjarige kleinkinderen zijn, kan jij beter zelf beneficiair aanvaarden en de zaak afwikkelen, dan dat alles doorgeschoven wordt naar een volgende generatie.

Zijn er alleen volwassenen als erfgenaam, dan kan je gezamenlijk als volwassenen de erfenis verwerpen. Dat moet bij de rechtbank, waar de sterfplaats onder valt. Doe je het gezamenlijk in 1 keer, betaal je maar 1 keer griffiekosten. Je kunt hiervoor ook een notaris inschakelen, maar dan krijg je die kosten erbij.

Los daarvan (verwerpen of beneficiair aanvaarden), kan je wel de crematie regelen. Je bent toch wettelijk verplicht om de kosten te dragen. Een uitvaart regelen maakt niet dat je de erfenis aanvaardt. Het is wel belangrijk dat je de verwerping / beneficiaire aanvaarding zo snel mogelijk doet om duidelijkheid te geven aan de schuldeisers.

Het spreekt vanzelf dat je bij beneficiair aanvaarden het huis moet leeg ruimen, de huur / abonnementen moet opzeggen etc. Gewoon alles regelen.

Volgende vraag?

Vladja

pr
door prettig - Sep 20, 2010 om 18:48
8 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Vladja,
Mijn vader heeft een begrafenispolis. Dat weet ik omdat ik de papieren/geldzaken voor mijn 85 jarige moeder sinds 7 jaar beheer.
Hoe kom ik bij die papieren? Ik heb uiteraard geen huissleutel van zijn huis.

Moet ik dan de politie inschakelen?

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 19:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is lastig. Als je daar zomaar naar binnengaat, zouden ze dat zien als aanvaarden van de erfenis zonder voorbehoud.

Waarschijnlijk hebben jouw ouders destijds de begrafenispolis tegelijk afgesloten. Dus qua polisnummer ligt het dan voor de hand dat hij een nummer hoger of lager heeft dan het polisnummer van je moeder.

Officieel hoor je die info niet te krijgen van een verzekeringsmaatschappij, maar waag er een belletje aan. Een beetje een verhaaltje erom heen houden van: de mensen zijn oud, ik verdiep mij nu in de administratie, want het is een beetje een rommeltje, en ik heb wel de polis van mijn moeder met dat nummer, maar ik kan die van mijn vader niet vinden, dat zou dus nr, die of dat moeten zijn. Klopt dat? Alleen namen en geboortedata noemen, geen adressen natuurlijk en die ook niet vragen. Misschien krijg je het adres wel van de maatschappij als zij het adres checken bij jou.

Een ideetje?

Vladja