Helen50
door Helen50 Feb 7, 2021 om 05:49
Voeding & gezondheid

Paracetamol

Ik zou graag willen weten welke paracetamol de beste zijn. De prijzen varieren nl nog al. Vanaf 0.50 eurocent voor 20 st bij o.a de Lidl.

13364 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 7, 2021 om 08:39
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit geen of weinig verschil tussen de goedkope en duurdere paracetamol.
Het zou kunnen zijn dat de duurdere verkocht worden in winkels die een hogere huur moeten opbrengen en dat dan wordt doorberekend.

getty
door getty - Feb 7, 2021 om 09:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Allemaal hetzelfde, anders mag het geen paracemol heten.

ForAll
door ForAll - Feb 7, 2021 om 10:13
4 Antwoorden / Vragen

In feite is paracetamol, gewoon paracetamol
Het verschil zit hem voornamelijk in de hulpstoffen en waar ze vandaan komen (land & fabrikant).
Het zou goed kunnen dat de ene paracetamol bij de ene persoon "beter" werkt dan bij de andere of bij de ene meer last heeft van bijwerkingen, dan de andere. Maar in het algemeen maak het niet uit welke je gebruikt.

Weet natuurlijk niet of nog andere medicatie gebruikt, in dat geval raadpleeg dan wel van te voren een arts en lees de bijsluiter.

Fr
door Frank Venema Feb 8, 2021 om 11:13
Antwoorden / Vragen

In een paracetamoltablet zit 500 mg paracetamol. Daanaast 100-150 hulpstof. Dat is voor het grootste deel zetmeel voor het uiteenvallen en dan nog zo'n 30 mg talk en magnesiumstearaat waardoor het granulaat in de tabletteermachine goed glijdt en niet aan de stempels plakt.
Deze hulpstoffen doen verder niks in je lichaam. Kortom: er is geen verschil in werking tussen welke paracetamoltablet dan ook.

panter22
door panter22 - Feb 7, 2021 om 10:17
6599 Antwoorden / Vragen

Paracetamol is waar je het koopt hetzelfde.
De hulpstoffen kunnen verschillen. In die van het Kruidvat zitten: maiszetmeel, gelatine, croscarmellose natrium en magnesiumstearaat.
Dus even op de bijsluiter kijken als je een doosje koopt.
De tablet van een duurder merk lost vaak wat sneller op in water.

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 12:16
214 Antwoorden / Vragen

Het zijn geen hulpstoffen maar vulstoffen en granulaat die nodig zijn voor de vorming van een tablet.en dat een tablet niet uit elkaar valt.De tijd dat een tablet uiteen valt is van alle tabletten hetzelfde.,met de bedoeling dat een tablet pas in je maag uiteen valt.Heeft dus niets met de prijs te maken

panter22
door panter22 Feb 8, 2021 om 13:11
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel eens een tablet van verschillende merken in een glas water opgelost?

6.1 Lijst van hulpstoffen Polyvidon (E1201), gepregelatineerd zetmeel, stearinezuur (E570) en natriumzetmeelglycolaat type A.
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/smpc/h102942_smpc.pdf

Antwoord van de apotheker

Wanneer je paracetamol oplost in water zal het een paar minuten eerder werken dan dat de tablet heel wordt ingenomen. De tablet moet namelijk nog uiteenvallen in de maag alvorens de paracetamol opgenomen kan worden. (FH)
https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/p/paracetamol-500-mg-therapeuticon/veelgestelde-vragen/paracetamol-heel-innemen-of-oplossen/item5073

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 13:42
214 Antwoorden / Vragen

Ik heb enkele jaren bij een farmaceutisch fabriek in Zaanstad gewerkt dus weet wel hoe zo'n tabletje gemaakt wordt.Het uiteenvallen van een tablet wordt geregeld door Advicel. Deze stof zet uit zodra het met vloeistof in aanraking komt .Paracetemol etc kun je daarom het beste innemen met een flinke glas water.Dat voorkomt aanraking met je slokdarm.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2021 om 10:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Paracetamol kan als @PANTHER22 al aangeeft enigzins van elkaar afwijkende bestanddelen hebben. Ze moeten allemaal goedgekeurd zijn. Het prijsverschil zit vooral inhet feit of de verkoper het als een bijproduct verkoopt als service met geen of weinig marge. Zo is de samenstelling van Sandoz HTP:  De werkzame bestanddelen zijn paracetamol, 500 mg per tablet en codeïnefosfaathemihydraat, 50 mg per tablet. - De andere bestanddelen zijn hydroxypropylcellulose (E463), natriumzetmeelglycolaat, cellulose (E460), magnesiumstearaat (E470b), siliciumdioxide (E551).

rj
door rjw - Feb 7, 2021 om 11:23
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bij de drogist alleen een doosje paracetamol koopt, of bij Lidl een doosje bij de rest van je boodschappen doet zijn de kosten voor bijvoorbeeld het afrekenen ongeveer hetzelfde. Alleen Lidl kan die kosten over een heel wagentje verdelen. En ketens als Kruidvat pakken het weer anders aan: je gaat er heen voor een doosje paracetamol van 59 cent en neemt meteen een paar flessen shampoo of tubes tandpasta mee die in de aanbieding zijn (en die je nog helemaal niet nodig hebt omdat je thuis nog genoeg hebt....)

justmeagain
door justmeagain Feb 8, 2021 om 00:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Precies zoals mijn partner boodschappen doet :-)

gerbera
door gerbera - Feb 7, 2021 om 11:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In feite kan hier niemand een goed antwoordt op geven omdat de gebruikte hulpstoffen en niet de prijs bepalen welke, voor u, de beste zijn. In die van 50 cent kunnen hulpstoffen zitten die u kan verdragen terwijl een ander daar last van heeft. Hetzelfde kan dit met duurdere tabletten zijn dus is in deze de prijs niet bepalend welke de beste zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 7, 2021 om 11:44
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Helen,

Toen ik pas uit het ziekenhuis kwam, heb ik heel veel paracetamol moeten slikken.

Ik kwam erachter, dat de paracetamol van Albert Heijn sterker is dan die van Lidl en Aldi.

Sinds die verhalen over schadelijke stoffen in paracetamol, koop ik de laatste maanden mijn paracetamol bij de apotheek.

gerbera
door gerbera Feb 7, 2021 om 16:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

de paracetamol van Albert Heijn sterker is dan die van Lidl en Aldi.

Is afhankelijk van de zwaarte van de tabletten, pillen van 20 of  50mg bevatten allemaal 20 of 50 mg werkzame stoffen of die nu van AH, Aldi of Lidl komen. Het verschil zit hem vaak in de hulpstoffen die, afhankelijk van de aandoening, tegenstrijdig kunnen werken o.a. als u bloedverdunners gebruikt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 7, 2021 om 17:32
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Het gaat om 500 milligram paracetamol.

Ik merkte, dat de paracetamol van Albert Heijn sneller werkte bij koorts
en pijn.

De meeste effectieve paracetamol is via een infuus.....

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2021 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

grote onzin.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 7, 2021 om 20:38
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tijger1,

Wat is volgens u grote onzin?

Heeft u wel eens een halfjaar lang 3x daags 2x500 milligram paracetamol moeten slikken?

ti
door tilpend Feb 8, 2021 om 07:30
132 Antwoorden / 0 Vragen

Ik slik al jaren 4 x 1000mg per dag en het maakt geen moer uit of ik de goedkope of dure pillen slik, ze werken allemaal evengoed. Paracetamol is paracetamol, als je denkt dat de duurdere beter werken is dat gewoon placebo-effect.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 09:29
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Naar mijn weten, is paracetamol 1000 mgr. alleen op recept verkrijgbaar.

Dus uw vergelijking klopt niet met de paracetamol van de supermarkt.

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2021 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twee keer 500 mg is ook 1.000 mg. De paracetamol uit de supermarkt werkt hetzelfde als de paracetamol van de apotheek.

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 11:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1, u bent geen arts, dus kunt u volgens @GA daar geen antwoord op geven...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 12:10
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Eindelijk een verstandig antwoord van u.

Het is overigens gevaarlijk om te veel paracetamol op eigen houtje te slikken.

Dus graag uw arts informeren.

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 12:22
214 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin , de werkzame stof van die tabletten komt in de meeste gevallen van dezelfde fabriek.Huismerken komen ook meestal van dezelfde fabriek.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 12:29
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte John de Vries,

Het zou kunnen wat u zegt.

Ik praat uit eigen ervaring.

Ik vertrouw op de apotheek voor die paar dubbeltjes extra......

Er zijn trouwens ook paracetamol zetpillen, maar deze gingen bij mij na een paar weken toch ook irriteren....

ti
door tilpend Feb 8, 2021 om 12:34
132 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1 gelukkig iemand die begrijpt dat je ook 2 x 500mg kan slikken om tot 1000mg te komen :-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 12:42
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Slikt u op eigen houtje 4 x 1000 mgr. Paracetamol per dag?

Zo ja, dat is gevaarlijk.

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 13:49
214 Antwoorden / Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER

Je moet de pillen slikken waarvan jij denkt dat ze het beste werken.Bij de apotheker wordt je vaak geadviseerd om zijn bij de drogist etc te halen. Dat scheelt zowiezo € 6 afleveringskosten.

gerbera
door gerbera Feb 8, 2021 om 14:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tilpend, paracetamol 1000mg zijn in tabletform alleen via de apotheek verkrijgbaar, bij de drogist alleen verkrijgbaar als zetpil en die zijn niet om te slikken.

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 14:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@gerbera: Tilpend heeft het toch niet over zetpillen?

gallito
door gallito Feb 8, 2021 om 16:52
479 Antwoorden / 66 Vragen

@Jonn de Vries
Voor medicatie zonder recept hoef je geen handlingkosten ad €6 te betalen bij de apotheek.
Dat is verkeerde voorlichting.

Paracetamol valt daar o.a. onder en is overal vrij te koop.

Verder heeft paracetamol geen invloed op de INR waarde van je bloed en als je het inneemt met veel water, geeft het geen maagirritatie.

Dit in tegenstelling tot Ibuprofen, Naproxen etc.

. Het prijsverschil van paracetamol wordt mede bepaald door de toegevoegde stoffen, zoals cafeïne en cocaïne.

gerbera
door gerbera Feb 8, 2021 om 22:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, Tilpend heeft het over paracetamol 1000mg die deze slikt en dat klopt dus niet als je die via een drogist wilt aanschaffen omdat die deze alleen als zetpil mogen verkopen. Zo die pillen slikt kan dat alleen via de apotheek en daar zit geen prijsverschil in.

of ik de goedkope of dure pillen slik

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 22:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera, hij slikt 2 x 500mg, zie zijn latere reactie.

gerbera
door gerbera Feb 8, 2021 om 22:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

GBA, ik weet niet waar u op doelt, dacht dat ik op de reactie van AGNESD en ook hier serieus reageer, zeker ook omdat paracetamol als bloedverdunner werkt. Het is geen snoepgoed wat zomaar willekeurig geslikt kan worden.

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 23:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry, gerbera, aspirine werkt bloedverdunnend, niet paracetamol.

justmeagain
door justmeagain Feb 8, 2021 om 23:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

"quote Gallito"
Het prijsverschil van paracetamol wordt mede bepaald door de toegevoegde stoffen, zoals cafeïne en cocaïne.

Dan zal een pakje al snel 100 euro gaan kosten. En wat zullen ze verslavend gaan werken. Cocaïne in paracetamol. Leuker kunnen we het niet maken....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 23:54
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Tja, over de ingrediënten van paracetamol ben ik niet bekend.

Maar de krantenberichten over de schadelijke stof "PCA" in paracetamol deed mij besloten om paracetamol voorlopig bij de apotheek te kopen.

Overigens is €1,20 voor 50 stuks niet veel duurder dan de paracetamol bij Albert Heijn.

ampi
door ampi Feb 9, 2021 om 00:54
17 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5179777/paracetamol-pijnstiller-apothekers-knmp-kankerverwekkend-pca-china

Ik gebruik ook al jaren dagelijks paracetamol en heb echt nog nooit enig verschil gemerkt in de werking tussen diverse merken van o.a. Kruidvat, Etos, Lidl, drogist of apotheek. Wel zijn sommige merken wat gemakkelijker doormidden te breken of door te slikken.

ti
door tilpend Feb 9, 2021 om 08:15
132 Antwoorden / 0 Vragen

Om even toe te lichten: uiteraard slik ik geen zetpillen en 2 x 500mg is ook 1000mg per keer. Dus ik koop gewoon paracetamol bij de supermarkt of drogist, afhankelijk van wat het makkelijkste voor mij is op dat moment. En of ik dat op eigen houtje of in overleg met een specialist slik, is totaal niet relevant voor dit verhaal. Dat zolang paracetamol in zulke doses slikken niet ideaal is, snap ik maar soms is het alternatief nog slechter en daar laat ik het verder bij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 9, 2021 om 13:01
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Waarschijnlijk bedoelt Gallito paracetamol met codeïne.

Donuts
door Donuts Feb 9, 2021 om 13:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, GA, hij bedoelt natuurlijk coffeïne.

adriaan2
door adriaan2 - Feb 8, 2021 om 10:57
104 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord van onze huisarts: De werkende stof is bij allemaal hetzelfde mits de hoeveelheid hetzelfde is. Het goedkope is vaak door de vulstoffen die gebruikt worden bij de fabricage.

ho
door honza23 - Feb 8, 2021 om 11:48
261 Antwoorden / 3 Vragen

Vanaf €0,50 voor 20st is duur, €0,99 voor 50st bij de Kruidvat :)
en ja, de werkzame stof is allemaal hetzelfde.

john devries
door john devries - Feb 8, 2021 om 12:05
214 Antwoorden / Vragen

Als ze pijnstillend zijn ,zijn ze goed ongeacht de prijs. De werkzame stof is van alle tabletten hetzelfde. De kans is groot dat al die huismerken bij dezelfde fabriek gemaakt worden of de werkzame stof koopt bij dezelfde fabriek. Dat geldt ook als je de tabletten voor tiendubbelle prijs bij apotheker koopt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 19:06
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte John de Vries,

De paracetamol bij de apotheek is maar enkele dubbeltjes duurder : rond de €1,20 voor 50 stuks.

Alleen mensen, die ze vaak slikken en van verschillende supermarkten merken het verschil.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Feb 8, 2021 om 12:10
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ga gewoon naar een Apotheek toe . Dan weet je dat je goede paracetamol koopt . En ga niet kopen zeuren over wat je moet betalen ! Allemaal gezeur !

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 12:27
214 Antwoorden / Vragen

Haha de apothekers en doktoren adviseren je vaak om ze  bij de Kruidvat te halen ivm de prijs en afleverkosten ( € 6 )

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 12:46
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte John de Vries,

Paracetamol is geen snoep.

De apotheek kan geen rotzooi verkopen.

Over welke "doktoren" en apothekers heeft u het?

Ik heb maar 1 apotheek.....

john devries
door john devries Feb 8, 2021 om 14:01
214 Antwoorden / Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER,
oa de dokteren uit mijn dokterspraktijk en mijn apotheker
Medicijnen staan onder streng toezicht voor ze op de markt komen dus ook de medicijnen die je bij de drogist en supermarkt haalt en heeft dus niets met snoepgoed te maken.Kortom  ze zijn allemaal veilig met verstand gelimiteerd te gebruiken .Dit meldde je eerder:"Ik kwam erachter, dat de paracetamol van Albert Heijn sterker is dan die van Lidl en Aldi." Hoezo apotheek?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 18:59
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@John de Vries,

Enkele maanden geleden stonden er artikelen in het nieuws over de schadelijke  stof "PCA" in sommige paracetamol.

Volgens de apotheek zit deze stof niet in hun eigen merk paracetamol.

ag
door agnesd - Feb 8, 2021 om 14:38
10 Antwoorden / 2 Vragen

Wij kochten altijd paracetamol bij de Kruidvat
Mijn man slikt ze voor zijn rusteloze benen en altijd 2 tegelijk
Doordat met het hamstere in het begin van de Corona deze niet meer in de winkels te krijgen waren heb ik ze via de apotheek gekocht
Deze waren maar €0.50 duurder voor dezelfde aantal
Mijn man merkte dat de paracetamol van de apotheek een veel betere werking had en is overgegaan naar 1 tablet per keer
Wij kopen ze niet meer bij de Kruidvat of suppermarkt
@gnes

gerbera
door gerbera Feb 8, 2021 om 15:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dat heeft niets van doen met waar ze vandaan komen maar met de hulpstoffen die gebruikt worden voor het vervaardigen van het tablet. Mogelijk dat uw man nog andere medicijnen gebruikt waarvan de hulpstoffen invloed hebben op die van de eerder gebruikte paracetamol. In dat geval is het altijd raadzaam te overleggen met uw arts over het gebruik van paracetamol.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2021 om 19:01
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik vind het jammer, dat u andere ervaringen van mensen niet serieus neemt.

Joke-Sk
door Joke-Sk - Feb 8, 2021 om 15:08
16 Antwoorden / 1 Vragen

Paracetamol is paracetamol  wat de prijs ook mag zijn. Het enige verschil kan zijn de vulstoffen en het buitenlaag,
Bij de duurdere merken zit er vaak een glad laagje omheen zo dat er minder nasmaak in de mond komt en het makkelijker slikken kan zijn.
Wij hebben geen Lild maar na het prijsvergelijken op het internet en de drogisterijen in ons dorp komt de groot verpakking van het Kruitvat het goedkoopste uit de vergelijkingen.

Redacteur
door Redacteur - Feb 9, 2021 om 17:38
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hoi Helen50,

In 2014 heeft Kassa aandacht besteed aan goedkope en dure paracetamol. Conclusie destijds: goedkope pijnstillers zijn even goed als de duurdere varianten. Je kunt het fragment hier terugkijken: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/goedkope-pijnstillers-even-goed-als-dure-pillen [edit link]

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 10, 2021 om 11:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Enkele grote fabrieken maken vele merken.

Die worden soms aangepast maar  95% is gewoon hetzelfde  in  ander doosje.

Maar ook  waar die vandaan kwam, vele  noemen en  adres van kantoorpand en niet de fabriek.
De stempel met THT datum verraad of ze dezelfde of andere  leverancier hebben.

En  als contract afloopt kan  een  winkel  overstappen, dus  voor en na deze overstap kan het dus  andere fabriek  worden.
Dus als AH beter is dan  Aldi of Lidl...     morgen kan het weer anders zijn.

Dus leg diverse merken doosjes  naast elkaar en bij dezelfde,  even stempel bekijken.... dan zie je of zelfde of andere fabriek is.