cl
door clinteastwood55 Jan 17, 2016 om 00:49
Voeding & gezondheid

Paracetamol

Mijn vader kwam net voor kerst uit het ziekenhuis en kreeg een lijst van medicijnen mee voor de Apotheek. Hierop stond ook paracetamol 500mg. Op de rekening stond 50 tabletten voor ruim €8,00. Mag een Apotheek daar zoveel voor vragen? Bij de Aldi of Lidl betaal je voor 60stuks (3 doosjes van 500mg) €1,05. Een belachelijk prijsverschil.

35978 35 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 17, 2016 om 00:55
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de Paracetamol bij de supermarkt of drogist had gekocht was u inderdaad goedkoper uit geweest. De apotheek mag dit bedrag inderdaad vragen. Het is uw keuze of u dit dan ook voor die prijs afneemt. Prijzen voor produkten worden ondermeer bepaalt door de kosten die de verkoper moet maken om zijn zaak draaiende te kunnen houden en ook nog daarvan te kunnen leven. Het salaris van een 18 jarige kassahulp bij de Lidl is aanzienlijk lager dan die van een apotheekmedewerker.

door 1953 - Jan 17, 2016 om 02:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tuurlijk mag de apotheek hiervoor € 8,00 voor vragen. Merknaam! Paracetamol is licentievrij en niet meer patentgebonden. De enen paracetamol is de andere (merk) niet, dat heeft te maken met de samenstelling van de hulpstoffen.

Een gladde ovale paracetamolpil of een ronde stugge geen gladde paracetamolpil.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2016 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een doosje paracetamol kost volgens mij € 0,39 bij de Aldi, maar dat maakt verder niet uit.

En paracetamol is paracetamol. Er zit geen verschil tussen die pillen van een bekend merk, of het huismerk. Ook komt paracetamol niet voor vergoeding door de zorgverzekering in aanmerking.

Het is toch al veel langer bekend, dat die huismerken veel goedkoper zijn? Ook bij de drogist zijn merken te koop die veel duurder zijn dan de huismerken.

clio23
door clio23 Jan 18, 2016 om 13:02
46 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ben ik niet met je eens, als ik ze haal bij het Kruidvat doen ze helemaal niets, als ik ze bij Etos koop weken ze met 15 minuten, er zit dus wel degelijk verschil in.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2016 om 09:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Aldi pak je het zelf uit het schap en loopt ermee naar de kassa (samen met je andere boodschappen). Bij de apotheek doet iemand dat voor jou, en wordt het waarschijnlijk ook nog in hun systeem geadministreerd (vanwege hun verantwoordelijkheden omtrent medicijngebruik). De pillen zijn de kosten niet, arbeid wel.

edison
door edison - Jan 17, 2016 om 10:16
64 Antwoorden / 0 Vragen

Paracetamol op recept zal je zo'n prijs voor mogen vragen als apotheek, al is het raar natuurlijk, want hetzelfde aantal ligt bij de apotheek in het schap te koop voor 90 cent.
De behandelend arts en het ziekenhuis zijn degene die zoiets tegen je zouden moeten zeggen, want die schrijven het recept en horen er voor de patient te zijn en hem er op te wijzen dat hij paracetamol beter zelf kan kopen, die moet je er op aanspreken vind ik.

hansje klein
door hansje klein - Jan 17, 2016 om 10:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stommiteit uiteindelijk van de zorgverlener

Zolang bepaalde 'medicijnen' ook door drogisterijen verkocht worden, geeft de zorgverzekeraar ook 'niet thuis'. Pas de sterkere varianten van pijnstillers zoals bij voorbeeld ook Ibruprofen worden wèl vergoed.

Op het recept zou dus uiteindelijk een (*) vermerk moeten staan, òf je moet het uitdrukkelijk vragen.

tolsma1945
door tolsma1945 Jan 18, 2016 om 16:57
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ibuprofen wordt niet vergoed.

hansje klein
door hansje klein Jan 18, 2016 om 17:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De doseringen 600mg en 800mg worden bij mijn verzekering van OHRA, (op recept) vergoed, doseringen daaronder NIET! De 'gewone' Ibuprofen is via de handel, zoals drogisterijen of Kruidvat zonder recept verkrijgbaar en wordt dan niet vergoed.

astroman
door astroman - Jan 17, 2016 om 11:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dan haal je ze toch niet bij de apotheek? Misschien zitten er ook nog die zgn. advieskosten bij? Wij halen ze altijd bij Trekpleister 50 voor € 0,99

tdehond
door tdehond - Jan 18, 2016 om 12:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het wordt op recept geleverd. Dus rekent de apotheek mee dat het een eerste afgifte is. Hier zijn meerkosten aan verbonden. Is er een gesprek over het gebruik van dit middel geweest?

ka
door kassaklets - Jan 18, 2016 om 12:31
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij de Apotheek Paracetamol van Sandoz gekregen en volgens mijn huisarts gratis, ik kreeg 2 maanden een rekening van mijn ziektekostenverzekering van 11,92 voor servicekosten en eerste verstrekking, dus vertellen is gratis en dan 11,92 declareren en natuurlijk valt het weer onder eigen risico.
Hoe wordt je bedonderd.

tolsma1945
door tolsma1945 Jan 18, 2016 om 17:01
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het is natuurlijk niet leuk dat eigen risico,maar je wordt niet bedonderd door de apotheek,het is allemaal wettelijk geregeld

sa
door sander36 - Jan 18, 2016 om 12:37
2 Antwoorden / Vragen

de paracetamol kost bij de apotheek ook waarschijnlijk 1 a 2 euro, de rest is terhandstellingskosten (meestal 6,-) dat mag een apotheek rekenen bij ELKE receptregel. Ook voor herhaalrecepten. Dus paracetamol nooit bij de apotheek kopen.

fp
door fpo - Jan 18, 2016 om 12:50
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dit voorbeeld illustreert wel hoe groot prijsverschillen kunnen zijn als je niet oplet. Dus als je een recept krijt, éérst kijken wat je buiten de apotheek kunt halen wat veel goedkoper is! Je kunt aan de voorschrijvende arts vooraf vragen wat alleen op recept verkrijgbaar is, zodat je de rest zelf elders kunt kopen.
Ook internetshops kunnen daarbij meehelpen om hoge kosten op te vangen.
De makkelijkste winkels zijn Kruidvat en Etos en die hebben ook de meeste artikelen en zijn vaak het goedkoopst.

ro
door roderakker - Jan 18, 2016 om 12:59
17 Antwoorden / 20 Vragen

Als ik goed ben ingelicht is het uitschrijven en verwerken van een recept in het weekend en s'avonds en s'nachts veel duurder , een soort schrik tarief .
De zorgverzekeraars vergoeden dit wel maar het gaat natuurlijk wel van je eigen bijdrage af .
Klein voorraadje aanleggen thuis is misschien wel handig .Ik heb een tijdje geleden een paar kalmeringstabletten moeten kopen voor mijn buurvrouw en dat kwam op 35 euro.
Heb het dus niet gedaan en gelukkig lagen er thuis nog wel een paar zodat ik het kon redden tot de volgend dag!
Maar..... we zitten in zulke mooie warme goedverlichte ziekenhuizen : dat moet ook betaald worden he. De apotheek huurt die ruimte ook en dat zal niet goedkoop zijn .
Maar kennelijk willen we dat!

Th
door Thijsse - Jan 18, 2016 om 13:10
1 Antwoorden / Vragen

Ja dat MOET een apotheek berekenen. Bij elk nieuw medicijn, lees ook medicijnen die men al eerder heeft gehad mits dat een jaar geleden is, moet men advies geven en dat kost geld. Een aardige assistente zoals ik vroeger zou ook kunnen zeggen koopt u deze medicijnen bij een andere zaak dan is het goedkoper. Dit is de reden dat ik weg ben gegaan uit deze branche waar veel verdiend wordt, maar niet door de assistentes! Ook een aardige huisarts als de mijne zegt dan "deze medicijnen kunt u ook zelf bij de apotheek of drogist halen, dan bespaar je ook het adviesgesprek".

ka
door kama - Jan 18, 2016 om 13:13
161 Antwoorden / 19 Vragen

Prijsverschil mag.

Mijn 'probleem' met paracetamol was dat ik in het ziekenhuis van die grote, platte witte tabletten kreeg. Die krijg ik echt niet weg. En ze zijn vies bij doorbijten. Dus nam ik, in overleg met het zieknhuis, mijn zelfgekochte panadol in. Evenveel paracetamol, maar mooie, kleine, gladde, goed door te slikken ellipsvormige pillen. Dus ook nog goedkoper uit.

la
door lagerweij - Jan 18, 2016 om 13:14
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ze mogen vragen wat ze willen, maar je betaalt dat toch gewoon niet!! Geef het terug en zeg dat je het in een goedkope drogist gaat halen,  lijkt me heel simpel

ka
door karien rabou-bax - Jan 18, 2016 om 13:17
1 Antwoorden / Vragen

Gek he, dat de kosten voor de zorg de pan uit rijzen....

Ik had een recept voor 2 pilletjes, kosten € 0,49.

De apotheek rekende € 6,31 voor niet geleverd advies + € 6,43 uitgiftekosten....

VAN DE ZOTTE!
Het ergste vind ik dat je daar pas achter komt als de zorgverzekeraar dit verrekent met je eigen risico en het vervolgens gewoon van je rekenig afhaalt!
Op hetzelfde recept stonden ook 3 flesjes oogdruppels.
PER FLESJE werden dezelfde kosten gerekend! Ook hier was geen uitleg nodig, ik had een druppelschema van de oogarts bij me!
Dat is dus op één recept 4x € 12,74, een veelvoud van de kosten voor het geleverde materiaal.
Nadat ik daarover telefonisch geklaagd had bij de apotheker heeft hij 3x € 6,31 gecrediteerd. Voor mij een schuldbekentenis!
De declaraties van apothekers zijn oncontroleerbaar! Niemand maalt er om, de verzekeraar betaalt gewoon en de patient is de pineut!

ma
door manwijf - Jan 18, 2016 om 13:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zorgverzekeraars Nederland niet adviseert om paracetamol uit het pakket te halen, is mij dan ook niet duidelijk. Dat voorkomt dat er gigantische hoeveelheden vaak onnodig , want wie heeft ze niet in huis en voor een veel te hoge prijs gedeclareerd worden. Voorkomt tevens het wegsluizen van medicijnen.

jo
door jorisw Jan 18, 2016 om 19:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zo zijn er nog heel veel meer dingen met relatief lage bedragen maar die door de frequentie wel voor forse kosten zorgen. Het ontgaat mij ook waarom bijvoorbeeld oren uitspuiten (klusje van een paar euro) door de basisverzekering wordt vergoed. De administratieve kosten voor dat soort dingen zijn een veelvoud van de kosten van de behandeling. Ik zou wel eens een overzicht willen zien van de prijs van een behandeling versus het aantal van die behandelingen.

kl
door klustype - Jan 18, 2016 om 13:55
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wat veel mensen vergeten dat er prijsverschil zit tussen paracetamol met coffeine en zonder de Aldi verkoopt zonder coffeine

costnix
door costnix Jan 18, 2016 om 16:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De enige reden, dat er caffeine aan paracetamol wordt toegevoegd, is dat de paracetamol sneller wordt opgenomen vanuit het spijsverteringskanaal wordt opgenomen. Zelf drink ik een sterk bak koffie na het innemen van paracetamol.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2016 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewone paracetamol zit helemaal niet in de basisverzekering en iedereen heeft dat toch in huis. Je hebt er ook geen recept voir nodig.

eekje0
door eekje0 - Jan 18, 2016 om 14:16
12 Antwoorden / 9 Vragen

parasetamol kost bij de apotheker normaal geen 8 euro, waarom daar wel geen idee.
het word wel vergoed door de zorgverzekeraar als men 1000 mg vraagt via je huisarts.die moet het recept voorschrijven.
dat wist ik eerst ook niet want ik slikte meerdere pillen van 500mg en die betaal je zelf, maar de apotheek verschafte mij deze informatie over de 1000mg zelf.

tonnieeus
door tonnieeus - Jan 18, 2016 om 14:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag er zit in iedergeval al ongeveer €6.00 receptkosten op gewoon bij het Kruidvat kopen voor nog geen €2.00

gamy
door gamy - Jan 18, 2016 om 14:56
13 Antwoorden / 4 Vragen

Haal gewoon bij Kruidvat, is niet zo duur...

ha
door harryromijn - Jan 18, 2016 om 15:06
272 Antwoorden / 0 Vragen

Service bij Aldi, Lidl enz is zo'n beetje overal hetzelfde: " halen, weinig betalen en opdonderstralen" . Helaas, ik weet nog steeds geen "gekuiste" die even kernachtig is.
Bij de apotheek wordt uw medicijngebruik ook geregistreerd en nagegaan, of er misschien iets verkeerd zou kunnen gaan mey de andere medicijnen, die u gebruikt of zelfs uw oververbruik.
Ter illustratie: vlg Brits onderzoek overlijden 80-150 patienten per jaar in het UK aan onjuist of overmatig gebruik van die simpele paracetamol. zie file:///C:/Users/gebuiker/Downloads/hsq7paracetamol_tcm77-141784.pdf en diverse andere publicaties. Denk maar aan de demente oma, die maar door blijft slikken met die pillen. Geen Asda, Tesco of Morrisson, die daar wakker van ligt.

Ja, die apotheker moet zijn toko runnend houden, ook voor die aparte medicnijen, die u misschien ooit nodig heeft, graag natuurlijk dichtbij op te halen, het liefst 's avonds laat. Daarom mag men € 6,- voor eerste uitrijking berekenen.

Echter: niets ontslaat u van eigen nuchter verstand gebruiken.

J. Schipper
door J. Schipper - Jan 18, 2016 om 15:12
64 Antwoorden / 30 Vragen

Wij hadden de pech dat we een (een vrij verkrijgbaar) geneesmiddel voorgeschreven kregen in het ziekenhuis op een moment dat de winkels/supermarkten  gesloten waren (avond en weekend en net voor kerst) waardoor we ze bij de ziekenhuisapotheek moesten kopen. Lees: met verwijsbriefje. Langer wachten kon niet. Daardoor beduidend meer moeten betalen dan hetzelfde middel dat overal vrij verkrijgbaar is (Etos, Kruidvat maar ook zelf gekocht dus zonder recept bij een apotheek).
Het venijn zit 'm denk ik in dat verwijsbriefje.
Onze huisarts bijv. raadt je tegenwoordig altijd aan om zijn  (zojuist voorgeschreven) geneesmiddel, indien dat vrij verkrijgbaar is, zonder verwijsbriefje  te kopen bij een van de bekende drogisterijen - of - bij een apotheek.
1  Eerdere ervaring bij hem:  een tube paraffine-vaseline. Kocht ik - met zijn verwijsbriefje-  bij de apotheek: prijs rond de € 22,00.
Zonder verwijsbriefje betaal je daarvoor zo tegen de € 4,00 in een apotheek.

hv
door hvanreijen - Jan 18, 2016 om 15:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

De apotheek hoopt  blijkbaar op bezoek van argeloze slachtoffers wie het enorme prijsverschil niet bekend is.
Ik vind dit wel een erg misbruik van vertrouwen, grenzend aan oplichting.
hugovanreijen@yahoo.com

redrose
door redrose - Jan 18, 2016 om 15:56
64 Antwoorden / 12 Vragen

Als je paracetamol bij apotheek koopt zonder recept betaal je gewoon wat het kost, als je een recept hebt komen die meerkosten erbij, en toch wel iedereen weet hoe je paracetamol moet gebruiken, als je gebruiksaanwijzing leest komt alles goed, bij kruidvat vragen ze ook of je er vragen over hebt, is allemaal gratis.

ekiem
door ekiem - Jan 18, 2016 om 15:57
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ja, inderdaad het is een enorm prijsverschil. Hier was ik vorig jaar al achter gekomen. En, het wordt ook nogeens van het eigen risico af geschreven. Gelukkig waren op dat moment de zorg kosten vele malen hoger en was het eigen risico allang op. Anders is het, als je dit niet weet, erg zuur. Persoonlijk haal ik mijn paracamol gewoon bij het kruidvat.

ekiem

jokeromy
door jokeromy - Jan 18, 2016 om 16:27
32 Antwoorden / 3 Vragen

meestal is de voorgeschreven paracetamol met codeïne en deze zijn niet zo te koop alleen op recept en ja daar moet je de apotheek ook voor betalen vanwegen eerste gebruik

lo
door lopaka - Jan 18, 2016 om 16:34
70 Antwoorden / 47 Vragen

ze kennen lullen als de beste hier op die site maar €8,- voor 50 paracetamol is gewoon op lichterij.

tolsma1945
door tolsma1945 Jan 18, 2016 om 16:53
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het is GEEN oplichterij,je bent er zelf bij,een heel brood is bij de warme bakker ook duurder,dan in de supermarkt,ook hier ben je vrij om te kiezen.Dus let in het vervolg op wat je schrijft.

jo
door jorisw Jan 18, 2016 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Leer Nederlands.

tolsma1945
door tolsma1945 - Jan 18, 2016 om 16:47
229 Antwoorden / 6 Vragen

De enige Paracetemol die nog vergoed wordt,behoudens je eigen risico, is Paracetemol met codeïne ,echter op recept.Ook Ibuprofen wordt niet vergoed, deze pijnstiller is vrij te koop.

ma
door marleenvanh - Jan 18, 2016 om 19:25
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het mag ja, ze mogen vragen wat ze willen. U had het kunnen weigeren en om vervolgens naar de Aldi, Lidl, Kruidvat of degelijke winkel te gaan. Al vraag ik me af of ze daar 500mg (!) tabletten mogen verkopen? Volgens mij is de maximaal toegestane dosering per tablet daar 200mg.

pa
door paddington24 - Jan 19, 2016 om 12:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je algekeken wat voor soort paracetamol?? Met codeine? deze zijn alleen op recept te krijgen.

mariodings
door mariodings - Jan 20, 2016 om 07:57
40 Antwoorden / 3 Vragen

Boos op de apotheker, daar is het goedkoper, wel of geen verschil. Hebben jullie niet door dat de grote boosdoener onze fijne regering is die al  die geldklopperij uitdenkt. Denk voortaan eerst na op wie je gaat stemmen. Dat lijkt me een beter advies.

christa 69
door christa 69 - Jan 20, 2016 om 21:39
2 Antwoorden / Vragen

Toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik 4 x daags 2 paracetemol 500 toen ik naar huis ging kreeg ik een recept mee voor pararcetemol 1000
moest ik dan 4 x per dag 1 van innemen
ik kreeg 1000 omdat die wel door de verzekering vergoed werden werdt mij meteen gezegd

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2016 om 22:05
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, inderdaad bij een apotheek volgt een apotheek rekening. Inclusief. zin eerste verstekkingsadvies. Bij een drogist, Kruitvat, trekpleister of elders is dat niet zo. Helaas maar waar. Men had dat wel moeten vertellen maar ja,  relatie met apotheek?