aj
door ajg Sep 29, 2018 om 19:25
Voeding & gezondheid

Plastic

Net het item over plastic gezien. Waar ik mij al een hele tijd aan erger, is het feit dat in de supermarkten zowel losse als in plastic verpakte appels, peren, kiwi’s enz te koop zijn. Dit zie ik steeds meer. Ik vraag me af wat hiervan de reden is.
wat mij betreft is dit volstrekt overbodig en kwalijk.

2452 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2018 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het de winkel en koop alleen de losse, die u dan in de winkel weer in een plastic zak doet. :-((

Thijs12
door Thijs12 - Sep 29, 2018 om 19:29
532 Antwoorden / Vragen

Iedereen heeft zelf de keuze hoe er ingekocht wordt.

Ge
door Genee - Sep 29, 2018 om 21:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

En wat te denken van de slager, plastic velletjes tussen de vleeswaren.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2018 om 21:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Niet tussen alle vleeswaren, rosbief en lever ja, maar de rest eigenlijk niet, toch?

ne
door neodutchio - Sep 29, 2018 om 21:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee, ik koop altijd bij de groenteboer. Alles los in bakken en ik kan zelf een plastic of papieren tasje pakken om het in te doen.

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2018 om 21:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook vreemd dat wortels (peen in dit geval) en komkommer ook nog ingezwachteld worden. Maar ben er zeker van dat dit in de toekomst wel moet veranderen. 't Vervelende van vlees/vis etc. bij de supermarkt is: hoe moeten ze het dan verpakken? Wel zijn sommige vleeswaren nu in papieren zakken gedaan; alleen de "goedkopere" soorten nog niet. In ons winkelcentrum is helaas geen slager meer; ging wel iets van plastic over maar de zak was van papier.
Als men verder denkt, b.v. inzamelen en wegbrengen van papier e.a.z. daar kan men een gewone tas voor gebruiken. En wat mij betreft moet men voor die PET flessen flink statiegeld voor vragen, ook de kleine flesjes; scheelt ook en struikelt men er buiten niet meer over. Maar goed, wat u los kan kopen, doe dat dan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2018 om 22:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

De reden: klanten die dat nog sltijd wel willen. Ik behoor daar niet toe en ik beoasl zelf of ik bepaalde zaken die los zijn eel of niet in een zak die. Helaas ontbreekt het dan wel aan oapieren zakken.

me
door mein33 Sep 29, 2018 om 22:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Of papierenzakken zo milieuvriendelijk zijn. Ze zijn trouwens ook nog veel duurder dan plasticzakken.
En milieubewust  ingezameld en gericycled levert plastic miner vervuiling op dan papier "hier".

me
door mein33 - Sep 29, 2018 om 22:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Des te meer plasticverpakkingen er worden gebruikt, des te beter voor de portemonnee  !
De gemeentelijke plasticinzameling levert de Gemeente geld op aangezien het plastic verkocht wordt.
De opbrengst vloeit terug naar de kosten voor de inzameling en die kosten worden dan weer in mindering gebracht op de Gemeentelijke heffing voor het ophalen van huisvuil.
Ook het inzamelen van papier werkt op dezelfde wijze en is in het voordeel van de inwoners.

kr
door krakras - Sep 29, 2018 om 23:04
7 Antwoorden / Vragen

Weer zo’n linkse milieurakker die verantwoordelijk is dat de energierekeningen volgend jaar flink stijgen. Ga een baan zoeken.

jo
door jorisw Sep 30, 2018 om 09:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er zitten geen linkse partijen in het kabinet, dus hoe kunnen linkse milieurakkers de energiebelasting verhogen. Dit wordt toch echt door de rechtse partijen gedaan. Maar buiten dat, wat is er mis mee om een beetje fatsoenlijk met de aarde om te gaan zodat de volgende generaties er ook nog kunnen leven?

gerbera
door gerbera Sep 30, 2018 om 11:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voor stijging van de energierekening moet je bij de Rutte zijn, en mede dankzij D66 en de CU zal het geld wat naar de aandeelhouders gaat ergens van betaald moeten worden. Juist dat is de gewone burger, wij dus en heeft totaal niets met de plastic verpakking te maken.

jo
door jorisw Sep 30, 2018 om 16:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De stijging van de energiekosten komt omdat we een energietransitie gaan doen. Dat kost geld en dat moet toch echt ergens vandaan komen. Kop in het zand en niks veranderen is op dit moment het domste wat we kunnen doen.

me
door mein33 Oct 2, 2018 om 13:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

U vergeet een Partij, nl. de club waar de Geachte afgevaardigde Buma de fractievoorzitter van is.
U weet wel, die meneer die bij herhaling een vraag met een wedervraag beantwoord om maar geen antwoord op de gestelde vraag te hoeven geven. ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Sep 29, 2018 om 23:51
683 Antwoorden / 5 Vragen

En als straks alles weer in de losse verkoop is of in de papieren zakken komen de hygiëne partijen weer in beeld.

Thijs12
door Thijs12 Sep 30, 2018 om 01:10
532 Antwoorden / Vragen

En de bomen partij.

re
door red1 - Sep 30, 2018 om 07:53
329 Antwoorden / 1 Vragen

Koop bij een Turkse super , daar ligt bijna alles los verpakt ook groente en fruit

gompy2
door gompy2 - Sep 30, 2018 om 07:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er is schijnbaar niemand van deze " experts" die even Googled op het waarom...

En het is allemaal zó simpel, ze doen het toch niet voor niets.

Klik-> "Al het plastic waarin groente is verpakt is volgens mij zinloos en milieuvervuilend"

Niet waar.

Folie en ander verpakkingsmateriaal zorgt ervoor dat groente minder snel bederft.

Folie en ander verpakkingsmateriaal is niet zinloos of onnodig. Het zorgt ervoor dat groente minder snel bederft.

Het lijkt onzinnig, zo’n hermetisch verpakte komkommer. En nog lastig als je hem wilt opeten ook. En waarom zijn paprika’s, wortels en andere groenten vaak in plastic gehuld? Verpakkingen lijken op het eerste gezicht misschien overbodig, maar ze hebben wel degelijk een functie.
Ze zorgen ervoor dat je groente langer vers en lekker blijft.

Vers houden en beschermen

Groenten belanden niet meteen van het land op je bord. Tenzij je een eigen moestuin hebt, of altijd naar de boer om de hoek gaat. Na de oogst duurt het even voordat groenten in de winkel liggen. Pas een tijd later komen ze via de winkelkar in je pan terecht.

Omdat groenten nog een aardige weg afleggen, worden ze verpakt. Zo kunnen ze tegen een stootje en blijven ze vers. Door groenten op een bepaalde manier te verpakken, wordt de zuurstof gereguleerd en drogen ze niet uit. Dit voorkomt bederf. Verpakte groenten gaan tot drie keer langer mee dan hun niet-verpakte zusjes.

Per saldo minder milieubelasting

Een verpakking levert afval op en het kost energie om de folie te maken. Toch is het per saldo gunstiger voor het milieu om voedsel te verpakken, zo hebben onderzoekers van de Wageningen Universiteit uitgezocht. Door te verpakken gaat er namelijk een stuk minder groente verloren. Bij de boer, in de winkel en ook bij jou thuis.

Doordat er minder bederf is, gooi je minder weg en hoeft er ook minder nieuwe groente te worden geproduceerd. En vrachtwagens hoeven minder vaak heen en weer te rijden tussen de winkels en producenten.

Alles bij elkaar scheelt dat veel energie en grondstoffen.

tenormin
door tenormin Sep 30, 2018 om 11:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad niet Google gebruikt over het waarom... dom.

ma
door maarten heest Sep 30, 2018 om 16:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht plastic al een positieve invloed hebben op de houdbaarheid van producten dan nog wil dat niet zeggen dat plastic een milieuvriendelijk product is. Die vergelijking gaat niet op.

Plastic is een zeer vervuilend product. Het is toch krankjorum dat een product dat zo degelijk en sterk is dat het makkelijk 20 jaar mee kan meestal na 1 x gebruiken al de afvalbak in gaat.

U haalt een onderzoek van de Wageningen Universiteit aan. Ik zie geen bronvermelding in uw bericht, ik zou het onderzoek graag eens bekijken.
Wat ik wél zie is dat diezelfde Wageningen Uiniversiteit druk aan de weg timmert met de ontwikkeling van duurzame verpakkingsmaterialen. Bron.

Oftewel het hóeft helemaal niet met plastic! Het kan ook met andere materialen. Wat een winst voor het milieu zou dat zijn en wat een besparing aan ellende voor alle dieren die in zee leven. En als u wat honing op uw cracker smeert, bedenk dan dat daar zelfs plastic in zit dat daar via bijen in terechtkomt.

Googelen op dit item is niet zo simpel als u het stelt. Het verband tussen plastic en behoud van voedsel is maar één aspect. Daarnaast zijn er nog vele andere aspecten. Waaronder mileuvriendelijke alternatieven.

jo
door jorisw - Sep 30, 2018 om 09:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De reden dat er ook in plastic verpakt spul wordt verkocht: er zijn veel mensen die gaan zeuren als anderen aan de producten hebben kunnen zitten.

diumenge
door diumenge - Sep 30, 2018 om 10:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met groente en fruit vind ik het nog niet zo erg als andere mensen er aan zitten, je schilt of wast het toch nog. Met die bakken met allemaal losse broodjes, croissantjes etc. heb ik daar zelf meer moeite mee. De beschikbare grijptangen worden door veel mensen niet gebruik en die graaien er maar met hun handen in, verre van hygienisch. En uiteindelijk doe je het toch weer in een plastic zakje...

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2018 om 15:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

N.a.v. commentaar gompy2 ben ik eens gaan Googelen en moet zeggen: best flabbergasthed. (Micro) plastic zit dus letterlijk overal in. Tandpasta, lippenstift, zeep, enfin, noem maar op. Vooral Elmex schijnt (lijkt) koploper te zijn. Dat is dus een regelrecht probleem voor de mens zelf, direct. Is dus een lange weg te gaan, niet alleen voor de verpakkingen maar ook dus voor veel meer artikelen dan men denkt.

ma
door maarten heest - Sep 30, 2018 om 16:06
463 Antwoorden / 0 Vragen

kr
DOOR KRAKRAS - 29 SEP. 2018 OM 23:04
5 ANTWOORDEN / VRAGEN

Weer zo’n linkse milieurakker die verantwoordelijk is dat de energierekeningen volgend jaar flink stijgen. Ga een baan zoeken.

Ik vind het razend knap! Je leest een paar regels en je weet dat de schrijver links is, milieuactivist, werkeloos én de oorzaak voor de stijgende energieprijzen volgend jaar.
Dat getuigt van telepathische gaven die z'n weerga niet kennen!
Wauw, geniaal.

diumenge
door diumenge Oct 2, 2018 om 07:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Krakras, wat dacht je? Ik gooi er gewoon even een nietszeggend linkje in als reactie?