ronj@
door ronj@ Aug 10, 2014 om 17:12
Voeding & gezondheid

Plastic in honing?

Ik stuitte onlangs op een toch wat verontrustend bericht uit Zwitserland.

Het item (in het Duits) is hier te bekijken en start op 6.54min.

Weet iemand of dit ook ooit in Nederland onderzocht is?

Ik hoor het graag.

7844 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2014 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ronj@,

Is hier al eerder ook gemeld: klik hier.

En klik hier.

Als dit gevaar zou opleveren zou de NVWA wel actie ondernemen.

Met vr.gr.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 18:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 17:12]Het item (in het Duits) is hier te bekijken en start op 6.54min.

Die presentator praat een lastig Zwitsers taaltje, maar de het item is goed te volgen.

Microplastics lijkt het nieuwe modewoord te worden.
Overal zijn microplastics, gewoon omdat plastic slecht afbreekbaar is.
Op zich best verontrustend. Vroeger vogels en zeezoogdieren met een maag vol met plastic, nu de microplastics in allerlei beesten en dus in allerlei producten.

Ik vind het best zorgelijk, maar om nu steeds weer een product in de media te gooien waarin het ook is aangetroffen lijkt mij een beetje onzinnig. Als je goed (onder)zoekt zul je ze vrijwel overal aantreffen. De hamvraag is: wat kunnen we er nog tegen doen?

ronj@
door ronj@ - Aug 10, 2014 om 18:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hi edrick3, Dank voor je reactie maar die links gaan over hetzelfde onderzoek (Duits) wat ik aanhaalde. Wat ik echter wil weten is of dit in Nederland ook is onderzocht.

ronj@
door ronj@ - Aug 10, 2014 om 18:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 10 aug 2014, 18:13][quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 17:12]Het item (in het Duits) is hier te bekijken en start op 6.54min.

Die presentator praat een lastig Zwitsers taaltje, maar de het item is goed te volgen.

Microplastics lijkt het nieuwe modewoord te worden.
Overal zijn microplastics, gewoon omdat plastic slecht afbreekbaar is.
Op zich best verontrustend. Vroeger vogels en zeezoogdieren met een maag vol met plastic, nu de microplastics in allerlei beesten en dus in allerlei producten.

Ik vind het best zorgelijk, maar om nu steeds weer een product in de media te gooien waarin het ook is aangetroffen lijkt mij een beetje onzinnig. Als je goed (onder)zoekt zul je ze vrijwel overal aantreffen. De hamvraag is: wat kunnen we er nog tegen doen?

Geen idee czar, ik vrees dat het kwaad al is geschied :-( ... En dat vind ik heel erg (frustrerend). Dank voor je reactie!

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 18:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 18:24]Geen idee czar, ik vrees dat het kwaad al is geschied :-( ... En dat vind ik heel erg (frustrerend).

Ik ook!
Kijk, zwerfafval kun je nog inzamelen, maar microplastics zijn inmiddels zo wijd verspreid, dat wordt erg lastig. De enige hoop die ik nog heb zijn die bacteriën die plastics kunnen afbreken.

ronj@
door ronj@ - Aug 10, 2014 om 19:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 10 aug 2014, 18:34][quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 18:24]Geen idee czar, ik vrees dat het kwaad al is geschied :-( ... En dat vind ik heel erg (frustrerend).

Ik ook!
Kijk, zwerfafval kun je nog inzamelen, maar microplastics zijn inmiddels zo wijd verspreid, dat wordt erg lastig. De enige hoop die ik nog heb zijn die bacteriën die plastics kunnen afbreken.

Ohja! Gelukkig, nog een sprankje hoop... we zullen het zien.

pi
door pieterwolters - Aug 10, 2014 om 20:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 10 aug 2014, 18:34][quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 18:24]Geen idee czar, ik vrees dat het kwaad al is geschied :-( ... En dat vind ik heel erg (frustrerend).

Ik ook!
Kijk, zwerfafval kun je nog inzamelen, maar microplastics zijn inmiddels zo wijd verspreid, dat wordt erg lastig. De enige hoop die ik nog heb zijn die bacteriën die plastics kunnen afbreken.

En de oplossing is zo makkelijk: die producten niet kopen. In dit specifieke geval: haal honing gewoon bij de imker i.p.v. die dubieuze zooi uit de supermarkt.

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 20:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 19:40]Ohja! Gelukkig, nog een sprankje hoop... we zullen het zien.

Nou, dat gaat nog wel een paar jaar duren vrees ik.
Aan de andere kant: slik een stuk plastic door en je poept het uiteindelijk gewoon uit hoor.
Heb ook een beetje vertrouwen in je eigen lichaam.
Microplastics zijn wat dat aangaat wel listiger, maar in hoeverre die door het menselijk lichaam worden opgenomen weet ik niet.
Ik heb even een flits-onderzoekje gedaan via Google (dus het stelt weinig voor), maar zover ik nu kan vinden zijn er geen aanwijzingen dat mensen enorme last van microplastics hebben.
Ik vind dat zelf moeilijk te geloven, zeker op de lange termijn.

ronj@
door ronj@ - Aug 10, 2014 om 20:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 10 aug 2014, 20:01]

En de oplossing is zo makkelijk: die producten niet kopen. In dit specifieke geval: haal honing gewoon bij de imker i.p.v. die dubieuze zooi uit de supermarkt.

Dag Pieter, Beste is uiteraard om je honing bij een imker te halen, maar ook zij/hij heeft helaas geen controle over waar de bijen de hele dag uithangen. Zie dit voorbeeld. Dus ook niet of en waar ze eventuele plasticdeeltjes verzamelen.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2014 om 17:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ronj@ schreef op zondag 10 aug 2014, 20:34][quote=pieterwolters schreef op zondag 10 aug 2014, 20:01]

En de oplossing is zo makkelijk: die producten niet kopen. In dit specifieke geval: haal honing gewoon bij de imker i.p.v. die dubieuze zooi uit de supermarkt.

Dag Pieter, Beste is uiteraard om je honing bij een imker te halen, maar ook zij/hij heeft helaas geen controle over waar de bijen de hele dag uithangen. Zie dit voorbeeld. Dus ook niet of en waar ze eventuele plasticdeeltjes verzamelen. Dat is niet helemaal waar. Een imker weet wel degelijk waar zijn bijen uithangen. Deze dieren zijn nogal "honkvast"voor wat betreft het verzamelen van nectar. Is in de buurt van de kasten een koolzaadveld dan zullen ze daar te vinden zijn. Pas als daar niets meer te halen valt zullen ze overgaan op andere bloesem.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 17:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 11 aug 2014, 17:33]Een imker weet wel degelijk waar zijn bijen uithangen.

En start de imker dan ook een onderzoek naar de aanwezigheid van microplastics, welk soort en in welke mate?

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2014 om 23:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 11 aug 2014, 17:57][quote=gerbera schreef op maandag 11 aug 2014, 17:33]Een imker weet wel degelijk waar zijn bijen uithangen.

En start de imker dan ook een onderzoek naar de aanwezigheid van microplastics, welk soort en in welke mate?

Ja dat moet je de imker vragen, ik ben ze in een potje honing nog niet tegengekomen. Ging er ff om of de imker weet waar zijn bijen uithangen.........dat weet die dus.

gerbera
door gerbera - Aug 12, 2014 om 16:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een drukte feitelijk om een potje honing. Het microplastic komt in honderden producten voor die wij, al jarenlang, dagelijks gebruiken. Dus geen tanden meer poetsen, dames geen cosmeticaprodukten en lipstick meer gebruiken, niet meer scrubben, geen douchegel gebruiken en ga zo maar door. Moeten we ook maar de zwitserse kaas mijden want daar zal het ook wel in zitten. Straks kunnen we alleen nog op een (zoet)houtje gaan bijten tenzij ook daar microplastics op voorkomen.

audb
door audb - Aug 13, 2014 om 10:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zoveel verhalen over zeer gevaarlijke stoffen in ons voedsel en eten maar over zuurstof zal je nooit iets horen toch is juist zuurstof die ons lichaam doet verouderen en vernietigen.
Zuurstof is namelijk een oxidant en geloof het of niet, er zullen maar heel erg weinig mensen zijn die vrijwillig stoppen met zuurstof in te ademen :)

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 11:29
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 13 aug 2014, 10:44]
Zuurstof is namelijk een oxidant ...

Het is nogal vreemd zuurstof een oxidant te noemen...

ar
door aram - Aug 13, 2014 om 13:32
136 Antwoorden / 1 Vragen

Die micro plastics zijn zo klein dat het overal in terecht komt .
Kan mij niet voorstellen dat het nergens meer inzit .
Vroeger betond de mens uit zoveel procent water .
Nu kun je afvragen met hoeveel procent je met plastic rondloopt .
Gemak dient de mens maar heeft wel een prijskaartje .

endemion
door endemion - Aug 13, 2014 om 13:47
237 Antwoorden / 3 Vragen

Afgaande op wat er aan bod kwam in die docu die laatst door kassa werd aangedragen "Bag It". Lijkt me dat micro plastics vooral door plastic verpakkingsmateriaal in ons voedsel terecht komen. Glazen pot vs een plastic pot kan al veel schelen. Moet er natuurlijk niet bij het productieproces aan allerlei kanten plastic contact met het etenswaar zijn geweest maar die kans lijkt me vrij klein op bepaalde glijmiddelen na misschien.

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 13, 2014 om 15:05
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste ronj@

Waarom zou het in Nederland en de omringende landen anders zijn dan in Zwitserland?
Ik vind dit bericht van jou (web-link) uiterst verontrustend en geeft aan hoezeer een aanvankelijk onschadelijk product (plastic), uiteindelijk zulke vergaande en ongewenste en schadelijke gevolgen kan hebben en diep kan doordringen in onze voedselketen en uiteindelijk in ons lichaam (een wetenschappelijke studie heeft dit aangetoond).
Het wordt hoog tijd het gebruik van plastics drastisch terug te dringen zo niet geheel te verbieden. We hebben tenslotte maar één aarde.

Wanneer dit met micro-plastics kan, hoeveel te meer moeten we dan niet oppassen met de productie en toepassing van nano-deeltjes die nog kleiner zijn dan de micro-plastics.
Omdat deze nog kleiner zijn, dringen deze dieper door in de voedselketen (plant en dier) en uiteindelijk in het menselijk lichaam terechtkomen. Het is bekend dat nano-deeltjes een cumulatief effect hebben in het menselijk lichaam. D.w.z.: Eenmaal in het lichaam, er nooit meer uit.
Er is binnen de de nano-technologie, de nano-toxologie (onderzoekscentrum staat in Zwitserland) ontstaan. Omdat stoffen die normaal niet toxisch zijn, op nano-niveau ineens toxisch zijn. Wat nano-deeltjes van verschillende stoffen voor effect hebben in ons lichaam (op cellulair niveau) is nog lang niet uitgezocht, maar gezond zal het nooit worden (eufemistisch uitgedrukt).

De rol van de NVWA zou hierin eigenlijk leidinggevend moeten zijn, maar helaas komt deze organisatie pas in actie wanneer het ons (de consument) al wel duidelijk is geworden dat er iets niet goed is. Dat is in mijn ogen het paard achter de wagen spannen.
Een consequente toepassing van het "Voorzorgsprincipe" (de producent moet eerst onomstotelijk aantonen dat zijn product of productie methode niet schadelijk is) door de overheid, lijkt nog ver weg. Omdat door de VOC-mentaliteit binnen de overheid men kennelijk denkt, dat met de toepassing van het voorzorgsprincipe nog geen droog brood valt te verdienen.
Van de VOC-mentaliteit is door de geschiedenis heen één ding duidelijk geworden, namelijk: dat ze een spoor van slachtoffers heeft gemaakt. Helaas is dat tot op de dag van vandaag niet anders.
Anders zou onze overheid de gezondheid en welzijn van de burger niet ondergeschikt maken aan industriële groei en financiëel gewin, door haar weigering van een principiële toepassing van het voorzorgsprincipe.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 15:09
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hendrikbos schreef op woensdag 13 aug 2014, 14:46]Wanneer dit met micro-plastics kan, hoeveel te meer moeten we dan niet oppassen met de productie en toepassing van nano-deeltjes die nog kleiner zijn dan de micro-plastics.

Laten we niet al te somber zijn.
Om maar eens een feitje te noemen: "Levensverwachting bij geboorte in de Verenigde Staten in 1901 was 49 jaar. Aan het eind van de eeuw was het 77 jaar, een verhoging van meer dan 50%."
Technologie heeft ons wat dat aangaat meer gebracht dan wat het heeft gekost.

Ons lichaam is gebouwd om een jaartje of 40-50 te worden, maar door alle hygiëne en gezondheidszorg is de levensverwachting van een meisje dat nu wordt geboren in Nederland al rond de 100 jaar.

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 13, 2014 om 19:31
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:09]
Technologie heeft ons wat dat aangaat meer gebracht dan wat het heeft gekost.

Ons lichaam is gebouwd om een jaartje of 40-50 te worden, maar door alle hygiëne en gezondheidszorg is de levensverwachting van een meisje dat nu wordt geboren in Nederland al rond de 100 jaar.

Beste czar,

Op basis van wat kun je bovenstaande beweren?

Technologie heeft de industrialisatie mogelijk gemaakt. En industrialisatie betekent dat de bevolking zich meer en meer losmaakt van een eenvoudige en natuurlijke leven.
Industrialisering betekent dat de mens zich meer en meer verwijderd van de natuur en daarvoor in de plaats meer en meer gebruik maakt van de technologische ontwikkelingen.
Industrialisering betekend altijd aantasting van de natuur en aantasting van het leefmilieu van plant, dier en mens.

Dat het menselijk lichaam gebouwd is om maar 40 tot 50 jaar te worden is volkomen nieuw voor mij. Ik zou graag weten hoe je aan deze kennis komt.
In de Bijbelse oudheid werd overigens wel heel wat andere leeftijden vermeld. Methusalem mag dan een uitschieter zijn geweest, maar enkele honderden jaren was destijds normaal. Dat had alles te maken met een gezonde levenswandel en levenskrachtig voedsel. Het voedsel had destijds een levenskracht, die heden ten dagen onmogelijk is te bereiken (ondanks al de bio- en landbouwtechnologieën).

Niet alleen door de toepassing van technologie in de landbouw, die op maximalisering en het profijt beginsel zijn gestoeld, wordt de aarde aangetast. Maar ook door de (liefdeloze) wijze waarop de mens aankijkt tegen de natuur en zijn daaruit voortkomende werkwijze.

Wat voor een reactie kun je van de natuur verwachten, indien de mens de natuur met zijn technologische verworvenheden tegemoet treedt en daarin een ernstig gebrek aan inzicht, respect en liefde t.a.v. de natuur toont?

Het is niet de technologie die een volk tot (hoog) ontwikkeld maakt, maar de juist de innerlijke ontwikkeling van dat volk en de wijze waarop dat volk omgaat met dat wat hen is toevertrouwd.

De leeftijd van een mens zakt indien deze er een andere levenswandel op na houdt dan de mens van hemelswege wordt voorgehouden.
Wanneer de mens de Bron van het Leven meer en meer heeft vervangen door technologie en daarop alleen nog vertrouwd. Dan heeft de mens zich volledig overgeleverd aan de technologie en heeft zich daaraan dan uitgeleverd. Met alle gevolgen van dien.
Hoe kan een wetenschapper, die zichzelf nog niet eens kent, weten wat buiten hem is? Hoe kan de wetenschap vanuit een gebrekkige zelfkennis, de natuur ooit verstaan? Hoe kan een wetenschap, die nog steeds zegt "Wat het oog niet ziet is er niet", ooit het wezen van de natuur verstaan?

Wil de mens een lang en gezond leven leiden en op hoge leeftijd en een zachte dood door ouderdomszwakte sterven (zoals in de tijd van de eerste mensen), dan zal deze zich moeten verbinden met de Bron van het Leven en Daar vanuit leven.
Want het is niet de wetenschap, die de natuur (dienaar en boodschapper van de allerhoogste) gemaakt heeft. Maar de Bron van het Leven heeft dit gedaan.

Albert Einstein heeft gezegd:
Een fout die vanuit een bepaalde denkwijze ontstaan is, kan met dezelfde denkwijze nooit worden opgelost. De fout kan men alleen oplossen m.b.v. een andere denkwijze.

De wetenschap is hoofdelijk verantwoordelijk voor de technologische ontwikkelingen die uiteindelijk hebben geleid tot een enorme aantasting van de natuur en derhalve van de leefomgeving voor plant, dier en mens. De enorme klimatologisch veranderingen zijn hiervan het gevolg.
Nu probeert de wetenschap vanuit hetzelfde denken, waar vanuit de ellende ontstaan is, de wereld te redden. Hoe vruchteloos.

Nee czar, de technologie heeft ons al meer gekost dan het ons gebracht heeft. En de technologie zal ons nog verder weg van huis brengen. Met de toezegging dat het allemaal wel goed zal komen, wanneer we maar meegaan met de technologische ontwikkelingen en daarop vertrouwen.
Wordt bij elke technologische ontwikkeling niet aangegeven, dat het dit of dat of deze voordelen zal hebben? Maar dat achteraf telkens weer blijkt, dat de praktijk anders is dan ons werd voorgehouden en we de negatieve gevolgen van de technologie moeten ervaren die uiteindelijk zwaarder gaan wegen dan de aanvankelijke voordelen.

De (relatief) hoge leeftijd van de mens wordt nu niet meer bepaald door natuurlijke leefomstandigheden, maar door de technologische verworvenheden.
De mensheid kent nauwelijks meer de zachte dood door ouderdomszwakte (zoals dat bedoeld is voor de mens). Maar een sterven door ziekte en lijden is daar nu voor in de plaats gekomen, als gevolg van de overgave aan de technologie en de daardoor veroorzaakte aantasting van zijn leefmilieu en voedsel. In plaats van in alle opzichten een zo natuurlijk en eenvoudig mogelijk leven te leiden.

"Laten we niet al te somber zijn."
Neen czar, ik ben niet somber wanneer ik de gevolgen van enkele toegepaste technologieën benoem.
Ik probeer slechts de mensen hierover te laten nadenken, opdat men een ander inzicht krijgt na eigen onderzoek. Want van de wetenschap moeten we niet hebben.

st
door st.victor - Aug 13, 2014 om 19:40
28 Antwoorden / 0 Vragen

Plastiek in voedsel in o.a. honing?
Dat is geen nieuws, dit is al jaren zo, bijvoorbeeld de plastiek-soep in de zeeen, met vogels die dat ook eten.
Wat kan je doen, als konsument? Eigenlijk heel weinig........
Eerst moeten de fabriek stoppen, anders is het dweilen met de kraan open.

En in welke verpakking zit de honing?
In 'n handig plastiek knijpfles!.......of in 'n onhandig potje, waar stroperig 'n lepel voor nodig is, en dat afwassen met plastiek afwasmiddelfles................?????

st
door st.victor - Aug 13, 2014 om 19:44
28 Antwoorden / 0 Vragen

@aram
je hebt helemaal gelijk

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 20:51
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hendrikbos schreef op woensdag 13 aug 2014, 19:31]

In de Bijbelse oudheid werd overigens wel heel wat andere leeftijden vermeld. Methusalem mag dan
een uitschieter zijn geweest, maar enkele honderden jaren was destijds normaal.

De leeftijd van een mens zakt indien deze er een andere levenswandel op na houdt dan de mens van hemelswege wordt voorgehouden.

Wil de mens een lang en gezond leven leiden en op hoge leeftijd en een zachte dood door ouderdomszwakte sterven (zoals in de tijd van de eerste mensen), dan zal deze zich moeten verbinden met de Bron van het Leven en Daar vanuit leven.
Want het is niet de wetenschap, die de natuur (dienaar en boodschapper van de allerhoogste) gemaakt heeft. Maar de Bron van het Leven heeft dit gedaan.

I rest my case.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 21, 2014 om 18:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ czar:

Als (hulp)imker zou ik zeggen: Amen!

HardwareERrorMAN.