ha
door hans rison Sep 22, 2010 om 14:23
Voeding & gezondheid

Prijsverschil medicijnen

Hoe is het mogelijk dat er prijsverschillen zijn voor medicijnen die verstrekt worden door het ziekenhuis of de apotheek.
Voorbeeld : oogdruppels TIMOLOL prijs ziekenhuis € 2,63
Bij de apotheek € 7,00 .Ik vindt dit een behoorlijk prijsverschil.Dit geldt ook voor andere eerder verstrekte medicijnen.Navraag bij de apotheek leverde niet meer op dan een schaapachtige glimlach en schouders ophalen.Misschien weet u de reden hiervan.
Ik kan u evt.de verpakking opsturen.

Met vriendelijke groet

H.C.Rison

5702 11 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Sep 22, 2010 om 20:54
598 Antwoorden / 13 Vragen

Zal vermoedelijk te maken hebben met de hoge winstmarge die de apotheker op zijn
verkoop van medicijnen zet.Volgens mij is hij daar vrij in.In het ziekenhuis zal dit vermoedelijk niet gebeuren.

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2010 om 14:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans rison,

De zorgverlening van de apotheek heeft per handeling of situatie een vaste prijs. In plaats van één standaardtarief voor alle recepten, zijn er nu verschillende tarieven. Zo is er een tarief voor medicijnen die voor het eerst worden verstrekt, voor medicijnen die tijdens de avond, nacht of op zondag worden afgehaald, maar ook voor medicijnen die bereid moeten worden. Daardoor kan de prijs die u betaalt hoger of lager uitvallen die u gewend was. In de meeste gevallen zijn de medicijnen goedkoper geworden.

Wat betekent dat voor u?
De prijs die u moet betalen is nu dus afhankelijk van de zorg die de apotheek moet leveren bij het overhandigen van uw medicijn. Soms pakt dat duurder voor u uit en in andere gevallen bent u goedkoper uit.

Lees ook maar even hier de uitgebreidere info.

Met vr.gr.

wimbremer
door wimbremer - Sep 24, 2010 om 15:59
122 Antwoorden / 19 Vragen

Heeft u het huis van onze dorps-apotheker wel eens gezien? Dan weet je meteen waarom ze zo achterlijk duur zijn met medicijnen...

ju
door judith bijloos - Sep 24, 2010 om 16:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans,

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt de toegestane hoogte van de aflevertarieven en toeslagen. Edrick verwees je al naar de website Apotheek.nl waar prima informatie staat over de aflevertarieven van apothekers.

Het aflevertarief is de vergoeding die de apotheek in rekening mag brengen voor het afleveren van het geneesmiddel. Dit tarief komt bovenop de eigenlijke kosten van het geneesmiddel.

Een andere website met nuttige informatie over de prijzen van geneesmiddelen is die van het College voor Zorgverzekeringen: www.medicijnkosten.nl.

WvV
door WvV - Sep 24, 2010 om 19:32
17 Antwoorden / 19 Vragen

Wij hebben het eens andersom gehad. Voor 90 stuks Melatonine 3 mg bij apotheek ziekenhuis ruim E40,00, terwijl bij andere apotheek, niet in ziekenhuis gevestigd, betaalden we E27,00. Een enorm verschil voor exact hetzelfde medicijn!

erik008
door erik008 - Sep 24, 2010 om 19:46
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik moest voor een medicijn op recept €5 bijbetalen.
2 dagen later, exact zelfde medicijn en hoeveelheid in dezelfde apotheek, niets bijbetalen.

edrick3
door edrick3 - Sep 24, 2010 om 20:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@erik008,

Dat is heel goed mogelijk: de 1e keer heb je de basistoeslag eerste uitgifte moeten betalen, de 2e keer dus niet meer.

Met vr.gr.

Em
door Emmap - Sep 26, 2010 om 16:13
162 Antwoorden / 8 Vragen

Niet helemaal (of eigenlijk helamaal niet) een antwoord, maar een enigszins vergelijkbare ervaring:
Een medicijn voorgeschreven door de huisarts kost E. 45,--
Hetzelfde medicijn voorgeschreven door de specialist kost E. 75,--
Ra, ra, waarom wordt de gezondheidszorg toch zo duur?

mariegh
door mariegh - Oct 4, 2010 om 09:58
263 Antwoorden / 13 Vragen

Raar maar waar: medicijnen van de apo komen uit een ander potje bij de zorgverzekeraar dan die van het ziekenhuis. Die van de apo moeten voldoen aan de farmacieregels die daarvoor aan de apo's zijn voorgeschreven (goedkoopste medicijn op stofnaam) een daarbovenop krijgt de apo een toeslag voor zorgtaken. Die uit het ziekenhuis komen van de grote hoop ziekenhuiskosten. En daar worden veel minder regels aan gesteld, maar dus ook geen opslag e.d.

di
door dirk2 - Oct 4, 2010 om 10:18
364 Antwoorden / 21 Vragen

Alle tarieven op een rij:
link

mariegh
door mariegh - Oct 4, 2010 om 14:08
263 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=dirk2 schreef op maandag 4 okt 2010, 10:18]Alle tarieven op een rij:
link

Klopt, @dirk2. Maar dat zijn dus de tarieven van de apotheek. Voor de ziekenhuisapotheek gelden andere regels omdat dit niet uit het potje Farmacie, maar Ziekenhuizen komt. Of je dat nou leuk vindt of niet, bel maar eens naar je zorgverzekeraar.