zw
door zwemster1960 Aug 7, 2020 om 14:33
Voeding & gezondheid

Privacy bij vervoersmachtiging

Heden belde ik de vervoerslijn van Achmea voor een nieuwe machtiging. Ik kreeg de vraag naar welke instelling hetgeen logisch is maar de volgende vraag betrof welke discipline en werd ik al voorzichtiger omdat er dan meestal een volgende vraag komt nl. wat voor een behandeling betreft het hier.
Ik gaf aan daar geen antwoord op te geven inzake privacy en dat ze dat weten. Toen was het antwoord ja maar ik moet toch weten of het uit de basisverzekering komt. Mijn antwoord was u weet heel goed dat een internist in de basisverzekering valt en niet in de aanvullende verzekering want u heeft een contract als ZK met deze behandelaar. Toen bood ze haar excuses aan, ach ja je kunt het als zorgverzekeraar natuurlijk altijd proberen om bep. gegevens van je verzekerde los te krijgen maar voorzichtigheid is dus geboden.

1737 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2020 om 14:53
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is hier uw vraag? Bedoelt u dit als een melding voor de kassa redactie kassa@bnnvara.nl  Wij zijn vrijwilligers die proberen op basis van eigen kennis en ervaring advies te geven m.b.t. consumentenproblemen.
Zoals u al aangeeft is voorzichtigheid in dit soort zaken altijd geboden.

zw
door zwemster1960 - Aug 7, 2020 om 14:55
8 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn vraag is of een medewerkster van de Vervoerslijn mag vragen om wat voor behandeling ik naar de internist ga, dus met andere woorden wat mankeert u dat u bent doorverwezen. Volgens mij valt dit onder privacy want ook een arts mag hier geen antwoord op geven.

getty
door getty Aug 7, 2020 om 15:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vragen mag, het is aan u of u wilt antwoorden.

als in de vervoersmachtiging het gaat om hele specifieke aandoeningen, dan moeten ze ernaar vragen. Het feit dat iemand bij een internist loopt zegt niet dat je ook de machtiging krijgt.

panter22
door panter22 - Aug 7, 2020 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt voor bepaalde behandelingen vervoer vanuit de basisverzekerig. Waarom mag daar niet naar gevraagd worden.
Sterker nog. Officieel moet je vermelden wat je ziekte is wil je in aanmerking komen voor zittend ziekenvervoer.. Pas met een machiging bel je de taxi. Die hoeft niet te weten wat er met je aan de hand is, De taxi moet alleen vervoeren
Bij Zilveren Kruis is het helemaal gemakkelijk. Je hoeft alleen maar online een formulier in te vullen
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/toestemming-vervoer-vragen.aspx

Thecla58
door Thecla58 - Aug 7, 2020 om 15:12
843 Antwoorden / 3 Vragen

Een persoon mag, mijns inziens, alles vragen en dan is het aan jou om wel of geen antwoord te geven. Dat heb je in dit geval niet gedaan en je hebt haar zelfs uitgelegd waarom je geen antwoord geeft. Prima toch.

panter22
door panter22 Aug 7, 2020 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Ook prima als je de rekening van de taxi moet betalen?

rj
door rjw Aug 7, 2020 om 18:02
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Geen vergoeding kan een consequentie zijn van niet willen aangeven waar het voor is. We willen toch ook niet dat er van de mogelijkheid tot vergoeding misbruik wordt gemaakt. Want dan staat het land ook op z'n kop als blijkt dat verzekeraars van alles vergoeden zonder te weten waar het voor is.

zw
door zwemster1960 - Aug 7, 2020 om 15:31
8 Antwoorden / 3 Vragen

Waar het hier om gaat is privacy. Een medewerkster mag vragen naar welke specialist ik ga maar ik hoef niet te zeggen dat het om kanker of iets anders gaat.
Blijkbaar hebben sommige personen niet van privacy gehoord. Ik heb al diverse machtigingen voor vervoer omdat ik rolstoel afhankelijk ben en dan is het niet belangrijk waarom ik naar de specialist moet. Een internist is altijd basisverzekering.
Trouwens net een jurist geraadpleegd en ik moet absoluut niet zeggen wat mijn ziekte is want gaat de medewerkster niet aan. Het gaat erom of het wel of geen basisverzekering is dat is de vraag en niet wat mijn ziekte is. Zou mooi worden dat je alles maar verteld wat je mankeert in wat voor wereld leven we dan.

panter22
door panter22 Aug 7, 2020 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen

Als je even keek in de link van Zilveren Kruis, dan had je kunnen zien in welke 4 gevallen je in aanmerking komt voor zittend ziekenvervoer. Dat zijn:
Nierdialyse, oncologische behandeling, mobiliteit en visuele beperking.
Je zit in een rolstoel en je hoeft dat alleen maar op te geven dat de andere gevallen niet van toepassing zijn.
Zijn ze wel van toepassing dan moet je dat melden.
Dat heeft niets met schending van privacy te maken.
Op het formulier staat het volgende: Hij/zij machtigt hierbij de medewerker vervoerslijn van Zilveren Kruis alle inlichtingen in te winnen die voor de toekenning van vervoerskostenvergoeding noodzakelijk zijn. Dus aantasting van je privacy. Zilveren Kruis moet gewoon weten waarvoor je zittend ziekenvervoer nodig hebt. Wil je het niet zeggen, dan kijken ze wel in je dossier.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2020 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u dan niet beter doorgeven dat u rolstoel afhankelijk bent? Die internist heeft er niets mee van doen. Al moet u naar de cardioloog of dermatoloog, dan hebt u nog recht op vervoer.

zw
door zwemster1960 - Aug 7, 2020 om 17:33
8 Antwoorden / 3 Vragen

Maar dat weet de vervoerslijn ook want heb al 6 jaar zittend vervoer bij hen dus is de vraag waarom ik naar de internist moet een overbodige vraag want staat los van mijn machtiging. Ik heb vele machtigingen van hen en moest er 1 bij hebben voor de internist en toen werd de vraag gesteld waarom wordt u doorverwezen naar de internist en wat mankeert u dat u daar naar toe moet en dat vond ik 2 stappen te ver gaan voor een vervoerslijn.

getty
door getty Aug 7, 2020 om 19:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien moet u daar klagen? Wij kunnen er hier niets mee.

ro
door ronny530 - Aug 7, 2020 om 19:25
2752 Antwoorden / 41 Vragen

In zekere zin zoekt u spijkers op laag water maar terzijde. De vraag 'wat voor een behandeling betreft het' en omdat u al voordat de vraag gesteld zou gaan worden want u ging uit dat er bij voorbaat niet op ging antwoorden. De medewerker van Achmea kent uw situatie niet en kan dus ook niet weten of u voor de vergoeding in aanmerking komt. Hoe het gesprek werkelijk gegaan is blijft onduidelijk maar zal als u direct met de wet op de privacy gaat schermen niet prettig zijn geweest.