ro
door robbbb Feb 5, 2013 om 19:30
Voeding & gezondheid

Rekening ruim 1 jaar na dato

Ik heb vandaag, 5 februari, een rekening gekregen van mijn zorgverzekeraar (datum 13 januari 2012) die in één keer mijn eigen risico opslokt. Tot vandaag was ik mij er niet van bewust dat mijn eigen risico 2012 gebruikt was, en ik baal omdat ik juist in 2013 zorgkosten wou gaan maken. Had deze expres uitgesteld en mag nu dubbel mijn eigen risico gaan betalen.

Vraag: Is er een deadline waarop rekeningen nog verstuurd mogen worden? Is hier ergens aanspraak te maken op een regel waardoor de financiële pijn wordt verlicht?

3438 6 Rapporteer

mastag
door mastag - Feb 5, 2013 om 19:52
955 Antwoorden / 19 Vragen

Kort, ja dat mag maar liefst 5 jaar lang.
Dus er is niet zomaar een oplossing voor 2 x het eigen risico dit jaar. Wellicht duurt ook dit weer een jaar en spreid u zo de kosten.

Mastag

stacey
door stacey - Feb 5, 2013 om 19:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik snap het niet helemaal, vorig jaar maakte je dus kosten maar dat dacht je niet en dat wilde je eigenlijk voor 2013 gaan doen ?

En hoe bedoel je deadline en voor welke rekening ?

Je zorgkosten komen voort uit een overeenkomst/dienst en daar hoort een verjaringstermijn bij van 5 jaar, dus tot 5 jaar na `gebruiks`datum mogen ze die zorgkosten/eigen risico verrekenen.
Eigen risico 2012 mag in 2013 dus nog afgerekend worden voor eigen risico 2012 als er nog een nota uit 2012 bij verzekeraar binnen gekomen is.

zwemmer
door zwemmer - Feb 5, 2013 om 20:45
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Facturen voor behandelingen worden alleen over het jaar waarin zij uitgeschreven zijn met het eigen risico van dat jaar verrekend. Het maakt niet uit wanneer de nota's verstuurd worden als het maar binnen 5 jaar is want daarna hoeven zij niet meer betaald te worden.

ro
door robbbb - Feb 5, 2013 om 20:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het nog even toelichten:
Ik heb begin 2012 dus iets van zorg genoten, en twijfelde of dit gedekt was door mijn aanvullende verzekering. Nooit iets van een rekening gezien achteraf dus aangenomen dat dit gedekt was en daarna nooit meer aan gedacht.

In September kwam er weer iets voorbij, en dat had ik juist uitgesteld naar 2013 om zodoende niet mijn eigen risico in 2012 te verbruiken.

Dus je begrijpt, het is vrij zuur om dan toch ineens er achter te komen dat ik het alsnog moet betalen.

Maar; Ik denk dat mijn vrees zo wel bevestigd is. Ik ben gewoon de klos!

zwemmer
door zwemmer - Feb 5, 2013 om 21:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

In principe had een afrekening van je zorgverzekeraar ontvangen moeten hebben waarop je had kunnen zien hoeveel eigen risico je verbruikt hebt.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2013 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had in de polisvoorwaarden kunnen lezen of de zorg die u begin 2012 gehad hebt onder de basis of de aanvullende verzekering viel.

Verder kunt u ook nog niet voorspellen of u in 2013 niet nog meer zorgkosten moet maken.

Kunt u niet inloggen bij uw zorgverzekeraar en daar zien wat u aan zorgkosten gebruikt?