fa
door famfranke Nov 28, 2015 om 13:14
Voeding & gezondheid

Reparatie oven verwarmingselement

ik ga zelf verwarmingselement (onderzijde) van mijn oven vervangen; er is een aanzienlijk prijsverschil tussen het originele onderdeel en het alternatief; echter, het aantal watt van het originele onderdeel is 1150W en van het alternatief 1000W; kan het alternatief ook goed werken ?

8740 5 Rapporteer

me
door mein33 - Nov 28, 2015 om 13:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk wel, maar het zal allemaal wat langer duren.
Hou het liever, ondanks het prijsverschil, bij het origineel dan is de kans dat er bij het gebruik iets mis gaat tot een minimum beperkt.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2015 om 13:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hoe hoog is het prijsverschil? Wat zegt de verkopende partij erover? en is het dan verbintelijk, wanneer het "niets uitmaakt" en de oven uiteindelijk toch niet meer voldoet?

ph
door philip36 - Nov 28, 2015 om 14:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het werkt wel natuurlijk, alleen of het bakresultaat er niet op achteruit weet ik niet.
Als aan bovenzijde een 1150w element zit en aan de onderzijde 1000w krijg je meer boven- dan onderwarmte.
Met gebruik van bakplaat zal dat wel te merken zijn.

Ik weet niet hoe oud de oven is en wat de kosten van zo'n verwarmingselement zijn maar nieuwe elektrische inbouwovens b.v. zijn er al voor zo'n €300.

ro
door ron530 - Nov 28, 2015 om 14:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het alternatief gaat prima werken maar de opwarmtijd zal iets langer zijn. De oventemperatuur wordt thermostatisch geregeld dus tijdens het bakken houdt de oven de gewenste temperatuur gewoon vast.

ho
door hopetobehelping - Nov 28, 2015 om 15:25
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste famfranke,

zoals al aangegeven, het zal langer duren voordat de oven warmer is.
Als het prijsverschil niet groot is dan zou ik als ik u was kiezen voor het originele onderdeel.
Het hangt er ook vanaf natuurlijk hoe lang u denkt dat de oven nog mee zal gaan.

Geen idee of u al eerder een keer verwarmingselementen hebt vervangen. Wij hebben het 1 keer zelf gedaan. We liepen er toen tegenaan dat we er geen goede schroevendraaier voor hadden (om de inbouwoven eruit te kunnen halen). Met behulp van een paar foto's en een doe-het-zelf zaak kwamen we er achter dat we een 'torx schroevendraaier' nodig hadden (kostte ongeveer € 5,- bij de doe-het-zelf zaak). Zie bijvoorbeeld hier.
Ik ben niet zo heel handig maar het was met de 'torx schroevendraaier' echt een fluitje van een cent om het verwarmingselement te vervangen.
Veel succes met uw keuze en het vervangen.