B
door B v d Pol Nov 9, 2018 om 09:49
Voeding & gezondheid

Rontgenfoto tandarts verplicht?

Mag mijn nieuwe tandarts me verplchten om rontgenfoto's ta laten maken en jaarlijk gebruik te maken van zijn mondhygientist?

Vr Gr

 B v d Pol

20743 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 9, 2018 om 09:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dat mogen ze. U mag best weigeren, maar daardoor kan de tandarts zijn taak niet goed uitoefenen en kan er ook geen goed eindresultaat gegeven worden.
Gaatjes zijn te zien met foto’s en rondlopen met plaq lijkt mij ook niet echt goed als daar niets aan gedaan wordt.

panter22
door panter22 - Nov 9, 2018 om 09:57
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn tegenwoordig tandartsen genoeg. Zoek een ander en maak van tevoren afspraken over controles en behandelingen.

marita5
door marita5 - Nov 9, 2018 om 10:05
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo B V D Pol ,

Mag mijn nieuwe tandarts me verplchten om rontgenfoto's ta laten maken en jaarlijk gebruik te maken van zijn mondhygientist

Nee .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Mondzorg/Foto-s-bij-de-tandarts-noodzaak-of-spekken-van-de-tandarts-kas/td-p/19885

holstein
door holstein - Nov 9, 2018 om 10:12
922 Antwoorden / 16 Vragen

Tja, verplichten natuurlijk niet, dat is onzin, maar om de paar jaar foto's lijkt me wenselijk en redelijk.
Mondhygienist laat ik wel op eigen verzoek doen, nooit door de tandarts verplicht, moet niet gekker worden....

lottesanne
door lottesanne Nov 9, 2018 om 13:22
438 Antwoorden / 47 Vragen

Onzin om foto's te laten maken om de paar jaar. Je praat wel over röntgenstraling hè. Foto's zijn alleen nodig bij bijvoorbeeld een ontsteking of een gebitsrenovatie.

Bo
door Bonte Specht Nov 9, 2018 om 23:21
45 Antwoorden / Vragen

Röntgenfoto alleen als het nodig is, mondhygiëniste, nee, die keuze heb jezelf.

holstein
door holstein Nov 10, 2018 om 10:28
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het zal iets van 4 of 5 jaar zijn en dat kun je raar vinden, maar je kunt de problemen ook voor willen zijn en ik hecht nog flink waarde aan mijn eigen tanden.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2018 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk mag hij dat niet, maar hij kan dan wel weer weigeren u te behandelen.

Zoek een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2018 om 10:51
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat mag en het ius ook in uw voordeel. Röntgenfoto's zijn van nut om vooral na te gaan of er onstekingen kunnen zijn en andere zaken. Zij worden ook gedigitaliseerd opdat de tandarts er tijden de behandeling er al of niet vooraf naar kan kijken en het inzetten van een mondhygiënist(e) is ook voor u veel goedkoper terwijl die er ook specifiek voor is opgeleid.

Daarbij komt ook nog het gegeven dat indien u de tandarts niet de mogelijkheden biedt / laat toepassen die hij/zij heeft voor optimnale zorg u geen of in ieder geval veel minder redenen heeft om eventueel te klagen.

Edoch, de keuze is aan u en het alternatief is een andere tandarts (als er nog tandartsen zijn die geen gebruik maken van röntgenfoto's.)

ma
door marleenvanh - Nov 9, 2018 om 12:27
451 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, VERPLICHTEN niet. Maar normaal gesproken heeft het wel een reden dat de TA u dit met klem aanraadt. Wanneer u zegt: "Nee williknie" en er iets mis is met uw gebit waar u later last van krijgt wat dan tot een duurdere (!!!) behandeling leidt (of tot veel pijn) dan achteraf niet zeuren! Ook kan uw tandarts dan weigeren u verder te behandelen. Hij/Zij heeft niet voor niets tandheelkunde gestudeerd nietwaar.... Vertrouwt u uw tandarts gewoon in zijn geheel niet dan zoekt u toch fijn een ander!

mo
door mof - Nov 9, 2018 om 13:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Tandheelkundige zorg zit niet in de basisverzekering. U kunt dus zelf kiezen of u dat wilt gebruiken en dus ook welke handelingen u wilt afnemen. Het kan wel zijn dat voor bepaalde behandeling een rontgen foto noodzakelijk is. Als u voor die behandeling kiest moet u de foto op de koop toe nemen. Het inschakelen van de mmdhygiensist kan niet zonder uw instemming.

edrick3
door edrick3 - Nov 9, 2018 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, maar ik kan me voorstellen dat de NIEUWE tandarts duidelijkheid wil hebben over de toestand van je gebit en dat hij/zij daarvoor foto's wil nemen. Dat zal dan wel in overleg moeten. Kan me wel voorstellen dat hij/zij je bij een weigering niet als patiënt wil aannemen.

1paul
door 1paul - Nov 9, 2018 om 16:31
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ik laat nooit een foto maken van mijn gebit, denk dat ze zo weinig betaald krijgen met reguliere tandzorg dat er deingen bij verzonnen worden om maar aan de inkomsten te komen, ook het foto apparaat moet terug verdient worden natuurlijk!!!

al met al, de tandarts mag u niets verplichten, geen foto en geen mondzorg, het is dus aan u of u dit laat uitvoeren...

panter22
door panter22 - Nov 9, 2018 om 16:44
6599 Antwoorden / Vragen

Hoefde je bij de oude tandarts niet naar de monhygienist? Verwijderde hij de tandsteen altijd zelf bij de jaarlijkse controle?
Nu heb je een nieuwe tandarts en die wil een overzichtsfoto van je gebit maken en dat je 1 of 2 keer per jaar een afpraak hebt met de mondhygienist met aansluiten een controle door de tandarts?
Gaat het om een verschil in behandeling tussen de oude en de nieuwe tandarts?

pe
door peentjes - Nov 10, 2018 om 00:23
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Ze mogen het proberen maar ze kunnen u niet verplichten.

pm
door pmtmvdam@ziggo.nl - Apr 10, 2019 om 13:33
2 Antwoorden / Vragen

Hij of Zij adviseerd u het is een advies, nooit een verplichting ! Op een X-Foto zijn de tegen elkaar liggende delen en de vullingen beter te beoordelen dan met het blote oog.
Als er tandsteen onder het tandvlees zit is een behandeling bij de mondhygieniste aan te raden ook kan zij tips geven hoe u de mond het beste kunt reinigen, bij oppervlakkig tandsteen is een mh behandeling niet echt nodig en kan de tandarts dat best zelf verwijderen.

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 14:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Denk dat ts na 5 maanden al wel naar de tandarts is geweest. Het topic is al 5 maanden oud.

edrick3
door edrick3 Apr 10, 2019 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Even terzijde: verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

jo
door jorisw - Apr 10, 2019 om 16:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe werd precies gezegd dat er foto's nodig waren? "U bent verplicht om foto's te laten maken anders behandel ik u niet" of meer iets als "Ik raad u zeer aan om foto's te maken zodat ik mijn werk goed kan doen."

En stel dat hij gaat behandelen zonder foto's en na een half jaar begint de boel te rotten door iets wat zonder foto's niet gezien kon worden. Wat doet u dan? Toch niet klagen over de tandarts mag ik hopen.

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 16:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Topic is al bijna een half jaar oud

pe
door peentjes - Apr 10, 2019 om 18:51
421 Antwoorden / 0 Vragen

Mogen wel, kunnen niet.