Li
door Lizzy2022 Apr 17, 2022 om 20:39
Voeding & gezondheid
Rumaroma => alcohol?

Vandaag een taart gegeten (gebakken in de oven) met een rum aroma erin verwerkt. Ik vroeg me later af of hier alcohol in verwerkt is. Op de verpakking staat bij de ene aroma natuurlijke aroma maar bij de rum variant alleen "aroma". Ik zie geen ethanol staan. Zou er nou wel of geen alcohol inzitten? Erg misleidend!

6363 14 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Apr 17, 2022 om 20:51
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ik maak mij toch sterk dat in een super klein flesje van 50 tot 100 ml voor rond de 2 euro ook no0g echte rum zit. Mocht het toch zo zijn dan is een taart in een oven geweest van 180 tot 220 graden. Dus is de alcohol mits aanwezig is dan toch wegverdampt.

pe
door pebk Apr 19, 2022 om 13:42
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat valt toch tegen, tenzij er meer dan twee uur gebakken wordt.

https://groentegroente.nl/keukenweetjes/verdampt-alcohol-bij-koken/

Li
door Lizzy2022 - Apr 17, 2022 om 20:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

@sjoppie

Daar staat ook netjes ethanol bij. Zie ik hier niet staan, vandaar. Ik zie bij sommige soorten "natuurlijke aroma" en deze staat alleen "aroma"

sjjoppy
door sjjoppy Apr 17, 2022 om 21:09
7185 Antwoorden / 3 Vragen

@lizzy2022,
dat is mij ook opgevallen vandaar even verder gezocht.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2022 om 22:21
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Lizzy2022, ook al zou er een ietsiepietsie alcohol inzitten, dan nog blijft alleen het aroma over. Als je totaal anti alcohol bent of je bent bang dat het voor kleine kinderen toch niet goed is, dan niet meer gebruiken. Het kan echt geen kwaad maar, zoals met alles: bij twijfel niet inhalen. Het versterkt alleen de smaak een beetje. Hoop wel dat het een lekkere taart was? ;-))

Wat de meeste mensen denken: dat het na verhitten helemaal weg is, is niet juist.

Li
door Lizzy2022 Apr 17, 2022 om 22:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

nou ik ben zwanger, dus had het liever niet genomen. Kwam er later pas achter. Zou de alcohol in de oven grotendeels vervliegen?

tenormin
door tenormin Apr 17, 2022 om 22:55
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had juist iets toegevoegd. Dat de alcohol zou vervliegen blijkt dus niet helemaal zo te zijn. Zeker nu ik lees dat je zwanger bent, het zal zeker geen echt probleem zijn, maar gewoon, zeker nu, helemaal niet meer gebruiken. Geweldig van je zwangerschap: hoop dat je ervan mag kunnen genieten. Wish you a happy pregnancy.

newmikey
door newmikey - Apr 18, 2022 om 08:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het beetje ethanol (alcohol) wat je in veel aromas aantreft is daar om de smaakstoffen in oplossing te houden, veel van die aroma-basisstoffen zijn namelijk olieachtig en niet in water oplosbaar. Gezien het feit dat je doorgaans maar heel weinig van het spul gebruikt (één van de fabrikanten vermeldt "Gebruik 3 à 4 theelepels voor ca. 500 gram beslag of 500 ml te aromatiseren product.") zal het eindproduct minder alcohol bevatten die afkomstig is van het aroma dan bijvoorbeeld de natuurlijk aanwezige alcoholen die onstaan na gisting van bijvoorbeeld fruit of na werking van gist op het deeg. Dan gaat het oók nog eens de oven in.

Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken - je krijgt bij het eten van andere dingen (overrijp fruit bv) ook minieme beetjes alcohol binnen en je lichaam kan deze probleemloos en zonder gevaar voor je zwangerschap verwerken.

ro
door ronny530 - Apr 18, 2022 om 09:22
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Erg misleidend is het niet want er bij de ingedienten geen alcohol of ethanol staat zit het ook niet in het product. Aan de taart is kunstmatige rumsmaak toegevoegd die wel de smaak van rum heeft maar geen rum in de vorm zoals die gedronken wordt bevat m.a.w. het lijkt op rum maar is het niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2022 om 09:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, het bevat geen alcohol en zie dan o.a. dit (uit Duittalige wikipesia Rumaroma aus Carbonsäureestern (wie z. B. Ameisensäureethylester) und weiteren Aromen in einer Wasser-Propylenglycol-Mischung. Es enthält keinen Alkohol, hat aber einen „alkoholischen“, an braunen Rum erinnernden Geruch und Geschmack. Für „trockene“ Alkoholiker ist Rumaroma deshalb riskant. https://de.wikipedia.org/wiki/Backaroma#:~:text=Rumaroma of https://www.gutefrage.net/d/frage/ist-im-rumaroma-wirklich-rum-drin-bzw-alkohol en weer kort vertaald, GEEN ALKOHOL.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 18, 2022 om 09:51
422 Antwoorden / 2 Vragen

Dat er in veel producten "verborgen" alcohol zit is helaas al vele langer bekend.   De een wil om medische redenen geen alcohol. De ander wegens zwangerschap en de ander is helemaal anti alcohol, of heeft een andere reden om geen alcohol te willen. Helaas is mijn ervaring (ik ben anti alcohol)  dat ik niet serieus wordt genomen. Als ik daar een  vraag over stel, krijg ik alleen maar een ontwijkend antwoord zoals:  "waar hebt U dan last van??"  tot "Zo een klein beetje kan toch geen kwaad"  Ik voel me dan ook niet serieus genomen als ik daarover vragen stel .  Ik voel me dan ook genoodzaakt om van ieder product wat ik wil kopen die hele priegel kleine lettertjes uitgebreid te gaan lezen, om het product vervolgens vaak weer terug te moeten zetten omdat er toch alcohol in verwerkt zit.

newmikey
door newmikey Apr 18, 2022 om 16:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Anti-alcohol" is nietszeggend. Het zit bijna overal in, óók in fruit wat iets te lang op de fruitschaal ligt. Ethanol wordt soms zelfs door het lichaan, in het bijzonder de blaas, aangemaakt - het "auto-brouwerij-syndroom" - als gevolg van de vergisting van suikers. Alcohol is soms ook puur noodzaak omdat veel voedings- of geneesmiddelen simpelweg niet in water oplosbaar zijn.

Anti-alcohol zijn kàn dus ook inderdaad niet serieus worden genomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2022 om 10:22
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Nog beter vertaald: het bevat geen rum maar een aroma met rum smaak.

ma
door malty - Apr 18, 2022 om 11:34
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eerder bang zijn voor de andere ingrediënten die er in zitten.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 18, 2022 om 12:53
854 Antwoorden / 3 Vragen

Stel, ik zeg stel, dat er alcohol (ethanol) in rumaroma zou zitten en dit aroma is gebruikt tijdens het bakken van een taart dan is de alcohol allang vervlogen als de taart gaar is.
Je kunt het vergelijken met het flamberen van crêpe suzette wat ze in restaurants wel een aan de tafel doen. Dan steken ze een of andere sterke drank in de fik en daardoor vervliegt de alcohol.

Dus dat je een stuk taart gegeten hebt waar rumaroma ingezeten heeft kan geen kwaad voor je zwangerschap. Over het algemeen duur het een poos(je) voor je weet dat je zwanger bent, dus daarvoor heb je (denk ik) je leven geleefd zoals je dat altijd deed voor je erachter kwam dat je zwanger bent.

Maar... als je er zo overin zit waarom bespreek je het dan niet met je verloskundige? Verder is het zo... dat er maar een aantal zaken echt ten strengste verboden zijn (denk o.a. aan ananas, rauw vlees, toxoplasmose, dus geen kattenbak verschonen) maar dat van bijvoorbeeld alcohol gezegd wordt dat af en toe een beetje wijn geen kwaad kan.
Waarom zeg ik dit? Toen ik bijna 40 jaar geleden voor het eerst te horen kreeg dat ik zwanger was, antwoordde mijn gyneacoloog op mijn vraag of ik dan geen wijn meer mocht en zo het bovenstaande.

Je moet natuurlijk dat doen waar jij je goed bij voelt. Geniet van je zwangerschap enne ik zou (als ik nu nog zwanger zou raken) veel meer letten op de suiker in de producten.

mo
door mof - Apr 18, 2022 om 14:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet misleidend. Als er alcohol had ingezeten zou het in de ingredientenlijst staan. Fabrikanten hoeven niet te zeggen wat er allemaal niet in zit.

1paul
door 1paul - Apr 18, 2022 om 14:55
3141 Antwoorden / 0 Vragen

alcohol verdampt als het heet word of vliegt zelfs in de fik dus nee, er zit geen alcohol in....

gj
door gjvw - Apr 18, 2022 om 17:49
25 Antwoorden / Vragen

Rum aroma, Een aroma is een mengsel van verschillende geur- en/of smaakstoffen en kan uit wel tien verschillende stoffen bestaan. Aromastoffen worden ook wel aromachemicaliën genoemd: chemische stoffen die gebruikt worden om ergens een bepaalde geur en of smaak aan te geven. Er zijn natuurlijke en synthetische aromastoffen. Geen captain Morgan dan wel rum van vele merken. Heeft de taart gesmaakt? Waar maakt u zich druk om? Snobs zweren bij merken. Echter rum heet rum en drinkbaar voor de liefheber, essence geenszins..