ci
door ciseleren Nov 10, 2011 om 20:12
Voeding & gezondheid

Schoenen met dikke zolen

Ik heb MBT schoenen gekocht: dat zijn schoenen met dikke zolen waar je afrollend op loopt. Deze kosten ongeveer 200 euro. Nu kun je deze schoenen ook bij het Kruitvat kopen en b.v. bij de Aldi, daar kosten ze ongeveer 40 euro. Er zijn ook Sketchers.

Nu beweert men dat deze schoenen zorgen dat je voetspieren sterker worden en je daardoor geen steunzolen nodig hebt. Ook dat je rechter op gaat lopen en het beter is voor je rug.

Of vraag mij af of deze beweringen juist zijn.
Wat denkt b.v. een fisiotherapeut hierover of een arts???
Is er onderzoek naar gedaan????

51864 54 Rapporteer

mastag
door mastag - Nov 10, 2011 om 20:51
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Ciseleren,
Het lijkt mij dat je je dit beter van te voren af had kunnen vragen, dus voordat je
€ 200 uitgaf.
Mijn fysio zegt (gelukkig voor U) dat MTB een goede schoen is en inderdaad bepaalde spiergroepen versterkt.
Hier kun je in ieder geval een aantal beweringen over je MTB terug vinden.

Veel plezier ervan

Mastag

haarp
door haarp - Nov 10, 2011 om 21:52
514 Antwoorden / 62 Vragen

Voor die € 40.00 zou ik gewoon een paar kopen en deze uitproberen.

pino123
door pino123 - Nov 11, 2011 om 08:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het zal vast een paar spiergroepen versterken, zit me alleen af te vragen of je dit ook door een flinke wandeling of een sportschool niet kan doen.

kathy1978
door kathy1978 - Nov 11, 2011 om 09:05
69 Antwoorden / 4 Vragen

Dat je geen steunzolen nooit meer nodig zou hebben is klinkklare onzin. Ik studeer voor Podotherapeut en kan je vertellen dat elke voet anders is. Steunzolen zijn op maat gemaakt en elke zool links en rechts kan iets verschillen. Verder kunnen de MTB schoenen ook verkeerde effecten hebben voor je spieren. Het kan spieren op spanning te veel op spanning zetten die al iets te kort zijn of andere juist irriteren door veelvuldige bewegingen. Verder kan je ene been iets langer zijn waardoor knieproblemen, heup of rugproblemen. Je kan voet klachten hebben door een holvoet waardoor je onder de bal van de voet pijn hebt bijvoorbeeld of juist platvoeten welke ook in sommige gevallen bepaalde problemen kunnen geven.

Kortom of een MTB schoen helpt is helemaal afhankelijk van de klacht! Persoonlijk vind ik dat als je nu geen klachten hebt je zo maar niet constant op zo iets moet gaan lopen die invloed op je voeten kan geven. Je kan nog verrast worden met onaangename veranderingen.

Groetjes,

Caroline
2e jaar Podotherapie

AZ
door AZZ - Nov 11, 2011 om 12:37
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo

Heb deze schoenen bij de Aldi gekocht voor 30 euro. Daar ik last heb van mijn knieeen en rug. Eerst leek het wel aardig, maar hoe vaker je ze droeg, hoe minder het comfort werd. Kreeg zelfs meer gewrichts klachten. En je staat zo hoog!
Je mag in het begin ook maar kort erop lopen. Voor 200 euro had ik het nooit uitgeprobeerd!

tdehond
door tdehond - Nov 11, 2011 om 12:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het erop lopen moet opgebouwd worden omdat je je spieren anders gebruikt. Eerst een paar uur per dag.

Ik heb ze gekocht vanwege hielspoor. M.b.t. de hiel heb ik de minste pijn als ik op de ( echte) mbt schoen loop.

Een halve dag er op lopen vind ik lang genoeg.
Ik heb niet het gevoel dat ik rechter op loop.

Ik vind het fijn als afwisseling.

wo
door wolstra - Nov 11, 2011 om 12:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren steunzolen gehad. Ik kon er niet zonder.
Heb daarna MBT schoenen gekocht en ik gebruik helemaal geen steunzolen meer.

Het onderstaande vind ik dus klinkklare onzin.
Dat je geen steunzolen nooit meer nodig zou hebben is klinkklare onzin. Ik studeer voor Podotherapeut en kan je vertellen dat elke voet anders is.

jansje
door jansje - Nov 11, 2011 om 13:06
131 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb ook bedacht van het voorjaar, EERST PROBEREN.
ik draag ze wel elke dag, eerst natuurlijk 20 minuten en dan uitbreiden.
ik heb ze nu minstens 8 uur aan, vindt ze heerlijk lopen, en ja ik loop er door rechter op. Mijn ene been is ook korter als het ander, en ik ga niet meer naar de podoloog, niet meer nodig ben van mijn rugpijn af.
moet wel erbij zeggen, dat na een half jaar intensief gebruik van de goedkope schoenen, ze op waren,. ik had gelukkig al andere gehaald.

lu
door lucashenk - Nov 11, 2011 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al 12 jaar reumatoïde artritis. De laatste jaren erg pijnlijke voeten.
Heb semi orthopedische schoenen, waar ik dus helemaal niet lekker op loop.En die zien er ook niet uit.
Afgelopen zomer de gok gewaagd en ook MBT schoenen gekocht.
Ik mocht ze in huis uitproberen en als het echt niet ging kreeg ik mijn geld terug.
De schoenen lopen super, je moet het wel langzaam opbouwen. Ik sport er zelfs mee.
Voelde eerst altijd mijn middenvoetsbeentjes en als ik op deze schoenen loop helemaal niet. Dus ik ben er erg tevreden mee.
Alleen jammer dat ze niet wat modieuzer zijn. En de prijs is inderdaad erg hoog. Zodat je niet allerlei modellen en soorten aan kan schaffen.

lu
door lucienne1954 - Nov 11, 2011 om 13:22
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draag zelf mijn zolen in mijn skechers want MTB was voor mij te breed. Ik loop er prima mee en heb nergens last van terwijl ik toch fybro heb en door mijn fybro, hypermobiel ben. Wel in het begin, omdat je dit dus dient op te bouwen.

ta
door tar - Nov 11, 2011 om 13:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wolstra schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:57]Ik heb jaren steunzolen gehad. Ik kon er niet zonder.
Heb daarna MBT schoenen gekocht en ik gebruik helemaal geen steunzolen meer.

Het onderstaande vind ik dus klinkklare onzin.
Dat je geen steunzolen nooit meer nodig zou hebben is klinkklare onzin. Ik studeer voor Podotherapeut en kan je vertellen dat elke voet anders is.
Geachte Wolstra,

Dat u het beter denkt te weten dan het juiste advies, van Caroline, 2e jaar Podotherapie vind ik klinkklare onzin!

Als je steunzolen hebt die zijn aangemeten door een specialist/Podoloog, moet je altijd om onaangename "verrassingen" te voorkomen, een specialist/Podoloog raadplegen als je gaat lopen op ander schoeisel.

Wat Caroline zei:

"Je kan nog verrast worden met onaangename veranderingen".

Daar wil ik van maken:

Je kan nog verrast worden met onaangename en pijnlijke veranderingen die nooit meer te herstellen/terug te draaien zijn!

jeuneke
door jeuneke - Nov 11, 2011 om 13:42
64 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb de afgelopen zomer op MBT sandalen gelopen, gekocht tijdens een aanbieding. De eerste dagen heb ik spierpijn gehad in mijn kuiten, Ik heb ze alleen uitgedaan als ik naar bed ging. Ze lopen heerlijk en ik zie geen slijtage wat bij goedkope schoenen wel gebeurt. Dit jaar dus ook MBT schoenen gekocht, Een rib uit m'n lijf, maar wel de moeite waard. En wat is duur als je er lang/veel gebruik van maakt?

tdehond
door tdehond - Nov 11, 2011 om 13:45
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 11 nov 2011, 13:38][quote=wolstra schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:57]Ik heb jaren steunzolen gehad. Ik kon er niet zonder.
Heb daarna MBT schoenen gekocht en ik gebruik helemaal geen steunzolen meer.

Het onderstaande vind ik dus klinkklare onzin.
Dat je geen steunzolen nooit meer nodig zou hebben is klinkklare onzin. Ik studeer voor Podotherapeut en kan je vertellen dat elke voet anders is.
Geachte Wolstra,

Dat u het beter denkt te weten dan het juiste advies, van Caroline, 2e jaar Podotherapie vind ik klinkklare onzin!

Als je steunzolen hebt die zijn aangemeten door een specialist/Podoloog, moet je altijd om onaangename "verrassingen" te voorkomen, een specialist/Podoloog raadplegen als je gaat lopen op ander schoeisel.

Wat Caroline zei:

"Je kan nog verrast worden met onaangename veranderingen".

Daar wil ik van maken:

Je kan nog verrast worden met onaangename en pijnlijke veranderingen die nooit meer te herstellen/terug te draaien zijn!

Ach steunzolen. Ze doen zo zeer dat ik ze aan de voet met hielspoor niet kan verdragen.

Een kennis van mij had ook geen baat bij de steunzolen in combinatie met hielspoor. Dus ook een podoloog kan wel eens minder succesvol werk afleveren.

ma
door maartje02 - Nov 11, 2011 om 13:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Draag al meer dan een jaar de mbt schoenen van Sketchers en ze bevallen prima.
Draag ze dagelijks ongeveer 5 uur achter elkaar in mijn werk in thuiszorg.
Eerst originele gekocht in Amsterdam,maar daarna de originele via Ebay en was nu goedkoper uit.
Loop rechterop nu en heb geen pijnlijke voeten meer,iets wat mijn behandeling bij een podoloog niet voorelkaar heeft gekregen. Ben nu goedkoper uit dan de behandelijngen via de podoloog die me een paar steunzolen aan had gemeten die iedere keer moesten worden aangepast( tegen bijbetaling natuurlijk)
Nee draag de schoenen naar volle tevredenheid

jo
door joan - Nov 11, 2011 om 14:45
26 Antwoorden / 4 Vragen

hallo,
ik heb samen met mijn man mbt schoenen gekocht, FANTASTISCH,
het is duur, maar wij hebben de gorotex, dit is een stevige veterschoen.
Mijn man heeft 2 hernia's en kan door deze schoenen beter lopen, met minder pijn, een operatie is niet meer mogelijk.
Ik had hielspoor, een podo hielp me met dteunzolen, het ging redelijk,maar kreeg pijn in mijn knieen,en nu...ik loop van smorgens tot savonds op de mbt's.En de service...perfect, ik had bij de 1e paar dat ik scheef liep, dus terug naar de winkel in Arnhem en ogestuurd, ik mocht nieuwe uitzoeken.
Toen het 2e paar, daar waren de zolen al te snel van versleten binnen een jaar, en ik kreeg wéér nieuwe schoenen.
Ondertussen heb ik er laarzen van, die lopen goed, maar daar heb ik toch nét iets te weinig steun bij.Maar ik zweer bij de mbt schoenen, en zal ze zolang ik het kan betalen, blijven kopen.
Dus voor mij:mbt schoenen zijn perfect.

gr joann

wimmi20
door wimmi20 - Nov 11, 2011 om 14:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

ik heb ook zulke schoenen, van het merk Sketchers.
Ik draag ze niet meer, ik vind de manier van lopen onaangenaam.
Een bijkomend nadeel : door de zeer dikke zool heb je de neiging om zijdelings te "zwikken".
En dat je door het dragen van dit soort schoenen geen steunzolen meer nodig hebt is gezwam.
Schoenen veranderen niet de vorm van je voetzolen, dat kan niet.
Hooguit geeft het gevormde voetbed dezelfde ondersteuning die een steunzool geeft.
Maar zo'n voorgevormd voetbed zit in de meeste gymschoenen.
Dit soort schoenen zijn heel gewone schoenen met een bolle zool, meer niet.
Zo'n 20 jaren geleden had je ook van die zgn gezondheids schoenen.
Die hadden geen hak en de voet stond daardoor achterover.
Dure schoenen, alleen te koop bij dealers.
Nooit meer iets van gehoord, gebakken lucht !

ta
door tar - Nov 11, 2011 om 15:34
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 11 nov 2011, 13:45]Ach steunzolen. Ze doen zo zeer dat ik ze aan de voet met hielspoor niet kan verdragen.

Een kennis van mij had ook geen baat bij de steunzolen in combinatie met hielspoor. Dus ook een podoloog kan wel eens minder succesvol werk afleveren.

Waar mensen werken worden ook vergissingen gemaakt.

Als uw steunzolen niet voldoen is teruggaan misschien een optie.

tdehond
door tdehond - Nov 11, 2011 om 16:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 11 nov 2011, 15:34][quote=tdehond schreef op vrijdag 11 nov 2011, 13:45]Ach steunzolen. Ze doen zo zeer dat ik ze aan de voet met hielspoor niet kan verdragen.

Een kennis van mij had ook geen baat bij de steunzolen in combinatie met hielspoor. Dus ook een podoloog kan wel eens minder succesvol werk afleveren.

Waar mensen werken worden ook vergissingen gemaakt.

Als uw steunzolen niet voldoen is teruggaan misschien een optie.

Volgend jaar omdat ik anders de kosten van de aanmeting etc helemaal zelf moet betalen.

ag
door agapon - Nov 11, 2011 om 16:30
115 Antwoorden / 0 Vragen

Tja las je tweede jaars student bent kun je het weten. Alleen leg eens uit hoe het kan dat ik 2 jaar lang bij een podoloog van de ene hel in de andere terechtkwam. Ik heb nog nooit zoveel pijn geleden als juist bij een podoloog.
Het is niet zo dat een ieder gebaat is met een podoloog, of anderzins.
Soms is het zo dat juist door te experimenteren en onderzoeken de client/persoon de juiste schoenen weet te vinden en als daar de klachten mee weg zijn, wie is de podoloog of andere mensen dan om te beoordelen of dit juist is of niet.
Zelfs via de revalidatiearts en bijbehorende orthopedische schoenmaker ben ik feite nu 5 jaar later weinig opgeschoten. Denk dat ik ook maar een desbetreffende schoenen ga uit proberen. Je weet nooit hoe een koe een haaa vangt en zich er prettig onder gaat vinden zonder de wijze woorden van anderen. Als ik de pijn er maar mee kwijt raak.............

ha
door harikay - Nov 11, 2011 om 16:41
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vreemd antwoord Tar, op Wolstra,wie zegt dat hij/zij het beter weet,heeft er goede ervaringen mee,en Caroline zal niets anders zeggen als aankomend podoloog,die meet liever steunzolen aan,het is toch haar broodwinning,als mensen de schoenen goed bevallen,laat gaan,ik heb niet de dure, maar de perfect steps van euro 49,dag in dag uit opgelopen geen pijnlijke heup en knieen meer,spataderen zichtbaar verminderd ook nog eens afgevallen.wil geen andere sportschoenen meer.

genie
door genie - Nov 11, 2011 om 20:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw had behoorlijk last van hielspoor. Zo erg zelfs dat ze bijna haar beroep als verzorgende moest opgeven. Niets hielp. MBT's gekocht en ze heeft er nauwelijks meer last van.
Natuurlijk helpt het bij de een meer dan de ander, maar dit resultaat zegt mij genoeg. Sterker nog, lopen op gewone schoenen geeft erg snel weer hielspoorklachten.
Inmiddels heeft ze meerder exemplaren en ze worden ook steeds modieuzer.
En of de neppers helpen ? Principe lijkt mij hetzelfde. Kwaliteit kan wel een verschil uit maken. Maar ja, tegenwoordig koop je de neppers bij de Aldi voor 40 euro, dus uitproberen kan geen kwaad lijkt mij,
Wel is het idd erg wennen om op dergelijke schoenen te lopen (heb ze inmiddels zelfs ook)

wimmi20
door wimmi20 - Nov 12, 2011 om 00:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik verbaas mij erover dat er mensen zijn die 200 eutjes hebben betaald voor MBT schoenen.
Het was een rib uit mijn lijf, lees ik.
Als u even had gegoogleloerd dan had u ze gehad voor 7 tientjes.
Dan had u die rib nog gehad.
Overigens heeft MBT ook het hoge model moto.
Nou, op de motor zijn deze schoenen absoluut onbruikbaar.
Door de zeer dikke zool krijg je de tenen niet onder het schakelpedaal.

ha
door harikay - Nov 12, 2011 om 08:01
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet er mee lopen Wimmie,hi.hi.

ci
door ciseleren - Nov 12, 2011 om 08:40
8 Antwoorden / 4 Vragen

Wel, ik heb de schoenen gekocht in mijn vakantie en ze liepen heerlijk.
Maar nu het winter wordt heb ik voor een leuke prijs een paar sportschoenen gekocht en nu loop ik in en om het huis veel, en niet met mijn gedachten bij....rechtop lopen en mijn voeten recht zetten.....maar gewoon wat stiefelen en nu vind ik ze eigenlijk niet meer zo prettig lopen en vraag ik mij inderdaad of of de podoloog gelijk heeft en ik blijvende schade kan oplopen.

ja
door janned - Nov 12, 2011 om 08:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mensen,

Even mijn reactie over de MBT schoenen.
Een aantal jaren kreeg ik steeds meer last van klapvoeten, zo erg dat je mij aan hoorde komen van 200 meter afstand.
Diagnose, bij Neuroloog, CIAP < een spierziekte, zie google>
kon geen half uur lopen zonder het gevoel " kapot" te zijn.
van vriend de tip probeer de MBT , niet de "neppers".
Na inloop tijd, voorzichtig opbouwen,
a. geen klapvoeten meer.
b. afgelopen weekend zonder problemen meer dan 2,5 uur gelopen.
Al mijn Greve en van Bommels verkocht < met pijn in mijn hart>

Kortom ik ben zeer blij met de MBT concept.

vriendelijke groet, Jan w

tdehond
door tdehond - Nov 12, 2011 om 09:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ciseleren schreef op zaterdag 12 nov 2011, 08:40]Wel, ik heb de schoenen gekocht in mijn vakantie en ze liepen heerlijk.
Maar nu het winter wordt heb ik voor een leuke prijs een paar sportschoenen gekocht en nu loop ik in en om het huis veel, en niet met mijn gedachten bij....rechtop lopen en mijn voeten recht zetten.....maar gewoon wat stiefelen en nu vind ik ze eigenlijk niet meer zo prettig lopen en vraag ik mij inderdaad of of de podoloog gelijk heeft en ik blijvende schade kan oplopen.

U zou een bezoek aan de neuroloog kunnen brengen om te beoordelen of u een hulpmiddel voor de klapvoet nodig heeft. Ik denk dat in dat geval deze schoenen geen goede optie zijn.

littlemissg
door littlemissg - Nov 12, 2011 om 10:13
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:55]ik heb ook zulke schoenen, van het merk Sketchers.
Ik draag ze niet meer, ik vind de manier van lopen onaangenaam.
Een bijkomend nadeel : door de zeer dikke zool heb je de neiging om zijdelings te "zwikken".
En dat je door het dragen van dit soort schoenen geen steunzolen meer nodig hebt is gezwam.
Schoenen veranderen niet de vorm van je voetzolen, dat kan niet.
Hooguit geeft het gevormde voetbed dezelfde ondersteuning die een steunzool geeft.
Maar zo'n voorgevormd voetbed zit in de meeste gymschoenen.
Dit soort schoenen zijn heel gewone schoenen met een bolle zool, meer niet.
Zo'n 20 jaren geleden had je ook van die zgn gezondheids schoenen.
Die hadden geen hak en de voet stond daardoor achterover.
Dure schoenen, alleen te koop bij dealers.
Nooit meer iets van gehoord, gebakken lucht !

Ik denk dat dat voor iedereen anders is, want ik heb ook steunzolen EN ik heb sketchers en ik vind ze wel fijn, heb het met de podotherapeut besproken en die vond t een prima ID hoefde me zool ook niet te gebruiken in die schoen alleen als ik voelde dat het nodig was, ik gebruik ze om te wandelen en heb er tegenwoordig ook laarzen van waar ik dan heel de dag op loop. en kan er veel langer mee lopen dan op "normale" schoenen MET steunzool. Dus ik denk toch dat het persoonsgebonden is, en je het zelf moet gaan ervaren.

ja
door jaapvdham - Nov 12, 2011 om 19:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Als je last hebt van een hielspoor, laat je daar toch wat aan doen.
Nog niet zo bekend misschien maar in het Vlietland ziekenhuis in Schiedam wordt de "shockwave therapie" toegepast. Dit helpt.

ft
door ftm - Nov 12, 2011 om 21:08
102 Antwoorden / 1 Vragen

Laat je niets wijsmaken ciselere, zulk soort schoenen zijn klinkklare onzin en vooral geld-uit-de-zak-klopperij. dat afrollend lopen maakt trouwens je voeten eerder lui dan dat ze je activeren.
De meest natuurlijke loop van een mens is op blote voeten, maar dat is wat lastig met ons klimaat en met onze straten.

Ik heb 33 jaar ervaring als fysiotherapeut en ik kan je verzekeren dat door zulke schoenen:
- je GÉÉN sterkere voetspieren krijgt,
- je er NIET rechter op van gaat lopen,
- je er GÉÉN betere rug van krijgt.

In de jaren'70 is al uitgebreid onderzoek gepleegd naar dat soort schoenen (o.a. de Roots) en uit dat onderzoek bleek dat en géén significante verandering van de rughouding en -spieren optrad.
Schoenen zoals jij die beschrijft zijn marketingproducten, die voor veel geld op de markt worden gezet, met leuke en serieus aandoende filmpjes op het internet met als doel er veel geld aan te verdienen.
Niet kopen zou ik zeggen, koop gewoon gemakkelijk zittende schoenen, scheelt je een hoop geld en ergernis.
En als je ze dan tòch wilt kopen koop dan maar de goedkope van Kruidvat of Aldi, maar zinvol zijn ze niet.

Ook steunzolen zijn slechts nodig in zeer speciale gevallen, waarbij een voet duidelijke afwijkingen heeft. De overgrote meerderheid van de mensen kunnen met platvoeten onbekommerd tot op hoge leeftijd probleemloos blijven lopen.

wo
door wolstra - Nov 12, 2011 om 21:17
7 Antwoorden / 1 Vragen

ftm: wat je nu zegt is onzin. Ik kon zonder stgeunzolen NIET lopen. Ik heb ze jaren gebruikt en was blij dat ik 's-avonds de schoenen uit kon doen.
Toen de MTB schoenen kwamen dacht ik eerst hetzelfde als jullie. Toch heb ik een paar gekocht en loop nu al jaren zonder pijn en ZONDER steunzolen.

ft
door ftm - Nov 12, 2011 om 21:26
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wolstra schreef op zaterdag 12 nov 2011, 21:17]ftm: wat je nu zegt is onzin. Ik kon zonder stgeunzolen NIET lopen. Ik heb ze jaren gebruikt en was blij dat ik 's-avonds de schoenen uit kon doen.
Toen de MTB schoenen kwamen dacht ik eerst hetzelfde als jullie. Toch heb ik een paar gekocht en loop nu al jaren zonder pijn en ZONDER steunzolen.

Wolstra: je moet wèl goed lezen wat ik schrijf: ik schreef dat steunzolen alleen zinvol zijn als je duidelijke afwijkingen aan je voeten hebt.
Voor normale variaties op de gewone voet zijn ze niet nodig.

En voor de rest: er zit een sterk psychologische kant aan het succes van schoenen als MBT: als je zoveel geld besteedt aan schoenen, dan wìl je ook dat ze helpen. Suggestie doet een hoop.
Maar je kunt met zulke schoenen geen betere prestaties behalen dan met gewone goed passende en goed zittende schoenen.

Opmerkelijk aan zulke schoenen is het tijdelijke karakter ervan: in de loop van de afgelopen 4 decennia heb je heel wat verschillende types en modellen zien komen en gaan.
Ze zijn een tijdje in de mode en dan verdwijnen ze weer.
Totdat weer iemand anders iets verzint dat goed verkoopt.

Blijvertjes zijn het niet...

wo
door wolstra - Nov 12, 2011 om 21:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

hahaha. Een orthopeed heeft mijn steunzolen aangemeten. Dit was echt NOODZAKEIJK. Toch was ik blij dat ik mijn steunzolen niet meer hoefde te gebruiken dank zij MBT!!!!

ft
door ftm - Nov 12, 2011 om 22:09
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wolstra schreef op zaterdag 12 nov 2011, 21:33]hahaha. Een orthopeed heeft mijn steunzolen aangemeten. Dit was echt NOODZAKEIJK. Toch was ik blij dat ik mijn steunzolen niet meer hoefde te gebruiken dank zij MBT!!!!

Wolstra, je bevestigt gewoon wat ik al schreef.
Als jou steunzolen door een orthopeed waren voorgeschreven had je kennelijk afwijkingen aan je voeten.

En wat betreft die MBT schoenen: ik blijf erbij: het is voornamelijk psychologie, mode en geld-uit-de-zak klopperij.

Maar als jij er gelukkig mee bent moet je ze vooral kopen en dragen.
Ik raad het Ciseleren en anderen echter sterk af.

ha
door harikay - Nov 13, 2011 om 19:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Logisch dat dit afgeraden wordt door een podoloog en therapeut,is hezelfde,dat een dokter je niet graag aan de homeopatische middelen ziet.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 14, 2011 om 02:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat wel te denken geeft:
geen enkele bekende sportman/vrouw sport op dit soort schoenen.
Als deze schoenen zo'n zegen waren dan was ik dat wel in wereldwijde advertenties tegengekomen.
Want topsporters weten echt wel wat goed is voor hun lichaam.

tdehond
door tdehond - Nov 14, 2011 om 08:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

MBT's zijn geen sportschoenen die ontwikkeld zijn om topsnelheden mee te behalen. Ze zijn niet geschikt voor sporten waarbij veel zijwaartse bewegingen gemaakt worden als b.v. tennis.

ft
door ftm - Nov 14, 2011 om 21:20
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harikay schreef op zondag 13 nov 2011, 19:00]Logisch dat dit afgeraden wordt door een podoloog en therapeut,is hezelfde,dat een dokter je niet graag aan de homeopatische middelen ziet.

Ik zie het verband niet.
Podologen en fysiotherapeuten hebben geen belang bij het al dan niet dragen van deze schoenen. We raden ze alleen af als ze niet zinvol zijn omdat zulke schoenen een probleem beweren op te lossen dat er feitelijk niet is.

ft
door ftm - Nov 14, 2011 om 21:22
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 14 nov 2011, 08:58]MBT's zijn geen sportschoenen die ontwikkeld zijn om topsnelheden mee te behalen. Ze zijn niet geschikt voor sporten waarbij veel zijwaartse bewegingen gemaakt worden als b.v. tennis.

Dat denk ik ook.

Voor de rest zijn het wiebelschoenen, waarmee je mogelijk sneller een enkel verzwikt dan bij gewone "down to earth" schoenen.

ft
door ftm - Nov 14, 2011 om 21:26
102 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste is het als een voet zichzelf afrolt in plaats van een schoen met dikke zolen dat te laten doen.

Zo'n MBT schoen imiteert in feite het normale natuurlijke afwikkelpatroon van een gewone voet maar verhindert de natuurlijke voetbewegingen door zijn dikke dwingende zool.

Laat de voet dat dan maar zelf doen, zou ik zeggen.

wo
door wolstra - Nov 15, 2011 om 09:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Laat de zgn. deskundigen maar "lullen". Als iemand er baat bij heeft moet hij of zij dat doen. Vooral ook als de deskundigen hier niets aan kunnen doen.
Voor mij is deze discussie gesloten.

ha
door harikay - Nov 15, 2011 om 10:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wolstra ben het roerend met u eens,maar niemand ziet natuurlijk een goed belegde boterham aan zijn/haar neus voorbij gaan.Je betaalt voor twee x fysio euro 70, als je niet aanvullend verzekerd bent,en ben je dat wel,betaald de verzekering het,maar kun je het weer terugbetalen aan het eigen risico,dat noemen ze een sigaar uit eigen doos.Ik zeg hierbij niet dat fysio of een podoloog overbodig zijn,maar het is gewoon te duur.En als je baat hebt bij de schoenen,laat gaan dan,leven en laat leven is mijn motto.

ha
door harikay - Nov 15, 2011 om 10:38
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ftm schreef op maandag 14 nov 2011, 21:20][quote=harikay schreef op zondag 13 nov 2011, 19:00]Logisch dat dit afgeraden wordt door een podoloog en therapeut,is hezelfde,dat een dokter je niet graag aan de homeopatische middelen ziet.

Ik zie het verband niet.
Podologen en fysiotherapeuten hebben geen belang bij het al dan niet dragen van deze schoenen. We raden ze alleen af als ze niet zinvol zijn omdat zulke schoenen een probleem beweren op te lossen dat er feitelijk niet is. Waar maak je je druk om.Ftm.

ft
door ftm - Nov 16, 2011 om 00:38
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wolstra schreef op dinsdag 15 nov 2011, 09:43]Laat de zgn. deskundigen maar "lullen". Als iemand er baat bij heeft moet hij of zij dat doen. Vooral ook als de deskundigen hier niets aan kunnen doen.
Voor mij is deze discussie gesloten.

De deskundigen "lullen" niet, Wolstra, die verkondigen hun professionele opinie.
En jij mag van ze dragen wat je wilt, al zijn het kokosnoten, maar zodra er onzin verkocht wordt zullen deskundigen zeggen wat ze denken, of je dat nu bevalt of niet.
Voor de rest moet je gewoon dragen wat je fijn vindt.

ft
door ftm - Nov 16, 2011 om 00:43
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harikay schreef op dinsdag 15 nov 2011, 10:36]Wolstra ben het roerend met u eens,maar niemand ziet natuurlijk een goed belegde boterham aan zijn/haar neus voorbij gaan.Je betaalt voor twee x fysio euro 70, als je niet aanvullend verzekerd bent,en ben je dat wel,betaald de verzekering het,maar kun je het weer terugbetalen aan het eigen risico,dat noemen ze een sigaar uit eigen doos.Ik zeg hierbij niet dat fysio of een podoloog overbodig zijn,maar het is gewoon te duur.En als je baat hebt bij de schoenen,laat gaan dan,leven en laat leven is mijn motto.

Nee, Harikay, voor de indicaties waarvoor Wolstra c.s. hun duurbetaalde schoenen dragen is géén indicatie, laat staan behandeling met fysiotherapie nodig.

Als mensen hun geld aan die modeschoenen willen besteden vind ik dat best. Maar ik kom mijn mening verkondigen zodra er onzin verkocht wordt en mensen geld uit hun zakken wordt geklopt.

Nogmaals: voor de gebruikers van die schoenen is géén fysiotherapie gewenst, laat staan nodig. Dus svp geen insinuaties.

ft
door ftm - Nov 16, 2011 om 00:52
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harikay schreef op dinsdag 15 nov 2011, 10:38][quote=ftm schreef op maandag 14 nov 2011, 21:20][quote=harikay schreef op zondag 13 nov 2011, 19:00]Logisch dat dit afgeraden wordt door een podoloog en therapeut,is hezelfde,dat een dokter je niet graag aan de homeopatische middelen ziet.

Ik zie het verband niet.
Podologen en fysiotherapeuten hebben geen belang bij het al dan niet dragen van deze schoenen. We raden ze alleen af als ze niet zinvol zijn omdat zulke schoenen een probleem beweren op te lossen dat er feitelijk niet is. Waar maak je je druk om.Ftm.

Ik maak me minder druk dan jij harikay.

Maar onthoud dit: over 5 jaar heeft vrijwel niemand meer van die MBT schoenen gehoord (behalve dan dat aardig wat mensen er hun enkels over hebben verzwikt) en over 7 jaar zijn ze nergens meer te verkrijgen.

Onthoud dit maar ook: er hebben de afgelopen 30 jaar héél wat schoenen, die gezond lopen propageren, de revue gepasseerd. En géén ervan blijkt zijn beweringen te hebben kunnen waarmaken. En géén ervan bestaat nog.
En jij denkt dat MBT daar nu net de uitzondering in is?
Welnee, het zijn zakenlui, die spullen willen verkopen, niets meer en niets minder.

Maar als jij ze wilt betalen en dragen moet je het vooral doen. Niets staat je in de weg.

ha
door harikay - Nov 16, 2011 om 10:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak me nergens druk om Ftm, ik heb niet de dure, maar gewoon de perfect steps en walk maxx stukken goedkoper en het zelfde effect,wandel met veel plezier in onze prachtige omgeving, en heb er baat bij.Nogmaals leven en laat leven,einde discussie,ik ga wandelen.

sj
door sjappie - Sep 28, 2012 om 21:46
9 Antwoorden / 2 Vragen

Een podoloog raadde me aan hier niet dagelijks op te lopen.

jo
door joan - Sep 28, 2012 om 21:56
26 Antwoorden / 4 Vragen

hallo ciseleren, wij hebben ook de échte MBT schoenen, en ik heb geen hielspoor meer, kan langer lopen, en mider pijn in de rug.het verschil met de aldi of andere "namaak"schoenen is: je hebt geen jaar garantie, het is namelijk zo, als er wat aan mankeert krijg je gewoon nieuwe MBT schoenen, je mag zelf uitzoeken welke je wilt voor de zelfde prijs.en het zijn allemaal leren schoenen, en niet iets van skai. ik heb de winterschoenen, de laarzen, en de zomerschoenen.ik vindt ze geweldig. en mijn man heeft de hoge MBT schoenen.als ik mijn normale schoenen aan heb, draag ik wél nog vaak mijn steunzolen, maar in de MBT schoenen hoeft dat niet.Helaas is de winkel in Arnhem weg, want daar ging ik altijd heen. Maar voorlopig heb ik nog genoeg reserve schoenen in de kast.
Dus ik wil beslist niet de andere namaak MBT schoenen, maar begrijp dat er genoeg mensen zijn die het heel veel geld vinden, en dan de namaak nemen, en als men er goed op kan lopen...waarom niet. ik wens iedereen een fijne wandeling toe.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 28, 2012 om 22:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou nou beste Joan van de reclame afdeling van MBT schoenen.
Wat een snelle reactie op een vraag van 1 jaar geleden.
En uw verhaal dat je bij een defect nieuwe schoenen krijgt is nou juist anti reclame.
Zelfs goedkope schoenen gaan niet kapot, alleen de zolen verslijten.
En nog een nadeel van die bolle schoenen : autorijden gaat beroerd met zulke schoenen aan de voeten.
Ik zie uw antwoord wel tegemoet over 1 jaar.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==============

quote=joan schreef op vrijdag 28 sep 2012, 21:56]hallo ciseleren, wij hebben ook de échte MBT schoenen, en ik heb geen hielspoor meer, kan langer lopen, en mider pijn in de rug.het verschil met de aldi of andere "namaak"schoenen is: je hebt geen jaar garantie, het is namelijk zo, als er wat aan mankeert krijg je gewoon nieuwe MBT schoenen, je mag zelf uitzoeken welke je wilt voor de zelfde prijs.en het zijn allemaal leren schoenen, en niet iets van skai. ik heb de winterschoenen, de laarzen, en de zomerschoenen.ik vindt ze geweldig. en mijn man heeft de hoge MBT schoenen.als ik mijn normale schoenen aan heb, draag ik wél nog vaak mijn steunzolen, maar in de MBT schoenen hoeft dat niet.Helaas is de winkel in Arnhem weg, want daar ging ik altijd heen. Maar voorlopig heb ik nog genoeg reserve schoenen in de kast.
Dus ik wil beslist niet de andere namaak MBT schoenen, maar begrijp dat er genoeg mensen zijn die het heel veel geld vinden, en dan de namaak nemen, en als men er goed op kan lopen...waarom niet. ik wens iedereen een fijne wandeling toe.

jo
door joan - Sep 29, 2012 om 12:19
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 28 sep 2012, 22:34]Nou nou beste Joan van de reclame afdeling van MBT schoenen.
Wat een snelle reactie op een vraag van 1 jaar geleden.
En uw verhaal dat je bij een defect nieuwe schoenen krijgt is nou juist anti reclame.
Zelfs goedkope schoenen gaan niet kapot, alleen de zolen verslijten.
En nog een nadeel van die bolle schoenen : autorijden gaat beroerd met zulke schoenen aan de voeten.
Ik zie uw antwoord wel tegemoet over 1 jaar.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==============

quote=joan schreef op vrijdag 28 sep 2012, 21:56]hallo ciseleren, wij hebben ook de échte MBT schoenen, en ik heb geen hielspoor meer, kan langer lopen, en mider pijn in de rug.het verschil met de aldi of andere "namaak"schoenen is: je hebt geen jaar garantie, het is namelijk zo, als er wat aan mankeert krijg je gewoon nieuwe MBT schoenen, je mag zelf uitzoeken welke je wilt voor de zelfde prijs.en het zijn allemaal leren schoenen, en niet iets van skai. ik heb de winterschoenen, de laarzen, en de zomerschoenen.ik vindt ze geweldig. en mijn man heeft de hoge MBT schoenen.als ik mijn normale schoenen aan heb, draag ik wél nog vaak mijn steunzolen, maar in de MBT schoenen hoeft dat niet.Helaas is de winkel in Arnhem weg, want daar ging ik altijd heen. Maar voorlopig heb ik nog genoeg reserve schoenen in de kast.
Dus ik wil beslist niet de andere namaak MBT schoenen, maar begrijp dat er genoeg mensen zijn die het heel veel geld vinden, en dan de namaak nemen, en als men er goed op kan lopen...waarom niet. ik wens iedereen een fijne wandeling toe.

jo
door joan - Sep 29, 2012 om 12:30
26 Antwoorden / 4 Vragen

hallo wimmi20

ben nu al aan het antwoorden hahaha, maar je hebt volkomen gelijk dat ik erg laat reageer, ik had heel niet naar de datum gekeken joh, sorry hoor mijn fout.
ik wil heel geen reclame met de MBT schoenen maken, maar vertel mijn ervaring over de schoen. ik ben er zeer tevreden over, toen ik merkte dat er wat met mijn schoen aan de hand was, (niks versleten hoor) maar binnenin was iets niet goed, ik liep scheef, toen mocht ik meteen nieuwe uitzoeken van de zelfde prijs, of andere met bij betaling. en bij een andere schoenenzaak krijg je écht na een 3/4 geen nieuwe schoenen aangeboden hoor.Maar ja dat mag ook wel voor die prijs toch?
En wat het auto rijden betreft...ik ben er mee naar spanje gereden 2200km en heb nergens geen last van, ik denk dat je er aan moet wennen. Wat ik niet kan, is er mee dansen want dan rol je van de ene naar de andere kant, en voel je je nog al duizelig.
Maar door deze schoenen kan ik gelukkig weer een 2 uurtjes lopen, wat voor die tijd niet meer ging.
Dus voor mij blijft het wel de MBT schoen.

ci
door ciseleren - Oct 6, 2012 om 00:48
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Wel, ik krijg toch last van mijn rus en draag deze schoenen nu eens een poosje niet.
Wellicht gaat mijn rugpijn dan over.
Je moet heel erg rechtop lopen op deze schoenen, en alhoewel ik ze graag draag, twijfel ik toch aan de manier van lopen.
Mijn steunzolen heb ik niet meer nodig, maar ik ga weer een poosje gewonen schoenen dragen.

ci
door ciseleren - Oct 6, 2012 om 00:49
8 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=joan schreef op vrijdag 28 sep 2012, 21:56]hallo ciseleren, wij hebben ook de échte MBT schoenen, en ik heb geen hielspoor meer, kan langer lopen, en mider pijn in de rug.het verschil met de aldi of andere "namaak"schoenen is: je hebt geen jaar garantie, het is namelijk zo, als er wat aan mankeert krijg je gewoon nieuwe MBT schoenen, je mag zelf uitzoeken welke je wilt voor de zelfde prijs.en het zijn allemaal leren schoenen, en niet iets van skai. ik heb de winterschoenen, de laarzen, en de zomerschoenen.ik vindt ze geweldig. en mijn man heeft de hoge MBT schoenen.als ik mijn normale schoenen aan heb, draag ik wél nog vaak mijn steunzolen, maar in de MBT schoenen hoeft dat niet.Helaas is de winkel in Arnhem weg, want daar ging ik altijd heen. Maar voorlopig heb ik nog genoeg reserve schoenen in de kast.
Dus ik wil beslist niet de andere namaak MBT schoenen, maar begrijp dat er genoeg mensen zijn die het heel veel geld vinden, en dan de namaak nemen, en als men er goed op kan lopen...waarom niet. ik wens iedereen een fijne wandeling toe.

jo
door joan - Oct 6, 2012 om 10:13
26 Antwoorden / 4 Vragen

hallo,
ja je moet best wel recht op lopen, maar dat doe ik niet altijd hoor, als ik moe ben kan ik dat niet, en je wordt gewoon dan gestuurd door de schoenen van...hup andere houding aan nemen.
ja het kan best zijn dat je misschien last van je rug krijgt, en even op andere schoenen lopen kan toch geen kwaad, je hebt in ieder geval al bereikt dat je de steunzolen voorlopig niet meer draagt. ook ik loop wel op mijn gewonen schoenen of laarzen, maar dan meestal wel met de steunzolen erin. En verder loop ik echt heel veel op deze schoenen.Succes en doe wat jij het prettigste vindt.