Ho
door Hofstede1964 Jun 28, 2019 om 16:52
Voeding & gezondheid

Shoppen bij de apotheek

Heeft het zin om met je recept van de huisarts rond te vragen bij apotheken of er extra kosten zijn verbonden die niet door je zorgverzekeraar wordt vergoed?
Ja dus. Vandaag erachter gekomen dat mijn vaste medicijn ( het zelfde merk en sterkte) waarvoor ik bij moet betalen bij een andere apotheek volledig wordt vergoedt zonder bijbetaling. Het schijnt dat apotheken zelf een afspraak maakt met de zorgverzekeraars.

6903 14 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2019 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat schiet u daar mee op? Dan moet u bij de nieuwe betalen voor de eerste terhandstelling.

Maar volgens mij klopt uw verhaal niet, neem eens contact op met uw verzekeraar.

Gr
door Grunn1 Jun 29, 2019 om 00:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Eerste terhandstelling wordt gewoon betaald door je verzekeraar als je door je eigen risico heen bent en anders gaat het daar vanaf net als de volledige kosten van het medicijn. Bij ts gaat het om een eigen bijdrage bovenop wat door de verzekeraar wordt betaald.

Ho
door Hofstede1964 - Jun 28, 2019 om 17:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb niets hoeven te betalen was een herhaalrecept. Maar kan altijd de verzekering even bellen.

tijger1
door tijger1 Jun 28, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die terhandstellingskosten en receptkosten gaan ten laste vanuw eigen risico.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2019 om 17:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het verrast mij. Normaliter hebben apothekers zich te houden aan de die men heeft. Apothekers volgen normaliter de voorwaarden die de verzekeraar stelt aan preferente middelen welke gebaseerd zij op overheidsbeslissingen. Dat kan per verzekeraar wel verschillend zijn en is ook afhankelijk van de soort verzekering.
In de regel is het zo dat medicijnen die worden voorgeschreven als medisch noodzakelijk maar niet preferent zijn niet worden vergoed maar er is ook een mogelijkheid dat de kosten worden verrekend met het eigen risico voor zover daar nog een openstaand saldo van is. Als het eigenrisicobedrag volledig is benut worden de medicijnen geheel vergoed.
Voordat dat saldo is berijkt betaalt u ze in beginsel dus toch wel degelijk zelf. Dat tenzij er voor het medicijn speciale ontheffing is verleend aan u door de verzekeraar.
Als een en ander niet goed geregeld is betalen apothekers zelf de meerkosten d.w.z. de kosten voor zover zij hoger zijn dan het voorgeschreven preferente middel. Het lijkt mij dus dat uw verhaal niet klopt.

costnix
door costnix - Jun 28, 2019 om 17:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ook apothekers maken fouten. Gelukkig geen erge fout.

me
door mein33 - Jun 28, 2019 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lijkt me stug, eerlijk gezegd !
Ben er zo goed als zeker van dat de rekening alsnog komt, maar dan via uw zorgverzekering.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 28, 2019 om 17:54
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Aan het eind van het jaar kunt u pas zien of u nu gelijk hebt.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2019 om 17:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De kans is groot dat u dan naderhand nog een rekening van uw verzekering krijgt.

ne
door neodutchio - Jun 28, 2019 om 17:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarschijnlijk heeft de ene apotheker geen overeenkomst met uw zorgverzekeraar waardoor u zelf alles moet voorschieten. U kunt dan de facturen opsturen en waar u recht op hebt wordt dan verrekend.
De andere apotheker zal wel een overeenkomst hebben waardoor zij alle rekeningen direct doorsturen. U krijgt dan bericht van uw zorgverzekeraar of u moet betalen.

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2019 om 22:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hofstede1964, ik denk dat u niet weet dat ook een herhaalrecept (iedere 3 maanden) altijd de terhandstellingskosten in rekening worden gebracht. Alleen, u denkt dat u het nu "gratis" heeft gekregen. Maar dat zult u wel zien bij de eindafrekening van uw Zorgverzekeraar.

MF
door MFB - Jun 30, 2019 om 02:39
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben apothekersassistente en ik kan u verzekeren dat dit niet zo is. Ik neem aan dat u het hier heeft over een eigen bijdrage voor een bepaald medicijn. Voorheen moest deze altijd rechtstreeks aan de apotheek betaald worden. Sinds januari 2019 is het echter zo dat de verzekering deze voorschiet en later op u verhaalt. Dit is een verplichte werkwijze en hier heeft een apotheek geen keuzevrijheid in.

Helaas wordt er de laatste tijd veel onzin verspreid over de werkwijze van apotheken.

gerdamarijke
door gerdamarijke Jun 30, 2019 om 10:29
330 Antwoorden / 15 Vragen

@MFB, uw opmerking is niet correct.  Ik heb dit jaar al 2x Temazepam op herhaalrecept gehaald. Beide keren heb ik dit gewoon in de apotheek moeten betalen, net zoals andere jaren. Niks voorgeschoten door zorgverzekeringen ook geen rekening achteraf. Dus toch geen verplichte werkwijze dan.

va
door vanlotjegetikt Jun 30, 2019 om 13:27
809 Antwoorden / Vragen

Pammetjes zijn een apart verhaal wat betreft vergoedingen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/slaapmiddelen-kalmeringsmiddelen-vergoed

MF
door MFB Jul 1, 2019 om 12:00
1 Antwoorden / Vragen

Wat vanlotjegetikt hierboven schrijft klopt. Voor slaap- en kalmeringsmiddelen is een andere afspraak gemaakt. Overigens valt dit niet onder eigen bijdrage want deze medicijnen worden gewoon niet vergoed (behalve bij bepaalde indicaties).
Eigen bijdrage is als een medicijn niet volledig vergoed wordt en je daar dus een deel zelf aan moet bijdragen.
Temazepam wordt of geheel niet of geheel wel vergoed afhankelijk van indicatie.

Yv
door Yvonne-909 Jul 1, 2019 om 13:05
14 Antwoorden / 2 Vragen

MFB: leg mij dan eens uit waarom ik bij apotheek A de Vit. B12 ampullen van het merk Takeda zelf moet betalen want Centrafarm is hun voorkeursmerk / goedkopere merk en ik bij Apotheek B de ampullen van Takeda gewoon mee krijg zonder er zelf voor te hoeven (bij)betalen. Ik kreeg elke keer hoofdpijn op de ampullen van Centrafarm en kreeg daarom het advies over te stappen op het andere merk met een iets andere samenstelling. Was de ene apotheek 1 euro per ampul duurder. Toen ik van de andere apotheek zag dat zij ampullen van Takeda bij de huisartsenpraktijk leverden voor patiënten van ons ben ik daar eens gaan vragen hoe dat bij hun zat. Zij kregen van een andere groothandel geleverd en liepen niet te zeuren dat ik dit merk zelf zou moeten betalen. Ben dus maar overgestapt naar deze andere praktijk.

MF
door MFB Jul 1, 2019 om 21:50
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb geen antwoord op de beweegredenen van uw apotheek daar zou ik meer details voor moeten weten. Dit heeft overigens niets te maken met de vraag hierboven want het gaat hierbij niet om een eigen bijdrage maar om het gehele bedrag zelf betalen.
Het zou te maken kunnen hebben met het preferentiebeleid van uw verzekering, medische noodzaak of iets dergelijks. Als u dit wilt weten zou ik u aanraden het bij (zoals u zegt) apotheek A na te vragen.

audb
door audb - Jul 1, 2019 om 14:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u op https://www.medicijnkosten.nl/ kijkt dan ziet u al heel snel wat u eigelijk zou moeten betalen voor medichijnen was het niet dat een apotheek ook niet voor broodkruimels leeft.

Echter zijn er heel veel verschillen tussen apothekers het ligt er maar net aan welke aspraken zijn gemaakt met de apotheek of zelfs waar de apotheek bij aangesloten is.

Zo kan het zijn dat twee apotheken in de zelfde buurt een heel ander bedrag krijgen dan een die een paar wijken verderop zit.

Ook het merk of merkloos zijn van een medichijn kan invloed hebben op de prijzen maar het zelfde gebeurt met zelfzorg medichijnen zoals broomhexine wat ik gebruik.

Koop ik Bisovol dan ben ik zo €2 a €5 duurder uit dan als ik eigen merk neem.

En zo zijn er heel veel vrij verkrijgbare medichijnen die goedkoper zijn van huismerk dan van merk medichijnen (Advil versus Kruidvat b.v.)

cvmathilde
door cvmathilde - Dec 10, 2019 om 21:08
4 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft schreef op 28 juni "...... preferente middelen welke gebaseerd zijn op overheidsbeslissingen".
Dit is onjuist. De zorgverzekeraar kiest hiervoor of niet. Niet alle zorgverzekeraars voeren een preferentiebeleid. Bij zorgverzekeraars die wèl een preferentiebeleid hanteren, zijn de geselecteerde middelen ook anders.

cvmathilde
door cvmathilde - Dec 10, 2019 om 21:23
4 Antwoorden / Vragen

@mfb schreef op 30 juni: "..... Ik neem aan dat u het hier heeft over een eigen bijdrage voor een bepaald medicijn. Voorheen moest deze altijd rechtstreeks aan de apotheek betaald worden".

U heeft waarschijnlijk gelijk. Maar de " onzin" die verspreid wordt , is wel de schuld van de apotheken zelf.
Dat de eigen bijdrage plotseling, zonder duidelijke informatie, door de zorgverzekeraar geïnd wordt, moet wel door de apotheek gemeld worden, zodat de patiënt weet wat de kosten zijn.

De klanten willen duidelijkheid maar krijgen die niet. Geen prijs op het doosje, geen facturen. Dus altijd weer een verrassing hoeveel het medicijn heeft gekost. Receptregelvergoeding twee keer berekenen als het medicijn in twee keer wordt afgeleverd omdat het niet op voorrraad is. Een zakje met medicijnen, maar wat zit er eigenlijk in het zakje? Eerste aflevering berekenen als dat onjuist is. Niet waarschuwen als een medicijn bijzonder duur is en als er alternatieven zijn.

Dus ik vind dat de apotheken eerst naar zichzelf moeten kijken voordat ze kritiek op hun klanten hebben. En privacy? Die is er niet, want de apotheek deelt zijn patientgegevens met de andere apotheken in het cluster.

lo
door lovewinnie - Dec 11, 2019 om 10:54
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan ook zo zijn dat je de eerste paar keer zelf moet betalen en daarna wordt het als gronisch gezien en wordt het vergoed. Dit is bij bijv poeders voor de darmen, bepaalde crèmes maar ook bij sommige andere medicatie. Deze worden alleen vergoed bij gronisch verbruik