me
door mevnu Jun 12, 2005 om 23:20
Voeding & gezondheid

Sisi No Bubbles nu ineens alleen met kunstmatige zoetstoffen!

Hallo,

hier ben ik weer met een vraag over suiker of kunstmatige zoetstoffen. Ofja, meer een boze mededeling. (ik vroeg mij een tijd geleden hier al eens af of ik nu yoghurtdrank zonder suiker - maar met aspartaam -  moest gaan kopen of toch die met suiker, voor mijn kinderen)

De conclusie was toen dat je dan nog beter yoghurtdrank mét suiker kunt gebruiken dan met de kunstmatige (dus lichaamsvreemde) zoetstoffen, juist omdat het kinderen betreft. Ik ben altijd al zuinig met schenken van zoete dranken, dus toen was het voor mij weer snel duidelijk gewoon af en toe yoghurtdrank met suiker te geven.

Zo drinken de kinderen ook wel eens Sisi No Bubbes. Ofja, drónken, want wat schetst mijn verbazing toen ik deze week weer een fles wilde halen: er stond in grote koeienletters voor op het etiket MET 50% MINDER SUIKER dus ik denk, mooi, eindelijk een fabrikant die er uit zichzelf minder suiker in doet...maar dat hij dat dan meteen vervangt door aspartaam...heb ik op de achterkant (in kleine lettertjes) moeten lezen. Ik BAAL er gewoon van dat ineens álle No Bubbles producten van Sisi dus -50% suiker en mét kunstmatige zoetstoffen zijn...hier zit ik toch niet op te wachten??? Mijn kinderen zijn niks te dik en ik vind het een kwalijke zaak dat men voor mij beslist om er nu ineens aspartaam ipv suiker in te doen. Kan dit zomaar?

Ik moet als consument toch zelf kunnen beslissen wel/niet suiker? Al dat gezeur over suiker is slecht (voor tanden en gewicht) ...overdaad schaadt, maar het lijkt mij een zaak voor de ouders om te beslissen of ze hun kinderen al dan niet suikers geven. Geen Sisi No Bubbles meer voor mijn kinderen, tot groot ongenoegen van de oudste, die dit echt een tractatie vond.

6631 11 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Jun 26, 2005 om 22:14
646 Antwoorden / 8 Vragen

Natuurlijk mag u zelf beslissen of u wel/geen suiker gebruikt, en ja, een fabrikant mag de ingredienten ongevraagd wijzigen, zolang ze het maar aangeven wat de nieuwe ingredienten zijn. (en dat deden zij, anders wist u niet dat er nu aspartaam in zit)

Het lijkt mij er echter meer op dat u uw keus laat bepalen door het feit dat Sisi besloten heeft om zonder uw 'toestemming' minder suiker te gaan gebruiken in het produkt en daar een vervanger voor gekozen heeft.

Ik ga niet discussieren over wat beter is, ik ben geen deskundige op dat gebied, maar u schrijft zelf dat het volgens u toch allemaal niet uit maakt en dat de verantwoording voor het gebruik bij de ouder(s) ligt.

Wat is nu uw probleem? Dat er minder suiker in zit of dat er aspartaam in zit?  Is aspartaam ongezond? Nee, u onthoudt uw kinderen hun favoriete drankje dus.... voor niets!

Dam (die niet bij een drankenfabrikant werkt!)

ed
door edloekie - Jun 29, 2005 om 17:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben het helemaal met je eens. het is tegenwoordig allemaal light, wat ze je aan proberen te smeren. De limonadesiroop van Lessini is nu ook al light. En de Sisi pink red, vond ik lekker, maar nu met 50% minder suiker + kunstmatige zoetstoffen, vind ik het niet meer te drinken. Het is zowiezo niet goed voor kinderen om light producten te nemen. En wat je zei dat je als consument zelf moet beslissen of je regulier of light wil. Aan mij hebben ze teminste nog nooit wat gevraagt. Laat Kassa eens enkele fabrikanten uitnodigen, waarom ze enkele producten light maken, en dat de reguliere niet meer te koop is.

marieke2005
door marieke2005 - Jul 21, 2005 om 22:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Het gaat om de zoetstof cyclamaat waarvan bewezen is dat dit schadelijk is bij jonge kinderen. Dit heeft een maand of 2/3 geleden in de krant gestaan. over andere zoetstoffen zijn tegenstrijdigheden.

Van aspartaam is niet bewezen dat het schadelijk is.

Fructose (fruitsuiker) zou gezonder zijn, maar ook hier zijn tegenstrijdigheden over. het zou eerder hetzelfde zijn. daarnaast levert het dezelfde aantal calorieen.

groetjes Marieke

brynnar
door brynnar - Jul 22, 2005 om 09:28
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Meer informatie over de maximale aanvaardbare zoetstoffen kun je hier ook vinden:

E-nummers (additieven), zoetstoffen

Brynnar

aukje1973
door aukje1973 - Aug 3, 2005 om 14:01
32 Antwoorden / 5 Vragen

tja het is in deze maatschapij steeds moeilijker om zelf te kiezen

een aanrader kijk uit met namaak suikers het is namelijk zo dat je door te veel er van te nemen er ziek van wordt o.a buikloop diaree

hooftpijn het kan selfs blijfende letsel als migrene veroorzaken

me
door mevnu - Aug 3, 2005 om 14:18
20 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo allemaal,

ik kreeg vandaag schriftelijk antwoord v/d firma Vrumona waar Sisi onderdeel van is: "Sisi heeft voor deze receptuur wijziging gekozen om in te spelen op de dicussie die al enige tijd gaande is. (het te dik worden van men name de jeugd) Onder andere de frisdrankindustrie wordt opgeroepen om mee te werken dit probleem, in ieder geval, te verkleinen."

Mij lijkt het anders toch écht de 'schuld' v/d ouders als kinderen tegenwoordig te dik zijn. Zoals ik al eerder zei, je geeft je kind hooguit 2 tot 4 glazen fris per dag, dus dáár worden ze niet dik van...er volgt dan nog een stukje over de kunstmatige zoetstoffen die men nu als suikervervanger gebruikt, cyclaamzuur en sacharine. De aanvaardbare dagelijkse inname hiervan zou 7mg/kg voor cyclaamzuur/cyclamaat en 5mg/kg voor sacharine, zo schrijft Vrumona, die weer citeren uit de eisen en onderzoeksresultaten v/d Warenwetbesluit Zoetstoffen.

Voor Sisi geldt nu dan dit: voor kinderen van 8-12 (dat bedoel ik nou, mijn kind is 6 en die wil ik écht geen kunstmatige zoetstof geven) met een gewicht van 30-50 kg is dat 5 tot 8 glazen per dag. Voor volwassenen (65 kg) 11 glazen. Tot slot schrijft men dat mijn aanmerkingen wel meegenomen zullen worden in de evaluatie van de wijziging tot het besluit om voor kunstmatige zoetstoffen te kiezen. Ben benieuwd of er in de toekomst tenminste weer 1 Sisi No Bubbles variant komt mét suiker!

rs
door rswhwo - Oct 18, 2005 om 17:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle zoetstoffen geldt: zolang de aanvaardbare dagelijkse innamen (ADI) niet overschrijdt, is er geen gevaar. bij cyclamaat wordt dit bij kinderen inderdaad snel bereikt (2 glazen flisdrank per dag). Overigens voor elke stof geldt een bepaalde ADI. In het geval van Sisi is er een bijkomend iets: het etiket is namelijk nogal misleidend. Daar staat namelijk op: zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Feitelijk juist, want kunstmatige zoetstoffen zijn officieel geen smaakstoffen, maar wel erg misleidend.

re
door remmyrat01 - Jul 12, 2009 om 22:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Even een kleine reactie op dat Aspartaam onschuldig zou zijn.

E951 = aspartaam.Het is in 1965 ondet door een Amerikaanse scheikundige. Maar in 1973 hebben onafhankelijke studies aangetoont dat aspartaam het zenuwstelsel aantast en dat het zeer kankerverwekkend is zo'n 10 jaar geleden is er een lijst van bijwerkingen (92 stuks) erkend door de FDA (VS). De lijst beschrijft alles tussen hoofdpijn tot hersentumoren. Ziekte van Parkinson, Alzheimer en Multiple Sclerose.

edwardus
door edwardus - Jul 12, 2009 om 22:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Inhoudelijk ben ik het wel met je eens, maar deze vraag is al ruim 4 jaar oud. Let daar s.v.p. op voor het reageren. Datum staat bij elke vraag.

me
door mevnu - Jul 13, 2009 om 14:42
20 Antwoorden / 6 Vragen

@Edwardus

het feit dat er weer nieuwe wetenswaardigheden zijn opgedoken in recente kranten over kunstmatige zoetstoffen maakt mijn vraag wel degelijk actueel. Ook is het alleen maar erger geworden de laatste jaren, ook dr. Pepper is nu half minder zoet (lees: 50% gezoet met aspartaam) en zo zijn er nog veel meer dranken alleen nog maar light of met 'minder suiker' te krijgen.

Ik zou nog steeds graag zien Kassa eens aan de fabrikanten vraagt of het nu allemaal wel zo nodig is.

Tot slot over mijn kinderen: die drinken nu alleen bij uitzondering nog wel eens Sisi No Bubbles, ik geef ze nu vaak de Dubbel Fris (niet de light variant) en de ouderwetsche ijsthee van maakt niet uit welk merk. Ze zijn nog steeds superslank (heb twee sportieve jongens) en eten regelmatig chips en andere 'dikmakers'. M.a.w. je kunt als ouder écht je kinderen wel leren om te gaan met snoep en andere dikmakers, dat hoeft voor mij de overheid en fabrikant echt niet te bepalen!?!

frans75
door frans75 - Jul 13, 2009 om 15:46
202 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik me eerder druk maken om de gezondheid van je kinderen dan of ze een grammetje teveel wegen.

Gewicht cq omvang is niet altijd de indicatie van een goede gezondheid. Tevens is "slankheid" afhankelijk van meerdere factoren, niet alleen van een wijziging in voedingsstoffen.

Maar om op aspartaam terug te komen, de reden waarom natuurlijke suikers steeds meer worden vervangen is een zuiver economische. Dit als ingrediënt wordt nl. steeds goedkoper voor de fabrikanten. Ook zijn de fabrikanten door dit kunstmatige middel gegarandeerd van een in voldoende mate voorradige grondstof. Dit in tegenstelling tot natuurlijke suikerbronnen, want een oogst valt zelfs tegenwoordig niet altijd te garanderen.