w.
door w. loesberg Dec 3, 2021 om 16:46
Voeding & gezondheid

Steunzolen niet goed

Ik heb in 2020 steunzolen laten aanmeten bij Hallux in Molenschot.  Kosten hiervoor zijn 295 euro bij vooruitbetaling te voldoen. Na diverse klachten over het niet goed functioneren van de steunzolen en iedere keer kleine aanpassingen, hebben zij besloten een 2e paar te maken. Dit 2e paar geeft exact dezelfde klachten als het eerste paar. I.p.v. klachtenvermindering heb ik eerder toename van klachten.
Uiteindelijk besloten te stoppen met de steunzolen en gemaakte kosten terug te krijgen op basis van  'no cure no pay"
Na diverse contacten met het bedrijf willen zij niet het gehele bedrag á 295 euro terugbetalen, doch slechts 135 euro.

Dit lijkt mij niet terecht aangezien zij mij 295 euro bij vooruitbetaling hebben laten voldoen en zij geen werkend product (steunzolen) hebben geleverd.

M.a.w. ik stel dat ik recht heb op terugbetaling van het gehele bedrag van 295 euro.

8471 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2021 om 17:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben wel bang dat steunzolen vallen onder "op maat gemaakt". Volgens mij krijgt niemand dan het volledige bedrag terug. Ik zou toch de €135,00 aannemen, in ieder geval beter dan niets. Daarna maar weer op zoek naar een andere leverancier. Sterkte.

sira
door sira - Dec 3, 2021 om 17:04
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Moeilijke vraag.
Ik heb ook geen enkele voorstelling van deze instelling.

Bent u door een arts doorverwezen naar Hallux of bent u uit eigener beweging hier naar toe gegaan?

Ik heb geen goede indruk (geen hoge pet) en dat komt door het volgende:

  • Chirurgie – Annatommie
  • Orthopedisch schoenmaker – Schoenexperts
  • Podotherapie – Hallux Voetexperts en partners Voetexperts
  • Medisch pedicure
Zelf had ik liever advies gevraagd bij een (huis)arts of orthopeed in een ziekenhuis (zoals St.Maartenskliniek). Ziekenhuizen hebben ook specialisten in huis die steunzolen maken. Als u uit eigener beweging hier naar toe bent gegaan, weet u nog steeds niet wat de exacte oorzaak van uw kwaal is.

Aanvulling: Als ze met de voeten net zo omgaan als met de taalkundigheid........

va
door vanlotjegetikt - Dec 3, 2021 om 17:34
809 Antwoorden / Vragen

Steunzolen vallen onder de Zorgverzekering, neem dus eens contact op met uw Zorgverzekeraar voor raad of advies.
Verder is het op maat maken van een hulpmiddel  daar geldt niet voor dat u uw geld terugkrijgt.  Dus die 135 euro is  een meevaller.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 3, 2021 om 18:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Vallen onder de zorgverzekering indien er sprake is van een aanvullende verzekeriung waarin dat is opgenpmen.

sira
door sira Dec 3, 2021 om 20:54
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hier heb ik ook nog aan gedacht, maar zou je dan niet een verwijzing moeten hebben? We weten nog steeds niet of de TS hier uit zichzelf naar toe is gegaan.

va
door vanlotjegetikt Dec 5, 2021 om 12:10
809 Antwoorden / Vragen

Klopt maar voor het geval dat

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2021 om 18:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben van mening dat hier een beroep kan worden gedaan op de consumentenbeschermingswetgeving waarin is geregeld dat een aangekocht product moet voldoen aan de daaraan gestelde verwachtingen. U kunt uw zorgverzekeraar hier mogelijk over benaderen indien u een aanvullend pakket heet waarin dit is meedverzekerd. Het lijkt mij dat dat bij u niet het geval is. Zie dan in ieder geval m.b.t. de consumentenwetgeving deze info: (Dit is mijn mening en als ook hieronder gesteld kunt u zich ook richten tot Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl of eventueel ook tot uw rechtbijstandsverzekeraar indien u een dergelijke verzekering heeft

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

ft
door ftm Dec 7, 2021 om 12:56
102 Antwoorden / 1 Vragen

@ Heremietkreeft: zo werkt dat niet in de gezondheidszorg.

Anders dan bij de aanschaf of een reparatie van een auto, geldt in de zorg uitsluitend een inspanningsverplichting, niet een resultaatsverplichting.
Als dat laatste het geval zou zijn zouden een hoop artsen moeilijke gevallen niet meer in behandeling willen nemen, geen operaties meer verrichten waarvan het resultaat onzeker is en geen medicijnen meer voorschrijven, waarvan evenmin zeker is of die de klachten definitief zullen oplossen.
Een systeem van no-cure-no-pay zou leiden tot een situatie waarbij veel patiënten geen behandeling meer zouden krijgen (en zelfs zouden kunnen overlijden) omdat het resultaat van de therapie niet zou kunnen worden gegarandeerd.

Er geldt in de gezondheidszorg dus géén soort van "consumentenbescherming" waarnaar u verwijst. Er geldt géén garantie, er geldt geen "niet tevreden, geld terug" systeem.

Dat komt omdat een patiënt zich bij een zorgverlener meldt met een lichamelijke klacht en niet met bv een kapotte versnellingsbak.
Het fysieke probleem wordt behandeld met de op dat moment geldende standaarden, in dit geval dus een steunzoolpaar op maat.

Bij een kapotte versnellingsbak gaat dat anders: die wordt gerepareerd als de garagehouder er de zin van inziet en het resultaat kan garanderen, anders begint hij er niet aan en raadt hij u aan een andere auto te kopen.

Dat er geld wordt teruggegeven is dus heel ongebruikelijk. U kunt van uw (huis)arts, tandarts, apotheker of fysiotherapeut óók geen geld-teruggarantie krijgen op een behandeling als deze niet aanslaat.
Dat zou wat zijn: u eist geld terug van uw apotheek of omdat de paracetamol niet helpt bij uw hoofdpijn.

Of van de psycholoog omdat u geen verbetering van uw depressie heeft ervaren.

Iets anders is het als uw zorgverlener prutswerk heeft geleverd, een grove fout heeft gemaakt. In dat geval kunt u een klacht indienen bij de tuchtcommissie van de beroepsgroep. Maar ook dan gaat het om een strafrechtelijke procedure, niet om een garantie op resultaat en geen terugbetalingsprocedure.

Dat de vraagsteller van de maker van de steunzolen toch het aanbod van 135 euro krijgt, nadat hij/zij  twee paar steunzolen heeft gemaakt is heel ongebruikelijk, het is coulance, een heel aardig gebaar van deze podotherapeut, maar het is zeker géén verplichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 7, 2021 om 13:30
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@FTM, u mag best een andere mening hebben, dat is goed recht op deze site, maar in dit geval ben ik het (ook op basis van mijn professie, ook in de zorgverlening als o.a. psycholoog) niet met u eens. Er is hier sprake van het leveren van een ondeugdelijk  fysiek product. En dat tot twee maal toe. Een foutief advies van mij kon op bais van ook mijn NIP registratie reden zijn voor een tuchrechtelijke klacht.  Hetgeen u stelt in dit citaat: 'U kunt van uw (huis)arts, tandarts, apotheker of fysiotherapeut óók geen geld-teruggarantie krijgen op een behandeling als deze niet aanslaat.' zou ook kunnen leiden tot een tuchtrechtelijke klacht en in het uiterste geval zelfs tot een geldelijke schadevergoeding!

Dat Halux als podotherapieverler (ook) zorgverlener is doet daar naar mijn mening niets aan af. Men heeft steunzolen geadviseerd vanuit de functie als zorgverlener maar dat het op basis van dat advies gefabriceerde resultaat tweemaal een een conformiteitsprobleem gaf is dan echt iets anders.

user123
door user123 - Dec 3, 2021 om 22:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Waarop baseert u het recht op het betaalde bedrag ?

ze verkopen immers steunzolen en geen gegarandeerde verlichting van voetproblemen ?

mi
door miennaamishaaz - Dec 3, 2021 om 23:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

295 euro voor steunzolen?
dat is vrij veel.

De locale podotherapeut in mijn omgeving rekent max 140 euro voor controle, en steunzolen totaal.
En ik betaal pas nadat ik de zolen heb ontvangen, en deze zijn gepast op mijn schoenen.

afhankelijk van wat voor zorgverzekering u heeft [basis, extra, uitgebreid] is het beste wat u kan doen zoals vanlotje al zij de zorgverzekering benaderen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 4, 2021 om 08:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zowel de schoen als jou voet moeten  het aan kunnen.

Een te krappe schoen zal elke inleg zool  problemen geven.

Ik heb geen steun maar gewone inleg zooltje voor comfort maar de veiligheidsschoenen moeten wel ruim genoeg zijn.

Ik kan deze op maat geknipte inleg niet zomaar in andere schoen doen... past niet!

Verder is €295 en vooruit betalen erg vreemd!

Hier plaatselijke vakman die  achteraf betalen heeft en bij foute nogmaals 1 maken?

Moet je voor die €135 retour beide inleveren?

Het aanmeten  en vooruitbetalen?

En telkens aanpassen...   is er nu een goede van iemand anders geleverd of  moet er iets aan jou voeten gedaan worden?

En de Zorg verzekeraar,   een dure aanvullende polis  heb ik zelf niet maar vaak is die aanvulling duurder als  je jaarlijks kreeg!
Die hebben vaak wel contracten en word je gedwongen   naar een door hun geselecteerde te gaan!

Ik heb liever vrije keuze.

panter22
door panter22 - Dec 4, 2021 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Algemene voorwaarden artikel 7:
Steunzolen, ortheses en nagelbeugels zijn podotherapeutische hulpmiddelen, er kan daarom nooit garantie op het effect van deze hulpmiddelen worden gegeven. Mocht er een aanpassing aan uw steunzolen nodig zijn, dan vallen deze de eerste zes maanden, vanaf ophalen, binnen de servicetermijn. Wanneer geen nacontrolebehandeling is afgesproken, of u komt na de servicetermijn op extra consult, dan worden de kosten in rekening gebracht.
en:

  1. Onvoldoende resultaat van de behandeling geeft u geen recht op restitutie of vrijstelling van betaling.
Je kunt een klacht indienen: Lees de algemene voorwaarden eens door:
  1. Indien u klachten heeft, kunt u deze schriftelijk indienen bij: Hallux Voetexperts per e-mail info@hallux-groep.nl
  2. https://hallux-groep.nl/algemene-voorwaarden/

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Dec 4, 2021 om 10:28
98 Antwoorden / 1 Vragen

Maak een afspraak met een orthopedisch schoentechnicus in uw woonplaats.  Deze maakt een paar test steunzolen.
De steunzolen worden door de zorgverzekeraar vergoed.

panter22
door panter22 Dec 4, 2021 om 10:34
6599 Antwoorden / Vragen

Vergoeding uit de aanvullende verzekering. Niet uit de basisverzekering.

theresehenk
door theresehenk - Dec 6, 2021 om 11:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al jaren steunzolen ik krijg 125 van het vgz maar de steunzolen moeten aangepast worden
het vgz betaal die €185 die ze kosten endoniemen is al 20 jaar zo ik vindt die van deze persoon erg duur ook
ik weet natuurlijk niet hoe het in België is

mo
door mof - Dec 6, 2021 om 13:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U claimt een niet werkend product ... maar zo simpel is het niet. Steunzolen worden op maat gemaakt en er kan nooit een garantie op de werking worden afgegeven. U mag blij zijn dat u 135 euro terug krijgt.

Ja
door Jannekebond - Dec 6, 2021 om 13:21
2 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen
U ontvang alleen arbeid en materiaal steunzolen terug.  Het consult,  deel van het totaal 295 euro,  dat krijg je niet terug.
Dat is in de medische wereld heel normaal.
Als jij je band laat plakken en 2de keer weer lek en je zegt vertrouwen op,  dan krijg je alles terug.  Als voorbeeld.
Maar in de medische wereld moet consult betaald worden.  En als je bij de specialist bent en het gaat niet goed  worden zijn betaald door je zorg verzekering.  De 2de operatie is altijd gevolg van complicatie.... en daarom wordt ook dat betaald.  Ook al hebben zij fouten gemaakt.  Helaas zolang daarover geen jurisprudentie is,  blijft het zo.  Ik zou het bod maar accepteren

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Dec 6, 2021 om 14:33
29 Antwoorden / Vragen

Neem die 135 euro beter dan niets.
maak een afspraak bij livit die is echt heel goed
heb al jaren van livit de steunzolen
elk jaar een controle of ze nog goed zijn
pluim voor livit.

ft
door ftm - Dec 6, 2021 om 21:40
102 Antwoorden / 1 Vragen

@ Heremietkreeft: zo werkt dat niet in de gezondheidszorg.

Anders dan bij de aanschaf of een reparatie van een auto, geldt in de zorg uitsluitend een inspanningsverplichting, niet een resultaatsverplichting.
Als dat laatste het geval zou zijn zouden een hoop artsen moeilijke gevallen niet meer in behandeling nemen, geen operaties meer verrichten waarvan het resultaat onzeker is en geen medicijnen meer voorschrijven, waarvan evenmin zeker is of deze de klachten definitief zullen oplossen.
Een systeem van no-cure-no-pay zou leiden tot een situatie waarbij veel patiënten geen behandeling meer zouden krijgen (en zelfs zouden overlijden) omdat het resultaat van de therapie niet zou kunnen worden gegarandeerd.

Er geldt in de gezondheidszorg dus géén soort van "consumentenbescherming" waarnaar u verwijst. Er geldt géén garantie, er geldt geen "niet tevreden, geld terug" systeem.

Dat komt omdat een patiënt zich bij een zorgverlener meldt met een lichamelijke klacht en niet met bv een kapotte versnellingsbak.
Het fysieke probleem wordt behandeld met de op dat moment geldende standaarden, in dit geval dus een steunzoolpaar op maat.

Bij een kapotte versnellingsbak gaat dat anders: die wordt gerepareerd als de garagehouder er de zin van inziet en het resultaat kan garanderen, anders begint hij er niet aan en raadt hij u aan een andere auto te kopen.

Dat er geld wordt teruggegeven is dus heel ongebruikelijk. U kunt van uw (huis)arts, tandarts, apotheker of fysiotherapeut óók geen geld-teruggarantie krijgen op een behandeling als deze niet aanslaat.
Dat zou wat zijn: u eist geld terug van uw apotheek of omdat de paracetamol niet helpt bij uw hoofdpijn..

Iets anders is het als uw zorgverlener prutswerk heeft geleverd, een grove fout heeft gemaakt. In dat geval kunt u een klacht indienen bij de tuchtcommissie van de beroepsgroep. Maar ook dan gaat het om een strafrechtelijke procedure, niet om een garantie op resultaat en geen terugbetalingsprocedure.

Dat de vraagsteller van de maker van de steunzolen toch het aanbod van 135 euro krijgt, nadat hij/zij  twee paar steunzolen heeft gemaakt is heel ongebruikelijk, het is coulance, een heel aardig gebaar van deze podotherapeut, maar het is zeker géén verplichting.

ft
door ftm - Dec 6, 2021 om 21:57
102 Antwoorden / 1 Vragen

@ brui0929_20654 :
die geldelijke vergoeding waarop u doelt is gebonden aan voorwaarden. Zo moeten de steunzolen door een specialist worden voorgeschreven,
geldt het alleen voor speciale medische indicaties en worden ze vaak geleverd samen met orthopedische schoenen.

En ook dan: alleen een inspanningsverplichting. Bij onvoldoende resultaat krijgt noch de patiënt, noch de zorgverzekeraar geld terug

sira
door sira - Dec 7, 2021 om 10:20
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Bent u met uw problemen weleens doorverwezen naar een orthopeed?
Het is mij namelijk nog steeds niet duidelijk of u zelf naar Hallux bent gegaan of dat u door een arts daarnaartoe bent verwezen.

Uw klachten kunnen voortkomen uit een heel andere kwaal, bijv. verkeerde houding, maar ook door een hallux valgus (knobbel bij grote teen). Het laatste heb ik gehad. Daardoor veel problemen met schoenen en na 4 paar op maat gemaakte inlegzolen eindelijk geopereerd. Nooit meer ergens last van gehad.

Inlegzolen of steunzolen halen een kwaal niet weg, ze kunnen hooguit de kwaal verlichten.