Zo
door Zon Apr 14, 2019 om 14:59
Voeding & gezondheid

Supermarkt test

Kassa heeft zo nu en dan het item goedkoopste supermarkt met de goedkoopste boodschappen.

Is zo een vergelijk er ook als er alleen maar biologische producten gekocht worden?

Daar willen we toch naar toe? Duurzaam en goed voor het milieu.
Ik ben wel benieuwd welke supermarkt dan de goedkoopste is!

1850 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2019 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar willen we, ik in ieder geval niet, helemaal niet naar toe. Er is totaal niet naar de kwaliteit gekeken. Van de supers is het allergoedkoopste budgetproduct gekocht.

jo
door jorisw Apr 14, 2019 om 15:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wil jij niet naar een betere wereld? Wat is er mis om gewoon op een fatsoenlijk manier onze spullen te gaan verbouwen? Na jou de zondvloed?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 14, 2019 om 15:04
7156 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin - Apr 14, 2019 om 15:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Was ook ietwat verbaasd dat het alleen de goedkoopste boodschappen waren. Waar dan Lidl en Aldi n.b. duurder uitkwamen. Biologisch is, ten opzichte van niet biologisch, best nog wel prijzig, al koop ik het wel. Maar niet elk product. Maar de goedkoopste koffie van Dirk: moet er niet aan denken waar die vandaan komt, zeker niet een fair trade merk. Kan anders nooit €1,98 kosten en de boeren een faire prijs daarvoor krijgen.

me
door mein33 - Apr 14, 2019 om 16:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Biologische producten, daar willen we "allemaal" toch naar toe !!
U misschien wel en laat u vooral niet tegehouden, maar spreek in het vervolg a.u.b. alleen voor u zelf !
Ik kan dat nl. heel goed voor mezelf doen !

Ik wordt altijd een beetje kribbig van een dergelijke milieu bewering, omdat de wereldbevolking niet gevoed kan worden met alleen maar biolochische geteelde voedingsproducten.
Waarom is er in grote delen van de wereld constant een ernstig voedseltkort ?
Alleen al met de opbrengst en de kosten/baten vehouding is deze productievorm op een zo grote schaal al kansloos.
Ook de kans op ziektes onder de gewassen is vele, vele malen groter en kan hetzelfde gevolg hebben als bijv. de aardappelziekte destijds in Ierland.

Gr
door Grunn1 - Apr 14, 2019 om 16:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Biologische producten zijn juist erg slecht voor het milleu.
Onderzoek heeft uitgewezen dat indien iedereen over zou stappen op biologische producten dat er zoveel landbouwgrond ter wereld bij moet komen dat dat ten koste gaat van de bebossing en dus een groot negatief effect op het milieu.

gerbera
door gerbera - Apr 14, 2019 om 16:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik eet al jaren biologisch maar dan wel van de eigen tuin. En reken maar dat dit niet goedkoper is dan in welke super dan ook. Het enige voordeel is dat ik precies weet hoe groente echt moet smaken, waar het bij de supers nog wel eens aan mankeert, en ik veel in de buitenlucht actief ben.

lo
door lovewinnie - Apr 14, 2019 om 16:24
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Biologisch is niet beter voor het milieu. Ik weet niet wie dat bedacht heeft?? Wellicht nog meer belastend dan gewoon voedsel.
We willen een beter klimaat. Echter heeft dat niks met biologisch of bijv fair trade te maken. Biologisch is beter voor de dieren bijv en fairtrade weer voor de boeren
Kwa klimaat doet het niks. Wellicht zelfs slechter voor milieu en klimaat.

Ik koop wel fairtrade als deze optie er is. Biologisch echter zelde.

gerbera
door gerbera - Apr 14, 2019 om 16:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Onderzoek heeft uitgewezen dat indien iedereen over zou stappen op biologische producten dat er zoveel landbouwgrond ter wereld bij moet komen

Ben benieuwd waar dat onderzoek te vinden is. Zie niet in dat biologisch geteelde producten meer grond nodig heeft. Een krop sla b.v. heeft genoeg aan 30x30 cm en dat veranderd niet als deze biologisch geteeld gaat worden. Wat wel veranderd is het gebruik van (kunst)meststoffen en bestrijdingsmiddelen wat wel goed is voor het milieu.

Gr
door Grunn1 Apr 14, 2019 om 18:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb het stuk van het onderzoek in een reactie gekopieerd. Het gaat met name dat de opbrengst veel minder is per vierkante meter dan niet biomvoedsel.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2019 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die hele test is toch de grootste flauwekul? Er is geen lijst van de artikelen die gekocht zijn, met de prijzen.

Maar een twee liter fles cola? Ook biologisch?

panter22
door panter22 - Apr 14, 2019 om 17:16
6599 Antwoorden / Vragen

De test gaat over de goedkoopste producten, niet om de kwaliteit van de producten.
Niet alle supermarken hebben een groot assortiment biologische producten.
Dan valt er ook niet veel te vergelijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2019 om 18:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat deze vaag meer bestemd is voor de redactie: kassa@bnnvara.nl

Wij zijn vrijwilligers die consumentenvragen beantwoorden en opo uw vraag kan ik niets anders zeggen dat op basis van mijn ervaring winkels waar alleen biologische producten worden verkocht (vrijwel?) altijd duurder zijn.

M.b.t. supermarketen waar niet alleen biologische artilkelen worden verkocht is het een kwestie van goed de prijzen vergelijken

Gr
door Grunn1 - Apr 14, 2019 om 18:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hierbij het stuk betreffende biologisch voedsel

Biologisch eten is slecht voor het milieu. Dat blijkt uit een groot Amerikaans-Zweeds onderzoek dat in vakblad Nature verscheen. “Wie biologisch eet, draagt indirect bij aan meer ontbossing elders in de wereld,” aldus de Zweedse professor Stefan Wirsenius.

Vanwege de veel lagere opbrengsten is voor de productie van biologisch eten een veel groter landoppervlak nodig dan voor normaal geproduceerd voedsel. Voor biologische landbouwgrond moet dus extra bos worden gekapt en dat betekent dat de in die bomen en struiken opgeslagen CO2 vrijkomt. Voor het eerst is uitgerekend wat daarvan de exacte gevolgen zijn voor het klimaat.

“Het feit dat groter landgebruik leidt tot meer impact op het klimaat is tot nu toe nooit meegenomen in vergelijkingen van gangbaar en biologisch”, zegt Wirsenius. Zo is de ecologische voetafdruk van biologische erwtjes 50 procent groter en van biotarwe zelfs 70 procent.

Biologische landbouw is al jaren aan een stevige opmars bezig. De oppervlakte van biologische landbouwgrond is in een jaar tijd met 7,6 procent gegroeid. In de huidige besprekingen om de klimaatdoelen van Parijs te halen heeft deze vorm van voedselproductie echter nooit ter discussie gestaan.

“Alles wordt gedaan om het duurzame imago van bio niet door te prikken. Want de hele keten verdient er een dikke boterham aan, met hogere marges dan op gewoon voedsel,” aldus akkerbouwer Michiel van Andel, die eerder dit jaar een rechtszaak won over een reclame van Bionext, die stelde dat biologisch eten ‘eten zonder verborgen kosten’ betekent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 14, 2019 om 21:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Zon,

Het zou inderdaad een goed idee zijn om te testen wie de goedkoopste is met biologische producten.

Mijn idee is,dat Lidl de goedkoopste is op dit gebied.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2019 om 22:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

“We”? Als u “daar”  naar toe wilt doet u dat dan maar rustig maar spreek svp niet ook voor mij. Dat steeds “we” gebruiken tegenwoordig waarmee ook volkomen onbekenden een bepaalde zelfde mening wordt verondersteld en opgedrongen is een vreemde gang van zaken.
Kunt u uw vraag niet beter aan Kassa stellen? U bent nu op het forum en voor zover ik weet gaat het forum niet over tests en programma invulling.
Dus even naar beneden scrollen naar: Contact.
En voor het overige kunt u zich maar beter verdiepen in hoe en wat omtrent biologisch voedsel vootdat u allerhande roeptoetert.