masmol
door masmol May 31, 2012 om 12:49
Voeding & gezondheid

Supplementen botontkalking osteoporose apotheek

Onlangs werd bij mij een voorstadium van botontkalking. osteoporose vastgesteld. Van de arts kreeg ik een supplement via de apotheek voorgeschreven. Wie schets mijn verbazing dat in de meeste dure supplementen van de apotheek naast vit.D en Calsium ook onnodige zeer twijfelachtige ongezonde hulpstoffen als Sorbitol en Aspartaam zitten die waarschijnlijk kanker verwekken en die dus duizenden mensen met botontkalking klakkeloos elke dag slikken omdat het wel goed zal zijn omdat de huisarts het voorschrijft en de apotheek het levert voor € 20,00 per maand. In de goedkopere vitD / Calcium supplementen van € 4,00 van bijvoorbeeld het Kruitvat zitten deze onnodig ongezonde toevoegingen niet. Walgelijk dat de medicijnindustrie en apothekers zo met onze gezondheid omgaan!

2860 21 Rapporteer

jo
door jorisw - May 31, 2012 om 13:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe ongezond die stoffen zijn hangt voornamelijk af van de dosering (1 glaasje cola per dag met aspartaam is niet schadelijk, iedere dag 2 liter wel). Iets te makkelijk om de industrie en apothekers zo te beschuldigen zonder verdere vakinhoudelijke kennis.

masmol
door masmol - May 31, 2012 om 13:46
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 mei 2012, 13:20]Hoe ongezond die stoffen zijn hangt voornamelijk af van de dosering (1 glaasje cola per dag met aspartaam is niet schadelijk, iedere dag 2 liter wel). Iets te makkelijk om de industrie en apothekers zo te beschuldigen zonder verdere vakinhoudelijke kennis.

Er is geen vakinhoudelijke kennis voor nodig om te weten dat deze stoffen ongezond en onnodig zijn en zeker niet in een supplement wat elke dat genomen moet worden. . Als mijn bakker elke dag aspartaam en sorbitol in mijn brood zou stoppen zou ik er ook over ontrieft zijn. In veel goedkopere supplementen van bijv. Kruidvat, de Tuinen etc zitten ze ook niet. Hoeft dus ook niet in de 5x zo dure supplementen van de apotheek.

masmol
door masmol - May 31, 2012 om 13:49
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 mei 2012, 13:20]Hoe ongezond die stoffen zijn hangt voornamelijk af van de dosering (1 glaasje cola per dag met aspartaam is niet schadelijk, iedere dag 2 liter wel). Iets te makkelijk om de industrie en apothekers zo te beschuldigen zonder verdere vakinhoudelijke kennis.

correctie:
Er is geen vakinhoudelijke kennis voor nodig om te weten dat deze stoffen ongezond en onnodig zijn en zeker niet in een supplement dat elke dag genomen moet worden. Als mijn bakker elke dag aspartaam en sorbitol in mijn brood zou stoppen zou ik er ook over ontrieft zijn, maar hier is meer keuze. In veel goedkopere supplementen van bijv. Kruidvat, de Tuinen etc zitten ze ook niet. Hoeft dus ook niet in de 5x zo dure supplementen van de apotheek.

tdehond
door tdehond - May 31, 2012 om 14:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Gezien de reden voor deze medicatie lijkt het mij verstandig dit te bespreken met de arts die heeft voorgeschreven en uw apotheker.

masmol
door masmol - May 31, 2012 om 14:44
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 31 mei 2012, 14:31]Gezien de reden voor deze medicatie lijkt het mij verstandig dit te bespreken met de arts die heeft voorgeschreven en uw apotheker.

De artsen en apothekers kijken vaak alleen naar welke positieve werkingen de hoofdstoffen in de supplementen hebben op de kwaal. Naar de kwaliteit van de 'hulpstoffen' wordt meestal niet gekeken.

tdehond
door tdehond - May 31, 2012 om 15:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u uw probleem m.b.t. de hulpstoffen bespreekt is men in een goede apotheek wel bereid om mee te denken of er een ander medicament mogelijk is.

Mijn apotheek denkt zelfs mee als ik medicatie voor de hond nodig heb. Maar dat is dan ook een top service apotheek.

=masmol schreef op donderdag 31 mei 2012, 14:44:
=tdehond schreef op donderdag 31 mei 2012, 14:31: Gezien de reden voor deze medicatie lijkt het mij verstandig dit te bespreken met de arts die heeft voorgeschreven en uw apotheker.

De artsen en apothekers kijken vaak alleen naar welke positieve werkingen de hoofdstoffen in de supplementen hebben op de kwaal. Naar de kwaliteit van de 'hulpstoffen' wordt meestal niet gekeken.

ab
door abcdefe - May 31, 2012 om 19:56
23 Antwoorden / 0 Vragen

Werken de supplementen van b.v. kruitvat of de tuinen dan wel, veelal hebben de verkooper/sters helemaal geen kennis van zaken.

masmol
door masmol - May 31, 2012 om 23:56
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=abcdefe schreef op donderdag 31 mei 2012, 19:56]Werken de supplementen van b.v. kruitvat of de tuinen dan wel, veelal hebben de verkooper/sters helemaal geen kennis van zaken.
Ook verkooper/sters in apotheken weten van schadelijke toevoegingen vaak niets af en staan verbaast te kijken als ze confronteer met de aanwezigheid van deze stoffen in deze dure supplementen (of ze doen net alsof).

tdehond
door tdehond - Jun 1, 2012 om 09:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De verkoopsters in apotheken zijn m.i. geen verkoopsters, maar apothekersassistentes die een gedegen opleiding gevolgd hebben.

Indien nodig kan de apotheker om raad gevraagd worden wat niet het geval is bij een drogisterij.

Ik heb goede ervaringen m.b.t. de kennis van deze apothekersassistentes en hun bereidheid iets voor mij uit te zoeken. Zelfs in een apotheek in het weekend was men bereid om uit te zoeken of een medicament geen interacties gaf met de medicatie die mijn hond al kreeg i.v.m. hartfalen.

Als u info wilt over medicatie en hun samenstelling dan is de apotheek de plaats waar u moet zijn om het medicament te kopen en info over te krijgen.

=masmol schreef op donderdag 31 mei 2012, 23:56:
=abcdefe schreef op donderdag 31 mei 2012, 19:56: Werken de supplementen van b.v. kruitvat of de tuinen dan wel, veelal hebben de verkooper/sters helemaal geen kennis van zaken.

Ook verkooper/sters in apotheken weten van schadelijke toevoegingen vaak niets af en staan verbaast te kijken als ze confronteer met de aanwezigheid van deze stoffen in deze dure supplementen (of ze doen net alsof).

masmol
door masmol - Jun 1, 2012 om 17:42
6 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn ouders en veel vrienden hebben kanker gehad.... over 10 jaar krijgen naar verwachting 160.000 mensen per jaar te horen dat ze kanker hebben...het is overal om ons heen. Dat komt ook ( er zijn meer redenen )omdat we geen pure dingen meer eten maar ons vol laten stoppen met chemisch nagemaakte zoet, smaak, kleur en andere stoffen. Qua eten kan ik voor biologisch kiezen het zou wel fijn zijn als de dure supplementen bij de apotheek die mogelijkheid ook bieden...ik wil gewoon puur medicijn in een keer doorslikken en geen onnodige chemische vage zoet- en kleurstofjes erbij, dan koop ik wel M&M's of zo....

tdehond
door tdehond - Jun 1, 2012 om 18:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De rest in de Randstad gaat dood aan COPD vanwege de slechte kwaliteit van de lucht die aldaar ingeademd wordt.

Ik ben het met u eens dat het onwenselijk is dat er hulpstoffen in zitten die kankerverwekkend zouden kunnen zijn.

=masmol schreef op vrijdag 1 jun 2012, 17:42: Mijn ouders en veel vrienden hebben kanker gehad.... over 10 jaar krijgen naar verwachting 160.000 mensen per jaar te horen dat ze kanker hebben...het is overal om ons heen. Dat komt ook ( er zijn meer redenen )omdat we geen pure dingen meer eten maar ons vol laten stoppen met chemisch nagemaakte zoet, smaak, kleur en andere stoffen. Qua eten kan ik voor biologisch kiezen het zou wel fijn zijn als de dure supplementen bij de apotheek die mogelijkheid ook bieden...ik wil gewoon puur medicijn in een keer doorslikken en geen onnodige chemische vage zoet- en kleurstofjes erbij, dan koop ik wel M&M's of zo....

op
door opoetet - Jun 5, 2012 om 11:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hou Masmol, je stelt in je vraag dat aspartaam/ sorbitol zeer twijfelachtige stoffen zijn die waarschijnlijk kanker veroorzaken. Je bent dan toch niet goed geinformeerd en hebt je misschien bang laten maken door verhalen over deze stoffen uit bronnen die zelf heel twijfelachtig zijn wat waarheidsgehalte betreft.
Deze stoffen zeer uitgebreid onderzocht en en zijn veilig zolang je de aanbevolen hoeveelheid niet overschreidt. Zo onverantwoord is je apotheek dus niet bezig.

Maar je zou wel een ander middel aangeboden moeten krijgen als je je toch (onterecht overigens) niet prettig voelt bij het innemen van medicatie met zoetstoffen.

jo
door jorisw - Jun 5, 2012 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=masmol schreef op donderdag 31 mei 2012, 12:49]Walgelijk dat de medicijnindustrie en apothekers zo met onze gezondheid omgaan!

By the way: het is jouw huisarts die dit voorschrijft. Mocht het al schadelijk zijn dan is hij m.i. hoofdverantwoordelijk.

gabriele
door gabriele - Jun 5, 2012 om 18:02
107 Antwoorden / 2 Vragen

daar krijg ik dus heel iets anders voor die botontkalking alendronine het broertje van fosamax en is veel goedkoper want die moet je toch eigen risico betalen €20 per maand vind ik erg overtrokken dus gr

zwemmer
door zwemmer - Jun 5, 2012 om 18:35
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou me maar niet op stang laten jagen door al die gezondheidsverhaaltjes. In kleine hoeveelheden kan over het algemeen niets echt kwaad en verder: aan de arts vragen.
De fabrikant zal wel weten wat hij doet, al helemaal als het om zo een veel besproken stof gaat.

Zwemmer

wilna en leo
door wilna en leo - Jul 25, 2012 om 21:51
27 Antwoorden / 3 Vragen

Vraagje: 'Heb jij Bonendro voorgeschreven gekregen? Dit bestaat idd. op de wekelijkse tablet Alendroninezuur 700mg voor de rest van de week uit zakjes die je moet oplossen in water naast de kans op kanker vanwege de Aspartaam, bestaat er ook de mogelijkheid op een allergische reactie, welke o.a. tot epileptische aanvallen kunnen leiden. Het is dus volstrekt geen onzin, dat jij hier je twijfels bij hebt! Misschien kan je huisarts je een andere combinatie voorschrijven. Dús naast de Alendroninezuur tablet..., ook Calciumtabletten en Vitamine D tabletten.

me
door medicijntje - Sep 21, 2012 om 17:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij medicijnen die officieel goedgekeurd zijn, is de fabrikant verplicht om hulpstoffen zoals aspartaam en sorbitol ,die gebruikt worden voor een zoete smaak, in de bijsluiter te vermelden. Vitamines vallen onder de Warenwet en daar is dit niet verplicht. Je weet dan dus niet of een stof als aspartaam of sorbitol er in zit.
Je mag je leven lang per dag 3 gram aspartaam gebruiken als je 75 kg weegt zonder dat dit problemen oplevert. Dat is heel veel meer dan je met een zakje medicijn binnenkrijgt. In een zakje CaDorange zit 80 milligram aspartaam. Je zou dus 37 zakjes per dag moeten gebruiken om 3 gram aspartaam binnen te krijgen.
Allergische reacties zijn sporadisch gemeld. Dit betekent dat de kans die je hier op hebt minimaal is.
Epileptische aanvallen zouden hierdoor vaker voorkomen, maar dat was alleen bij meer dan 3 gram per dag.
Van sorbitol mag je per dag 10 gram gebruiken, bij meer dan 20 gram kun je last krijgen van diarree.
Bij de hoeveelheden die ik genoemd heb, is het ontstaan van kanker nooit aangetoond.

zo
door zooiinjelijf - Apr 22, 2015 om 18:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vriendin heeft in het verleden de diagnose MS gekregen. (twijfel geval)
Na een vakantie in azie een second opinion gedaan en die konden niets vinden.
Eenmaal thuis ging ze wat gezonder eten en de tintelingen bleven weg. (Dus geen light producten, cola en ander pakjes voeding)

Nu jaren later moet ze calcium tabletten slikken Calci-chew D3 van Takeda. (kanker gehad en in de overgang)
De tintelingen in nek die doortrekken naar de benen zijn weer begonnen.
Toeval?

Zie wel duidelijk aspartaam en sorbitol op het doosje. Waarom die zooi er nou in moet.......

door 1953 - Apr 24, 2015 om 03:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als uw arts het recept met vitamine D en calcium heeft voorgeschreven. In de meeste medicaties zitten hulpstoffen, voor de één mogelijk allergisch verwekkend en voor de ander en een must.

Het is nimmer bewezen dat sorbitol e.d. kankerverwekkend zijn (geweest).

pinnenofcontant
door pinnenofcontant - May 12, 2015 om 06:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn familie zijn ook de nodige kankergevallen te betreuren en ik sluit niet uit dat ikzelf mogelijk ook eens aan de beurt kom al schijnt erfelijkheid niet echt bewezen. Oncologen die zich ook met onderzoek bezighouden zeggen nog steeds: 'kanker is een loterij', pas na 7 toevallig foute celdelingen ontstaat een onrustige cel die zich mogelijk verder gaat ontwikkelen tot gezwel, en dan zijn er ook nog langzame en snelle delingen, grote en kleine cellen. Om een lot uit deze loterij te winnen zijn er 3 Jokers in te zetten, roken, drinken en overgewicht. En het eten van verbrand voedsel is niet aan te raden. Verder zijn er tal van producten die mogelijkwijze de invloed van deze celdeling zouden kunnen bespoedigen: suiker, zout, deodorant met aluminium deeltjes, haarverf, zoetstoffen, kleurstoffen, rood vlees, gefrituurd eten, pinda's, magnetron popcorn, gekweekte zalm, koekjes, wit brood, frisdrank etc. etc. Ook nachtdiensten, veel zonlicht en de dampen van chemicaliën kunnen kanker veroorzaken. Dat kan allemaal maar om nu over te gaan op een strikt vegetarisch dieet zonder zoetstof en E-nummers, met alleen speltbrood, gojibessen en rauwe granen, gaat ons niet helpen. Van de slechte voedingsmiddelen moeten wel zulke hoeveelheden per dag geconsumeerd worden om kanker te krijgen, dat dit voor ern normaal menscbiet te doen is. Niet roken, matig met alcohol, beetje bewegen en geen verbrand voedsel eten is wat we kunnen doen, en dat zoete in de thee of het handje pinda's of ern witte boterham met hagelslag maakt niet zoveel uit. Wetenschappers zeggen stellig: 'je krijgt kanker of je krijgt het niet'. Niet teveel stress, proberen gelukkig te zijn en leuke dingen doen, en vooral niet moeilijk doen over en zoetje in de koffie. Leef, wees vrij, je ziet het wel!!!

pi
door pieterwolters - May 13, 2015 om 20:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk ook nog altijd zo zijn dat kanker en andere ziektes zich tegenwoordig zo openbaren omdat ziektes waar men een paar generaties terug nog aan dood ging allemaal zijn verdwenen of eenvoudig te genezen zijn. Als alle kankersoorten te genezen zijn komt er waarschijnlijk wel weer wat anders waar we nu nog niet aan toekomen...