Gabrie1234
door Gabrie1234 May 28, 2021 om 13:40
Voeding & gezondheid

Tandarts intakegesprek

Jaren in Belgie gewoond en als het tijd was om naar de tandarts te gaan, dan checkte ik bij een aantal tandartsen in de buurt waar snel plek was en maakte daar de afspraak. Nu verhuisd naar Nederland en wil mij bij een tandarts aansluiten en moet dan eerst een intake gesprek van 20min bezoeken (betaald) en daarna wordt er pas een afspraak gemaakt om echt iets te doen.

Is dat standaard bij alle tandartsen? En ben je daarmee dan ook gekoppeld aan een vaste tandarts?

Ik snap wel dat je altijd de vrijheid blijft houden om van tandarts te wisselen, maar als daar dan weer een 20min betaald intake gesprek aan vooraf gaat, dan wordt er toch een barriere opgeworpen om te wisselen.

7075 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 28, 2021 om 13:50
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Is in nl normaal, doe je niets aan. Ze willen eerst weten hoe je gebit er aan toe is, foto's maken enz.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 28, 2021 om 15:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gabrie,

Ik heb persoonlijk deze ervaring niet.

Helaas is er nu een groot tekort aan tandartsen.

Ik raad u aan om eventueel aan buren/kennissen te vragen naar een goede tandarts.

Mijn ervaring is, dat elke tandarts verschillend werkt.

Ik heb zelf nu een Spaanse tandarts : hij werkt beter dan de Hollandse en Chinese tandartsen, die ik hiervoor heb gehad.

Alleen versta ik hem soms niet vanwege zijn Spaans accent.....

tijger1
door tijger1 - May 28, 2021 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is zeker niet standaard, maar de tandartsen hebben een tijdje door corona minder verdiend. Ze werden wel gesteund door de overheid, maar dat was natuurlijk niet zo veel als dat ze eerst verdienden.

Nu probeert die tandarts blijkbaar elke mogelijkheid om weer extra te verdienen.

U weet best zelf of er (veel) werk te doen is aan uw gebit. Normaal spreek je een controle consult af, eventueel schoonmaken en hooguit vullen van een klein gaatje.

Voor meer werkzaamheden wordt dan een vervolgafspraak ingepland ivm de benodigde tijd.

Aan de andere kant schijnt u blij te moeten zijn dat u bij een tandarts terecht kunt. Ze zijn schaars.

Is er geen mogelijkheid om gewoon in Belgie te blijven gaan?

rj
door rjw May 31, 2021 om 12:46
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Voor corona deden tandartsen ook intakegesprekken.

sjjoppy
door sjjoppy - May 28, 2021 om 17:46
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als u aan uw vorige tandarts een verklaring over uw gebit vraagt kunt u dat aan de nieuwe tandarts overhandigen, dat zou voldoend kunnen zijn.

rj
door rjw May 31, 2021 om 12:46
3238 Antwoorden / 5 Vragen

TS komt uit Belgie. Het is maar de vraag of die overdracht dan ook zo werkt.

sjjoppy
door sjjoppy May 31, 2021 om 15:26
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, maar daar ging ik wel vanuit.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 28, 2021 om 18:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je elk jaar een andere Tandarts had is er geen  geschiedenis wat  is gedaan en waar de foto's zijn.

Nederlandse tandartsen vragen bij elkaar vaak Collegiaal op na verhuizen.
Als je meerdere jaren bij dezelfde Belg was geweest  had je nu niet deze eenmalige kosten gehad.

In tegenstelling tot grote steden  is in mijn regio voldoende aan  Tandartsen, mocht er een uitkiezen!

Maar als Belg heeft U  natuurlijk wel met een ander systeem te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2021 om 19:20
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u geen ziektekostenverzekering waarin ook aanvullend tandartskosten zijn verzekerd. Zo ja, dan behoeft u helemaal niet te betalen en betaalt de verzekeraar. Heeft u dat niet, dan mag de tandsarts dat rekenen hoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt bij ook wisselen van tandarst in Nederland terwijl ik in België woonde. Ik was wel in (ook) Nederland verzekerd.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2021 om 05:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, is de gebruikelijke gang van zaken.
Als u een dossier uit België heeft met foto's kunt u dat altijd laten zien.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2021 om 14:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien bestaan er mogelijkheden om bij een opleiding tandheelkunde u als patiënt in te schrijven.

Iv
door Ivo W - May 30, 2021 om 16:24
728 Antwoorden / Vragen

Ja en nee.

Nee, het is niet gebruikelijk dat er altijd zo'n intake plaatsvindt. Als je via je oude vaste tandarts je historie kunt overdragen aan de nieuwe tandarts en er geen hele bijzondere dingen aan de hand zijn, dan is in de meeste gevallen een uitgebreide intake overbodig.

Maar

Ja, wanneer er over de nieuwe patiënt geen geschiedenis van de laatste paar jaren bekend is, dan zal de (nieuwe) tandarts in de meeste gevallen wel een intake willen doen die veel uitgebreider is dan een standaard controle.

In uw specifieke geval is de intake dus niet iets uitzonderlijks, omdat zoals u het beschrijft geen geschiedenis van de afgelopen jaren aan de nieuwe tandarts kan worden overgedragen.

mo
door mof - May 31, 2021 om 11:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, zo houden de tandartsen de inkomsten hoog! Ik ben al sinds 2012 niet bij de tandarts geweest en heb sindsiden nooit meer klachten gehad. Daarvoor was altijd wel iets dat "gerepareerd" moest worden. Vervelend is dat 1) ik heb geen aanvullende tandartsverzekering en moet dus alles uit eigen zak betalen maar ben wel verplicht mijn basisverzekeringsnummer op te geven, waarom eigenlijk, doe ik bij de loodgieter toch ook niet? En 2) als ik klachten zou hebben moet ik
eerst een intake doen, een controle op mijn hele gebit inclusief mondhygienist? Waarom eigenlijk? Als ik naar de huisarts ga met kniepijn gaat die toch ook niet eerst een algeheel onderzoek uitvoeren?

Tandartsen hebben een monopolie dat ze genadeloos uitbuiten!

rj
door rjw May 31, 2021 om 12:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Tuurlijk, allemaal graaiers. We moeten gewoon nooit meer naar een tandarts gaan, dat zal ze leren. Liever een bek met verrotte tanden en kiezen dan die tandartsen een euro moeten betalen.

aurora1
door aurora1 May 31, 2021 om 17:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@mof, ik vind u een zielepoot. Wát ook een levenshouding.
Overigens is een aanvullende verzekering voor alleen tandarts in de regel weggegooid geld. En uw vergelijking met een loodgieter is erg dom.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 31, 2021 om 23:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Mof,

Ik ben ook 7 jaren niet bij een tandarts geweest, nou dat heb ik geweten.... Helse pijnen 's nachts....

Drie wortelkanaalbehandingen......

Kosten : ruim 1500 euro.....

Ik raad u aan om uw gebit gewoon te laten onderhouden.....

tijger1
door tijger1 May 31, 2021 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooie fiscale aftrekpost. Al die achterlijke verzekeringen.

1paul
door 1paul - May 31, 2021 om 11:57
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dat bepaalt iedere tandarts zelf....

fr
door frits84 - Nov 20, 2021 om 11:16
2 Antwoorden / 2 Vragen

Niet standaard, wel handig voor een tandarts.
Die moet goed weten wat de situatie is. En daavoor heeft hij veel informatie nodig. Informatie verzamelen kost tijd.
Daarom wordt er vaak meer tijd voor een eerste bezoek uitgetrokken. Alleen maar een goed teken.

U denkt misschien wel: die kies doet zeer, dat hoef je alleen maar te fixen. Maar wat als die kies het fixen achteraf niet waard is? Dat weet je alleen met gedegen onderzoek.

Waarom niet meteen veertig minuten plannen en het onderzoek én behandeling in 1x uitvoeren. Nou, soms is het probleem in een paar tellen verholpen. En soms duurt het een uur. Standaard extra tijd inplannen is niet efficiënt. En ja, door efficiënt te werken verdiend uw tandarts een goede boterham. Maar efficiëntie zorgt ook voor betaalbaarheid! Ja, tandartsen zijn duur but don't shoot the messenger, als ze massaal inefficiënter zouden werken dan zouden de tarieven stijgen zodat het "standaard inkomen" gelijk blijft. De tarieven worden door de overheid bepaald obv van dat standaard inkomen.

Een deel van de informatie verzameling wordt in rekening gebracht.
Röntgen foto's.  Uitgebreide uitvraging van gezondheidstoestand (dus NIET een standaard ja/nee lijstje, maar daar echt dieper op ingaan).
Soms een tandvlees onderzoek/meting. En daarnaast de visuele gebitscontrole (je weet wel, kijken en met een haakje peuteren).

Maar stel:
Als je van tevoren een gezondheidsvragenlijst invult en daaruit blijkt dat je helemaal tip top gezond bent...
Als je van tevoren alle zaken als naam, adres, geb datum, bsn, verzekeringsgegevens etc goed doorgegeven hebt....
Als je van tevoren voldoende recente röntgenfoto's aanlevert...
En het allermooiste: als je er voor zorgt dat de nieuwe tandarts tijdig het dossier van de vorige ontvangt...

Zou zo'n intake wel eens plotseling ingekort kunnen worden met de helft en er alleen maar een "gewone controle" resteren.

Je snapt: als je ieder jaar van tandarts zou wisselen maar er goed voor zorgt dat je de info over je (gebits)toestand op tijd aanlevert dan wordt er geen barrère opgeworpen.  U maakt de logistieke operatie voor u en uw tandarts er alleen niet eenvoudiger op :)

Veel succes bij uw volgende tandarts, ik hoop dat u een goede klik heeft en goed geholpen wordt.

vriendelijke groet!

Gr
door Grunn1 Nov 21, 2021 om 10:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Deze vraag is al een half jaar oud en zal al wel lang opgelost zijn

agapon1951
door agapon1951 - Nov 20, 2021 om 15:25
166 Antwoorden / Vragen

Keukenconcurend net zo iets, maar het heeft bij ons slechts drie maanden gekost "het kamperen"in huis. Slecht materiaal. Drie maal oven verwisseld en uiteindelijk een oven die 20 minuten na blijft loeien, gasfornuis na 2 jaar af, afwasbak onderdelen niett6 meer te gebruiken, elketriciteit zelf moeten aan leggen, aftimmeren zelf moeten doen, afzuigkap paste niet, tweede paste ook niet toen naar Beverwijk zelf showmodel opgehaald paste ook niet. Keukenblad steen drie stukken evrkeerd ingemeten, hoop op en ener gemail. Na 16 weken eindelijk eens een beetje gebruik kunnen maken van een keuken die in feite van slechte kwaliteit is. Hier doe ik van lang zijn leven niet meer zeken mee, her voldoet ook nog niet eens aan de overeengekomen gevraagde, daar wordt je dus niet blij van. Slechte survice, slechte afwerking, slecht apparatuur, te snelle slijtage enz enz.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2021 om 10:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U bent een beetje verdwaald, wat heeft een keuken met de Tandarts te maken. De apparatuur past echt niet in de mond.