Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 00:18
Voeding & gezondheid

Te gek; Voorgeschreven 1000 paracetamol niet meer vergoed & TIP

Door mijn ziekte en handicap moet ik 3 a 4 keer per dag 1000mg paracetamol innemen.
Dus niet een paar weken of maanden maar dag in dag uit, jaar in jaar uit.
Nu worden ze ineens niet meer vergoed.
Te gek voor woordeen, vooral omdat het om een vrij goedkoop medicijn gaat.
Ik kan het voorstellen dat het niet vergoed wordt als het niet chronisch nodig is.
Kan je zeggen het is niet duur dus niet klagen maar ik heb nu al 4 soorten medicijnen die niet meer vergoed worden en zelf moet betalen. Zo zijn er nog heel veel meer mensen. Loopt zo dus al aardig in de papieren.
Kan deze zotte bezuiniging niet voor een deel weer terug gedraaid worden?
TIP:
Inmiddels al goed en uitgebreid gegoogld en ben er achter gekomen dat echt het Kruidvat, met het 50 stuks verpakking, het voordeligst is (als de Aldi het heeft is het daar waarschijnlijk nog goedkoper)
Of heeft iemand anders een nog betere tip?

3718 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2019 om 00:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is in december al bekend gemaakt. En logisch ook, want 500 mg werd al niet vergoed, dus de dokter schreeft 1.000 mg voor en dan braken de mensen het door.

Bij bijvoorbeeld Jumbo kosten 20 tabletten van 500 mg € 0,94.

Maar vier keer per dag 1.000 mg? Zijn daar geen andere pijnstillers voor?

tenormin
door tenormin Jan 10, 2019 om 00:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja tijger1, er is ibroprufen, alleen o.a. hartpatiënten mogen het niet gebruiken. Helpt heel goed, maar ook ik mag het niet.

Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 07:33
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ook logisch om de 1000 paracetamol er uit te gooien maar waarom ook voor de mensen die er chronisch er aan vast zitten?

Naast paracetamol gebruik ik ook morfine en naproxen. De specialist, van decpijnpoli en huisarts  zeggen beide dat paracetamol ver voorop ligt, bij andere medicatie, qua pijn bestrijding en veiligheid voor je organen.

panter22
door panter22 Jan 10, 2019 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is een beslissing waar je als patient geen invloed op hebt.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2019 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts gebruikt ook nog morfinepleisters, morfinecapsules en naproxen.

Cookies
door Cookies Jan 10, 2019 om 14:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Ja, en? Dat zal ongetwijfeld in overleg met de arts zijn. Niemand slikt structureel uit zichzelf of voor zijn lol 4000mg paracetamol per dag.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2019 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan hij voor die paracetamol iets voorgeschreven krijgen, wat wel vergoed wordt.

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2019 om 00:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U bent niet de enige gedupeerde. Ook vitamine D wordt niet meer vergoed: heb ook 4 medicaties die niet meer vergoed worden. Heb geen betere tip dan uzelf al geeft: 't is niet duur maar het loopt wel op. Maar als huisarts het voorschrijft: "spaar de apotheek bonnetjes en voer het op bij de rest van uw uitgaven bij de belasting". Zet niet al te veel zoden aan de dijk maar per jaar is het best weer een bedrag.

Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 07:49
20 Antwoorden / 2 Vragen

Aftrekken bij de belasting is een idee maar je moet eerst ruim €3000,- , aan ziektekosten,  in een jaar uitgegeven hebben en wat je daarboven hebt uitgegeven mag je pas bij de belasting opgeven.
Op de TV hoor je regelmatig dat iets (giften e.d.) van de belasting aftrekbaar is maar vergeten, heel leuk, te zeggen dat je dan wel eerst zo'n €3000,- uitgegeven moet hebben.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2019 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jokeskss

lees de gegevens van de belastingdienst nog eens door. U bent abuis.

Si
door Sita1 Feb 2, 2019 om 23:38
1 Antwoorden / Vragen

Vitamine D 800IE tabletten die dagelijks ingenomen worden, worden idd niet meer vergoed. Wat nog wel vergoedt wordt is de vitamine D die wekelijks of maandelijks ingenomen wordt. Vraag aan je huisarts of specialist of ze die voor je willen omzetten.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 23:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sita1, klopt. Ik was in de war met foliumzuur. Die moeten wel betaald worden. Heb vitamine D per capsule, 1 per week. Maar u was weer mis met eerst €3000,00 uitgeven. Zo zie je, niemand is perfect. ;-)

Ka
door Kassagebruiker - Jan 10, 2019 om 00:41
683 Antwoorden / 5 Vragen

Eén van de veranderingen in 2019 is afschaffen van paracetamol in de zorgverzekering, daar doe je niets aan, en is bij alle verzekeringen zo.

Of die zotte bezuinigingen terugedraaid kunne worden? Op de goede partij stemmen is de enige (twijfelachtige) optie.

Andere medicatie is verZESvoudigd naar € 92.000 per totaal behandeling, dus wees blij dat u slechts paracetamol gebruikt.

Probeer anders eens of u in België of Duitsland voordeliger uit bent.

Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 07:43
20 Antwoorden / 2 Vragen

Lees mijn verhaal eens goed dan zie je dat ik nog veel meer dan alleen paracetamol gebruik die ik niet opgesomd heb. . Naast paracetamol gebruik ik ook morfinepleisres en morfine capsules, naproxen en nog een paar andere soorten die wel vergoed worden.
Ik betaal nu al per maand voor de 4 medicijnen die ik niet vergoed krijg al €54,- en dat komt op de eigenbijdrsge die ik in februari al opgemaakt heb aan ziekenhuiskosten e.d.
Duitsland en Belgie zijn veel duurder. Ik woon vlak bij de Belgische grens en zie deze bij ons de medicijnen inkopen. Wat ik al schreef, Nederland is nu, zo ongeveer, de goedkoopste in Europa met de medicijnenprijsniveau.
In Duitsland is het ook flink duurder geworden. Alleen vitaminesupplementen e.d. zijn daar gemideld wat goedkoper dan in Nederland

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2019 om 08:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u dit met uw huisarts besproken? Als l de (4) middelen die u zegt een medische noodzaak hebben zijn er mogelijk andere alternatieven waarvoor wel een vergoeding van toepassing is.

Jo
door JokeSk55 Jan 13, 2019 om 07:35
20 Antwoorden / 2 Vragen

Er over gesproken maar helaas zijn er voor mij geen alternatiev3n meer,

jo
door jorisw - Jan 10, 2019 om 08:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even een snelle rekensom gemaakt, en 3/4 x 100mg kost op basis van Kruidvat prijzen ca. 3,70 per maand. Als dit vergoed zou worden worden de maandelijkse kosten een veelvoud hiervan: huisarts moet recept schrijven, apotheek moet dit verwerken (en die hebben vaak ook nog duurdere pillen dan die van kruidvat) en de verzekeraar moet de administratieve zaken regelen. Dan zit je al gauw op het 10-voudige qua kosten (als het niet meer is). Dat kan je natuurlijk allemaal blijven vergoeden maar dan moet we niet klagen als de premie nog meer stijgt. Het is goedkoper om in dit soort gevallen de ziekteuitkeringen met een paar euro per maand te verhogen.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2019 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw niet-aftrekbare norm voor aftrek medische kosten € 3.000 is, dan hebt u een kolossaal inkomen.

Lees hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/hoe_berekent_u_uw_aftrek/drempelbedrag_berekenen/drempelbedrag-2018

En van giften is één procent van uw inkomen niet aftrekbaar.

Jo
door JokeSk55 Jan 11, 2019 om 03:37
20 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor de tips. Ik hoorde namelijk dat het standaard al €3000, als drempel was. Ga ik nu eens goed rekenen,

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2019 om 10:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bewaar de aankoopbonnen en verzeker u ook van bewiijs dat uw arts deze medicijnen heeft voorgeschreven. Dat ingeval er een ijverige inspecteur navraag zou gaan doen.

Zie hetgeen de belastingdient hier over meldt bij : niet aftrekbare zorgkosten.

U mag alleen de kosten aftrekken voor medicijnen die een naar Nederlandse maatstaven bevoegde arts heeft voorgeschreven. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn. Uitgaven voor producten ter voorkoming van een ziekte zijn niet aftrekbaar. Alleen uitgaven voor medicijnen die als geneesmiddel worden gebruikt, zijn aftrekbaar.

me
door mein33 - Jan 10, 2019 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Door mijn ziekte en handicap moet ik 3 a 4 keer per dag 1000mg paracetamol innemen.
Nu worden ze ineens niet meer vergoed.
Te gek voor woordeen.

Zo "te gek" is dat nog niet en wees maar blij dat ze niet meer vergoed worden, dat scheelt u dus al snel € 7,40 aan terhandstellingskosten per recept.
Voor dat geld kan je minsten 7 x 50 stuks**  á 500 mg kopen bij de drogist.

**er zijn ook grootvepakkingen van 100 stuks te koop en die zijn in verhouding nog weer iets goedkoper.

Niet slikken van die rotzooi is nog goedkoper, zeker op termijn, want het gebruik in uw hoeveelheden is funets voor de nieren, maar daarover zult u nog wel niets hebben gevonden op Google. ;-)).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 10, 2019 om 11:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein,

Ik zou paracetamol niet als "rotzooi " willen bestempelen, maar die grote hoeveelheid kan inderdaad  niet goed zijn voor je lichaam.

Sommige mensen raken verslaafd aan medicijnen.

me
door mein33 Jan 10, 2019 om 14:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou paracetamol niet als "rotzooi " willen bestempelen

Ik wel !!!

ho
door holy53 Jan 10, 2019 om 14:42
68 Antwoorden / 1 Vragen

@Mein.

Ga a.u.b. niet op stoel arts zitten. Maakt u totaal ongeloofwaardig!

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holy 53

Even beter lezen.

Jo
door JokeSk55 Jan 11, 2019 om 03:46
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga er vanuit dat de huisarts en de arts van de pijnkliniek heel goed weten wat ze doen. Voorop staat bij mij en de artsen, liever meer medicijnen en nog een tijdje redelijk kunnen leven of ietsje langer leven met heel veel ellende, niets meer kunnen en naar het einde uitkijken.

Bij de Apotheek was ik redelijk prijsbewust. Ik kreeg telkens voor een halfjaar medicijnen zodat de apotheek niet zo vaak handelingskosten kon rekenen.

me
door mein33 - Jan 10, 2019 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HOLY53 10 JAN. 2019 OM 14:42
67 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@Mein.

Ga a.u.b. niet op stoel arts zitten. Maakt u totaal ongeloofwaardig!

@holy53,

Ik ga niet op de stoel van welke arts dan ook zitten, ik waarschuw alleen maar voor problemen die kunnen ontstaan met de nierfunctie bij overmatig en langdurig gebruik van paracetamol, zoals deze bij Ts van toepassing is.
Deze negatieve bijwerking van paracetamol is al decennia lang bekend en mijn waarschuwing is in vele medische vakbladen terug te vinden.
Ik wist echter niet dat de publicaties daarin ook als  "ongeloofwaardig' moeten worden bestempeld !

Cookies
door Cookies Jan 10, 2019 om 15:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn maar weinig (misschien zelfs geen) medicijnen, Mein die je nieren niet naar de jeweetwel brengen.

Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 00:30
20 Antwoorden / 2 Vragen

Al met de arts van de pijnpoli en huisarts over andere medicatie gehad maar volgens hun is paracetamolveruit, vergeleken andere medicatie, het veiligste.
Als het me kapot zou maken was ik vast allang geleden gewaarschuwd. Helaas geeft mijn ziekte en handicap enorm veel pijnen en is geen medicatie helaas geen optie voor me. Of ik moet er voor kiezen hele dagen zo stil mogelijk op bed liggend door te brengen.

aurora1
door aurora1 - Jan 10, 2019 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat probleem heb ik al minstens 20 jaar. Ik heb nooit iets vergoed gekregen en koop altijd bij goedkope adressen.
Ik vind het prima dat dergelijke pijnstillers niet (meer) via de verzekering lopen.
De halve werels slikt pijnstillers voor incidentele of chronische klachten. Niemand slikt die voor d der lol of vindt het leuk om daar geld aan uit te geven.

lo
door lovewinnie - Jan 13, 2019 om 08:30
1203 Antwoorden / 1 Vragen

Ik slik al jaren 3x 1000. Koop gewoon huismerk bij de kruidvat en slik er 2 van 500. Ga daar echt de apotheek niet voor lastig vallen Of de verzekeraar onnodig belasten met extra kosten????.  Verbaas me echt dat mensen paracetamol halen via de apotheek. Het is echt een goedkope pijnstiller zelfs bij veelgebruik
En ja ik zit al volledig aan mijn eigen risico en voor sommige medicatie betaal ik eigen bijdrage naast de eigen risico. Soms tot wel tot 600 euro per jaar extra  Dit is sinds dit jaar max 250 euro dus heb ik al flink op verdient. De verzekering is al super duur en helaas moeten er dingen geschrapt worden.
Vitamine d is er okk zo een. Wordt niet meer vergoed. Bij oudere mensen wordt nu door huisarts vitamine d Inc magnesium voorgeschreven. Deze combi wordt wel vergoed en kan verder geen kwaad. Dat was echter niet de bedoeling maar voor sommige huisartsen de enige oplossing om hun oudere patiënten gezond te krijgen wnr er geen geld is. Wellicht als u echt geen paracetamol kan betalen de huisarts iets kan uitschrijven wat wel vergoed wordt. Andere pijnstiller of ook andere combi. Bewaar alle bonnen en draag het op bij de belastingdienst

Si
door Sita1 - Feb 2, 2019 om 23:33
1 Antwoorden / Vragen

Paracetamol 50 stuks van kruidvat kost 1,02. Bij service-apotheken kost 50 st Paracetamol SAM 0,95

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en?

diumenge
door diumenge Feb 3, 2019 om 00:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Scheelt 7 eurocent!

Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 00:36
20 Antwoorden / 2 Vragen

7 cent en heel veel jaren is nog altijd een aardig bedrag. Vooral als je maandelijks ook al voor andere, niet vergoedde, medicijnen er bij gebruikt.
Het is zo wel dat de artsen geen kijk meer hebben hoeveel je, samen met andere medicijnen die je zelf moet kopen, elke dag  in neemt.
Ben er ook mee eens dat paracetamol uit het pakket gaat maar voor chronisch zieken en dus veel gebruikers vind ik het toch een ander verhaal