pa
door pandacorrie Oct 24, 2018 om 13:20
Voeding & gezondheid

Terugbrengen verbandmiddelen bij apotheek.

Omdat ik veel te veel vocht in mijn benen had moest ik gezwachteld worden om daarna steunkousen aangemeten te kunnen krijgen. In 1e instantie ging het om 1 been. Ik kreeg daarvoor op recept 'n zgn Compressiebox met daarin alles wat nodig was om te zwachtelen. Achteraf bleek (10 dagen later) dat mijn andere been toch ook maar gezwachteld moest worden en kreeg van de huisarts weer het recept om zo'n box te halen. 3 weken later waren mijn benen dusdanig geslonken dat zwachtelen niet meer nodig was. Alles was die 3 weken met 1 box gedaan zodat ik nog 'n hele ongebruikte box over heb. Ik ben toen naar de apotheek gegaan om te vragen of die box kon worden teruggenomen. Zo'n box kost e 70,05 en ik heb die box nog niet eens open gehad, maar de apotheek zegt deze box niet terug te kunnen nemen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

5104 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2018 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat wordt niet teruggenomen. Maar ik zou die box maar gewoon bewaren, wie weet komt hij nog eens te pas, of kunt u een ander er een plezier mee doen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2018 om 13:41
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, ik heb hier ook ervaring mee. Inderdaad: de niet aangebroken box wordt niet teruggenomen, dus hij staat gewoon in de kast, hopende het niet meer nodig te hebben. (Ben wel jaloers dat u niet meer gezwachteld hoeft te worden). ;-)

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Oct 24, 2018 om 13:48
703 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt.

Hier ook(Deventer)

pa
door pandacorrie Oct 24, 2018 om 14:17
0 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties. Wel zonde van mijn geld.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2018 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop voor u dat de zorgverzekeraar dat betaalt.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2018 om 17:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, had ik eerst gevraagd. Ohra betaalde. Nou ja, via de €385.00.

gerbera
door gerbera - Oct 24, 2018 om 14:20
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat er niet om of de box niet open is geweest, maar belangrijker hoe deze, in wat voor omstandigheden, is bewaard. De apotheker kan niet weten of u deze op de juiste wijzen heeft bewaard cq behandeld. Om geen risico te lopen wordt de box daarom niet teruggenomen om deze daarna aan een ander te verstrekken. Hetzelfde geldt overigens ook voor niet gebruikte medicijnen nog in de originele verpakking.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2018 om 14:46
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, tenzij je de box in het water zet ;-)) kan er niets mee gebeuren. De box bevat 3 dozen met in iedere doos 2 streched verband (wat je zelf iedere dag moet wassen en u moet het heel strak weer inrollen zodat wij de volgende dag weer kunnen omwikkelen), twee Softban Synthetic rollen, een doos klemmetjes en een rol "witte sok" die ze op lengte afknippen. Daar kan dus volledig niets mee gebeuren.

gerbera
door gerbera Oct 24, 2018 om 16:00
7361 Antwoorden / 14 Vragen

De apotheker kan niet weten of u deze op de juiste wijze heeft bewaard cq behandeld.

Yv
door Yvonne_909 Oct 24, 2018 om 17:02
42 Antwoorden / 2 Vragen

Als de apotheker de doos even opent ziet hij / zij toch gauw genoeg hoe de verbandmaterialen er uit zien en of ze nog in de originele verpakking zitten?

Dit is echt weer een vorm van onnozele verspilling van gemeenschapsgelden / het onnodig opstuwen van zorgkosten.

Ik vraag mij ook af wat de apotheker doet als iemand een nieuwe, ongebruikte doos terugbrengt.
Of hij  / zij hem dan daadwerkelijk vernietigt of gewoon weer aan een andere patiënt meegeeft.

Verbandmaterialen vind ik overigens wel iets heel anders dan medicatie die ongebruikt teruggebracht wordt.
Maar ook daarover kun je discussiëren. He is zo zonde dat er zoveel, zo makkelijk weggekwakt wordt.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2018 om 17:41
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, als de apotheker ogen had kon hij constateren dat alles in de doos zit zoals hij dat geleverd heeft gekregen. Maar goed, in deze wegwerpmaatschappij zien de Zorgverzekeraars liever dat alles wat eenmaal een apotheek verlaten heeft, niet meer terug mag. Zij winnen en innen.

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2018 om 15:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een apotheker neemt geen verstrekte medicijnen retour. Dat geldt ook voor die verbandmiddelenbox.
Niet gebruikte medicijnen kun je inleveren om te voorkomen dat deze bij het afval terecht komen en daardoor weer in het milieu.

Ro
door Rob_1000 - Oct 24, 2018 om 15:21
35 Antwoorden / Vragen

Uitgeleverde artikelen worden nooit teruggenomen door apothekers. Ondanks dat u de materialen niet heeft gebruikt zijn ze toch “tweedehands” geworden.

lo
door lovewinnie - Oct 24, 2018 om 15:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat mag indd niet. Logisch ook. Zowiezo is koop is koop. Geen een winkel dus ook een apotheek moet niks terug nemen. Het wel doen is een gunst, geen plicht. Snap dat apotheek extra voorzichtig is.

Em
door Emmap - Oct 24, 2018 om 17:26
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik had iets vergelijkbaars, de apotheek zei dat de verrekening al had plaatsgevonden en dat ze e.e.a. om reden van hygiëne niet konden terugnemen voor hergebruik - het betrof ongeopende materialen in oorspronkelijke dozen etc. dat niet steriel gebruikt hoeft te worden op de patient. Ze zouden het terugnemen en dan 'wel zien'. Dus misschien is het wel bij het afval gedaan?

Later had ik nog meer materiaal en dat heb ik naar de thuiszorgorganisatie gebracht. Die kennen de patient en de woonsituatie, weten hoe er mee omgegaan is, dat er geen besmettelijke / gevaarlijke ziekten waren en waren er wel heel blij mee.

Ar
door AriEllis - Oct 24, 2018 om 20:55
57 Antwoorden / Vragen

Het gaat in feite gewoon om koop en retourrecht een in een stenen winkel. Dat recht bestaat niet. Daar geldt koop=koop. Zie talloze topics op dit forum.

aurora1
door aurora1 - Oct 25, 2018 om 01:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, geen ervaring mee want ik zou zelf geen terug gebrachte spullen willen hebben en breng alleen oude medicijnen naar de apotheker omdat zij zorgen voor de juiste verwerking.  Zoals al is gezegd: netjes bewaren of weggeven.
Voortaan bij recepten ook eerst kijken of u alles wat erop staat wel (direct) nodig heeft.