al
door alexx35 May 27, 2021 om 12:44
Voeding & gezondheid

Vaccineren

Als je geboren bent in 1961 t/m 1970 kun je overal via internet een vaccinatieafspraak maken. Ben je geboren in 1956 t/m 1960 dan loopt het vaccineren alleen via de huisarts.
De eerste vaccinatie heb ik gehad maar de tweede vaccinatie is maar mogelijk op twee datums (22 en 24 juni) Op beide datums ben ik niet staat om me te laten vaccineren. Op mijn vraag bij de huisarts of dit ook op een andere datum kan word stug vast gehouden aan deze datums.
Ook heb ik gekeken op de site vaccin in de prullenbak o.i.d. maar ik vindt dat daar teveel mitsen, maren en misschienen aan vast zitten.

Heeft iemand van jullie een andere oplossing

Alexx.

6218 25 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 27, 2021 om 12:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat kan er zo belangrijk zijn op die datums dat je niet in staat bent om te gaan, zelf hou je dus ook stug vast aan het niet kunnen op die twee datums.

mahadma
door mahadma - May 27, 2021 om 12:56
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Als je wel gevaccineerd wil worden, zal je daar een spreekwoordelijk offer voor moeten brengen. En anders kiezen of delen. OF vaccin OF prive belangen. Zodra het Chinesche vaccin er is doe ik mee, anders niet.

marita5
door marita5 - May 27, 2021 om 12:58
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Alexx35 ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.lhv.nl/actueel/nieuws/corona-2605-het-laatste-nieuws-voor-huisartsen

Wanneer de huisarts de prik niet kan verplaatsen , heeft u zich maar aan te passen / of geen vaccinatie .

tenormin
door tenormin - May 27, 2021 om 13:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Het gaat me uiteraard totaal niets aan maar als u graag het tweede (nodige) vaccin wilt hebben kan ik mij bijna niet voorstellen wat belangrijker is: ik kan op die dagen niet of ik wil graag het vaccin. Ikzelf kon eigenlijk ook niet op de afgesproken dagen maar heb het uiteraard zo geschikt dat mijn andere afspraken wel konden worden verschoven. Ik vond het vaccin belangrijker. Dus lees @marita5 link maar goed door.

marita5
door marita5 May 27, 2021 om 13:42
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kon de eerste afspraak ook niet , maar mijn huisarts heeft toen de afspraak voor de eerste vaccinatie verschoven , 1 week later .
Een andere patient had zich vergist in de datum , kwam nu 1 week later , ook dit was voor de huisarts geen probleem , zo kan het dus ook .
Als Ts geluk heeft kan de huisarts misschien de vaccinatie versnellen , maar dit is niet verplicht .

tenormin
door tenormin May 27, 2021 om 14:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, ik viel in de eerste groep, je weet wel, 80+. De eerste kon ik redelijk dichtbij krijgen, Den Haag, de tweede zou ik voor naar Leiden moeten. Had GGD gebeld en gevraagd of ze de taxikosten dan zouden vergoeden, geintje. Toen kon ik gelukkig de tweede ook op eerste lokatie krijgen. De huisarts hier is pas sinds enkele weken aan het prikken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 27, 2021 om 13:37
2032 Antwoorden / Vragen

De uitdrukking "Kan niet ligt op het kerkhof, en wil niet ligt er naast" krijgt zo een geheel nieuwe dimensie. De oplossing zal waarschijnlijk een kwestie zijn van stug volhouden zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2021 om 15:37
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Als u werkelijk niet kunt om gegronde reden is het toch een kwestie van aandringen op een andere datum of een ander tijdstip bijv. in de avond.

En m.b.t. vaccin in prullebak is het wel van belang dat u de tweede prik wel met hetzelfde vaccin krijgt.

gerbera
door gerbera - May 27, 2021 om 15:42
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de eerste prik wordt u normaal verteld op welke datum u de 2e prik krijgt, daar zit, afhankelijk van het vaccin, een "vaste" periode tussen. De huisarts houdt daar rekening mee i.v.m. zijn bestelling van het aantal. En juist door mensen als u verdwijnen er in de prullebak omdat ze niet komen opdagen. U heeft nog 4 weken om e.e.a. te regelen zodat u wel kunt.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2021 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan zorgt u er toch voor dat u op 1 van deze data kunt? Of bent u de president met een Top op die data?Of moet dat spul dan ook in de prullenmand verdwijnen en verspild worden? Wees blij dat het hier zo goed georganiseerd is, en dat we hier die vaccins hebben. Als u de Lotto zou winnen en dat geld alleen op 1 van die data zou kunnen ophalen, zou u dan ook stug volhouden niet te kunnen? Of als u geopereerd zou moeten worden? En wat is u uw gezondheid waard en dat dat virus de kop ingedrukt wordt?

panter22
door panter22 - May 27, 2021 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

Omdat uit één flesje vaccin elf doses gaan én een open flesje maar een paar uur bewaard kan worden, wordt het vaccineren alleen in groepen georganiseerd. Die ene meneer een paar dagen later vaccineren, kan alleen als de huisarts voor de andere tien doses ook geschikte patiënten weet te vinden.
https://www.parool.nl/nederland/prikafspraak-met-astrazeneca-verzetten-onmogelijk-merken-60-plussers~b6711cb7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het is dus niet zo gemakkelijk om op een andere datum door de huisarts geprikt te kunnen worden.
Dan het voorlopig maar bij 1 prik houden,

me
door mein33 - May 27, 2021 om 16:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wees blij dat u zelfs al een tweede vaccinatie kunt krijgen en daarna uw vrijheid weer kunt vieren.
Het zou zeer verbazend zijn om op de genoemde data niet even een 20 minuten vrij te kunnen maken voor een dergelijk belangrijk gegeven.

Er is een groep niet mobiele thuiswonende 70+ ers die helemaal niet gevaccineerd gaan worden omdat een GGD niet aan huis vaccineert en de huisarts het juiste vaccin niet heeft / krijgt.

El
door Elgje May 28, 2021 om 14:06
14 Antwoorden / Vragen

De niet-mobiele thuiswonende 70+ers kunnen/konden in dat geval in een later stadium AZ krijgen via de huisarts.

me
door mein33 May 28, 2021 om 14:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

AastraZeneca is niet geschikt voor 70+ ers.

panter22
door panter22 May 28, 2021 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

Goed nieuws voor AstraZeneca

Vooral voor AstraZeneca zijn de zogenoemde real world data uit Engeland goed nieuws. Dat vaccin wordt in veel landen niet aan ouderen gegeven, omdat in de studies met het vaccin niet genoeg mensen van hoge leeftijd als proefpersoon dienden. https://www.ad.nl/gezond/grote-engelse-studie-coronavaccins-houden-ouderen-al-na-een-prik-uit-het-ziekenhuis~a9480e1b/

Je kunt dus niet zeggen dat Astra niet geschikt is voor 70 plussers. Misschien wel degelijk geschikt. Er wordt geen risico genomen en ze worden niet geprikt. Maar lopen wel risico op corona te krijgen. Dat is kennelijk minder erg.
Wat wel onderzocht is dat vrouwen een groter risico lopen op ernstige bijwerkingen met Astra. Dan wordt er wel een risico genomen.

El
door Elgje May 28, 2021 om 16:39
14 Antwoorden / Vragen

https://m.lhv.nl/actueel/nieuws/aanpak-voor-thuisvaccinatie-niet-mobiele-patienten-bekend

De bedoeling was al langer dat de huisartsen de thuisvaccinaties zouden doen, maar er waren tot op heden geen vaccins die geschikt waren om door de huisartsen thuis bij 65-plussers in te zetten.

Met het besluit van het ministerie van VWS dat het AstraZeneca-vaccin ook gebruikt mag worden voor 65-plussers, is die mogelijkheid er nu wel. Dit vaccin heeft relatief gunstige bewaar- en vervoersvoorwaarden en een lange houdbaarheid(externe link).

Ter aanvulling van mijn bewering,hier ook een officiële verwijzing (er zijn er meer te vinden)

sira
door sira - May 27, 2021 om 18:18
2320 Antwoorden / 24 Vragen

U maakt het voor uzelf wel vreselijk moeilijk.Toevallig moest ik op de dag (en rond zelfde tijdstip) dat ik mijn 1e vaccinatie kon halen, naar de mondhygiëniste. Toch maar de mondhygiëniste verzet en de eerstvolgende afspraak kon niet eerder dan juli, maar ik vond de vaccinatie toch belangrijker. Soms moet je prioriteiten stellen.
Wat heb je aan een schoon gebit als je met een beademingsbuis op de IC ligt?! ;-)

Bent u soms die week op vakantie?

AWYeah28
door AWYeah28 - May 27, 2021 om 18:33
355 Antwoorden / Vragen

Je huisarts is er vrij in om dat beleid te bepalen, nu de vaccins vervroegd geleverd worden.
Bij mijn huisarts is er een lijst met mensen die graag op een ander moment gevaccineerd willen worden. Daar wordt misschien iets mee gedaan, maar misschien ook niet.
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je net die periode op vakantie bent of anderszins verhinderd, maar daar is geen andere oplossing voor.

lp
door lpaard1981 - May 28, 2021 om 10:54
50 Antwoorden / 1 Vragen

wees blij dat je niet kan op die datums. Zie het als een goed iets dat je op die datums niet kan. Wie weet doordat je niet kan welk leed je bespaard blijft.

sira
door sira May 28, 2021 om 12:26
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien lees ik uw antwoord verkeerd, maar adviseert u hier de TS om zich niet meer te laten vaccineren? Bent u een viruswappie of zegt u dit uit geloofsovertuiging? U bent geheel vrij deze mening te hebben, maar houdt die voor uzelf en dring deze niet op aan anderen. Ieder weldenkend mens kan zelf wel beslissen om wel of niet gevaccineerd te worden.

Om bij uw gebruikersnaam te blijven, speciaal voor u, maar ook voor de topicstarter:
- Ziekte komt te paard en gaat te voet
- Beter één ezel voor de ploeg dan twee paarden op stal
- Beter een blind paard dan een leeg halster

En dan een laatste speciaal voor u:
- Ook het beste paard struikelt weleens

aurora1
door aurora1 May 30, 2021 om 05:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

1paul
door 1paul - May 28, 2021 om 11:12
3123 Antwoorden / 0 Vragen

nee, je huisarts en anders niet....

marijke77
door marijke77 - May 28, 2021 om 11:22
158 Antwoorden / 3 Vragen

Huisarts bellen en vragen of er andere datums zijn.

gerbera
door gerbera May 28, 2021 om 11:42
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Op mijn vraag bij de huisarts of dit ook op een andere datum kan word stug vast gehouden aan deze datums.

Eerst lezen en dan reageren;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 28, 2021 om 11:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke Huisarts?

In grotere steden hebben ze vaak samen 1 grote sporthal en is  verplaatsen na  vele prikken totaal geen probleem.

Maar een dorpje van 4800 inwoners + beetje regio  zijn maar 2 huisartsen die zelf de  assistente ingezet hebben.
Die dagen prikken ze en voor inwoners die ver weg werkten  een Avond prik tijd  ingezet!

En voor de Vrachtwagen Chauffeurs een  Zaterdag middag  geregeld omdat ze hele week weg zijn...
2 weken vrij nemen is wel erg veel gevraagd!

Maar een overvolle huisarts wegens de achterstand van de strenge periode....
wees blij met de prik...   en  ziek melden mag.. staat ook in die brief....

Kom je in latere groep of als je al de laatste groep bent  naar collega elders en dat kan vele KM verder zijn!
Hun koelkast is het beperkt houdbaar helaas!

Je bent nu na 1x wel beschermd maar later minder... dus beter 1x als niets....

mo
door mof - May 28, 2021 om 11:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas, ik heb de oplossing niet, maar herken je probleem .... zelf ben ik van 1966, week in de zeevaart, ga van midden junitot eind oktober onderweg. Ik kan echter alleen Moderna of Pfizer krijgen ergo 2 prikken, 1 begin juni, die zou ik nog redden, tweede in juli, dan ben ik er niet.

om een oplossing gevraagd (Janssen is in 1 prik gedaan) ... wordt niet geboden.

Dan maar niet inenten denk ik dan, dan wacht ik wel tot na oktober.

mo
door mof - May 28, 2021 om 11:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oh ja, ik verdien alleen geld als ik vaar. Dus de job laten schieten is geen optie, dan loop ik misschien vier maanden inkomen mis ....

rj
door rjw - May 28, 2021 om 11:47
3247 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nu de enige zou zijn dan zou het wel heel star zijn van de huisarts. Maar als duizenden mensen specifieke wensen hebben dan wordt het onwerkbaar voor de huisartsenpraktijken. Op een voor jou goed moment staan misschien al andere afspraken die dan weer verzet moeten worden en dan is het weer de vraag of die mensen hun afspraken wel kunnen verzetten. Die kunnen dan een extra team aannemen om de planning te doen (als je die mensen uberhaupt al kan vinden om het extra werk te doen). Daarnaast zou ik zo gauw niets weten wat zo belangrijk is dat je dat niet 4 weken vantevoren kunt verplaatsen.

sp
door spikkel May 28, 2021 om 12:48
148 Antwoorden / 5 Vragen

Werk in de zeevaart, boorplatforms, Marine, leger enz.  Ze vliegen je niet even terug voor een prik en weken/maanden thuisblijven gaat ook niet lukken.
Daarnaast breekt ook de vakantieperiode weer aan. Zijn ze werkelijk zo star dat je op eigen kosten je vakantie moet annuleren voor een prik ....

Fi
door Firmin - May 28, 2021 om 12:13
3 Antwoorden / Vragen

Hallo,

In België mag de huisarts geen vaccin toedienen en de patient mag niet kiezen met welk vaccin hij of zij gevaccineerd wordt !!!
In Brussel en Walonië mogen mensen boven de 41 jaar hun vaccin zelf kiezen, in Vlaanderen NIET ! Dit is pure DISCRIMINATIE van de Vlaamse bevolking ! Wij leven hier in een land zoals Noord-Korea,   Rusland of China !!!

sira
door sira May 28, 2021 om 12:45
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Wij leven hier in een land zoals Noord-Korea,   Rusland of China !!!

Overdrijven is ook een vak.

gerbera
door gerbera May 28, 2021 om 13:37
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Nee hoor wij leven in Nederland waar de gezondheidsraad bepaald welk vaccin voor welke doelgroep het beste is en dat zal in Vlaanderen ook wel zo zijn.

Maar blijkbaar bent u op de hoogte hoe het in de door u genoemde landen gaat.

El
door Elgje May 28, 2021 om 14:03
14 Antwoorden / Vragen

Hopelijk hebt u ondertussen het schaamrood op uw kaken over uw vergelijking van Vlaanderen met landen als Noord-Korea, Rusland of China. U weet echt niet waar u het over heeft.
Ook in NL hebben we echt niet de luxe om zelf ons vaccin te kiezen, heeft ook gewoon te maken met de aantallen die geleverd worden.
Maar alleen al uw kritiek hier op het beleid in Vlaanderen, zou in de door u genoemde landen aanleiding kunnen zijn om langdurig gevangen gezet te worden of naar een strafkamp verbannen te worden.

tijger1
door tijger1 May 28, 2021 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het toch simpel? Verhuis naar Wallonie. En klaar bent u.

El
door Elgje - May 28, 2021 om 13:59
14 Antwoorden / Vragen

Net als anderen ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar de urgente reden waarom u op beide data niet kunt, maar goed er zijn weldegelijk zaken te bedenken die het inderdaad onmogelijk kunnen maken.
Eerste advies is natuurlijk om, hoe dan ook, vriendelijk en beleefd te blijven als u hierover naar de huisarts belt, dan is er vaak al meer mogelijk. Er valt niets te eisen, maar hooguit begrip vragen voor de onmiddellijke situatie waar u blijkbaar in zit.
Als u de reden uitlegt is er misschien iets mogelijk in samenspraak met een collega- huisarts in uw woonplaats die misschien op een andere datum prikt.
Succes ermee.

me
door mein33 May 28, 2021 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

AstraZeneca is niet geschikt voor 70+ers !!

He
door Helen 66 - May 28, 2021 om 14:03
119 Antwoorden / Vragen

U moet wel een heel goede reden hebben om op beide data niet te kunnen, bijvoorbeeld een opname in ziekenhuis, een huisarts kan er niet aan beginnen met data te gaan schuiven. U zult zich toch echt moeten aanpassen of wachten totfat iedereen is gevaccineerd en het dan nog eens  proberen.

El
door Elgje - May 28, 2021 om 16:27
14 Antwoorden / Vragen

In theorie klopt het dat AZ niet aan 70+ wordt gegeven omdat nog te weinig bekend was over de veiligheid ervan voor ouderen. Ondertussen is men wat meer overtuigd geraakt van de veiligheid van die groep.
Het standaard beleid is niet aangepast, maar ik weet van een aantal ouderen die niet naar een vaccinatielocatie konden, waarbij de huisarts heeft besloten hen later zelf te vaccineren, en ja:met AZ.
https://m.lhv.nl/actueel/nieuws/aanpak-voor-thuisvaccinatie-niet-mobiele-patienten-bekend
"De bedoeling was al langer dat de huisartsen de thuisvaccinaties zouden doen, maar er waren tot op heden geen vaccins die geschikt waren om door de huisartsen thuis bij 65-plussers in te zetten. Met het besluit van het ministerie van VWS dat het AstraZeneca-vaccin ook gebruikt mag worden voor 65-plussers, is die mogelijkheid er nu wel. Dit vaccin heeft relatief gunstige bewaar- en vervoersvoorwaarden en een lange houdbaarheid"

(externe linTer aanvulling van mijn bewering,hier ook een officiële verwijzing (er zijn er meer te vinden)

il
door iljaha - May 29, 2021 om 16:15
179 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me belangrijk genoeg om me aan te passen, maar ja, dat vind ik.

al
door alexx35 - May 29, 2021 om 17:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Panter22 Dankjewel voor het antwoord.
En voor de anderen het gevaar van aannames is dat je niet weet wat er gaande is. Een dierbare is ernstig ziek en heeft besloten tot euthanasie, dus...

tijger1
door tijger1 May 29, 2021 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op juist die twee dagen?