Lies Boom
door Lies Boom Jan 22, 2022 om 11:17
Voeding & gezondheid
Verhogingen medicijnen hond

Mijn hond krijgt Cimalgex 80mg en dat is een redelijk prijzige pil. Nu heeft de dierenarts ineens de prijs verhoogt van 82,50 naar 94,40 voor 1 maandvoorraad! Het bizarre is dat in België en Duitsland deze medicijnen de helft van de prijs zijn. Ook online kost het 40 euro minder. Echter daarvoor heb je een recept van de dierenarts nodig en die krijg ik dus niet.

Deze monopolie zou niet mogen toch. De gezondheid van mijn hond hoort voorop te staan, maar geld is dus belangrijker. Zijn er meer mensen met deze ervaringen?

5572 12 Rapporteer

sira
door sira - Jan 22, 2022 om 11:37
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Zo werkt het nu eenmaal. Medicijnen voor mensen zijn in het buitenland ook vele malen goedkoper, net als de benzine, energie en zo kunnen we nog wel meer zaken noemen. Ik denk dat er in Nederland niet goed onderhandeld wordt.
Maar heeft u al eens naar een soortgelijk vervangend merk gevraagd? Ga anders eens naar een andere dierenarts.

rj
door rjw Jan 22, 2022 om 12:53
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk eerder dat er te goed is onderhandeld. De vorige regering heeft forse kortingen bedongen op de meest gangbare medicijnen . Het is dan niet onlogisch dat farmaceutische bedrijven voor de andere medicijne de prijzen verhogen. Maar onder aan de streep is het denk ik toch beter voor Nederland, alleen jammer als je dan net wat nodig hebt wat buiten de onderhandelingen viel.

sira
door sira Jan 22, 2022 om 13:12
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Een paar jaar geleden ging ik naar mijn broer in Spanje. Ik ging er al ziek naar toe en had van mijn huisarts medicijnen gekregen waar ik geen auto mee mocht rijden. Dat was dus geen doen, want ik moest een auto huren. Bij aankomst ben ik door mijn broer meegenomen naar hun huisarts. Ik heb toen pillen en een drankje gekregen, die beide overigens uitstekend werkten. Totale kosten € 17,50, een bedrag dat ik niet eens indien bij mijn verzekeraar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2022 om 11:42
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Daar is helaas niets aan te doen. Men kan en mag de prijzen zelf bepalen. Ik vraag mij wel af wat de reden is dat u van de dierenarts geen recept krijgt omdat dat m.i. niets anders kan betekenme dat uw hond wel gezond wordt geacht en de dierenarts deze pil niet nodig of zelfs onwenselijk vindt.

Is mijn mening onjuist zie dan : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-dierenarts

een andere dierenarts zoals ik juist uit een kruisend antwoord @SIRA) zie is uiteraard ook een optie.

Yv
door Yvonne-909 Jan 24, 2022 om 11:27
15 Antwoorden / 2 Vragen

Deze dierenarts wil er wsl. zelf aan kunnen verdienen en gunt dat niet aan een ander.

Jaren terug met een hond bij een dierenarts geweest voor sec. opinion i.v.m. huidproblemen.
Desbetreffende dame had ik jaren eerder ook eens geconsulteerd voor huidproblemen bij een andere hond. Toen prettige en goed meedenkende dierenarts.

Inmiddels was de dame overgegaan naar een groot diergeneeskundig centrum. Ik weet dat je daar ook voor betaald, prima. Voor 2 consulten met bloedonderzoek 2 x € 300,-- kwijt. Hond moest tabletten nemen van een humaan middel waarvan ik wist dat je dat met een recept ook bij mijn eigen apotheek kon krijgen (hond wordt dan onder mijn naam ingeschreven als patiënt). Scheelde qua prijs rond de € 20,-- - € 25,--. Excuus voor prijsverschil was volgens de da dat zij er maar weinig van op de plank hebben liggen en de apotheek meer. Daar kan ik enigszins inkomen. Maar dat je dan € 15,-- durft te vragen voor het uitprinten van een receptje plus dat ik het dan ook nog op moet komen halen (een goede 35 km rijden) vind ik dan wel behoorlijk asociaal. Blijkbaar hebben dit soort dierenartsen geen geweten meer en moeten ze bij hun cliënten echt de laatste cent uit de portemonnee trekken omdat ze met € 600,-- voor 2 consulten nog niet genoeg verdiend hebben. Ik ben geen shopper wat dierenartsen betreft maar er zit wel heel veel kaf tussen het koren. Ik heb meerdere dieren, heb daar af en toe zeker ook de nodige kosten aan. Gelukkig heb ik nu al langere tijd een da die qua consulten heel schappelijk is en ook meedenkt over verhouding behandeling, medicatie en prijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 22, 2022 om 12:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lies,

Neem eens contact op met Ranzijn, hun dierenartsen hebben vaak een lager tarief, klik op de volgende link :

https://www.ranzijn.nl/ranzijn-services/klantenservice

Ja
door JannieBoe - Jan 22, 2022 om 13:04
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Lies, kan uw dierenarts dan niet gewoon een recept uitschrijven en dat u zelf bepaalt waar u die dan haalt?
U zou dat ook eens na kunnen vragen bij  De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde.
Succes!

sira
door sira - Jan 22, 2022 om 13:04
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kom nog even terug op mijn advies eens een andere dierenarts te bezoeken. Ik ben zelf heel lang dierenartsassistente geweest, helaas is mijn toenmalige dierenarts al geruime tijd met pensioen. Dus tegenwoordig ben ik een shopper.
Een paar voorbeelden:
1) bij mijn vorige kat moest tandsteen verwijderd worden, geen spannende ingreep en veelal door assistenten gedaan. Drie dierenartsen gebeld, prijs rond de € 150,- à € 200,-, hetgeen te maken had met roesje en eventueel tanden/kiezen trekken. De vierde dierenarts die ik belde rekende € 39,-, moest er wel wat verder voor rijden, maar dat was de prijs waard en het is goed en nauwkeurig gebeurd, want ik ben er bij gebleven.
2) Prijs coctail grote hond tussen € 25,- en € 75,-. In de omgeving van Groenekan zit een dierenarts die rekent € 17,50.
3) Medicijnen haal ik ook bij een andere dierenarts vanwege de prijs.

Het liefst ga ik naar de wat oudere dierenartsen die tegen hun pensionering aan zitten of al met pensioen zijn en uit liefhebberij doorwerken. De reden: als bijv. tegenwoordig een kater gecastreerd moet worden dan moet je hem 's morgens brengen en kun je hem 's middags weer ophalen, dit telt mee in de prijs. De oudere dierenartsen doen het zoals het hun geleerd is en dat is tijdens het spreekuur. Je meldt je, de kat krijgt een roesje, dan worden een aantal andere patiënten geholpen en dan is jouw kat aan de beurt. Het is een werkje van ca. 10 minuten en je kunt de kat direct meenemen.

lo
door lovewinnie - Jan 22, 2022 om 14:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je kunt doen is net over de grens een consult aanvragen. Neem huidige medicatie mee. Vraag second opinion en meteen nieuw recept.

ne
door neodutchio - Jan 22, 2022 om 16:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Nederland is een klein land en zomaar anderstalige verpakkingen op de markt te gooien mag niet. Dat online iets goedkoper is is ook niet vreemd. De kostenstructuur van een online bedrijf is heel anders dan van een dierenarts. Wilt u het er niet voor betalen, zoek dan naar wegen waarbij het wel kan. Uw dierenarts heeft niet de monopoly positie.

justmeagain
door justmeagain - Jan 22, 2022 om 23:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Deze dierenarts krijgt hogere kosten voor personeel. Apparatuur is veel duurder geworden, zijn pand heeft gas en elektriciteit wat explosief is gestegen. Dit alles wordt aan u doorberekend net als de hogere medicijnprijzen. Door grondstof en logistieke problemen zijn die ook duurder geworden.

mo
door mof - Jan 24, 2022 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit mag de dierenarts doen. U kunt naar een andere dierenarts gaan om eventueel een recept te vragen. Echter, voor het uitschrijven van een recept kan de arts ook weer een bijdrage verlangen ....

ma
door marleenvanh - Jan 24, 2022 om 13:37
451 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas zijn dierenartsen totaal vrij om te vragen wat ze willen. Wanneer u dicht bij een Belgische of Duitse grens woont (u zegt te weten dat dit medicijn - ja ik ken het en het is inderdaad nogal prijzig - in België in Duitsland veel goedkkoper is) dan misschien in een van die landen naar de DA gaan, of een DA zoeken die voor u wel een recept wil uitschrijven., wellicht tegen een kleine vergoeding en 1x een consult met uw hond.

Wi
door Willem1950 - Jan 24, 2022 om 17:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is heel raar dus.

we leven in de Europesche Unie, die unie is gesticht zodat in alle landen van Europa alles gelijk is zodat smokkel een zinloos iets zou worden

Echter Nederland is bekend dat het uit de pas loop, daar zijn vele vele producten tussen de 300 en 800% duurder dan over de grens en mag ieder Nederlandse instelling zich op deze manier uit de markt prijzen, logisch toch.
Als je prijs bewust bent kun je heel veel geld verdienen over de grens.

Triest dat u een recept nodig hebt voor uw dier want voor vele andere medicatie geld dat niet, veel sterkte met uw dier.

Misschien loont het om een alternatief te vinden over de grens waar geen extra handelingen voor nodig zijn, het internet kan daarbij van groot nut zijn.

1paul
door 1paul - Jan 25, 2022 om 09:17
3134 Antwoorden / 0 Vragen

zoek een arts die dit middel voor een lagere prijs verstrekt....