ku
door kunstmol Jun 15, 2014 om 16:35
Voeding & gezondheid

Verpakkingsloos verkopen verboden??

Staat er in de warenwet dat het verboden is om bijvoorbeeld losse thee in een door mij meegebrachte weckpot te doen? Dat is het antwoord dat ik kreeg toen ik gisteren vroeg of de verkoopster de losse thee die ik kocht in een meegebrachte weckpot wilde doen. Ze riskeerde dan een hoge boete. Ze mocht het alleen in hun eigen plastic verpakking doen.

5140 21 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 15, 2014 om 17:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje vreemde reactie van de verkoopster. Van wie krijgt ze die boete dan wel ??. U kunt weigeren de thee in een plastic zak te krijgen. Laatst toevallig nog op TV geweest, een dame die haar gemalen koffie in een eigen bus liet doen

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 15, 2014 om 18:21
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Kunstmol,
inderdaad de reactie klopt niet, zelf neem ik zo nu en dan bewaarde zakjes mee om daar gekochte spullen in te doen. Nooit problemen gegeven.
Vr. Gr.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2014 om 19:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me niet voorstellen dat het door de Warenwet verboden is om losse thee in wat je ook meebrengt, te doen. 't Is immers losse thee. Bovendien, als ze als argument gebruikt: alleen in eigen plastic verpakking zijn ze niet milieuvriendelijk bezig. Dat had ze u een papieren zakje aan moeten bieden. U ging toch niet verpakte losse thee pakjes openen om in uw weckpot te doen?

edrick3
door edrick3 - Jun 15, 2014 om 19:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kunstmol,

Dat is m.i. kletspraat.
Vraag me af waar die verkoopster (?) dat vandaan haalt.
Als het een medewerkster van de zaak is zou ik eens naar de manager vragen, maar het zal wel om een biologische winkel o.i.d. gaan?

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2014 om 19:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 15 jun 2014, 19:25]
.... maar het zal wel om een biologische winkel o.i.d. gaan?

Met vr.gr.

Nog meer reden om dan in een papieren zakken hun spullen te doen, toch.

mahadma
door mahadma - Jun 15, 2014 om 20:45
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een koffieketen koop je ook gewoon bonen/gemalen product naar keuze in een papieren zak met naam opdruk. Flauwe kul dus van die verkoopster.

ku
door kunstmol - Jun 15, 2014 om 20:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de winkel een mail gestuurd en krijg daarvan het zelfde antwoord als van de verkoopster. ik heb gevraagd waar ik dat dan kan vinden in de warenwet, want dan wil ik dat zelf ook wel eens lezen. Op die vraag heb ik nog geen antwoord gekregen.

pi
door pieterwolters - Jun 15, 2014 om 20:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De mensen in die winkel (incl. de manager) zijn ook maar gewone mensen die wellicht de regels verkeerd hebben geinterpreteerd. Overigens niet zo gek in dit aan regeltjes verslaafde land dat je af en toe in de war raakt.

pi
door pieterwolters - Jun 15, 2014 om 21:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is er nog wel een goede reden te bedenken waarom een winkel alleen in eigen verpakking zou willen verkopen: stel dat een meegebrachte verpakking niet schoon genoeg is. De winkelier kan daar geen verantwoordelijkheid voor nemen. Als ze het in eigen verpakking leveren kunnen ze dat wel.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2014 om 21:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 15 jun 2014, 21:27]Overigens is er nog wel een goede reden te bedenken waarom een winkel alleen in eigen verpakking zou willen verkopen: stel dat een meegebrachte verpakking niet schoon genoeg is. De winkelier kan daar geen verantwoordelijkheid voor nemen. Als ze het in eigen verpakking leveren kunnen ze dat wel.

Je denkt toch niet dat kunstmol (of wie dan ook) met zijn/haar weckpot terug zou gaan naar een winkel omdat de "thee in dit geval" niet goed meer zou zijn. Mensen die hun eigen verpakking willen gebruiken zijn zich heus wel bewust van hygiëne e.d. Lijkt mij dan.

gerbera
door gerbera - Jun 15, 2014 om 23:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De oplossing is feitelijk heel simpel. Doe, in de winkel, de thee zelf in de weckpot en laat het plastic zakje daar achter.

ma
door manwijf - Jun 16, 2014 om 13:22
574 Antwoorden / 1 Vragen

Nog niet zo lang geleden haalden we nog bami in het zelf meegenomen pannetje. Dat kon wel, dus waarom thee niet?

Lijkt er meer op dat het met reclame te maken heeft. Niet iedereen gebruikt het ook gekochte immers direct.

Slecht ja, dat een winkel niet mee wil werken aan de vermindering van de plasticberg.
Welke winkel was het eigenlijk?

me
door mein33 - Jun 16, 2014 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 15 jun 2014, 19:35][quote=edrick3 schreef op zondag 15 jun 2014, 19:25]
.... maar het zal wel om een biologische winkel o.i.d. gaan?

Met vr.gr.

Nog meer reden om dan in een papieren zakken hun spullen te doen, toch.

In gerecyclede papierenzakken verpakken is prima, maar als er (onnodig) bomen voor moeten worden gekapt om ze te maken is dit ten zeerste af te keuren.
Het idee van @kunstmol is prima en zou heel goed kunnen werken, maar voor de grote massa niet meer haalbaar en voor een enkeling een uitzondering maken is niet altijd haalbaar of uitvoerbaar voor de detaillist.
Maar waarom niet gewoon het product in de aangeboden verpakking accepteren en de afgedankte verpakking netjes via het inzamelen van glas, papier of plastic inleveren zodat het hergebruikt kan worden. Daar is naar mijn idee niets mis mee .

discovery
door discovery - Jun 16, 2014 om 16:31
91 Antwoorden / 23 Vragen

Dat is echt onzin.
Toevallig was er vorige week in de uitzending van Kassa groen een item van een mevrouw die bijna geen afval had en alles in, speciaal door haar ervoor gemaakte, katoenen zakken meenam. Van brood tot groeten en en allerlei andere producten. Een van de ondernemers waar zij komt vond het een heel goed idee en gaat dat nu ook meer promoten bij zijn klanten. Dus dat het van de warenwet niet mag en ze een boete riskeren lijkt me lichtelijk uit de duim gezogen, of ze zijn gewoon niet goed op de hoogte van de regelgeving hierover.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2014 om 17:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bij ons is de PLUS al een tijd bezig met het niet meer verstrekken van de gratis plastic tasjes, dus dat is een begin. Alleen, ja, de losse groente komt toch in plastic terecht. Maar het begin is er. En papier hoeft tegenwoordig niet meer van alleen bomen te komen.

an
door angelique69 - Jun 16, 2014 om 17:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

Winkelpersoneel is niet op de hoogte van de regels. Je kan bij de supermarkt ook veel G&F zonder verpakking meenemen, Maar wat wel kan zijn is dat ze de weegschaal hebben getarreerd en als iedereen zijn eigen verpakking meeneemt wordt het wat lastiger.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2014 om 17:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=angelique69 schreef op maandag 16 jun 2014, 17:40] Maar wat wel kan zijn is dat ze de weegschaal hebben getarreerd en als iedereen zijn eigen verpakking meeneemt wordt het wat lastiger.

Weegschaal getarreerd? Je kijkt toch of dat ding op 0 staat, weeg je handel en doe het dan in je verpakking. Bij de (meeste) kassa's reken je pas met het gewicht af. Die moeten geijkt zijn. Dus ja, je plastic is lichter dan je papieren zak. Dus je boontjes maar los aan de mevrouw van de Kassa afleveren? Zal ze blij mee zijn. Haha.

st
door st.victor - Jun 17, 2014 om 08:50
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nou het probleem om plastiek verpakking aan te nemen, om bijvoorbeeld brood in plastiek kopen en aan te nemen, en
na het gebruik bij het oud-plastiek oranje kontanaire te deponeren. Het gebruikte plastiek word hergebruikt.
En die mevrouw die op tv, over plastiek ging, vond ik wat overdreven, die hergebruikte katoenen broodzakken moeten natuurlijk ook 'n keer gewassen worden, toch?
En die plastiek vleesschaaltjes, worden die ook weer hergebruikt? of na veel water en zeep gebruik schoongemaakt....
Reageer!

sp
door spikkel - Jun 17, 2014 om 11:21
148 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon de plastic verpakking aannemen en in de oranje container stoppen. Wat het probleem is ? Er is enorm veel water voor nodig om plastic te recyclen. Alles wat niet in het recycle traject komt is winst. Gooi maar eens elke week 3 plastic verpakkingen op een hoop en kijk na een jaar hoe groot de berg is.

st
door st.victor - Jun 17, 2014 om 21:13
28 Antwoorden / 0 Vragen

Ook voor het "hergebuik" van papier wordt (ook) veel water gebruikt, of er moet bomen ervoor gekapt worden,
om nieuw papier er van te maken,
Ik denk dat men beter (veel) water, kan gebruiken voor het schoonmakenan plastiek, dan
het plastiek te verbranden in huisvuilovens,
Ik zelf ben geen deskundige om het uit te rekenen, wat nou beter is qua: energie, kosten van milieu, besparingen,
Wat ik wel weet, dat er veel onderzoeken worden gedaan, zowel in Nederland en buitenland, wat echt veel beter is, voor o.a. het milieu, geld kosten besparingen enz.

sp
door spikkel - Jun 18, 2014 om 10:37
148 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals ik al zei is afval wat niet in het recycle traject terecht komt winst.

Die mevrouw op TV zal inderdaad die tasjes wassen. Dat is hooguit 1 was per maand. Kosten maximaal 75 cent. Daar kan de recycle industrie het echt niet voor doen.