Ja
door JannekeKroes Mar 28, 2020 om 20:09
Voeding & gezondheid

Verspreiding virus. Kan dat via de lucht en meegevoerd door de wind?

Als besmette mensen ook door uitademing anderen kunnen besmetten kan de virus dan ook via de wind verplastst worden?

2376 11 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Mar 28, 2020 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Janneke,

Dit is een goede vraag voor het RIVM.

me
door mein33 - Mar 28, 2020 om 20:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vandaar de anderhalve meter afstand houden !
De (mogelijk) besmette vochtdeeltjes die bij het praten vrijkomen zullen vanaf de mond direct in een dalende lijn naar de grond gaan en de grond binnen de beoogde anderhalve meter bereiken.
Bij hoesten is het iets anders, vandaar de plicht om dan binnenshuis te blijven of te hoesten in de elleboog !
Door de aangegeven afstand te houden schijnt de kans van mond naar mond (gezicht) besmetting bij het praten te verwaarlozen te zijn.

marita5
door marita5 - Mar 28, 2020 om 21:03
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jannekekroes ,

Kan het nieuwe coronavirus (COVID-19) zich ook via de lucht verspreiden?

Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven en zich zo kan verspreiden.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2020 om 21:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag het aan het RIVM. Daar is de deskundigheid daarover, op dit forum niet.

gerbera
door gerbera - Mar 28, 2020 om 22:15
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, alleen door direct contakt met een besmet persoon kan u besmet raken. Vandaar ook die 1,5mtr om te voorkomen dat u mondvocht van een besmet persoon in ademd of via de handen binnenkrijgt.

Gr
door Grunn1 - Mar 28, 2020 om 22:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2020 om 10:58
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, via vochtspatjes die dan worden meegevoerd bij bijv. niezen en hoesten. Vandaar o.a. het advies om ten minste 1 1/2 meter afstand te houden en in de elleboog te niezen.

gerbera
door gerbera Mar 29, 2020 om 11:09
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer.

Lees even wat @marita5 en ik schrijven, wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb maar verdiep mij er in doe niet mee aan paniekzaaien en onzinverhalen.
Uw reactie slaat op het te dicht bij elkaar staanwaardoor directe besmetting kan onstaan . Daar is geen wind bij nodig.

Ja, via vochtspatjes die dan worden meegevoerd bij bijv. niezen en hoesten. Uw eigen woorden onder een ander bericht; Pas op voor het 'angstvirus'dan kennelijk ook besmelltelijk is en waartegen geen ontsmettingsspul bestaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 29, 2020 om 11:46
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Door hoesten en niezen is er sprake van luchtverplaatsing en luchtverplaatsing heet (helaas) in meteorologische termen wind. ( Zij het dan erg lokaal). Kent u de uitdrukkig: 'een wind laten'niet. Daarbij geld bovendien ook nog dat indien er inderdaad ook veel wind staat de vochtdruppels ook daardoor verspreid worden.  (Zoals zelf bij motregen het geval kan zijn bij zelfs niet eens al te veel wind). De wolken die veelal aanwezig zijn bevatten ook vochtdruppels en worden door wind verplaatst. Gelukkig zijn die dan zonder het Covid19 virus).

En let op: direct contact is er alleen bij directe aanraking! Op welke andere afstand dan ook is er geen direct contact. Met een 'luchtzoen' dus ook niet.
(Tja, ik heb niet voor niets 'arbeid en gezondheid' als professie (met tot recent een formele registratie).

Gr
door Grunn1 Mar 29, 2020 om 14:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Pffffffff sorrie je kan op alle slakken zout leggen maar feit is dat het virus zich niet door de lucht verplaatst en de definite die daarvoor wordt gehanteerd is duidelijk. Als een virus alleen overdraagbaar zou zijn door aanraking en iemand valt van het dak en je vangt hem op dan dan verplaatst het zich ook niet door de lucht ook al is diegene een paar meter door de lucht gevallen.

gerbera
door gerbera Mar 29, 2020 om 14:22
7357 Antwoorden / 14 Vragen

'arbeid en gezondheid' als professie

Is niet veel van te merken want juist aanraking met het virus komt door de lucht (geen wind) die door een besmet persoon wordt uitgeblazen. Ja en dan moet je er erg dichtbij staan vandaar de geadviseerde afstand van minimaal 1,5mtr.  Dus volgens u wordt met een longfunctietest wind uitgeblazen i.p.v.adem. Meteologisch is er bij wind sprake van luchtdrukverschil en ontstaat niet door luchtverplaatsing.
Maar terug op de vraag, het virus wordt niet door de lucht meegevoerd.

ma
door malty - Mar 29, 2020 om 14:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kunnen de uitgehoeste waterdruppels door luchtstroming (wind) verder komen dan anderhalve meter.
Of door gewoon uitademen andere besmet kunnen raken weet denk ik niemand, geen idee of dat getest is.
Dat er zoveel mensen in korte tijd besmet zijn geraakt zegt al genoeg over het virus.

wi
door willems123 - Mar 29, 2020 om 15:30
117 Antwoorden / 16 Vragen

Digitale tijdperk.... virus kan ook verspreiden via Wifi en 4G... dus opletten!

Gr
door Grunn1 Mar 29, 2020 om 16:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan wel alleen openbare wifi tenzij je anderhalve meter afstand houdt

Iv
door Ivo W - Mar 29, 2020 om 23:38
729 Antwoorden / Vragen

Ja dat kan. Alleen is de kans om op deze manier besmet te raken zeer klein wanneer u minimaal 1,5 tot 2 meter afstand houdt van anderen. Hoe groter de afstand tussen u zelf en een besmet persoon, hoe kleiner de kans op besmetting.

Wanneer je toevallig precies benedenwinds van een besmet persoon staat en het waait hard, kan het ook best zijn dat je ondanks een tussenafstand van 2 of misschien zelfs 3 meter toch het virus binnen krijgt. Maar nogmaals: bij de geadviseerde tussenafstand van anderhalve meter of meer, is die kans zeer klein.