Vi
door VirtualURL Dec 2, 2017 om 06:28
Voeding & gezondheid

Voedsel gekocht wat eerder bederft dan de THT datum, wat zegt de wet hierover?

Als voedsel wat bij de supermarkt gekocht is eerder dan de THT datum bederft wat kan je als klant hier dan mee?
(het voedsel bederft bijvoorbeeld in januari terwijl het "tenminste houdbaar tot" maart is)
heb je dan recht op bijvoorbeeld je geld terug of een vervangend product? wat zijn je rechten en wat is de wet bij dit soort zaken?

Helaas geeft google ondanks het op 15 verschillende manieren te verwoorden alleen maar antwoord op voedsel wat na de datum bederft.
alvast bedankt voor de informatie!

8328 15 Rapporteer

user123
door user123 - Dec 2, 2017 om 06:53
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ga er mee naar de winkel en kijk wat er gebeurt.

heeft u het bonnetje nog ?
kunt u aantonen dat u het goed heeft bewaard ?

kansloze missie, gaat het om een grote schade ? U maakt er zelfs een topic voor aan, dus dat moet haast wel.

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 2, 2017 om 07:58
355 Antwoorden / Vragen

Beste virtuele URL,

Ik heb nog nooit een supermarkt meegemaakt die moeilijk doet over het omruilen of terugnemen van een product dat de houdbaarheidsdatum niet heeft gehaald. Als het een product is van het eigen merk van de betreffende supermarkt is vaak de bon zelfs niet nodig.
Dus even met het product naar de klantenservervice lopen en uw verhaal uitleggen, dan wordt er vast wel een oplossing gevonden.

Succes!

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 2, 2017 om 08:45
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Als gekocht voedsel 2 maanden volgens de verpakking houdbaar moet zijn en het is eerder bedorven dan is het mogelijk dat er een onzichtbaar luchtgaatje in het blik is gekomen. Gedeukte blikjes in de schappen altijd vermijden. Kan ook een fout van het verkooppunt zijn, in dat geval zoals eerder geopperd terug naar de winkel.
Succes.

@H
door @HENK@ Dec 8, 2017 om 12:13
159 Antwoorden / 1 Vragen

waar staat dat het iets in blik betreft?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 8, 2017 om 12:29
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Als voedsel vòòr januari is gekocht met een houdbaarheidsdatum tot minstens maart ga ik er vanuit dat het iets in  blik betreft.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2017 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog nooit gehoord dat u daarmee even naar de winkel kan teruggaan? En over wat voor voedsel hebt u het dan?

gerbera
door gerbera - Dec 2, 2017 om 11:50
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Als voedsel wat bij de supermarkt gekocht is eerder dan de THT datum bederft wat kan je als klant hier dan mee?
Zou dan toch even naar de betreffende winkel gaan.
Maar....is ook de vraag, afhankelijk van wat het is, hoe heeft u het bewaard. Is dat ongeopend en volgens de aanwijzing op de verpakking gedaan? Gaat het bv over zgn kant en klare maaltijden, voorverpakt vlees of kip, zuivelproducten e.d. dan is 2 maanden wel erg lang v.w.b. de houdbaarheid. Ben dus benieuwd om welk voedsel het gaat.

jo
door jorisw - Dec 2, 2017 om 13:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom willen mensen zo graag dat alles in de wet is geregeld i.p.v. dat ze hun gezond verstand gebruiken? Er wordt steen en been geklaagd over alle regeltjes (vooral als die zogenaamd door de EU worden opgelegd) maar we willen wel dat alles in regeltjes is vastgelegd.

wilcovv
door wilcovv - Dec 2, 2017 om 16:44
40 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, bij Google weten ze nou eenmaal ook niet alles en hebben wellicht wat anders aan hun hoofd.
Maar dus zoals eerder gezegd, gewoon even terug naar de winkel.
Wellicht was/is de verpakking niet in orde ofzo iets?

Dàt zijn je rechten en wettelijk daarmee moet u het doen.
;-)

ficus
door ficus - Dec 2, 2017 om 16:51
147 Antwoorden / 2 Vragen

Als een verpakking een maal open is dan bederft het product veel sneller dan gesloten verpakking. Het ligt ook helemaal aan de wijze van bewaren thuis.
Tenminste houdbaar tot staat op verpakking die lang houdbaar zijn en in gesloten verpakking alleen maar in kwaliteit (smaak, knapperigheid enz) achteruit gaan.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2017 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij tenminste houdbaar tot garandeert de fabrikant de totale kwaliteit tot die datum.

dokun
door dokun Dec 8, 2017 om 12:25
152 Antwoorden / 0 Vragen

Quote, >> "Bij tenminste houdbaar tot garandeert de fabrikant de totale kwaliteit tot die datum. "  << end quote.

Maar dan alleen als het op de juiste manier vervoerd en bewaard is!

boppe1943
door boppe1943 - Dec 2, 2017 om 17:37
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zoals diverse forumleden al hebben geadviseerd: ga met het product terug naar de winkel waar u het gekocht heeft, ook als u de bon niet meer heeft. Men bewaart o.h.a. geen bonnen van levensmiddelen die nog lang bewaard kunnen worden. En mocht men toch moeilijk doen, bel dan de Warenklachtenlijn van de NVWA, tel. 0900-0388.

aurora1
door aurora1 - Dec 2, 2017 om 17:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat maakt het uit? Ga ermee terug naar de winkel. Of bent u om een babbeltje verlegen?

brainless
door brainless - Dec 2, 2017 om 22:45
324 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon terug gaan naar de winkel (product even in een doorzichtig, goed afgesloten, zakje doen).
Hebben een x een blik unox knakworsten gehad waar schimmel in zat (waarschijnlijk toch niet meer goed luchtdicht geweest).
Kregen direct een nieuwe mee (bij de AH en zonder bon).

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 8, 2017 om 13:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ooit meegemaakt met kaas van de Aldi. Werd meteen geruild zonder vragen.

Waar ik me meer aan erger is dat er een THT datum opstaat, maar het product véél langer houdbaar is.

Het lijkt er wel op dat de winkel je het advies geeft iets voortijdig weg te gooien en nieuw te kopen.

Onlangs heb ik de kelder opgeruimd en een aantal blikken gevonden met een THT datum tot zelfs 4 jaar geleden.

Alles bleek nog prima in orde te zijn. Misschien waren de peertjes wat slapper geworden, maar ze smaakten prima!
Ook pakjes voorverpakt vlees, kaas e.d. blijven vaak langer goed dan erop staat.

Die THT datum moet dan als garantiedatum gezien worden waarop alles nog 100% is.

Wel kritisch kijken maar kleur, geur en smaak natuurlijk.

jpm
door jpm Dec 8, 2017 om 13:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

Veelal mag je aannemen dat THT voor voedsel in ongeopende verpakking geldt. Als na deze datum de verpakking wordt geopend moet het voedsel wel zo snel mogelijk worden genuttigd, misschien dat na bereiding het voedsel nog een paar dagen kunnen worden genuttigd. Gebruik altijd je reuk- en gezichtsvermogen. Dus THT is een te beperkt begrip als je hieruit opmaakt dat het voedsel in ongeopende verpakking altijd direct bederft na de opgegeven datum.

mathijs_b
door mathijs_b Dec 8, 2017 om 22:45
641 Antwoorden / 77 Vragen

THT:

TENMINSTE houdbaar tot.

Dus geen garantie dat het na die datum niet goed meer is.

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 8, 2017 om 13:42
509 Antwoorden / Vragen

Terug naar de winkel waar je het hebt gekocht , maar dat wist je zelf ook wel.Oftewel weer zo'n vraag naar de bekende weg.Wel een mooie score 13 antwoorden he.

mo
door mof - Dec 8, 2017 om 14:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Probleem is dat jij moet kunnen aantonen dat jij het product op de juiste manier hebt bewaard.
gaat makkelijker bij ingeblikt voer dan bij vers verpakt. Maar ingeblikt voer kun je pas controleren madat je het hebt geopend.

wat wel eens helpt is klagen bij de producent. Zo heb ik eens van Knorr een pakket droge soep cadeau gehad omdat een pakje tomatensoep alleen helder bouillon bevatte.

ma
door marie47 - Dec 8, 2017 om 18:41
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt en ben er gewoon weer mee naar de winkel gegaan en kreeg meteen een nieuw produkt mee.  Dus ook gewoon mee terug gaan.