el
door eleonora61 Oct 21, 2009 om 23:45
Voeding & gezondheid

Volledige voogdij

Mijn broer overweegt een scheiding, maar is bang dat zijn kinderen worden toegewezen aan zijn vrouw. Hij wil bij haar weg, omdat zij  een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft en daar niet langer meer valt te leven. ook de 2 kinderen van 9 en 5 zijn daar voordurend de dupe van. Als hij voor een normale scheiding kiest met maar 2 dagen per week zijn kinderen zijn de kinderen al die andere dagen aan hun moeder overgeleverd en dat baart hem ernstige zorgen. Wat kan hij doen om  als vader de volledige voogdij te kunnen krijgen?

18419 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voogdij en toebedelen aan zijn twee verschillende dingen. Vroeger werd over voogdij gesproken, tegenwoordig is de voogdij standaard gedeeld, maar kan een kind aan de ene of de andere ouder toebedeeld worden, of gedeeld ouderschap. Dat is makkelijk gezegd: hij moet dat verzoeken aan de rechter. Zij kan dan, als zij het daarmee niet eens is, juist verzoeken om (bijv.) gedeelde voogdij. Als er gerede grond is om dat aan hem toe te wijzen, dan maakt hij een goede kans. In theorie hoort het niet uit te maken of de verzorgende ouder een man of een vrouw is. In de praktijk is het wel meestal de vrouw, maar het hoort geen 1 + 1 = 2 te zijn.

Kinderen van 5 en 9 hebben nog niet zelf het recht om te kiezen bij wie ze willen wonen, dat komt pas bij 12 jaar. Toch lijkt het me zeer raadzaam om goed naar de kinderen te luisteren, want je kunt het als ouder behoorlijk verpesten als je ze tegen hun zin ergens laat wonen. Misschien willen de kinderen zelfs wel gedeeld ouderschap, oftewel net zo veel bij de een als bij de ander wonen in hun termen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag eleonara:

Advies: jouw broer kan vrijblijvend kontakt opnemen met de kinderbescherming en zijn probleem daar neerleggen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we eerst hopen dat van voogdij geen sprake zal zijn. Dat speelt namelijk alleen als er geen ouder meer is en het kind nog minderjarig.

Als de kinderen tijdens het huwelijk geboren zijn, hebben zowel je broer als zijn vrouw gezamenlijk het ouderlijk gezag. Voordat de echtscheiding uitgesproken zal worden, moeten ze een ouderschapsplan opstellen en indienen. Daarin is ondermeer een omgangsregeling opgenomen, oftewel wanneer de kinderen waar zijn.

Als hij niet wil dat de kinderen bij de moeder zijn, zou hij kunnen proberen via jeugdzorg de moeder uit de ouderlijke macht te ontzetten. Een behoorlijk vergaande maatregel, maar niet onmogelijk. Daarmee ontneem je de moeder trouwens nog niet het recht om omgang met de kinderen. Aangezien er dan nog maar 1 ouder met het ouderlijk gezag overblijft, komen de kinderen daar automatisch in huis.

Zijn er kinderen voor het huwelijk geboren, dan kan het verhaal heel anders liggen. In dat geval moet je broer de kinderen erkent hebben (dat regel je via de gemeente) en moet je broer en zijn vrouw gezamenlijk het ouderlijk gezag hebben aangevraagd (dat regel je bij de rechtbank). Het feit dat je na de geboorte van een kind met elkaar trouwt, zorgt er nog niet automatisch voor dat je ook het ouderlijk gezag hebt. Het kan immers een kind uit een eerdere relatie zijn. Is het gezamenlijk ouderlijk gezag niet geregeld, dan heeft je broer het ouderlijk gezag niet en kan hij geen stappen ondernemen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna uitstekend uitgelegd Marcel,

Alleen moet ik toch even een aanvulling kwijt:

- Wanneer een kind geboren word en er is geen sprake van  geregistreerd partnerschap of huwelijk dan dient bij de rechtbank door de biologische vader een verzoek tot ouderlijk gezag worden ingediend.

Hierop zijn 2 manieren:

1) Wanneer de moeder meetekend tot het verzoek, dan word er een aantekening gemaakt in het gezagsregister en word het gezien als een gezamelijk verzoek.

2) De biologische vader kan ook alleen een verzoek tot ouderlijk gezag indienen, zodat beide ouders gezag hebben. Dit gebeurd b.v. als partners na verloop hun relatie beëindigen. Dit is een juridische procedure.

Dan geef je dat wanneer kinderen geboren zijn voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap dat vader niet automatisch het geag zou krijgen.
Het spijt me te melden, maar als de biologische vader de kind(eren) al heeft erkend, dan krijgt hij bij het huwelijk ook automatisch het ouderlijk gezag. Bij geregistreerd partnerschap dient alsnog een verzoek bij de rechtbank ingediend te worden.

Dan voor de TS:

Voogdij en ouderlijk gezag zijn 2 heel verschillende zaken. Zoals Marcel al aangaf gaat bij bij biologische ouders altijd om gezag. Van voogdij is sprake wanneer het een broer, zus, oom, tante of ander persoon benoemd is tot de wettelijke vertegenwoordiger van een kind omdat de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet of niet in staat zijn het ouderlijk gezag naar behoren uit te oefenen. Dan kan een voogd dus toezicht houden.

meer kan je vinden op www.scheiding-omgang.nl

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Dank je wel , voor de reacties tot nu toe, er staan goede tips bij . Tenslotte is het voor iedereen die wil scheiden een grote stap op onbekend terrein. Advies vragen bij de kinderbescherming is wellicht ook een optie . Toch ben ik bang dat mijn broer, als man toch weer aan het korste eind zal trekken.  De angst om na een scheiding de grip op alles rondom zijn kinderen kwijt te zijn, heeft ertoe geleid dat hij het al jaren uit probeert te houden met een vrouw die hem het leven zuur maakt, Zijn gedachten om het uit te zingen tot zijn kinderen zelf mogen kiezen leek hem tot voor kort de beste optie voor zijn kinderen, maar hij is zich er steeds meer van bewust dat hij daardoor zijn eigen leven geheel verpest.

Ik hoop dat er ook veel mensen zullen reageren die ook een partner hadden met een narcistische persoonlijkheidsstoornis en daarvan gescheiden zijn. Hoe hebben zij het opgelost als er minderjarige kinderen in het spel waren? Door bovenstaande reacties voel ik me in ieder geval zeer gesteund , want ik slaap ontzettend slecht door de zorgen om mijn broer en vooral zijn kinderen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eleonora: je hebt het iedere keer over een partner met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, maar is dit wel vastgesteld door een deskundige?

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elanora,

Wees niet te happig op raad voor de kinderbescherming. Ze kunnen als een luis in de pels zijn.
Vaders worden tegenwoordig in 95% van de gevallen gewoon als ouder behandeld en hebben even rechten als de moeder. Daarom is er ook dit jaar het verplichte ouderschapsplan ingevoerd. De tijd van dat moeders altijd gelijk kregen ligt al ver achter ons.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Ja door haar voormalige huisarts, Deze huisarts was de zelfde als die van mijn ouders en omdat mijn moeder door de stress veel lichamelijke klachten had door de omgang met haar schoondochter, heeft de huisarts een paar titels van boeken gegeven aan mijn moeder om te kunnen lezen wat haar schoondochter mankeert. Op deze manier heeft hij zijn medisch beroepsgeheim niet verbroken, maar mijn moeder op het goede spoor gezet. Wel met de mededeling dat mijn ouders zich geen illussies moesten maken over een genezing, Sindsdien heb ik natuurlijk ook alle mogelijke informatie opgezocht over deze stoornis en hoe meer ik er over lees , hoe meer ik zie dat het over mijn schoonzus gaat.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Askjeeves... Ik hoop met heel mijn hart dat je gelijk hebt, wat betreft gelijke behandeling. Het grootste probleem is tot nu toe dat iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis ten aller tijde zal ontkennen dat hij of zij ziek is. Het hoort nl bij het ziektebeeld, je ver verheven te voelen boven iedereen. Voorbeeld : De buren maken lawaai, de dokter heeft ongelijk, de juf op school weet er niets van, Ik ben beter , slimmer dan de rest en de hele wereld is tegen mij.

ZUCHT

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je broer in ieder geval bewijs verzamelen en dat bij bijv jou bewaren. Misschien heeft ze medicijnen, of eens smsjes of emailtjes geschreven waaruit die narcitische kant blijkt. Je broer moet in eerste instantie bewijzen dat zij geen goede moeder is

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad marvin, Ik had mijn moeder ook al gezegd de rare mailtjes van haar uit te printen en te bewaren. Toch zal het moeilijk worden. Geestelijke mishandeling van de kinderen....hoe bewijs je dat?

 Mijn kleine nichtje bijvoorbeeld, gaat graag logeren bij mijn ouders, maar komt ondanks haar leeftijd van 9 vaak uit bed en plast zelfs overdag nog wel eens in haar broek. In bed ligt ze dan wakker en zegt tegen mijn moeder dat ze naar mama wil. Mijn inziens omdat ze feiloos weet dat als zij bij opa en oma is haar ouders elkaar de tent uit vechten. Ook in de tijd dat mijn schoonzus haar dochter nog zelf te logeren bracht bij mijn ouders, dan zei ze tegen haar dochtertje dat mama nu helemaal alleen is. Mijn kleine nichtje is hoogbegaafd en weet duvels goed wat er allemaal speelt, dat maakt het allemaal nog zieliger. maar bewijzen gaan we verzamelen hoor, hoe moeilijk dat ook zal zijn. Mijn broer gaat eerst eens met de huisarts praten, wellicht kan hij hem helpen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Raad voor de Kinderbescherming is in de praktijk helaas maar al te vaak de Raad voor de Moederbescherming. Deze organisatie kun je er maar beter buiten proberen te houden als de relatie met je kind/kleinkind/etc. je lief is.

Door de reactie van Marcel75 realiseer ik me nu welke term ik eigenlijk had moeten gebruiken i.p.v. voogdij: ouderlijk gezag. Lees "ouderlijk gezag" daar waar ik "voogdij" schreef.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Edward, dat is dus ook mijn grote angst, haal je de kinderbescherming erbij dan gaan van die gijtenwollensokken tpes bepalen dat je kind nog beter af is in een pleeggezin en ben je als beide ouders je kind kwijt voor je het weet, bovendien, als je eenmaal in hun bestand zit, dan kom je er nooit meer uit. daar waar de kinderbescherming heel hard nodig is ( bij huiselijk geweld bv zijn ze altijd te laat, kijk maar naar de journaals. en  ik heb ook niet echt veel zin om hun in te gaan schakelen. Het is niet voor niets dat ik anoniem vast wat informatie zoek voor mijn broer, dan blijft hij voorlopig buiten schot.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leonora, ik heb nog wel een punt van kritiek:

Je spreekt over een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) en dat dit door de huisarts is vastgesteld. Het lijkt mij dat de huisarts hier niet de aangewezn persoon voor is en de diagnose kan alleen door een psychiater gesteld worden en word beschrven in het DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
Het vastellen van NPS is zeer moeilijk. In veel gevallen slaagt een psychiater niet eens deze diagnose te stellen. Vaak hebben mensen kenmerken van narcisme, maar NPS veel ernstiger.
Deze aandoening of geestesziekte is neit te behandelen met medicijnen. Enige wat kan helpen om de ziekte hanteerbaar te maken is intensieve therapie.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eleonora: een huisarts is op dit terrein zeker geen deskundige (zoals askjeeves ook al schrijft).

Het argument v.e. narcistische persoonlijkheid zal dan ook niet geaccepteerd worden door de betreffende instanties.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat begrijp ik ook, maar zelfs een specialist heeft een beroepsgeheim dus daarmee kom ik toch niet verder

ve
door verwijderd - Oct 23, 2009 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Askjeeves,
Dank voor je opmerkingen. Je opvatting op het punt dat een huwelijk er voor zorgt dat er automatisch ouderlijk gezag is deel ik niet met je. Helaas weet ik uit ervaring dat ook mening rechter de regeltjes op dat punt niet helemaal goed kent, maar de wet is toch duidelijk in. In de wet staat namelijk nergens dat een huwelijk er voor zorgt dat er gezamenlijk ouderlijk gezag gaat gelden. In de wet is alleen opgenomen dat kinderen die tijdens een huwelijk geboren zijn onder gezamenlijk gezag staan en dat zulks ook voor kinderen geregeld kan worden die buiten een huwelijk geboren zijn door het gezag aan te vragen bij de rechtbank.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2009 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat begrijp ik ook, maar zelfs een specialist heeft een beroepsgeheim dus daarmee kom ik toch niet verder

Sorry elanora, maar je gooit steeds meer zaken door de war. Een specialist is heeft idd beroepsgeheim. Maar beroepsgeheim houd in dat men niet inhoudelijk over de problematiek mag spreken, want dit is namelijk door de client uit vertrouwen verteld.

De diagnose kan gewoon medegedeeld worden aan officiele instanties. Pas als er instanties zijn die inhoudelijk meer willen weten, dan moeten ze toestemming vragen aan de client die dan zelfs van te voren nog kan inzien wat er opgevraagd is.

Verder zou ik willen adviseren om dit soort kwesties niet naar voren te brengen.Ook niet bij een eventuele de juridische afwikkeling. Als je hier nu al mee begint, dan kan een rechter dat later aanmerken als een kritiekpunt dat in de weg kan staan voor een omgangsregeling. Want het "moddergooien" verstoort de communicatie en dan word er gezegd.......er moet eerst rust komen.

Denk vanuit het belang van het kind en niet vanuit de ouder.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2009 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn antwoord is weer eens ergens tussen de rest verschenen......ff zoeken dus.......is het  antwoord met de quote