Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 10:31
Voeding & gezondheid

Waarom is er marktwerking in de zorg?

Enkele belangrijke ziekenhuizen zijn failliet.
Elk jaar gaat de zorgpremie omhoog.
Toen Griekenland failliet dreigde te gaan, waren er plotseling miljoenen euro's beschikbaar.
Ik erger mij aan dit kabinet,dat doet alsof het normaal is.

Mijn vraag is:

Waarom is er marktwerking in de zorg?

3929 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2018 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om het nog een beetje betaalbaar te houden. En zo belangrijk waren die ziekenhuizen niet.

ti
door tibby Dec 9, 2018 om 12:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo geen belangrijk ziekenhuis , elk ziekenhuis belangrijk. Ik woon in Lelystad en door wanbeleid is ons ziekenhuis is falliet en er zijn al grote zorg problemen. Patienten worden op onkosten gejaagd die niet of nauwelijks worden vergoed. Het ziekenhuis was enorm belangrijk voor Lelystad en omstreken. Maar door die belachelijke privatiserings wet komen ziekenhuizen in de problemen. Het is van de zotte dat er over de rug van patienten geld wordt verdiend .

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2018 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt naar Harderwijk.

Li
door LinkereLoutje Dec 10, 2018 om 01:33
0 Antwoorden / 1 Vragen

@Tibby De opmerking dat er over de rug van patienten geld wordt verdiend is er typisch een van een oppositiepartij die graag zetels wint tijdens de volgende verkiezing. Dat je naar de dokter kunt is gewoon niet gratis. Ja daar betaal je premie voor, dat snap ik, maar wanneer er meer zorg nodig is moet er ook meer betaald worden door ons allemaal. Dat heeft vrij weinig met verdienen te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2018 om 10:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Omdat dit indertijd door de tweede kamer in meerderheid is besloten. Het zou goedkoper moeten zijn maar de vraag is of dat inderdaad ook zo is nu er overduidelijk sprake is van ook commerciële partijen die het 'niet voor niets doen'. Onder deze partijen zijn ook grote verzekeraars maar niet allemaal. Er zijn ook verzekeraars op collectieve basis, veelal als voortzetting van een voormalig ziekenfonds.

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2018 om 10:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het Slotervaart kan gemist worden, er zijn meer dan voldoende ziekenhuizen in Amsterdam. De IJsselmeerziekenhuizen lijken door financieel wanbeleid failliet te zijn gegaan https://nos.nl/artikel/2258097-mc-ijsselmeerziekenhuizen-hield-vast-aan-niet-vergoed-kankermedicijn.html

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 11:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Netflixfan,

Hoe kom je erbij,dat het Slotervaart ziekenhuis gemist kan worden?
Ben je er ook patiënt?
Ik wel.....

diumenge
door diumenge Nov 6, 2018 om 19:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ John van Drongelen, dan moet je schrijven dat het door jou niet gemist kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 19:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Diumenge,

Als je de reacties goed leest,staan er meer ziekenhuizen op omvallen.
Dit is het gevolg van de marktwerking.
Het Slotervaart ziekenhuis is een heel belangrijk ziekenhuis voor Amsterdam.
Vergeet niet,dat 1 stadsdeel soms meer inwoners heeft dan een gemiddelde stad in Nederland.
De andere ziekenhuizen zijn al overbelast.
Ook is het dichtbij Schiphol.
Bij calamiteiten op Schiphol is het Slotervaart ziekenhuis dringend nodig.

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2018 om 11:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U weet het antwoord als u gewoon het nieuws volgt en kranten leest.
Lees ook nog eens de antwoorden op uw vraag van ruim een jaar geleden die op hetzelfde neerkomt. Het is niet zo dat iedereen alsmaar alles gratis kan krijgen, u ook niet, het moet ergens van betaald worden en iedereen moet zijn aandeel betalen. Voorheen was het ook niet gratis al denkt u misschien van wel.
U kunt in het nieuws ook lezen wat de belangrijkste reden is waarom die IJselmeerziekenhuizen failliet gegaan zijn. Wees eerder blij dat we hier een goede gezondheidszorg hebben ipv alsmaar te klagen erover.
Gaat u over een jaar opnieuw een dergelijke vraag stellen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 19:17
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Aurora1,

Het faillissement van deze ziekenhuizen toont aan dat Nederland wordt bestuurd door een kabinet,dat op sociaal gebied faalt en waar alles om winst draait: de normale burgers zijn de dupe door dit wanbeleid.
Het is toch niet normaal,dat de zorgpremie steeds duurder wordt en de zorg slechter?

Li
door LinkereLoutje Dec 10, 2018 om 01:19
0 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi geboren amsterdammer,

Je kunt het huidige kabinet hier toch niet de schuld van geven? Het huidige kabinet is pas net een jaar oud en de problemen die er zijn in de zorg zijn dermate structureel dat dit niet zo snel, en zeker niet in een jaar, op te lossen is. De redering de premie wordt duurder, maar de zorg slechter dus de politiek doet zijn werk niet is te simpel. Er zijn een aantal omstandigheden waar moeilijke beslissingen over genomen moeten worden om de zorg betaalbaar te houden, zoals daar zijn:

- 1 Van de grootste problemen is de huidige vergrijzing van de bevolking. Ik heb geen idee van je leeftijd, maar ik neem aan dat je zelf om je heen ook ziet dat oudere mensen vaak relatief meer zorg nodig hebben. Daarmee zie je dus dat de totale zorgkosten stijgen, want er is meer zorg nodig. Omdat de overheid de premie toch laag wil houden gaan ze de medewerkers vragen meer zorg te verlenen in dezelfde tijd, waarmee de kwaliteit ook vaak onder druk komt. Hoe wil je dat de overheid dit oplost? Wil je nog meer betalen? Of hetzelfde, maar accepteer je nog lagere kwaliteit zorg? Of... Zullen we stoppen met zorg verlenen aan sommige mensen zodat we de premies in bedwang houden? Wat min of meer leidt tot punt 2...
- Door onderzoek kunnen tegenwoordig steeds meer ziektes behandeld worden. Waar je vroeger, heel cru gezegd, aan kanker 'gewoon' overleed, is er tegenwoordig voor vele vormen vaak een behandeling. Maar die behandelingen zijn wel erg duur. Als we met zijn allen besluiten dat we iedereen de best mogelijke behandeling gunnen (daar is ons fantastische systeem wel op gebaseerd) dan heeft dat tot gevolg dat de totale zorgkosten voor iedereen toenemen. Het alternatief is dat we besluiten geen zorg te verlenen aan zieken waar wel een te dure behandeling voor mogelijk is. Bijvoorbeeld op basis van leeftijd, of een gezonde levensstijl. Rook jij toevallig? Jammer, geen behandeling voor je longen. Dat soort dingen. Maar dan staat dat morgen op de voorpagina, plus jij wil zelf ook gewoon de beste behandeling zodra je die nodig hebt, dus die keuze wordt niet gemaakt en daarom gaat jouw premie omhoog.

Het is dus best normaal dat je premie stijgt. De oplossing daarvoor is erg ingewikkeld en het is wat mij betreft lastig om een zondebok aan te wijzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 11:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Your 186,

Een goede stap van het kabinet zou zijn te stoppen met de aanschaf van de JSF.

Vindt je het normaal,dat een belangrijk ziekenhuis zoals het Slotervaart ziekenhuis moet sluiten ?
Ik niet.

Li
door LinkereLoutje Dec 12, 2018 om 01:39
0 Antwoorden / 1 Vragen

Die laatste vraag kun je ook omdraaien. Vindt jij het normaal dat een ziekenhuis wat, in tegenstelling tot vele andere ziekenhuizen, er structureel niet in slaagt om de kosten voor ons binnen de perken te houden dit ongestraft mag blijven doen? Moet dan de overheid bij blijven springen? Want dan gaat jouw belasting of premie weer omhoog en dat kan ook niet.

Dan het stoppen met de JSF. Natuurlijk klinkt het aantrekkelijk, uiteindelijk zullen er niet veel mensen blij worden van die apparaten, maar lost dit de problemen met het ziekenhuis en de stijgende zorgkosten op? Ter vergelijking is uit mijn hoofd het zorgbudget 75 miljard, het JSF budget 4,5 miljard. Slechts een procent of 6 a 7 dus, waarvan een gedeelte al uitgegeven is en tegelijkertijd er in 2015 al een miljard van was terugverdiend en dit op dit moment zelfs bijna 2 miljard zou moeten zijn.

Stoppen met de JSF zou ons voor 1 jaar per persoon per maand inderdaad iets meer dan 10 euro kunnen schelen. Veel geld. Alleen zul je het jaar erop weer flink moeten snijden in andere uitgaven om niet alsnog de belasting op te laten lopen. En doordat we stoppen met de JSF lopen we elk jaar ook een deel van de 24 miljard verwachte winst mis. Waar halen we dat vandaan?

Op de langere termijn lost het stoppen met de JSF dus niets op, integendeel. Tegelijkertijd los je de problemen in de zorg er niet mee op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 6, 2018 om 11:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Welke politieke partijen waren destijds voor de marktwerking in de zorg?
Zijn zij niet verantwoordelijk voor het faillissement?

panter22
door panter22 Nov 6, 2018 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

https://www.fysiotherapiewetenschap.com/expert-opinion/19/politieke-doel-van-de-marktwerking
D
e zorgverzekeringswet:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0018450/2018-08-01#SlotformulierEnOndertekening
Ondertekend door:

Beatrix

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ,

J. F. Hoogervorst

Uitgegeven de veertiende juli 2005
Kabinet Balkenende 2
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7jpazy/kabinet_balkenende_ii_2003_2006
De bestuurders zijn meestal verantwoordelijk voor het faillissement

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 19:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Panter 22,

Bedankt voor je prima antwoord.
Deze politieke partijen hebben boter op hun hoofd.....

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2018 om 11:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, natuurlijk is de politiek niet verantwoordelijk voor failliete ziekenhuizen. Lees eens wat links, zou ik zeggen.

DOOR JOHN VAN DRONGELEN - 6 NOV. 2018 OM 11:21
25 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Hallo mensen,

Welke politieke partijen waren destijds voor de marktwerking in de zorg?
Zijn zij niet verantwoordelijk voor het faillissement?

ti
door tibby Dec 9, 2018 om 13:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

De politiek is wel degelijk verandwoordelijk voor de falliete ziekenhuizen. De politiek heeft ooit besloten dat een ziekenhuis geprivatiseerd moet worden en daar mee hebben ze de ondergang getekend van menig ziekenuizen en er zullen er nog meer volgen.

Cookies
door Cookies Dec 9, 2018 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed hoor, tibby. Als mopperen op de politiek je een beter gevoel geeft, gewoon doen dan maar. Je gele hesje al tevoorschijn gehaald?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dit topic was toch gesloten?

marita5
door marita5 - Nov 6, 2018 om 11:54
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo John Van Drongelen

https://www.skipr.nl/actueel/id36457-curatoren-slotervaart-krijgen-bestuurlijke-ondersteuning.html

DOOR JOHN VAN DRONGELEN 6 NOV. 2018 OM 11:40
25 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Hallo Netflixfan,

Hoe kom je erbij,dat het Slotervaart ziekenhuis gemist kan worden?
Ben je er ook patiënt?
Ik wel.....

tenormin
door tenormin - Nov 6, 2018 om 14:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon, zoals @aurora1 ook al oppert, nieuwsberichten volgen; kranten lezen en u weet het waarom. Er staan trouwens nog wel meer ziekenhuizen op de nominatie om om te vallen. Alweer, volg het nieuws; lees statistiekjes op Internet van de kranten, b.v. Staat er vandaag niet in: wel artikel over een ziekenhuis in Dirksland: hoe zij werken. https://www.ad.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 19:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Tenormin,

Ik probeer natuurlijk een discussie op gang te brengen over de marktwerking in de zorg en de vreselijke gevolgen ervan.
Het is toch schandalig,dat meneer Rutte niet ingrijpt en de boel overlaat aan de markt?
Waarom konden de banken destijds wel gered worden door de overheid en de ziekenhuizen niet?

diumenge
door diumenge Nov 6, 2018 om 19:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ John van Drongelen, banken werden gered omdat anders heel Nederland in een financiële crisis terecht was gekomen.

tenormin
door tenormin Nov 6, 2018 om 19:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Edit. @diumenge, zit net hetzelfde te schrijven.. ;-)

Cookies
door Cookies Nov 6, 2018 om 19:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jvd: vraag en beantwoord is niet bedoeld voor discussie. Daarvoor kun je het beste terug gaan naar het Radar forum.

tenormin
door tenormin Nov 6, 2018 om 19:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat gaat niet: ban voor het leven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2018 om 21:28
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Het is nu wel duidelijk,dat het huidige zorgsysteem niet werkt.
Het wordt tijd voor een Nationaal Zorgfonds.

Het huidige systeem zorgt voor een tweedeling in de maatschappij: sommige mensen kunnen geen eens hun tandarts meer betalen omdat ze de aanvullende verzekering niet kunnen betalen!
Ook het verplichte eigen risico is een boete voor ziek zijn!

Dus weg met al die verschillende zorgverzekeraars!

De minister van volksgezondheid is eindverantwoordelijk voor dit Nationaal Zorgfonds.Elke provincie krijgt een eigen afdeling van het Zorgfonds.Alle ziekenhuizen van deze provincie vallen onder dit regionale Zorgfonds.

Topantwoord

mienkereltie
door mienkereltie - Dec 9, 2018 om 13:15
11 Antwoorden / 5 Vragen

Hebben wij te danken aan de voormalige VVD minister Frank de Grave. Voordien hadden wij een verplicht ziekenfonds en voor mensen die veel verdienden particcliere ziekenfondsen. De vond dat dit moest veranderen, en dat het particuliere gedeelt moest verdwijnen. Wij kregen dan een ziekenfonds verzekering die zelfstandig opereerde en steeds goedkoper zou worden door concurentie! De zoveelste fopspeen van de VVD! Wat is er sindsdien veel kapot gemaakt door de marktwerking. Openbaar vervoer, ziekenzorg, ziekenhuizen, verhogingen 6% btw, aangezien er bijna 2 miljard naar de bedrijven moet als goedmakertje. We kunnen zo wel doorgaan, maar de marktwering moet eigenlijk van de baan. De rijken worden steeds rijker en armen steeds armen. In de jaren 30 van de vorige eeuw had men voedselbanken en gaar keukens. Wij zijn nu dankzij de regering(en) al weer mooi op weg om dit ook weer volop te realiseren.

aurora1
door aurora1 Dec 9, 2018 om 14:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat treurig dat u zoveel kletst zonder de feiten goed te kennen en niets vermeldt over al die toeslagen die als warme broodjes gratis over de toonbank gaan en andere belastingbetalers moeten opbrengen en die je ook subsidies kunt noemen.
U bent fout met Frank de Grave en de hele historie. Ook zit u volkomen fout met dat particulier voor de "rijken" was. De groenteboer op de hoek die nog geen minimumloon verdiende, misschien niet eens op bijstandsniveau zat kon wegens niet in loondienst niet in het ziekenfonds. En die werkte heel wat langer dan van 9 tot 5 nl alle dagen in de week. Geen subsidie etc. Verder waren bijv. ambtenaren in de regel verplicht particulier verzekerd, geen keuze. Bij particulier verzekerd moest je erg veel zelf betalen, werd niet zo veel vergoed en de premies waren hoog. Tandarts betaalde je altijd zelf, en kinderen waren ook niet "gratis" meeverzekerd. Dat waar nu anderen mee voor opdraaien dus. Stop maar liever met zeuren en uit uw nek kletsen als u de feiten niet kent. Wees blij dat we een prima zorgsysteem hebben dat je in weinig landen kent.

panter22
door panter22 Dec 9, 2018 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

@Aurora, wat is het nut om iemand zo af te branden.
Je had het als ambtenaar en particulier verzekerde vroeger financieel een stuk beter dan een ziekenfondsverzekerde.Bovendien waren de premie en de eigen zorgkosten aftrekbaar voor de belasing.
Ik snap niet waarom je je altijd zo te kort gedaan voelt.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2018 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

#panter22.
Als particulier verzekerde een stuk beter? Nou dat viel wel tegen. De premie was torenhoog. En moest voor pa EN moe,plus maximaal drie kinderen betaald worden. Terwijl een ziekenfondsverzekerde voor moe niet apart hoefde te betalen en hij mocht ook rustig een sliert kinderen hebben. Kostte niets extra’s. Meestal waren ook een aantal huisarts bezoeken voor eigen rekening voor die particulier.

En dat gold dus ook voor de melkboer en voor het kruideniertje op de hoek.

Zijn enige voordeel was meestal dat hij of zij ‘s middags op afspraak bij de dokter kon komen en niet voor dag en dauw een nummertje hoefde te trekken.

Persoonlijk vind ik het uitermate storend al dat geklaag over de zorg en zogenaamde armoe. Degenen die bij de voedselbank komen, zitten vaak door hun eigen toedoen tot over hun oren in de schuld. Zij zouden juist dankbaar moeten zijn, dat ze zo nog extra geholpen worden.

panter22
door panter22 Dec 9, 2018 om 20:50
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger 1, Ik ben met stomheid geslagen.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2018 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Hoezo?

gerbera
door gerbera Dec 9, 2018 om 21:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Degenen die bij de voedselbank komen, zitten vaak door hun eigen toedoen tot over hun oren in de schuld. Zij zouden juist dankbaar moeten zijn, dat ze zo nog extra geholpen worden.

@tijger1, ga eens met deze mensen praten, kijken of u dan nog deze loze kreet kunt staven. Ik ken mensen die elk dubbeltje om moeten draaien om niet in de schulden te komen en afhankelijk zijn van de voedsekbank. Het is een schande dat er in dit welvarend land dergelijke voorzieningen moeten zijn. Miljarden aan ontwikkelingshulp verdwijnd in zakken van de rijken. Er worden miljoenen aan kinderbijslag naar het buitenland gesluisd voor kinderen die niet bestaan. Maar ja veel "Ollanders"zijn te gierig om een geel hesje te kopen of het niet eens kunnen betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:19
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger,

Ben je lid van de VVD ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Mien,

Die VVDers zijn zakkenvullers.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Aurora,

Je moet toch toegeven,dat de marktwerking in de gezondheidszorg niet werkt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 01:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Jij hebt je klauwen nu laten zien en je masker afgegooid!

Jouw schrijven over de mensen bij de voedselbank raakt me persoonlijk.....
Als ik bij mij in Amsterdam west de lange rij bij de voedselbank zie,bij mijn schoonouders in Amsterdam noord en bij mijn vrienden/ collega's in de Bijlmer dan krijg ik tranen in mijn ogen.....

Topantwoord

kc
door kcdb - Dec 9, 2018 om 19:01
113 Antwoorden / 2 Vragen

U stelt uw vraag verkeerd. U had kunnen vragen: "Waarom is er NOG STEEDS marktwerking in de zorg.

Antwoord: omdat onze overheid in al haar wijsheid van destijds gemeend heeft deze marktwerking in te voeren, maar op de achtergrond toch de vinger aan de pols wil houden. Diezelfde overheid heeft daardoor de mogelijkheid:

Enerzijds de touwtjes in handen te houden (neem bijvoorbeeld de basiszorg, bij WET geregeld), en:

Anderzijds de teugels volledig te laten vieren als zij bijvoorbeeld iets niet interessant vindt, zoals bijvoorbeeld het redden van ziekenhuizen met enkele miljoenen, die dreigen om te vallen.

Tja die miljarden kun je beter aan andere bodemloze putten uitgeven. En krijg je dan een keer een voordeeltje van € 800.000.000,00, van een ooit hulpbehoevende bank, wel gered met overheidsgeld, maar zijn zaakjes nog steeds niet op orde heeft, dan vindt je wel weer opnieuw een bodemloze put waar dat geld in verdwijnt.

En de hulpbehoevende medemens? Die is minder belangrijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:25
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@KCDB,

Amen!

PS: je hebt 10 punten van me " gekregen",haha!

Topantwoord

kc
door kcdb - Dec 9, 2018 om 19:10
113 Antwoorden / 2 Vragen

Even verder met mijn betoog. Diezelfde overheid heeft met één ding zeer grote moeite. Vandaar mijn voorgestelde andere vraag.

Onze overheid leert slecht van ooit gemaakte fouten. Ook als bij nader inzicht blijkt dat het helemaal niet zo'n goed idee was een sector als 'de zorg' maar aan 'de markt' over te laten. Van een huidige overheid hoeven wij dus niet te verwachten dat deze miljarden verslindende fout gecorrigeerd zal worden.

Zijn er dan helemaal geen goede ideeën? Wis en waarachtig wel. Met het recent failliet gaan van twee ziekenhuizen en de nep-oplossingen die bedacht worden door een minister die regelmatig aan geheugenverlies lijdt en zich recent gedane uitspraken niet meer kan herinneren, kwam bij mij dat voorstel van het Nationale Zorgplan weer boven. Weg marktwerking!

Op zich, denk ik, een redelijk goed idee waarbij de in moeilijkheden geraakte ziekenhuizen minder in moeilijkheden zouden zijn geraakt en graaiende managers geen kans hadden gekregen mis-management uit te voeren, de toko failliet te laten gaan en vervolgens elders dit weer uit te halen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:27
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@KCDB,

Nogmaals Amen!

Ik heb je weer 10 punten gegeven...
Gaat lekker zo!

Topantwoord

kc
door kcdb - Dec 9, 2018 om 19:14
113 Antwoorden / 2 Vragen

Maar helaas, de SP die dit alternatieve voorstel heeft gelanceerd durfde ook dit keer wéér geen regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Een roepende in de woestijn. Langzamerhand moet die club de naam maar eens veranderen in TP, ofwel Tegen Partij. Want met al dat mooie geroep in de achtergrond, maar het niet durven nemen van verantwoordelijkheid daarvoor, maakt ook deze club uiteindelijk niets klaar, zal er dus weinig veranderen en de marktwerking in de zorg blijven bestaan.

panter22
door panter22 Dec 9, 2018 om 20:20
6599 Antwoorden / Vragen

De Tegen Partij, maakt iedereen blij. (Koot en Bie)

kc
door kcdb Dec 9, 2018 om 20:45
113 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, als dat zou kunnen. Sociaal bewogen als ik ben hebben ze, vindt ik, soms best goede ideeën. Maar als zij geen regeringsverantwoordelijkheid durven nemen komt er van die goede ideeën weinig terecht.

Meerdere keren hadden zij de kans, maar kleine verschillen met gelijkaardige partijen blokkeren dat te veel. Zolang sociaal Nederland onderling ruzie blijft maken en men weigert elkaar op dit vlak te vinden, zullen we overgeleverd blijven aan meer kapitalistisch ingestelde partijen als een VVD en CDA (lees VVD Lite) die een marktwerking in de zorg koste wat het kost in stand zullen blijven houden.

En daar wordt ik op één of andere manier niet blij van.

panter22
door panter22 Dec 9, 2018 om 20:49
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ook niet.

Cookies
door Cookies Dec 9, 2018 om 21:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

(S)links is exit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:34
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@KCDB,

Ik ben 3 jaar lid geweest van de SP.
Het is een starre politieke Partij.
De grote baas is eigenlijk nog steeds Jan Marijnissen.
Hij heeft nu zijn dochter naar voren geschoven als fractieleider.
Terwijl er betere kandidaten waren.
Het is dus een familiebedrijf....
De top is omringd door Jan Marijnissen hielenlikkers.

Tegenspraak wordt niet geduld!

Vergelijk het met formule 1: je kunt wel een snelle raceauto hebben,maar zonder goede coureur win je de race niet.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2018 om 23:39
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Netflixfan,

Links is in Amsterdam nog niet exit.

Wij zitten hier opgescheept met mevrouw Halsema.
Ik geef haar het voordeel van de twijfel....
Ze is in ieder geval een harde werkster.

Ik deed jaren de toegangscontrole bij de metro en mevrouw Halsema pakte al vroeg rond 8 uur de metro.
Soms kwam ze pas laat rond 23 uur terug richting huis.
Ze was altijd vriendelijk tegen ons en keek niet op ons neer met onze Melkertbaan....

Dat was bij meneer Bolkestein wel anders..,...

Cookies
door Cookies Dec 9, 2018 om 23:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De wereld is groter dan Amsterdam.

aurora1
door aurora1 Dec 10, 2018 om 01:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet voor John van Drongelen van de Melkertbaan en van het onterecht gebruiken van de logo's van anderen en ook niet voor vele andere Amsterdammers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 11:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Aurora,

Op z'n Amsterdams: "Je bent weer aan het ouwehoeren",haha!

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2018 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En maar jammeren en maar klagen. We hebben prima zorg in Nederland en ook prima sociale voorzieningen.
En zeker in Amsterdam zijn er genoeg ziekenhuizen. Hooguit in Urk hebben ze nu een probleem qua afstand.

En als men dan door eigen schuld in de financiële ellende zit, door te lenen en maar te blijven kopen, wat men zich niet kan permitteren, is daar nog een extra voorziening de voedselbank, de kledingbank en ga maar door, plus niet te vergeten de WSNP, waardoor men na drie jaar  er uit is.

Maar ja, het is makkelijker om te wijzen naar ontwikkelingshulp en kinderbijslag die naar het buitenland gaat. Men zou ook eens kunnen kijken naar alle onterechte uitkeringen die in Nederland verstrekt worden, want zelf de handjes laten wapperen, komt bij velen niet op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 11:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1 VVD,

Ken jij Rutte persoonlijk?

Jij praat met zulke onzin als hij.

Woon je in Wassenaar in een villa?

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2018 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Eikenhorst.

kc
door kcdb Dec 10, 2018 om 14:05
113 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger1. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van uw dochter, enkele dagen terug.

Toch leest u, althans in mijn reacties, iets wat ik niet geschreven heb. Klagen over de geleverde kwaliteit van de zorg doe ik niet. Als u mijn reacties heeft gevolgd op het forum van de collega's van AVRO-TROS, dan weet u dat ik zeker niet te kan en mag klagen dáárover.

Waar ik mij wel tegen keer is hoe de zorg in Nederland anno 2018 georganiseerd is. Een stuk marktwerking, waardoor sommige groepen in de zorg zich onnoemelijk kunnen verrijken. Sommigen van die groepen de kosten zo hoog voor de instellingen, die zij managen, zo hoog op laten lopen dat diezelfde instellingen omvallen. Andere instellingen zo veel op hun patenten willen verdienen dat van dat soort betaalbare zorgverlening nauwelijks sprake meer is, maar als de patenten verlopen diezelfde kosten met 700% verminderd kunnen worden.

Tegelijkertijd een overheid die ondanks die marktwerking toch de touwtjes middels een stuk wetgeving in handen wil houden. Als je als overheid greep op dit soort dingen wil houden, doe het dan ook goed, niet half. Maak een fout uit het verleden goed, trek 'de zorg' uit 'de markt'. Zorg er daarna ook voor dat bepaalde kosten niet meer gierend uit de hand lopen. Trek inderdaad als overheid die hele sector weer naar je toe, laat een degelijk controlemechanisme er op los, en zorg met andere maatregelen er voor dat de premie voor sommige groepen weer betaalbaarder wordt, zonder een stelsel van allerlei extra toeslagen in het leven te houden.

panter22
door panter22 Dec 10, 2018 om 19:32
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger1,
Aan mensen in de financiële problemen wordt een dik belegde boterham verdiend.
Ik las zojuist in de nieuwsbrief van SZW, dat er in april van dit jaar €350.000 aan subsidie werd verleend voor weer een nieuw project, https://schuldenlab.nl/
Uit de nieuwsbrief:

Naar schatting hebben bijna 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens problematische schulden of een
risico daarop.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/12/10/gemeentenieuws-van-szw-2018-nummer-5
Wat is er met je aan de hand dat je zo moet afgeven op mensen die het een stuk minder hebben dan  jezelf.
Tel je zegeningen.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

U weet helemaal niet hoe ik het heb. “Risico op problematische schulden”. Ja, ja, nog een nieuwe mobiel, nog de kachel op 22 graden.nog een grotere nieuwe tv en ga maar door.

ik geef helemaal op niemand af. Maar er wordt alleen maar geklaagd en gezeurd. Over zogenaamde slechte zorg en over armoe. Men moet eens kijken naar wat men wel heeft en daar tevreden mee zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 19:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@KCDB,

Ik ben blij,dat jij nu ook op dit forum zit.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2018 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geboren.

Mijn reactie was niet alleen voor u bestemd.

En een alleenstaande met een minimum inkomen krijgt in 2019 € 99,00 zorgtoeslag per maand. Dat is zowat de hele premie.

En ik zou zeggen vraag uw vrienden die bij de voedselbank staan eens te eten.

Dit land hangt van gejammer en geklaag aan elkaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2018 om 20:02
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1 met VVD,

Ik weet niet van onder welke steen jij bent gekropen.....

Ben je ook een fan van Trump?

panter22
door panter22 Dec 11, 2018 om 10:19
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger1,
Als je zo gezond bent als een vis en je hebt een klappergebit zodat je nooit naar de tandarts hoeft, dan heb je gelijk.
Zo niet, dan ben je zo'n €70 per maand kwijt aan de zorgverzekering (inclusief eigen risico en na aftrek van de zorgtoeslag)

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2018 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Ja, en? Ik betaal mijn tandarts zelf.