mhofman
door mhofman Mar 27, 2012 om 19:14
Voeding & gezondheid

Waarom is tapbier lekkerder dan uit fles/blik?

Is het waar dat de smaak anders is van een biertje uit de tap of uit flesje/blik en hoe komt dat?Vind een tap biertje het lekkerst dan flesje en laatste uit blik.Maar ja smaken verschillen.

26907 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2012 om 19:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mhofman,

.....Maar ja smaken verschillen......

Inderdaad. ;-)

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 19:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als je de vraag bedoelt zoals je hem stelt is het tapbiertje het lekkerst omdat je uit een glas drinkt. Uit fles is dan al minder en uit blik al helemaal omdat het niet "lekker drinkt" uit blik. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet?

mhofman
door mhofman - Mar 27, 2012 om 19:38
530 Antwoorden / 93 Vragen

Nee ik vind de smaak ook anders.En ik drink een biertje altijd uit een glas.Zou het aan de verpakking kunnen liggen,hoe het bewaart word.ivm koolzuur ed.

stacey
door stacey - Mar 27, 2012 om 20:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien speelt de (altijd) juiste temparatuur van een tappie wel de grootste rol bij het beter smaken, misschien leuk artikeltje voor je ? Klik Hier

mhofman
door mhofman - Mar 27, 2012 om 21:11
530 Antwoorden / 93 Vragen

Denk dat voor zowel tap/fles en blik geld de juiste temperatuur.Anders Bahhh,louwe .....HII.Nee drink zo nu en dan een biertje en vind de smaken anders.Kan misschien ook aan de stemming liggen.

stacey
door stacey - Mar 27, 2012 om 21:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 21:11]Denk dat voor zowel tap/fles en blik geld de juiste temperatuur.

Maar bij zo`n tap(vat) is dat goed geregeld en constant, anders dan een koelkast waar je het wellicht niet zo precies kunt afstellen (en door open en dicht gaan wijzigt)

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2012 om 21:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Weet u wanneer het het lekkerste is nu ik, wel in de brouwerij ben een keer op excursie geweest in de brouwerij in Denbos, ik drink normaal geen bier omdat ik het niet zo lekkervind ,maar de smaak die daar proefde ben ik blij dat het niet altijd zo smaakt want dan had ik een bierdrinker geworden. Ze hebben mijn toen vertelt dat het bier veel te lijden heeft van gooien en smijten met de kratten en blikjes daarbij is het bier ook bederf afgeremt.

henson
door henson - Mar 27, 2012 om 22:14
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Heb tijdens een excursie vroeger weleens gehoord dat er aan bier in blik een hele kleine hoeveelheid arsenicum...(ja inderdaad!) wordt toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen, natuurlijk in een dusdanig kleine hoeveelheid dat het niet schadelijk is voor de gezondheid, maar of dit ook echt nu nog het geval is?
Vandaar de wat andere smaak. Het verschil in smaak tussen bier in flesjes en tapbier zou kunnen komen omdat het tapbier constanter van temperatuur is en sneller geconsumeerd wordt (flesje warmt snel op). Bier in vat heeft minder conserveringsmiddel nodig omdat het beter (koeler) wordt opgeslagen en tenslotte goed tapbier wordt met koolzuur op druk gebracht, terwijl bij de flesjes dit al bij het bottelen wordt toegevoegd.
Er zijn ook tapinstallaties die op luchtdruk werken en dit biertje smaakte duidelijk minder lekker.....

PS. Deze info is van lang geleden ;-), maar zou ook nu nog kunnen gelden, bier wordt immers al honderden jaren gebrouwen.

moeder56
door moeder56 - Mar 28, 2012 om 00:25
483 Antwoorden / 2 Vragen

Dat komt door de verse toevoeging van koolzuur.

jo
door jorisw - Mar 28, 2012 om 09:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat hoogstwaarschijnlijk ook nog meespeelt is de omgeving waarin je het bier drinkt. Ik merk zelf verschil dat het eerste flesje bier op vrijdagmiddag met de collega's beter smaakt dan hetzelfde bier thuis op een willekeurig ander moment.

En een weissen van de tap afgelopen zondagmiddag op een zonovergoten terras smaakte ook beter dan hetzelfde bier een paar dagen eerder maar dan binnen bij dezelfde zaak.

En dit natuurlijk in combinatie met wat moeder56 zegt.

ruudpeter
door ruudpeter - Mar 28, 2012 om 12:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad smaakt het van de tap het lekkerst,wij hadden vroeger op de koopvaardij,als wij richting Afrika gingen,flessen bier[o.a. halve & hele liter flessen] aan boord,die speciaal voor de tropen waren gebrouwen,zaten in donkere flessen,waarin arsenicum was verwerkt,om de houdbaarheid waarschijnlijk te bewaren, en dit was toch niet echt lekker,tegenwoordig drink ik ½ liter blikken[Bavaria] maar wel uit het glas.
In het café kom ik niet meer, mij te duur,dus drinken we thuis het biertje.

jpm
door jpm - Mar 28, 2012 om 12:56
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb vroeger de eer gehad om een tijdlang bier te mogen tappen. De installatie in café's en restaurants geven over het algemeen het juiste (en dus lekkerste) resultaat als een vat eerst tot rust heeft kunnen komen, vervolgens op de juiste manier wordt aangesloten, op druk gebracht en tenslotte de leiding totaal is volgelopen (schuim eerst uittappen). Belangrijk daarbij is de reiniging van de leiding. Daartoe kwam destijds (ik denk nu nog) de Bierwacht in de zaak.

Als de leiding niet op tijd is gereinigd kan de smaak nooit goed zijn, dit geldt ook voor de andere aspecten. Een bijna goede smaak bestaat eigenlijk niet, dus alles moet eerst goed in orde zijn eer je van een goede smaak mag spreken.

De temperatuur is van groot belang en de juiste waarde kan alleen worden bereikt als de biertapinstallatie honderd procent in orde is.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 28, 2012 om 13:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat lees ik weer een hoop deskundige meningen die allemaal een beetje tot grote onzin zijn.
Hoe je je biertje het lekkerst drinkt is een persoonlijke ervaring.
Dat bier uit een glas beter smaakt is onzin.
Ik houd er niet van om bier uit een glas te drinken, natuurlijk kan ik niet overal uit de fles gaan lurken, maar ik drink het liefst uit een flesje.
Het verhaal dat het bier uit de koelkast niet altijd dezelfde temperatuur heeft is onzin.
In de koelkast is een nagenoeg constante temperatuur.
Dat het bier in een cafe altijd een constante temperatuur heeft is ook onzin.
Vanaf het vat gaat het bier door een leiding waarvan alleen het laatste gekrulde stuk gekoeld wordt.
Worden dus in een cafe veel biertjes achterelkaar getapt dan kan dat stuk leiding het bier niet voldoende koelen, omdat het bier er te snel doorheen stroomt.
Dat zie je bij grote feesten, het bier heeft de tijd niet om te koelen in de leiding, daardoor zie je op feesten vaak een grote schuimkraag door de te hoge temperatuur van het bier.
Ik was een tijd geleden in een Brabants cafe, en een vrachtwagenchauffeur bestelde een pils.
Hij dronk het met smaak op en zei : dat smaakt een stuk beter dan dat Belgische
Stella Artois.
De barman zei alleen maar : u drinkt nu een Stella.
Een biertje kan van dag tot dag anders smaken, een antwoord op de vraag is niet mogelijk.
De een eet nassi met een vork, de ander met een lepel.
Mijn vraag : wanneer smaakt de nassi het lekkerst ?

jt
door jtimmers6 - Mar 28, 2012 om 17:16
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat het komt door de zuurstof toevoeging
in een flesje staat hij meer onderdruk en in een glas
is de druk van het bier veel minder.
Er zijn mensen die zweren bier uit de fles zo
aan de lippen heeeeeeeeeeeeeerrrrlijkkkkkkk .
Van tapbier drink je er 30 van maar van het flesje waar
meer zuurstof aan toegevoegd is dus niet ????

keesstada
door keesstada - Mar 28, 2012 om 18:26
54 Antwoorden / 6 Vragen

Ja. inderdaad arsenicum! Ik zet altijd een paar flesjes bier bij de ingang van muizenholletjes.
Grapje. Ik denk dat het enige van smaak de sfeer waarin je bent, parten speelt en de temperatuur is.
Ik heb getest bij mensen die zweren bij Heineken. Het verschil met b.v. Bavaria herkenden ze niet. Waarom is Heineken dan zo lekker? Precies hoe meer reclame hoe lekkerder en hoe duurder. Zo werkt Coca Cola ook. Verkoopt Pepsi meer? Coca gooit er een schepje reclame bovenop.
Geloof je het niet? Kom langs en ik wed om een krat pils.

=henson schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 22:14: Hallo,

Heb tijdens een excursie vroeger weleens gehoord dat er aan bier in blik een hele kleine hoeveelheid arsenicum...(ja inderdaad!) wordt toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen, natuurlijk in een dusdanig kleine hoeveelheid dat het niet schadelijk is voor de gezondheid, maar of dit ook echt nu nog het geval is?
Vandaar de wat andere smaak. Het verschil in smaak tussen bier in flesjes en tapbier zou kunnen komen omdat het tapbier constanter van temperatuur is en sneller geconsumeerd wordt (flesje warmt snel op). Bier in vat heeft minder conserveringsmiddel nodig omdat het beter (koeler) wordt opgeslagen en tenslotte goed tapbier wordt met koolzuur op druk gebracht, terwijl bij de flesjes dit al bij het bottelen wordt toegevoegd.
Er zijn ook tapinstallaties die op luchtdruk werken en dit biertje smaakte duidelijk minder lekker.....

PS. Deze info is van lang geleden ;-), maar zou ook nu nog kunnen gelden, bier wordt immers al honderden jaren gebrouwen.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2012 om 18:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Arsenicum in bier? Grapje of waarheid. Het zou zomaar kunnen. In rode wijn lees ik vaak op het etiket: sulfiet. Ook niet zo gezond, lijkt me. Jammergenoeg, of misschien ook niet, lust ik geen alcohol maar als ik zo rondkijk op feestjes e.d. wordt het almaar leuker hoe meer er gedronken word, zou dit dan de alcohol zijn of die arsenicum of sulfiet? Wel weet ik dat mijn eigen zonen nogal "merkgebonden" zijn en ze voor de dure biertjes gaan, maar moeders koopt voor hen goedkoop spul, giet dat in "hun merkblikjes" en ze merken er geen bal van. "Lekker pilsje mam"; dan denk ik ook iets wat ik hier maar niet opschrijf!

maanaap
door maanaap - Mar 28, 2012 om 21:10
45 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Fustenbier smaakt beter omdat dit niet gepasteuriseerd wordt, waardoor de smaak iets achteruit gaat.

Groetjes.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 28, 2012 om 22:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aan de onzin komt geen eind over bier.

Hallo, JTimmers,
aan bier wordt helemaal geen zuurstof toegevoegd, wat een onzin !

Tenormin,
aan bier wordt helemaal geen arsenicum tegen bederf toegevoegd, wat een onzin !

Manaap,
fustenbier wordt niet gepasteuriseerd ?
Wat een onzin !
De ene biersoort in fust wordt gepasteuriseerd, en de andere biersoort niet.

bl
door blazoen - Mar 29, 2012 om 09:07
13 Antwoorden / 1 Vragen

- Het volgende geldt vooral voor de biersoort Pils (Pilsener).
- Bier is een zeer moeilijke drank, wat betreft bereiding en verzorging.
- Bier houdt niet van reizen. Hoe korter bij de brouwerij, hoe beter. Hieruit
volgt dat bier uit fles minder rust heeft, dan van de tap. Mensen die de
voorkeur geven aan 'uit de fles', doen dit om andere redenen: iedereen doet
het (mode), of het is handig of stoer. Of men houdt van de smaak van iets
mindere kwaliteit.
- Bierleidingen in kroegen (welke zo kort mogelijk moeten zijn) worden
geheel gekoeld met Pythonpomp en leidingen (tegenstroom principe).
- Bierleidingen moeten eigenlijk na elk vat (en 's nachts) met water gespoeld
worden.
- Andere verpakking: andere smaak. Glas geeft de minste
smaakverandering.
- Zelfs statische elektriciteit geeft smaakverandering.
- Glazen moeten schoon, vetvrij, koel en waternat zijn. (dus níet resten van
je vorige pils laten zitten).
- Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Belangrijk is dat je het zo moet doen,
zoals je het lekker vindt.
- Er worden vooral van alcoholische dranken nogal wat kampvuur verhalen
verzonnen.
- En nog veel meer smaakbepalende factoren.

maanaap
door maanaap - Mar 29, 2012 om 10:06
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste wimmi,

heb jij ooit in een brouwerij gewerkt dat je durft te beweren dat fustenbier wel wordt gepasteusrieerd.

Ik heb voor mijn pensioen namelijk bij een bedrijf gewerkt dat transportsystemen en speciaalmachines fabriceerde en ben in verschillende brouwerrijen ook in het buitenland aan het werk geweest voor het installeren en in bedrijf stellen hiervan.

Helaas voor jou moet ik je je zeggen dat ik nog nooit een fust van 50 liter een pasteur in heb zien gaan.

Het is namelijk ook niet mogelijk, omdat bij pasteuriseren het product zeer snel op een temparatuur van meer dan 65 graden moet worden gebracht en weer snel worden afgekoeld.

zie ook wikipedia pasteuriseren.

Groetjes

bl
door blazoen - Mar 29, 2012 om 10:37
13 Antwoorden / 1 Vragen

- Koolzuur: dit ontstaat bij het brouwen van pils en zit er in opgelost. Is dus een (bijna) ideaal transportmiddel (drukt het vat leeg). Bovendien door de hogere druk bederft pils minder snel. (Om dezelfde reden gebruikt men bij Guinness een koolzuur/stikstof mengsel)
Nadeel: pils raakt oververzadigd en prikkelt daardoor meer op de tong (minder zacht). Bovendien is koolzuur geur- en kleurloos en zwaarder dan lucht. Bij lekkages in kelders verdringt het de lucht en je slaapt in zonder het te merken met de dood tot gevolg.
Er worden géén vaten met lucht leeg gedrukt (direct contact). Hierdoor bederft het bier veel te snel. Dit wordt ook niet gebruikt bij het vullen van flesjes of blikjes. Wel bij biertanks (het bier zit dan in zakken, dus geen direct contact, dus hierdoor geen bederf).

Temperatuur: De ontwerper van een drank bepaalt ook de voorkeur temperatuur. Bij pils is dit (ook ingeburgerd) 5 à 6 C. Maar er zijn ook bijvoorbeeld Belgische bieren, waar op het flesje 12 C staat.
Let wel: hoe kouder, hoe minder je proeft. Dus proef je ook minder bederf.
En er geldt weer: bepalend is wat jij lekker vindt.

Houdbaarheid: Hiervoor is pils bijzonder moeilijk. Alcohol en Hop zijn de enige en weinig aanwezige natuurlijke conserveringsmiddelen. Zo zijn andere biersoorten meestal beter houdbaar. Licht (vandaar de donkerbruine of groene flessen) is ook slecht voor de houdbaarheid.
Transporteren van bier naar andere landen kan voorkomen worden door het bier ter plekke te brouwen. De hoofdbestanddelen worden dan geïmporteerd. Moeilijkheid blijft het natuurlijk aanwezige (bronwater).

bl
door blazoen - Mar 29, 2012 om 12:28
13 Antwoorden / 1 Vragen

Pasteuriseren:
Lang niet alle bieren worden gepasteuriseerd. Hier een voorbeeld uit Wikipedia:
Brand Pilsener (sinds 1902) – 5% alc – goudgeel bier met aangename hopbitterheid, dat sinds de overname door Heineken wel erg van smaak veranderd is doordat Heineken er op stond het bier te pasteuriseren.

En de Gulpener Bierbrouwerij weet te melden:
Gulpener Bieren wordt gemaakt uit uitsluitend milieuvriendelijk geteelde Limburgse gerst, hop en door mergel gezuiverd water uit eigen bronnen. Om de pure smaak te behouden pasteuriseren wij niet.

Wel wordt in het begin van het brouwen de wort gekookt, waardoor:
de hopbitterstoffen worden omgezet
de grote eiwitten uitvlokken
ongewenste vluchtige stoffen verdampen
het wort wordt steriel

Vandaar dat men in de middeleeuwen in Amsterdam minder ziek van bier werd dan van water: het water was niet gekookt. (als dit oude verhaal tenminste waar is).

wimmi20
door wimmi20 - Mar 29, 2012 om 13:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manaap,
u zit er helemaal naast.
Toen u in die brouwerijen had gewerkt heeft u kennelijk niet goed rondgekeken.
Het bier wordt gepasteuriseerd VOORDAT het in het vat wordt gepompt.
Nogal logisch dat het hele vat niet wordt verhit.
De oplossing is simpel : klop in bij Google: wordt fustbier gepasteuriseerd.
Komt u hier nog even terug om te zeggen dat ik gelijk heb ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=maanaap schreef op donderdag 29 mrt 2012, 10:06: Beste wimmi,

heb jij ooit in een brouwerij gewerkt dat je durft te beweren dat fustenbier wel wordt gepasteusrieerd.

Ik heb voor mijn pensioen namelijk bij een bedrijf gewerkt dat transportsystemen en speciaalmachines fabriceerde en ben in verschillende brouwerrijen ook in het buitenland aan het werk geweest voor het installeren en in bedrijf stellen hiervan.

Helaas voor jou moet ik je je zeggen dat ik nog nooit een fust van 50 liter een pasteur in heb zien gaan.

Het is namelijk ook niet mogelijk, omdat bij pasteuriseren het product zeer snel op een temparatuur van meer dan 65 graden moet worden gebracht en weer snel worden afgekoeld.

zie ook wikipedia pasteuriseren.

Groetjes

mi
door miel_70 - Aug 1, 2013 om 12:23