Harold Rijnbergen
door Harold Rijnbergen Feb 2, 2019 om 19:40
Voeding & gezondheid

Waarom werd het programma over dons van eenden niet vòòr de winter uitgezonden?

Ik ben mij er nooit van bewust geweest, maar dit programma had meer dierenleed kunnen voorkomen indien het vòòr de winter was uitgezonden.

2126 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 2, 2019 om 19:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Goede vraag maar ook: de uitzendingen van Kassa hebben ook vakantie gehad. Dus... Maar moet zeggen dat ook ik in shock was en dit niet heb geweten. Maar zelfs al was het programma eerder uitgezonden: de winkels etc. liggen nog vol met dit soort dingen en zal, ondanks het programma, ook volgende jaren wel verkocht worden. Ik heb meegedaan met een soort "kennisquiz" vanuit BNNVARA. Had er maar 1 goed, dus ik wist ook niet dat er zoveel dons in zelfs de goedkoopste jasjes, jackets zaten.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die beelden van dat levend plukken zijn anders een paar jaar geleden al uitgebreid op tv geweest.

Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 01:09
20 Antwoorden / 2 Vragen

Net zoals ze in China Angorakonijnen, voor de wol daarvan, levend plukken.
Ik hoef dan ook nooit meer angorakleding en prihs me gelukkig dat ik, toevallig, ook nooit kleding e.d. met angorawol heb gekocht..

ma
door marsgoddess - Feb 2, 2019 om 20:05
16 Antwoorden / Vragen

Dat was inderdaad een goed idee geweest. MAAR wat ik me nu toch echt afvraag, is waarom we nu worden geduwd naar het gebruiken van plastic als vulsels van die jassen of kussens of dekbedden. Immers, als we die plastic kleding/dekbedden wassen, dan komt er bij de wasbeurten telkens microplastics in het water. Heel fijn voor de dieren die zwemmen in de rivieren en zeeën. Ook niet goed voor ons overigens, omdat die microplastics dan in onze vis terecht komt. Blijkbaar komen die microplastics ook in ons drinkwater.
Zelf zou ik dus een voorstander zijn van een diervriendelijke teelt van eenden en ganzen. Als dat voor andere dieren kan, dan moet dat ook voor deze dieren kunnen. Ik besef dat de donzen dekbedden en jassen dan veel duurder worden, maar ze zijn dan wel zonder plastic vulling. Het is te hopen, dat de buitenkant dan van _niet met heel veel gif doordrenkte_katoen is.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van een wollen jas? Schapen lopen gezellig op de heide.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 20:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marsgoddess, ik heb dekbedden van Texelse schapen. Maar die worden volgens mij gewoon geschoren en niet mishandeld. U heeft zeker een punt met plastic als alternatief en daarvan weer de gevolgen.

va
door vanlotjegetikt Feb 2, 2019 om 20:27
809 Antwoorden / Vragen

Kan ook wol van een  alpaca zijn.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 21:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@van lotje, maar een alpaca en schapen hebben geen dons maar wol, toch?

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 01:10
20 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij moet het met schapenwol toch wel kunnen want de schapen worden daar jaarlijks voor geschoren.

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2019 om 22:09
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn gisteren een paar duizend varkens omgekomen bij een stalbrand.........daar hoor je niemand over.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 22:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heel erg maar... zover ik weet, en ik weet niet veel, in kleding zitten toch geen varkens? En toch ook niet in dekbedden, o.a? Weet wel van koeienvellen als kleed op de vloer. Jasses, was voor mij een eye opener uitzending.

me
door mein33 - Feb 2, 2019 om 22:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dagelijks gaan honderdduizenden dieren naar het slachthuis om onze vraatzucht te kunnen stillen en dat wordt wel algemeen geaccepteerd.
Wel eens een vrachtwagen met koeien, varkens en/of ander kleinvee naar het slachthuis zien rijden ?
Wel eens een slachthuis in vol bedrijf gezien ?
Wel eens het laden en transporteren van kippetjes en ander gevogelte gezien die op transport gaan om te worden verwerkt tot ons dagelijks voedsel. Wel eens de verwerking van dit gevogelte gezien ?
Vast en zeker niet, anders was u niet zo bezorgd en verontwaardigd geweest over deze mistand v.w.b. dierenleed.

Morgen is iedereen dit leed alweer vergeten en gaat men verder met hetgeen men voor deze reportage ook al deed en daar hoort bij velen ook het kopen van een donsendekbed of donsgevulde jas bij.

Cookies
door Cookies Feb 2, 2019 om 23:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

+10.

gerbera
door gerbera Feb 3, 2019 om 11:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

van mij ook +10

jo
door jorisw Feb 3, 2019 om 11:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig heeft de jongere generatie het beter door dan de ouderen. Het komt vanzelf goed met die ellende.

me
door mein33 Feb 3, 2019 om 12:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jorisw,

Gelukkig gelooft er tenminste nog "iemand" in sprookjes en ik ben dat in iedergeval niet !

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw
Welke jongere generatie heeft dat beter door? Refereert u soms aan schoolkinderen die nu “staken” voor het milieu? Complete hypocriete flauwekul.

Moet je eens tegen ze zeggen dat ze moeten lopen naar de sporthal, ipv gebracht te worden.

Beter op zaterdagmorgen gaan demonstreren ipv op een schooldag. Nee dan komende pleziertjes in het gedrang.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en men valt over het gebruik van bont, maar leren schoenen is geen probleem.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 23:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Moeten we nu allemaal vegetariër of veganist worden? Had wel een erge weerzin (niet eerder gezien hoe men met eenden "omging"; aan de andere kant: dan klopt de uitdrukking "geitenwollen sokken figuur" ook niet. Maar wil toch wel graag in schoenen stappen die van leer zijn. Want plastic is ook al geen alternatief meer. Het is wel moeilijker geworden met wat men kiest met eten, kleding, schoeisel etc.

jo
door jorisw Feb 3, 2019 om 11:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor bont worden dieren afgemaakt (en met de rest wordt niets gedaan), leer wordt van overleden dan wel geslachtte dieren gemaakt waarbij leer het bijproduct is. Wezenlijk verschil lijkt me.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Konijnen worden gegeten en van hun bont wordt kleding gemaakt.

aurora1
door aurora1 - Feb 3, 2019 om 02:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit onderwerp is al vele jaren bekend en over op tv en in kranten geweest. Maar er is veel meer waar men zich druk over kan maken zoals die grote hoeveelheden vlees eten en nog wel het e.e.a.
Opeens is iedereen weer heiliger dan de paus, want er is weer iets op tv waar kritisch (en schijnheilig?) over gedaan wordt.
Als men dan zo’dierenvriend is dan zoekt men toch vooraf altijd alles uit?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 3, 2019 om 10:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

citaat: 'Ik ben mij er nooit van bewust geweest', Heeft u dan nooit eerder berichtgeving over dit soort zaken gezien of gelezen?
Wat te denken over de trekvogels (dus ook eenden) die in doorkomst landen uit de lucht worden geschoten, al of niet in de winter?

panter22
door panter22 - Feb 3, 2019 om 10:29
6599 Antwoorden / Vragen

Dan had je die donsjas niet gekocht?

gerbera
door gerbera - Feb 3, 2019 om 11:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat die club laat zien zijn momentopnames al dan niet legaal gemaakt waarbij ze alleen het slechte laten zien. Tussen zoveel eenden kan een dode niet missen en wie verteld mij dat ze het kuiken niet zelf op de rug gelegd hebben of door hun gedrag niet op de rug was gevallen. Oké het vangen is bij de beesten af maar dan zou ik het niet meer dan normaal vinden als daar aangifte tegen het bedrijf van wordt gedaan. Maar nee we laten het zo en vertonen dit gewoon en het bedrijf kan op dezelfde wijze verder gaan. Hoeveel eendenhouders zijn er die hun zaakjes wel voor elkaar hebben en hierdoor een slechte naam krijgen. Ik vindt het een beetje hypocriet alleen de misstanden te tonen maar daar verder niets mee te doen.
Het, in China, levend plukken evenals het volproppen van de ganzen in Frankrijk is al eerder aan de kaak gesteld ook bij konijnen. Maar dat zijn we allang weer vergeten en kopen gewoon weer een trui van de vacht van levende konijnen en eten weer massaal ganzenlever. En nee ik heb geen enkele binding met wat voor bedrijf ook in die sector maar waarom worden er in veestallen b.v. geen sprenkler installaties verplicht gesteld? Laten ze zich daar eens hard voor maken, dierenwelzijn prima maar doe er dan wat tegen i.p.v steeds maar weer roepen dat het mis is.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan hoeven er geen duizenden varkens te verbranden. Moet in verhouding een simpele en goedkope oplossing zijn.

Va
door VanS - Feb 3, 2019 om 13:03
2 Antwoorden / Vragen

Zolang de consument zich niet bewust is dat er veel dierenleed bij dit product komt kijken zal niemand zich er iets van aantrekken. De merken die dons gebruiken van levend geplukte eenden en ganzen zijn niet genoemd. Er kan van alles op een label gezet worden maar de bedrijven die de producten leveren blijven hiermee onbekend. Er zal net als bij bont meer aandacht naar uit moeten gaan. Laat maar zien die filmpjes. Ik ben zelf ooit in zo’n schuur geweest en het is echt niet om aan te zien zo triest.

gerbera
door gerbera Feb 3, 2019 om 22:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben zelf ooit in zo’n schuur geweest en het is echt niet om aan te zien zo triest.

Was dat legaal? pluimveehouders die bezoekers in hun schuur toelaten is op 1 hand te tellen.

Redacteur
door Redacteur - Feb 4, 2019 om 10:10
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dank voor de reacties. Ons forum is voorbehouden aan consumentenvragen -en problemen. Meepraten over de uitzending kan via onze Gemist-pagina.

Alle bijdragen zijn hier welkom: Het dierenleed dat achter jouw donzen jas schuilt

De redactie