ja
door jansenfrancis Apr 9, 2019 om 20:38
Voeding & gezondheid

Waarom worden er tegenwordig zoveel afwijkende gewichten gehanteerd

Bij aanbiedingen en bij opgave van gewichten die een verpakking bevat tref je tegenwoordig de raarste gewichten aan. Als je nog n beetje rekent op 100 gram, 250 gram en 500 gram, 750 gram tot een kilo, sta je wel raar te kijken bij de inhoud die tegenwoordig gehanteerd wordt? Kan niet anders denken dan dat er vanuit de fabrikant gedacht wordt dat wij als consument daar toch geen acht op slaan en wij denken dat wij n mooi koopje gedaan hebben maar uiteindelijk van n koude kermis thuiskomen! Want uiteindelijk krijgen we weer eens veel minder waar voor ons geld!

francis

1856 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2019 om 20:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Geeft u er een voorbeeldje bij van welke produkten u rare gewichten aantreft.

ma
door malty Apr 9, 2019 om 21:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

derft afwas inh. 780 ml, 383 ml.
lassie 270 g.

jo
door jorisw Apr 9, 2019 om 21:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

270 gram rijst is precies mooi voor een gezin met 1 kind. Grotere gezinnen kopen waarschijnlijk rijst in grotere verpakkingen.

De hoeveelheid afwasmiddel in een fles is het gevolg van een bepaald ontwerp dat men maakt voor de fles. En die wordt vaak weer bepaald door zo efficient mogelijk de hoogte-breedte-diepte toe te passen.

ma
door malty Apr 9, 2019 om 23:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het voor besparing grondstof fles is hadden ze er van mij ook 380 ml in mogen doen.

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 9, 2019 om 21:08
509 Antwoorden / Vragen

Hoezo minder voor je geld Noem eens paar voorbeelden en wat is een afwijkend gewicht,

diumenge
door diumenge - Apr 9, 2019 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

't Is wat!

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2019 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u op het schap kijkt, staat daar ook de kilo prijs vermeld.

Ik denk nooit dat ik mooie koopjes gedaan heb bij het boodschappen doen en naar een kermis ga ik niet.

Gewoon hersens gebruiken.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 9, 2019 om 21:33
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat op heel veek etiketten bij de schappen in winkels behalve het gewicht en prijs, maar ook de kiloprijs. Zo simpel is dat.

gerbera
door gerbera - Apr 9, 2019 om 21:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als u het b.v. over voorverpakt vlees heeft bij de super moet de eerste slager nog geboren worden die exact 100gr, 250gr enz, kan afsnijden. Daar kan best wel een + of - afwijking in zitten en de kilo prijs staat dan op de verpakking vermeld. Maak ff een rekensommetje en u krijgt gewoon waar voor uw geld. En bij fabrieksverpakking staat keurig netjes het gewicht vermeld dus is 100 gr gewoon 100 gr met een zeer geringe afwijking. En daarom staat dan de E voor het gewicht dus E100gr of E250gr enz.
En ik ga zelden of nooit naar de kermis dus kom daar ook niet koud vandaan;-))

tenormin
door tenormin Apr 9, 2019 om 23:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou @gerbera, die eerste slager die exact gewicht kan afsnijden is al heel lang geleden geboren, zeker na de oorlog. Vandaar de gevleugelde woorden van vroeger: mag het een onsje meer zijn. ;-). Voor morgen heb ik als brunch b.v. English breakfast en zie op mijn pakje (van de supermarkt) bacon 112 gr, kiloprijs €21,07, totaalprijs bacon €2,36. We hebben helaas geen slager meer in ons WC-tje. Ga ik uiteraard niet allemaal gebruiken, want sausijsje en de hele rest komt er nog bij. Zonder patat, bonen enz.

Gr
door Grunn1 Apr 9, 2019 om 23:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wel grappig maar ik zie steeds meer exacte kilos of halve kilo’s bij de vleesafdeling en echt heel precies verpakt tot op de gram.

gerbera
door gerbera Apr 10, 2019 om 16:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, als die slager exact het gewicht kan afsnijden, en dan heb ik het niet over vleeswaren maar vlees, hoeft die niet te vragen of het een onsje meer mag zijn. Och en die, voorverpakte, pakjes bacon kunnen ook allemaal in gewicht verschillen.

ne
door neodutchio - Apr 9, 2019 om 21:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het gebeurt nu veel met vlees. Waar ik tot 2 jaar geleden kip kocht in de actie voor €4,99 per kilo, werd dat vorig jaar €5,99 en sinds 1 januari dik boven de €6,00. Staat er ineens weer een prijs in de folder van €4,99. Dit keer niet per kilo, maar per 750 gram. Het staat leuker in de folder en het is inderdaad bedoeld om klanten te lokken. Sinds dit 'geintje' laat ik deze supermarkt links liggen.

Ik kan het mij dus goed voorstellen dat je dubbel moet controleren welke eenheid gehanteerd wordt.

tenormin
door tenormin Apr 9, 2019 om 23:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@neodutchio, is waar wat je schrijft maar....ik ga nu voor b.v. kippendijen naar de Turkse super. (Althans, mijn buuf doet dat voor me). 1½ kilo voor €4,99. Ben nogal een soep eter, dus is voordelig. Moet wel toegeven: de kippendijen hebben geen keurmerk. Dus ben dan kennelijk een barbaar. Maar de dijen zijn lekker. ;-)

aurora1
door aurora1 Apr 10, 2019 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik doe ook aan persoonlijk boycotten van winkels inclusief supermarkten. Bijv. als ze weer alles omgegooid en verplaatst hebben opdat de klanten op de vaste plek van iets nu iets anders zien en kopen, en vervolgens dat waarvoor ze kwamen, of met gewichten en slogans klanten proberen te bedotten. Of met alsmaar bijv. 3 voor de prijs van 2 e.d.  Ik heb daarin ook een aantal medestanders.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2019 om 00:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1 - ;-) Die Turkse toko's zijn zo slecht nog niet. En daar zijn de kromme wortels en komkommers, niet verpakte paprika's etc, wie proeft het? zeer wel te kanen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 9, 2019 om 22:51
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Francis,

Ik merk het ook bij bepaalde producten.die in kleinere verpakkingen worden verkocht voor de oude prijs.

Een mooi voorbeeld zijn de netjes mandarijnen, die nu opeens maar 750 gram zijn in plaats van een kilo.....

Waarschijnlijk proberen de supermarkten op deze manier een prijsverhoging door te voeren in de hoop,dat de consument dit niet merkt.

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2019 om 23:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is vooral prijs technisch en psychisch. Alles wordt duurder en mensen onthouden vaak de prijs wat iets kost of heeft gekost. Veel heel veel verpakkingen worden daarom kleiner en de prijs blijft “gelijk” althans de verpakkings prijs maar omgerekend wordt het dus duurder.
En inderdaad veel standaard maten/gewichten worden dan vreemde eenheden.
Pot pindakaas van eerst 250 gram voor 2 euro wordt een pot van 230 gram ook voor 2 euro
Vlees wat eerst per kilo werd verkocht zit nu in verpakkingen van 900 gram waarbij je zelfs moet opletten dat een aanbieding soms amper een aanbieding is als je de prijzen omrekend naar kg prijzen (veel voorkomend bij bijvoorbeeld shoarma vlees, bij aanbiedingen zit het in 900 grams verpakkingen)

Een ander voorbeeld wat niet echt aanbiedingen zijn zijn die vleesprodukten van bijvoorbeeld 3 stuks voor 7,50 euro. Als je kijk wat daarvan de kilo prijs is dan is dat een stuk hoger dan de kilo prijs van dezelfde producten die niet onder die aktie vallen. Voorbeeld 350 gram gehakt voor 3 euro en daarnaast in het vak waar gehakt ligt kost hetzelfde gehakt 500 voor 3,50 euro.( leuk sommetje voor de rekenaars).

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2019 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat komt omdat mensen zich graag laten beduvelen. Een liter benzine voor €1,59 lijkt veel voordeliger dan voor € 1,60.

Zo werkt de menselijke geest.

aurora1
door aurora1 - Apr 10, 2019 om 00:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kom nooit van een koude kermis thuis want ik let goed op prijzen en geeichten. “Mooie koopjes” denk ik ook nooit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2019 om 09:07
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het werkelijke gewicht dient wettelijk op de verpakking te staan. Dat is nu juist bedoeld om een zo groot mogelijke duidelijkheid te verschaffen over inhoud x prijs.

Maar ja, als u daar geen acht op slaat? Wat doet u dan bij bijv. aankoop van kaas en men vraagt: mag het ietsje meerr of minder zijn, afhankelijk van de snijkunt van de verko(o)p(st)er?

edrick3
door edrick3 - Apr 10, 2019 om 09:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Want uiteindelijk krijgen we weer eens veel minder waar voor ons geld!
Nee. Kwestie van even goed kijken. Er staat altijd een prijs per kg vermeld.
Dat er van de 'standaardgewichten' afgeweken wordt is inderdaad een poging om de consument zand in de ogen te strooien. Dus opletten.

panter22
door panter22 - Apr 10, 2019 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het is of de prijs verhogen of wat minder in de verpakking stoppen. Dat verandert niets aan het product.
Maar bij samengestelde producten, zoals blikken soep of kant en klaar gerechten, wordt ook wel de inhoud gewijzigd.
Bijvoorbeeld wat mindere kwaliteit kip in kippensoep of wat meer kalkoen.

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 10:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

O.t. Volgens mij komt tegenwoordig de kip uit blik van de scharrel boerderij en zijn ze niet vangen zo weinig kip zit er in blik soep

panter22
door panter22 Apr 10, 2019 om 10:51
6599 Antwoorden / Vragen

Ze lopen even door de soep.

lo
door lovewinnie - Apr 10, 2019 om 16:56
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook zo moeilijk om ff te rekenen naar per 100 Gr prijs
Bij grote ketens als jumbo en ah staat zelfs prijs per kilo op kaartje in de schappen bij bijna alle producten. Wat kan er nog mis gaan denk ik dan.
Ff lezen?? Rekenen en nadenken
Als je 90 gram koeken hebt voor 69 cent en 120 Gr koeken voor 89 cent is optie 2 goedkoopste . U bespaard 3 cent met de 120 gr versie

Je kunt toch moeilijk fabrikanten verplichten een 150 Gr verpakking  op de markt te brengen.