pe
door peterv63 May 21, 2018 om 17:16
Voeding & gezondheid

Waarom wordt boven ooglid correctie met een verwijzing haast nooit vergoed?

De verzekeraar samen met de plastiche chirurg hebben afgesproken dat je ooglid over je oogbal moet vallen, willen ze dit gaan vergoeden.
Weinig mensen laten het zover komen. Met het gevolg dat er niet uitgekeerd wordt.
Slechts een klein deel krijgt een partiële of volledige vergoeding. De meesten moeten het uit eigen zak betalen.

6170 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 21, 2018 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom wordt boven ooglid correctie met een verwijzing haast nooit vergoed?

Je geeft zelf het antwoord al op de vraag, namelijk: De verzekeraar samen met de plastiche chirurg hebben afgesproken dat je ooglid over je oogbal moet vallen, willen ze dit gaan vergoeden.

tenormin
door tenormin - May 21, 2018 om 17:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien valt er voor u nog iets uit de aanvullende verzekering te halen? Neem aan dat u dit ook wel gevonden hebt.
https://www.ooglidcorrectiekosten.nl/ooglidcorrectie-vergoeding/

panter22
door panter22 - May 21, 2018 om 19:39
6599 Antwoorden / Vragen

Alleen als je aan de medisch noodzakelijke eisen voldoet, dan kom je in aanmerking voor een vergoeding.
Als ik mij goed herinner werd vorig jaar helemaal niets vergoed, hoe erg het ook was. Zelfs niet als de ogen geïrriteerd raakten.
Als je niet aan de eisen voldoet, dan moet je inderdaad de kosten zelf betalen of wachten tot het wel erg genoeg is. Dan is het mogelijk gratis.

tijger1
door tijger1 May 21, 2018 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vorig jaar waren die medische eisen al geldig zo ook de vergoeding uit de basisverzekering.

panter22
door panter22 May 22, 2018 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

De tijd gaat sneller dan ik bij kan houden. Inderdaad, vanaf 1 januari 2017 worden de kosten vergoed.
https://www.ooglid.nl/kosten/vergoeding/

tijger1
door tijger1 - May 21, 2018 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hebben die verzekeraars helemaal niet samen afgesproken. Lees hier wat het voorschrift voor vergoeding is.
https://www.ooglid.nl/kosten/vergoeding/

Maar u hebt natuurlijk een eigen risico.

U kunt het ook helemaal zelf bekostigen als u hinder hebt van hangende oogleden en de verzekeraar vindt het niet erg genoeg.

In het Erasmus Medisch Centrum bent u voor nog geen € 500 klaar voor de bovenoogleden als de chirurg het daar medisch noodzakelijk vindt. Inclusief intake, operatie, nacontrole consulten. (Uiteraard voor twee oogleden samen.)

Zonder verwijzing van een huisarts of specialist en u kunt die kosten ook nog opvoeren bij de aangifte.

Dus als u daar een beetje in de buurt woont, kan ik u dat alleen maar aanraden.

panter22
door panter22 May 22, 2018 om 15:09
6599 Antwoorden / Vragen

Ooglidcorrectie zonder medische noodzaak valt niet onder specifieke zorgkosten:
https://accountantweek.nl/artikel/kosten-ooglidcorrectie-zonder-medische-noodzaak-niet-aftrekbaar

tijger1
door tijger1 May 22, 2018 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De chirurg in het Erasmus doet het ook alleen maar als het medisch noodzakelijk is, en dus valt het wel onder de op te voeren kosten.

panter22
door panter22 May 23, 2018 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Dan wordt er dus onderscheid gemaakt tussen medisch noodzakelijk voor de zorgverzekering en medisch noodzakelijk voor de belasting,

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat ziet u verkeerd. In uw link kon de belanghebbende miet aantonen dat het medisch noodzakelijk was. Dus blijkbaar alleen voor het mooi. En gezien de prijs ook  nog in een privékliniek.

De arts in het Erasmus doet het niet als het niet medisch noodzakelijk is.

Er zijn bijvoorbeeld ook medisch noodzakelijke medicijnen of andere hulpmiddelen die niet of niet volledig vergoed worden. En die kun je ook opvoeren.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 21, 2018 om 20:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja en zo willen heel Veel  mensen vergoedingen hebben . Grotere of kleinere borsten,  witte tanden,  flap oren , kromme neus,  vetschort,  enz enz.  Alles kan maar maandpremie wordt wel €500.

Jo
door JokeSk55 - May 21, 2018 om 22:20
20 Antwoorden / 2 Vragen

Bij je zorgverzekering kan je zo een lijstje krijgen waarop de aangesloten instellingen voor oogcorrecties te vinden zijn.

Je zorgverzekeraar kan je uit meteen uitleggen hoe het zit met de wel of niet vergoeding krijgen.

Als je naar het Erasmus wil moet je meestal van een specialist een verwijskaart. Want ze doen meestal alleen de meest moeilijke gevallen die bijna niet in de regionale of plaatselijke ziekenhuizen uitgevoerd kunnen worden.

Succes

tijger1
door tijger1 - May 21, 2018 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij het Erasmus heb je dus juist helemaal geen verwijskaart nodig als je het zelf betaalt. De chirurg bepaalt wel of het nodig is. Vindt hij het niet nodig dan doet hij het niet.

En ze doen daar dus ook de gewone gewenste gevallen voor, in verhouding, een koopje ten opzichte van die priveklinieken.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2018 om 14:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om dezelfde reden waarom ook andere zaken niet vergoed worden?
Om te pogen de zorgverzekering betaalbaar te houden indien mogelijk?
Dus even sparen net zoals anderen doen.

besseldekker
door besseldekker - May 23, 2018 om 22:59
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het "waarom" in de titel wordt wellicht het beste als volgt beantwoord. Dit is althans hoe ik het altijd begrepen heb.

Ooglidcorrectie kan om verschillende redenen worden toegepast, en een daarvan valt onder plastische chirurgie en is voornamelijk esthetisch. Om wildgroei van dit soort behandelingen tegen te gaan, wordt ooglidcorrectie in haar algemeenheid niet (meer) vergoed.

Vergoeding vindt wel plaats onder zeer strenge condities, maar die moeten dan medisch zijn, niet louter plastisch. Dit is naar ik meen ook te vinden op de site waarnaar Tenormin heeft gelinkt.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2018 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Besseldekker

Wat is louter “plastisch”? Bedoelt u niet “cosmetisch”?

En ooglid correcties worden vanaf 2017 juist meer vergoed en niet om esthetische redenen maar medische.

En ooglidcorrecties vallen allemaal onder plastische chirurgie.

pimmet
door pimmet - Jan 7, 2019 om 13:36
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik lees is dat het toch in de meeste gevallen een cosmetiche ingreep is en het daarom niet wordt vergoed, net als heel veel andere cosmetische behandelingen https://www.easycosmetics.nl/behandeling/ooglidcorrectie

jo
door jorisw - Jan 7, 2019 om 19:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even gezocht naar de prijzen van een ooglidcorrectie. Ik begrijp dat dit zo tussen de 700 en 1000 euro ligt. Geen onoverkomelijk bedrag dus, en niet zinvol om dit in een verzekering op te nemen. Zorgverzekeringen zijn bedoeld voor zaken die normaliter niet zelf betaald kunnen worden (tienduizenden euro's) of zaken die snel gedaan moeten worden en waarvoor niet iedereen altijd het geld heeft liggen. Als je het vakantiegeld een keer gebruikt voor een ooglidcorrectie ben je er ook.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ooglidcorrectie is wel in de basisverzekering opgenomen, maar dan moet het ooglid de halve pupil bedekken. En uiteraard is ook dan het eigen risico van toepassing.

Maar als het nog niet zo erg is, maar je er wel veel last van hebt, ben je in het Erasmus voor minder dan € 600,00 klaar.

Cookies
door Cookies Jan 7, 2019 om 21:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ondertussen is TS alweer toe aan een nieuwe ooglid correctie.

pimmet
door pimmet - Jan 8, 2019 om 05:54
2 Antwoorden / Vragen

Ik zie dat het zelfs nog goedkoper is, het kan al vanaf €365, Maar waarom worden bijv. lenzen dan wel vergoed... want dit is nog goedkoper

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2019 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lenzen vergoed uit de basisverzekering?