Wachttijden ziekenhuis veel langer dan op website staat
Het is me opgevallen dat op websites van enkele ziekenhuizen waar ik mee te maken heb, de wachttijden die ze op de website noemen, veel korter zijn dan de werkelijke wachttijden.
Zo zou je voor staaroperatie in RIVAS Beatrixziektenhuis Gorinchem volgens de website na 4 tot 6 weken aan de beurt zijn, maar in werkelijkheid is nu het 3 tot 4 maanden (mogelijk mede veroorzaakt door tekort aan oogartsen, maar dan kunnen ze toch gemakkelijk de webstie even aanpassen?).
In Martiniziekenhuis Groningen voor kaakchirurgie staat op de website 3 weken wachttijd, maar als je belt voor een eerste afspraak is het 6 weken (die 3 weken is als er echt behandeld moet worden - was de uitleg).
Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Worden we voor de gek gehouden met virtueel 'korte' wachttijden?
Wie let hierop ... 'Mag dit?'
1) Op vrijdagavond 19-9-2008 's avonds een bloedring in mijn gezichtsveld ( loslating achterste oogvlies) . Naar de huisartsenpost: niets bijzonders.
Maandag naar de huisarts: doorverwezen naar de oogarts, dus Amphia-Breda gebeld: kon midden januari ( ja na 4 = vier maanden) al terecht.
Fransiscus Roosendaal: na 2 1/2 maand al.
Commentaar huiarts: dan pas? Niet meer nodig. Of er bleek niets aan de hand te zijn, of je bent in dat oog blind.
Na advies van ONVZ naar Antwerpen: "als het is, waar ik bang voor ben, wil ik u uiterlijk over anderhalf UUR hier zien. Ja, het is ca 1 uur rijden vanuit Breda."
2) Rugprobleem, al jaren, maar nu zware zenuwpijn in vingers en tenen. Na 7 weken al mogelijk naar een neuroloog te gaan.
Onderweg op zakenreis in Bangkok, en... naar een echte ZORGinstelling gegaan: moest wel lang wachten, want had geen afspraak, wel drie kwartier. Binnen een week 2 x MRI scan, 4 x medisch specialist gezien, behandeld en wel weer buiten.
Kosten: nog niet de helft van NL.
Beste Emmap,
De (korte) wachttijden zijn dan afgegetemd voor urgente situaties.
Het ziekenhuis in Sneek heeft nagenoeg geen wachttijden, afhankelijk bij welke specialisme u moet/wilt zijn. Ook de ernst van de noodzaak kan het verschil maken in wachttijd.
Uw zorgverzekeraar kan in zo'n geval misschien iets voor u betekenen. Het kan dan zo zijn dat er zodra er ergens in Nederland een plaats beschikbaar komt, uw z\orgverzekeraar deze voor u gaat reserveren.
Hierdoor kan het gebeuren dat het dicht bij huis zijn of aan de andere kant van het land.
Met vriendelijke groet,
Ineke L
U schrijft over de wachttijd voor de kaakchirurgie van het Martiniziekenhuis Groningen. Mogelijk is er een kortere wachttijd in het UMC-Groningen op het Hanzaplein.
De moeite waard om even een telefoontje te plegen.
M.vr.gr.,
Ineke L.
Dank voor het delen van bovenstaande ervaringen en voor de reacties tot nu toe, maar ... het gaat mij nu niet in eerste instantie om de lengte van de wachttijd op zichzelf (al zou dat best ook een discussie waard zijn!) maar om de foute of zo je wilt oneerlijke voorlichting op de websites!
@ Harry Romijn: tjee, ik hoop dat het nog goed gekomen is met uw oog!
(Ook in de eigen familie een slechte ervaring gehad met de beoordeling van een acuut probleem op de dokterspost in het weekend! Hier zitten soms onvoldoende opgeleide mensen (studenten?)
@Inekel1953: ik zou het beter vinden als de ziekenhuizen betere info of uitleg geven, al begrijp ik best dat niet iedereen even snel geholpen moet worden. Laten ze dat er dan maar bij zetten. Wachttijd normaal gesproken: 3 mnd., of als de arts daar aanleiding voor ziet korter.
En wat betreft de tip voor het UMCG: Jaren terug een keer een verwijzing voor iets voor het UMCG gevraagd, toen ik daar een afspraak wilde maken kreeg ik te horen: gaat u maar naar een van de streekziekenhuizen! Dat was ook vanwege de vermoedelijk lange wachttijden door de grote drukte in het UMCG.
Ik had nu specifiek een verwijsbrief voor het Martini, dus ja, om dat dan weer te laten veranderen...
Waarschijnlijk zit er achter de website geen geautomatiseerd systeem wat real time de wachtlijsten bijhoudt.
Dit is duur in aanschaf, onderhoud en behoord niet tot de business van een ziekenhuis.
Meestal levert een rondje bellen meer op.
Zalhmoment van et ook niet zo zijn dat deze gegevens als een moment opname gezien moeten worden en als spoed noodzakelijk is?
De systeembeheerder moet dit vaak enkele keren per jaar bijwerken en wekelijks is te duur, maandelijks word uitgesteld en als ze slim zijn noteren ze op die pagina een bijgewerkt datum want dan weet je hoe betrouwbaar deze info is.
Ook mijn persoonlijke website is vaak flink achter maar dat kun je per pagina zien door tijd en datum notitie.
[quote=harryromijn schreef op donderdag 15 dec 2011, 15:20]1) Op vrijdagavond 19-9-2008 's avonds een bloedring in mijn gezichtsveld ( loslating achterste oogvlies) . Naar de huisartsenpost: niets bijzonders.
Maandag naar de huisarts: doorverwezen naar de oogarts, dus Amphia-Breda gebeld: kon midden januari ( ja na 4 = vier maanden) al terecht.
Fransiscus Roosendaal: na 2 1/2 maand al.
Commentaar huiarts: dan pas? Niet meer nodig. Of er bleek niets aan de hand te zijn, of je bent in dat oog blind.
Na advies van ONVZ naar Antwerpen: "als het is, waar ik bang voor ben, wil ik u uiterlijk over anderhalf UUR hier zien. Ja, het is ca 1 uur rijden vanuit Breda."
2) Rugprobleem, al jaren, maar nu zware zenuwpijn in vingers en tenen. Na 7 weken al mogelijk naar een neuroloog te gaan.
Onderweg op zakenreis in Bangkok, en... naar een echte ZORGinstelling gegaan: moest wel lang wachten, want had geen afspraak, wel drie kwartier. Binnen een week 2 x MRI scan, 4 x medisch specialist gezien, behandeld en wel weer buiten.
Kosten: nog niet de helft van NL.
En hoe krijg je de kosten vergoed? ( om er van te leren)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer