Em
door Emmap Dec 15, 2011 om 14:42
Voeding & gezondheid

Wachttijden ziekenhuis veel langer dan op website staat

Het is me opgevallen dat op websites van enkele ziekenhuizen waar ik mee te maken heb, de wachttijden die ze op de website noemen, veel korter zijn dan de werkelijke wachttijden.

Zo zou je voor staaroperatie in RIVAS Beatrixziektenhuis Gorinchem volgens de website na 4 tot 6 weken aan de beurt zijn, maar in werkelijkheid is nu het 3 tot 4 maanden (mogelijk mede veroorzaakt door tekort aan oogartsen, maar dan kunnen ze toch gemakkelijk de webstie even aanpassen?).

In Martiniziekenhuis Groningen voor kaakchirurgie staat op de website 3 weken wachttijd, maar als je belt voor een eerste afspraak is het 6 weken (die 3 weken is als er echt behandeld moet worden - was de uitleg).

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Worden we voor de gek gehouden met virtueel 'korte' wachttijden?
Wie let hierop ... 'Mag dit?'

1105 8 Rapporteer

ha
door harryromijn - Dec 15, 2011 om 15:20
272 Antwoorden / 0 Vragen

1) Op vrijdagavond 19-9-2008 's avonds een bloedring in mijn gezichtsveld ( loslating achterste oogvlies) . Naar de huisartsenpost: niets bijzonders.
Maandag naar de huisarts: doorverwezen naar de oogarts, dus Amphia-Breda gebeld: kon midden januari ( ja na 4 = vier maanden) al terecht.
Fransiscus Roosendaal: na 2 1/2 maand al.
Commentaar huiarts: dan pas? Niet meer nodig. Of er bleek niets aan de hand te zijn, of je bent in dat oog blind.
Na advies van ONVZ naar Antwerpen: "als het is, waar ik bang voor ben, wil ik u uiterlijk over anderhalf UUR hier zien. Ja, het is ca 1 uur rijden vanuit Breda."

2) Rugprobleem, al jaren, maar nu zware zenuwpijn in vingers en tenen. Na 7 weken al mogelijk naar een neuroloog te gaan.
Onderweg op zakenreis in Bangkok, en... naar een echte ZORGinstelling gegaan: moest wel lang wachten, want had geen afspraak, wel drie kwartier. Binnen een week 2 x MRI scan, 4 x medisch specialist gezien, behandeld en wel weer buiten.
Kosten: nog niet de helft van NL.

inekel1953
door inekel1953 - Dec 15, 2011 om 18:01
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Emmap,

De (korte) wachttijden zijn dan afgegetemd voor urgente situaties.

Het ziekenhuis in Sneek heeft nagenoeg geen wachttijden, afhankelijk bij welke specialisme u moet/wilt zijn. Ook de ernst van de noodzaak kan het verschil maken in wachttijd.

Uw zorgverzekeraar kan in zo'n geval misschien iets voor u betekenen. Het kan dan zo zijn dat er zodra er ergens in Nederland een plaats beschikbaar komt, uw z\orgverzekeraar deze voor u gaat reserveren.
Hierdoor kan het gebeuren dat het dicht bij huis zijn of aan de andere kant van het land.

Met vriendelijke groet,
Ineke L

inekel1953
door inekel1953 - Dec 15, 2011 om 18:04
323 Antwoorden / 2 Vragen

U schrijft over de wachttijd voor de kaakchirurgie van het Martiniziekenhuis Groningen. Mogelijk is er een kortere wachttijd in het UMC-Groningen op het Hanzaplein.

De moeite waard om even een telefoontje te plegen.

M.vr.gr.,
Ineke L.

Em
door Emmap - Jan 20, 2012 om 12:57
162 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor het delen van bovenstaande ervaringen en voor de reacties tot nu toe, maar ... het gaat mij nu niet in eerste instantie om de lengte van de wachttijd op zichzelf (al zou dat best ook een discussie waard zijn!) maar om de foute of zo je wilt oneerlijke voorlichting op de websites!

@ Harry Romijn: tjee, ik hoop dat het nog goed gekomen is met uw oog!
(Ook in de eigen familie een slechte ervaring gehad met de beoordeling van een acuut probleem op de dokterspost in het weekend! Hier zitten soms onvoldoende opgeleide mensen (studenten?)

@Inekel1953: ik zou het beter vinden als de ziekenhuizen betere info of uitleg geven, al begrijp ik best dat niet iedereen even snel geholpen moet worden. Laten ze dat er dan maar bij zetten. Wachttijd normaal gesproken: 3 mnd., of als de arts daar aanleiding voor ziet korter.

En wat betreft de tip voor het UMCG: Jaren terug een keer een verwijzing voor iets voor het UMCG gevraagd, toen ik daar een afspraak wilde maken kreeg ik te horen: gaat u maar naar een van de streekziekenhuizen! Dat was ook vanwege de vermoedelijk lange wachttijden door de grote drukte in het UMCG.
Ik had nu specifiek een verwijsbrief voor het Martini, dus ja, om dat dan weer te laten veranderen...

abarth
door abarth - Jan 20, 2012 om 21:43
845 Antwoorden / 19 Vragen

Waarschijnlijk zit er achter de website geen geautomatiseerd systeem wat real time de wachtlijsten bijhoudt.

Dit is duur in aanschaf, onderhoud en behoord niet tot de business van een ziekenhuis.

Meestal levert een rondje bellen meer op.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 20, 2012 om 22:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zalhmoment van et ook niet zo zijn dat deze gegevens als een moment opname gezien moeten worden en als spoed noodzakelijk is?

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 21, 2012 om 18:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De systeembeheerder moet dit vaak enkele keren per jaar bijwerken en wekelijks is te duur, maandelijks word uitgesteld en als ze slim zijn noteren ze op die pagina een bijgewerkt datum want dan weet je hoe betrouwbaar deze info is.

Ook mijn persoonlijke website is vaak flink achter maar dat kun je per pagina zien door tijd en datum notitie.

el
door elze30 - Aug 8, 2013 om 21:47
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=harryromijn schreef op donderdag 15 dec 2011, 15:20]1) Op vrijdagavond 19-9-2008 's avonds een bloedring in mijn gezichtsveld ( loslating achterste oogvlies) . Naar de huisartsenpost: niets bijzonders.
Maandag naar de huisarts: doorverwezen naar de oogarts, dus Amphia-Breda gebeld: kon midden januari ( ja na 4 = vier maanden) al terecht.
Fransiscus Roosendaal: na 2 1/2 maand al.
Commentaar huiarts: dan pas? Niet meer nodig. Of er bleek niets aan de hand te zijn, of je bent in dat oog blind.
Na advies van ONVZ naar Antwerpen: "als het is, waar ik bang voor ben, wil ik u uiterlijk over anderhalf UUR hier zien. Ja, het is ca 1 uur rijden vanuit Breda."

2) Rugprobleem, al jaren, maar nu zware zenuwpijn in vingers en tenen. Na 7 weken al mogelijk naar een neuroloog te gaan.
Onderweg op zakenreis in Bangkok, en... naar een echte ZORGinstelling gegaan: moest wel lang wachten, want had geen afspraak, wel drie kwartier. Binnen een week 2 x MRI scan, 4 x medisch specialist gezien, behandeld en wel weer buiten.
Kosten: nog niet de helft van NL.

En hoe krijg je de kosten vergoed? ( om er van te leren)