grindweg
door grindweg Jul 3, 2010 om 17:52
Voeding & gezondheid

Wanner werkt een democratie?

hoe werkt een democratie eigenlijk. helpt stemmen echt.? ik geloof dat veel mensen er aan gaan twijfelen. is de samen leving daar mee gediend.? snappen doe ik het niet.of is het dief en diejes maat?

1174 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 3, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.encyclo.nl/begrip/democratie

Democratie is normal "het woord van het volk" , maar als het volk zich nicht verzet gaan we in een "gedwongen" democratie, waar het volk niks meer te zeggen heeft. Lees de link hier boven!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2010 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg

Ik begrijp het dus ook niet, maar voor mij staat een ding vast en dat is, dat er in dit kikkerland geen sprake is van een democratie.

Pedro.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het stemmen is het einde democratie. ( inspraak is niet gelijk aan uitspraak)

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zaterdag 3 jul 2010, 22:23: grindweg

Ik begrijp het dus ook niet, maar voor mij staat een ding vast en dat is, dat er in dit kikkerland geen sprake is van een democratie.

Pedro.

Ik stel voor dat je eens een jaartje gaat wonen waar een dictatuur heerst. Daarna lees ik graag of je over bovenstaande nog zo denkt.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

We stemmen er voor, wie in de 2e kamer komt.
Echter door stemmen kunnen we geen invloed uitoefenen wie er in de oppositie komt.
Als je het daar niet mee eens bent, zul me mensen moeten overtuigen, om van jouw voorstel een wetsvoorstel te maken.

Democratie:
Het universele recht om deel te nemen aan de politieke macht, dat wil zeggen het recht van alle burgers om te stemmen en te participeren in de politiek. Een land is democratisch als het volk het recht heeft zijn eigen regering te kiezen in periodieke, geheime verkiezingen met verschillende partijen op basis van algemeen en gelijk stemrecht voor volwassenen. (Francis Fukuyama)

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. @pedro/read, off topic: ik vraag me wel eens af wat je eigenlijk nog in Nederland doet, dit gezien je eeuwige galspuwerij op de politiek, de overheidsinstanties, de publieke sector en niet te vergeten: de winkeliers.

Je AOW wordt echt wel gestort, ook als je in Noord-Korea of Zimbabwe woont.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wees blij dat we mogen stemmen,wat ook de uitkomst is.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2010 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies helemaal eens.

@iedereen

Kan iemand een land noemen waar hij vind dat het beter is geregeld.? Serieuze vraag van mijn kant. Aan elke vorm kan ik wel grote nadelen bedenken. Is het amerikaanse 2-partijen stelsel dan zo geweldig?

Een referendum vind ik ook een ramp. Je kunt problemen niet reduceren tot één simpele vraag. Verder denk ik dat problemen zo ingewikkeld kunnen zijn dat je je als leek daar niet aan moet wagen. Iemand een paar jaar het vertrouwen geven dat hij de dingen goed gaat regelen, vind ik nog niet zo'n slecht systeem.

Woord van het volk, klinkt leuk en hoogdravend. Maar hoe regel je inspraak voor 16 miljoen mensen.

We zullen ons erbij neer moeten leggen dat er verschillende meningen kunnen zijn.

Verder geldt dat als je je zin niet krijgt dat niet betekent dat de democratie niet werkt. Dat is veel te makkelijk. Een PVV stemmer kijkt wezenlijk anders naar de wereld dan een GL-stemmer. En een SGP-er zit iets anders in elkaar dan een SP-er.

Kortom kritiek op de regering is makkelijk. Er zijn veel protestpartijen groot mee geworden(PVV,SP). Maar constructief iets bijdragen en verantwoordelijkheid nemen om te verbeteren is veel moeilijker.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste tijd horen we steeds vaker mensen jammeren en klagen dat "de democratie" niet zou bestaan. Over het algemeen wordt dit soort kretologie gebezigd door mensen die a) hun zin niet krijgen en b) niet begrijpen hoe onze parlementaire democratie werkt.

De verkiezingen die we nu net achter de rug hebben, zijn de Tweede Kamerverkiezingen. We kiezen dus met zijn allen de leden van de Tweede Kamer, niet meer en niet minder. Omdat we een systeem hebben van evenredige vertegenwoordiging, worden alle stemmen weerspiegeld in de grootte van de diverse partijen in de Tweede Kamer.

Het is ook de Tweede Kamer die beslist welke wetten er wel of niet aangenomen worden.

Om een beetje vlot en slagvaardig het land te kunnen besturen, is een clubje bestuurders nodig dat de wil van de Tweede (en Eerste) Kamer gaat uitvoeren. Dat is het kabinet, dat samen met de koningin de regering vormt. Deze regering draagt zorg voor het uitvoeren van de wetten die de Tweede Kamer heeft aangenomen. Tevens maakt de regering plannen om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen. Deze plannen worden voorgelegd aan het parlement ter goedkeuring en als die gegeven wordt, kan de regering de plannen gaan uitvoeren.

Gewoonte in dit land is dat de regering gevormd moet worden uit een samenwerkingsverband van diverse partijen, die samen een meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen en dus ook een meerderheid hebben in de Tweede Kamer.

Nu weet ik niet wat mensen aan bovenstaand verhaal niet snappen, maar het lijkt mij zo helder als kristal hoe het principe werkt. En dat is zo ongeveer het meest democratische systeem dat ook nog werkbaar is.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

testcase schreef op zondag 4 jul 2010, 23:14:

Een referendum vind ik ook een ramp. Je kunt problemen niet reduceren tot één simpele vraag. Verder denk ik dat problemen zo ingewikkeld kunnen zijn dat je je als leek daar niet aan moet wagen. Iemand een paar jaar het vertrouwen geven dat hij de dingen goed gaat regelen, vind ik nog niet zo'n slecht systeem.

Een vraag kan zijn: meer ontwikkelingshulp ja/nee
minder ontwikkelingshulp ja/nee

20% bezuinigen op de Publieke Omroep ja/nee

meer investeren in het OV ja/nee

Of in een stad/dorp: een weg door het centrum aanleggen ja/nee
een zwembad openhouden/sluiten

Op die vragen kan een kiezer ook zelf een antwoord geven, in het Parlement zijn het vaak de fractiespecialisten die het standpunt bepalen , de rest neemt het over. Het is dus vaak niet zo dat er in de kamer geen leken zitten, dat ze per definitie van alle onderwerpen meer verstand hebben dan de kiezer.
Een keer per 4 jaar stemmen is te weinig, er moet naar mijn idee iets komen dat dat gat op een goede manier opvult.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

"meer investeren in het OV ja/nee"

Goed voorbeeld. Zo'n vraag kan je nooit hoed benatwoorden als je er niet in mee neemt he je dit gaat betalen. Hogere belastingen?

is dat dan een aparte vraag of neem je dat mee.

En als die vraag ja is... etc etc.

Kansloos

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand weet nog een ideaal democratieland?

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 06:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg schreef op zaterdag 3 jul 2010, 17:52: hoe werkt een democratie eigenlijk. helpt stemmen echt.? ik geloof dat veel mensen er aan gaan twijfelen. is de samen leving daar mee gediend.? snappen doe ik het niet.of is het dief en diejes maat?

Persoonlijk ben ik van mening dat een democratie enkel en alleen kan werken wanneer men echt met het lot van de mensheid begaan is.

En u en velen met u beginnen te twijfelen aan het nut hiervan.
En daar heeft u ook alle redenen toe.

Het wordt er zoveel eenvoudiger van om te aanvaarden als je het volgende woord voor schrijft "schijn" deze vier lettertjes geven een beter beeld van het huidige politieke bestaan.

En stemmen op een politiek partij: bij het ontbreken van een echte democratie
en we hadden al vastgesteld dat het hier gaat om een schijndemocratie ben ik en velen met mij tot de conclusie gekomen dat stemmen geen enkele zin heeft.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 06:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op zondag 4 jul 2010, 12:38:
read schreef op zaterdag 3 jul 2010, 22:23: grindweg

Ik begrijp het dus ook niet, maar voor mij staat een ding vast en dat is, dat er in dit kikkerland geen sprake is van een democratie.

Pedro.

Ik stel voor dat je eens een jaartje gaat wonen waar een dictatuur heerst. Daarna lees ik graag of je over bovenstaande nog zo denkt.

Al right maar wat is per definitie een dictatuur?
Wat heb je er aan als je mag zeggen of schrijven wat je wilt maar dat niemand luistert?
Dictatoriale bewinden of regimes / Het Chileense volk onder Pinochet of het China van Mao.

De zogenaamde vrije wereld waar een minister-president met gepaste trots op visite gaat bij iemand als Silvio Berlusconi wiens partij zo vrijmoedig Popolo della liberta heet.

Wordt deze persoon niet gelinkt aan de costra-nostra?
Bedenkt deze sluwe vos niet continu andere wetten die het hem mogelijk maken in het zadel te blijven zitten?

Democratie of vrijheid van het volk? mag ik even lachen!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 08:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Testcase, dat kan je in de vraag meenemen, je blik is erg beperkt.
Doen politici het beter? Hoe vaak zeggen ze tegenwoordig niet: met de kennis van nu/toen......... m.a.w. ze weten het niet beter dan U en ik. Achteraf gezien zouden ze het misschien anders doen.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Democratie is in ieder geval de minst slechte bestuursvorm. Read zou ik aanraden te emigreren naar zijn ideale land.....welke dat ook moge zijn.
Het zou wel leuk zijn als hij eens zou aangeven in welk land alles beter geregeld is als in Nederland.
De ultieme vrijheid = anarchie en daar zitten we ook niet op te wachten.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirk2 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 08:10: Testcase, dat kan je in de vraag meenemen, je blik is erg beperkt.
Doen politici het beter? Hoe vaak zeggen ze tegenwoordig niet: met de kennis van nu/toen......... m.a.w. ze weten het niet beter dan U en ik. Achteraf gezien zouden ze het misschien anders doen.

Integendeel zou ik wil zeggen ik verruim juist mijn blik. Het is makkelijk om zieleig te doen als je je zin niet krijgt en roepen dat we niet in een democratisch land leven. De gemiddeld definitie van democratie op deze zit = "Ze moeten doen wat ik wil en achteraf weet ik alles beter dan de politici". Allemaal borrelpraat van de luie stoel. Oversimplificatie is wat mij betreft het kernwoord. Dus ik verruim juist mijn blik.

Ik herhaal wederom mijn vraag : "Wat is het meest ideale democratische land?"

(graag antwoorden van de echte mopperaars)

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

testcase schreef op dinsdag 6 jul 2010, 15:45:
dirk2 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 08:10: Testcase, dat kan je in de vraag meenemen, je blik is erg beperkt.
Doen politici het beter? Hoe vaak zeggen ze tegenwoordig niet: met de kennis van nu/toen......... m.a.w. ze weten het niet beter dan U en ik. Achteraf gezien zouden ze het misschien anders doen.

Integendeel zou ik wil zeggen ik verruim juist mijn blik. Het is makkelijk om zieleig te doen als je je zin niet krijgt en roepen dat we niet in een democratisch land leven. De gemiddeld definitie van democratie op deze zit = "Ze moeten doen wat ik wil en achteraf weet ik alles beter dan de politici". Allemaal borrelpraat van de luie stoel. Oversimplificatie is wat mij betreft het kernwoord. Dus ik verruim juist mijn blik.

Ik herhaal wederom mijn vraag : "Wat is het meest ideale democratische land?"

(graag antwoorden van de echte mopperaars)

Ben ik een mopperaar? Ja eigenlijk wel!
Het meest ideale land bestaat niet. Laat staan een ideaal democratisch land.

Ben ik een simplist? Eigenlijk moet je zo een vraag laten beantwoorden door een ander. Doch mijn antwoord luidt: Ik ben een simpele realist.

We are working and fighting for an ideal world! Zo luid het credo waarop ze jongelui de oorlog in sturen.

Tegen de rest van de bevolking wordt er tegen verkiezingstijd alles in het werk gesteld om de burger te bewegen te gaan stemmen.

En dat noemen we een democratisch recht.
Maar een stem uit brengen aan een partij die de loftrompet speelt over onze jongens & meisjes die of in Afghanistan dan wel in Irak dienen, verdient (in mijn ogen althans) een banvloek.

Wij zitten daar om de verkeerde redenen.
Oke. Daar zijn zat argumenten tegen in te brengen!

Anders gesteld: Welk democratisch ideaal dienen wij om een in en in corrupt regime de hand boven het hoofd te houden? Tegenstanders van dit regime mogen rekenen op een onthoofding of verstikking dan wel een kogel of langdurige marteling.

Ja! maar dat doen wij toch niet! zult u zeggen. Mis poes dat doen wij dus wel!
En dit alles onder het mom van een democratie.

Mijn stem die niet gehoord zal worden dat is een realiteit(punt)
Maar ik ben niet zo goed gelovig dat ik nog langer met die poppenkast mee doe( punt komma)

Net als Pilatus probeer ik mijn handen te wassen in onschuld.
Maar moreel gezien ben ik net zo schuldig!

Het ideale land daar zouden we eigenlijk onze hoop op moeten richten.
Ik vrees met een grote te rechtvaardigde vrees dat het met de mensheid niets wordt.
En ook nooit wat zal worden, wij zijn een natuurlijke mislukking.

De wereld gaat eerder met een grote knal richting "Kingdom come" de stratosfeer in, dan dat er ooit sprake van zal zijn van een democratisch beginsel.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar wat ik me er nog bij afvraag is,wie maakt met wie uit wat er gebeurt en is dat ook de gedachte van het volk?. zij zijn in de regering toch de volksvertegenwoordiging? moet men met het volk ook rekening houden? of telt nog steeds geef ze hun brood en spelen.? ik heb wel eens van draaideur criminelen gehoord. hoe zit dat bij de regering met hun draaien?.ik wil graag veel leren .

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........ik wil graag veel leren ......... Bibliotheek, Google?

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

testcase schreef op dinsdag 6 jul 2010, 00:41: Niemand weet nog een ideaal democratieland?

Ga naar een onbewoond eiland.
Sluit alle grenzen.
Kroon jezelf tot koning van dat eiliand.

Succes.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Testcase je schildert anderen af als kleine kinderen, het gaat niet om je zin niet krijgen maar om vaker inspraak krijgen.

Twee belangrije problemen van de problemen in mijn stad zijn:

-woningnood
-de Gemeente wil geen nieuwe basisscholen bouwen (zijn al jaren aan vervanging toe)

Hoe moet je die problemen volgens jou oplossen?

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:27: maar wat ik me er nog bij afvraag is,wie maakt met wie uit wat er gebeurt en is dat ook de gedachte van het volk?. zij zijn in de regering toch de volksvertegenwoordiging? moet men met het volk ook rekening houden? of telt nog steeds geef ze hun brood en spelen.? ik heb wel eens van draaideur criminelen gehoord. hoe zit dat bij de regering met hun draaien?.ik wil graag veel leren .

Protsch sapperdeflap sprak hij: En deze wijze woorden werd door een ieder met luid gejuich ontvangen.

U hebt vast van dat sprookje gehoord van de eigenzinnige (lees eigenwijs) koning en zijn nieuwe kleermaker?
Niet? het eindigde ermee dat de koning in zijn ondergoed over de straat ging.

En zo vergaat het ons ook.

Alleen het geloof in een democratisch gekozen regering staat nog tussen het sprookje en de werkelijkheid in.

Wie het geloof daar nog in vast kan houden is een eigentijdse held.

Anderen zoals schrijver dezes, heeft die hoop al een tijdje geleden laten varen.

Om het op zijn plat te zeggen: we worden met ons allen genaaid & gesnaaid waar wij bij staan. En dat zonder zalf.

En waarschijnlijk net als met het sprookje zal er een klein kind moeten zijn die ons wijst op de naaktheid van de koning.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 01:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op zondag 4 jul 2010, 12:38:
Ik stel voor dat je eens een jaartje gaat wonen waar een dictatuur heerst. Daarna lees ik graag of je over bovenstaande nog zo denkt.

Dooddoener.

In een dictatuur weet je dat je niks heb te vertellen.
Dat is duidelijker dan een land waar de schijn wordt gewekt dat je inspraak hebt.
Amerika kan vanaf vandaag al onze bankrekeningen inzien,
is jouw mening gevraagd ?
De mijne niet.

Zo zijn er onder het vorige kabinetonder het mom van terroristen, veel regels ingevoerd welke aan schurken tegen een dictatuur.
In de jaren 70 gingen we straat op voor mensenrechten in Rusland.
Die zelfde regels waar wij in de 70e jaren tegen protesteerden,
zijn anno 2010 gemeengoed in dit deel van de wereld

2x hoera voor onze democratie,
geen 3x hoera, want 2x hoera is meer dan genoeg.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 01:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

westhoekje schreef op dinsdag 6 jul 2010, 18:14:
De wereld gaat eerder met een grote knal richting "Kingdom come" de stratosfeer in, dan dat er ooit sprake van zal zijn van een democratisch beginsel.

Spaar je de moeite, de volgers begrijpen dat toch niet totdat...