Wat is mijn recht bij overlast van buren met vuurkorf?

Mijn buren branden dagelijks tot in de nacht hun vuurkorf waardoor ik mijn ramen moet sluiten en de inblaas van de cv moet afzetten. Bijkomend heb ik ook longproblemen.

33562 18 Rapporteer

audb
door audb - Jun 24, 2020 om 12:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag aan de buren of de de korf ergens anders kunnen plaatsen leg wel goed uit waarom.

Maar mocht dat niet helpen dan kan u de gemeente of als het een huurhuis is de woningbouw inschakkelen.

Wijs ze er op dat u recht hebt op uw woongenot en dat dat door uw buren u wordt afgenomen.

ju
door juliomariner - Jun 24, 2020 om 12:30
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u al een goed gesprek geprobeerd?

mr
door mrmoto - Jun 24, 2020 om 12:34
167 Antwoorden / 4 Vragen

misschien rare vraag , waarom inblaas van cv afzetten , of doet uw centrale verwarming ook koelen?

Gr
door Grunn1 Jun 24, 2020 om 13:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Cv ketel zorgt niet alleen voor de verwarming hoor maar ook voor warm tap water

gerbera
door gerbera Jun 24, 2020 om 14:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Inlaatlucht komt in de verbrandingskamer en wordt dan weer uitgeblazen. Deze is overigens niet uit te zetten tenzij de ketel wordt uitgeschakeld. Dus zo raar is die vraag nog niet.

mr
door mrmoto Jun 24, 2020 om 14:56
167 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben een combi ketel met geforceerde lucht af en aanvoer , zodra er vraag is om warmte of vraag om warmwater wordt de in/uitlaatklep aangestuurd en gaan de ventilatoren blazen en zuigen , de verse lucht naar de branders en de niet recyclebare (overige) weer naar buiten .Is dus een dubbelwandige pijp oftewel pijp in pijp .

gerbera
door gerbera Jun 24, 2020 om 15:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@mrmoto, dubbelwandige pijp hebben tegenwoordig alle cv ketels, vandaar dat uw vraag aan de TS niet raar is. Wat deze beweerd kan nml niet tenzij de ketel uitgeschakeld wordt.
Door onderduk wordt lucht, via onderste rooster van de pijp, naar de verbrandingskamer gezogen en door de ventilator verbrandingslucht uitgeblazen (bovenste pijpje)

mr
door mrmoto Jun 24, 2020 om 16:57
167 Antwoorden / 4 Vragen

Oke had ik het toch goed begrepen , wvd.

koekeloer
door koekeloer Jun 28, 2020 om 16:13
562 Antwoorden / 18 Vragen

elke dag wordt de vuurkorf gebruikt, dus ook in de winter als de cv brandt.

marita5
door marita5 - Jun 24, 2020 om 13:12
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lilian Van bommel ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/gezonde-leefomgeving/gezond-in-en-om-huis/overlast-van-hout-stoken/

Ka
door Kassagebruiker - Jun 24, 2020 om 15:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Gevalletje rijdende rechter

panter22
door panter22 - Jun 24, 2020 om 19:24
6599 Antwoorden / Vragen

Voor en najaars is het de vuurkorf, 's zomers de barbeque en winters de open haard.
Daar kun je niets tegen doen. Het mag allemaal.
En er is geen organisatie, ook niet het Longfonds, die voor jouw belangen opkomt.
Het enige wat je kunt doen is de ramen dichthouden of aan de andere kant van het huis openzetten.

Du
door Duc7 Jun 26, 2020 om 12:51
35 Antwoorden / Vragen

Klopt niet helemaal, het Longfonds is wel degelijk bezig met hout stook op welke manier ook aan te pakken, zowel op regerings niveau als op gemeente niveau. Dus aub geen beweringen plaatsen als je over dit onderwerp niets weet.
https://www.longfonds.nl/search_customisation/search/%20houtstook

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 13:11
6599 Antwoorden / Vragen

Het Longfonds zit een een landelijk platform, Verkijk je daar niet op want de invloed is niet groot.
Wat zij op gemeentelijk nivo  doen is mij een raadsel.
Maar verder dan wat persoonlijke tips komen zij niet.
https://www.longfonds.nl/buitenlucht-en-je-longen/wat-kan-ik-doen
Net als recent in het nieuws met die biogascentrale van Fattenval die niet doorgaat, dan hoor je geen commentaar van het Longfonds, noch worden zij uitgenodigd in actualiteitsprogrmma's. Tot dit jaar kreeg je subsidie op pelletkachels.
Het longfonds werkt  op de achtergrond. Net als bij het rookverbod op het werk en in openbare ruimtes.
Ook daar namen zij niet het initiatief.

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2020 om 00:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw recht:

Dan maar ramen sluiten en de inblaas van de cv afzetten?
Heeft u al eens een praatje met ze gemaakt?

Leven en laten leven.
Tegenwoordig heeft men overal "last" van of denkt men dat te hebben: als het niet buiten pratende buren zijn worden de longen er bijgehaald voor allerhande met wat rook. Vervolgens: wat is mijn recht. Het recht van die buren is dat ze kennelijk die vuurkorf mogen branden.

ma
door manwijf Jul 10, 2020 om 11:51
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het is verboden om geverfd of geïmpregneerd hout, bewerkt hout, snoeihout, afval, papier of karton te verbranden. Des te opmerkelijker, dat het wel mag als je dezelfde troep in bv een vuurkorf gooit. Vuil verbranding = vuil verbranding.
Als bijna iedereen in de wijk zoals hier een openhaard heeft, is dat zeker niet prettig te noemen. Geldt voor vuurkorven en bbq's ook. Elke dag met mooi weer is het hier bal. Een roker naast je is beter te doen, dan een vuurkorf of bbq. Ook hier kunnen de openslaande deuren bijna nooit open in de zomer.

purlle
door purlle - Jun 26, 2020 om 10:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een vuurkorf niet overal in een woonwijk maar te pas en te onpas aan mag steken i.v.m. de rookoverlast die al die dingen geven, zeker niet als er besloten / aangrenzende tuinen zijn.

Vraag bij je gemeente eens na hoe het zit met dat beleid.

aurora1: Ja, we hebben tegenwoordig meer last van elkaar omdat veel mensen dingen doen omdat zij vinden dat dat moet kunnen zonder rekening met een ander te houden. Het is leven en laten leven of geven en nemen maar het valt mij ook wel op dat het veel mensen die altijd maar nemen en anderen altijd maar moeten geven. Veel mensen hebben schijt aan een ander en respect voor elkaar is ver te zoeken. Bij zulke mensen zal het ook niet helpen als je daar netjes aan de deur komt vragen of de korf of bbq ergens anders neergezet kan worden want dan moet je gewon je k** bek houden of ze gaan nog even extra lopen sarren. Niet iedereen is gediend van commentaar op diens doen en laten.

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 10:25
6599 Antwoorden / Vragen

Als het in de gemeente verboden zou zijn een vuurkorf aan te steken, wat dan?
Komt er een ambtenaar 's avonds langs om het te verbieden?
Lees het advies van de gemeente Eindhoven eens:

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 10:34
6599 Antwoorden / Vragen

Nog maar wat info waaruitblijkt dat er geen gemaantelijk verbod is:
https://www.nu.nl/wonen/5981988/vuurkorf-in-de-tuin-houtstook-is-best-asociaal.html

di
door directtrack - Jun 26, 2020 om 10:57
2 Antwoorden / Vragen

De calorische efficientie is zo'n beetje het laagst van alle brandstoffen, de rook en fijnstof beperken de levensduur van met name kleine kinderen en ouderen (door laatbaarheid van de longen is bij hen hoger), vervuilde longen zijn bevattelijker voor corona, (ex) corona en andere longpatienten hebben onnoemelijk veel last van houtrook, fijnstof blijft nog anderhalve dag in de tuinen van je buurt ronddwarrelen. De overheid dorst de tabaksindustrie niet aan te pakken. Roken was stoer. Nu is het overal huilie-huilie over de schade veroorzaakt door roken. Hetzelfde patroon bestaat voor de kacheltjes industrie die probeert ons wijs te maken dat hout stoken gezellig is. Ga eens in landen kijken waar ze hout moeten stoken omdat ze niets anders hebben. Stop met die onzin van hout stoken, je hebt die grijze cellen niet voor niets gekregen. Uit onderzoek blijkt dat je beter pal naast een snelweg kan wonen dan in een wijk waarin veel hout wordt gestookt. MAX Meldpunt heeft er al eens een uitzending aan besteed en metingen gedaan. Nog te zien op https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/houtkachels-schadelijker-dan-gedacht/

ev
door evertgd - Jun 26, 2020 om 13:23
41 Antwoorden / 0 Vragen

Tja... Ga 's avonds eens een keer gezellig met uw buren rond de vuurkorf zitten en maak een praatje over het probleem. U kunt uw buren niet verbieden om een vuurkorf of barbecue aan te steken in hun tuin, maar vragen of het minder vaak kan, is natuurlijk altijd mogelijk. Misschien willen zij u best ter wille zijn. Zet in elk geval niet te hoog in en vooral niet op hoge toon, zo voorkomt u dat de buren zich 'ingraven' of - nog erger - dat u met knallende ruzie belandt bij De Rijdende Rechter of Mr. Frank Visser.
U zou er in overleg bijvoorbeeld op uit kunnen komen dat ze om de dag de vuurkorf aansteken, of alleen in het weekend. Willen ze dat niet, dan zit er weinig anders op dan ramen en deuren gesloten te houden. In dat geval is een (mobiele) airco misschien een oplossing om wat frisse lucht te krijgen.

1paul
door 1paul - Jun 26, 2020 om 14:35
3101 Antwoorden / 0 Vragen

overleg met de buren of ze dit ergens kunnen doen waar u er geen last van heeft, u heeft recht op ongestoord woongenot, komt dit tot niets dan schakel de woningbouw of de gemeente in, deze moeten handhaven....

mo
door mof - Jun 26, 2020 om 15:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vuurkorven en barbecues mogen weliswaar maar niet structureel en alleen op geeigende uren. Echter, geluidsoverlast tijdens de nachtelijke uren valt onder het strafrecht, daarvoor kunt u de politie inschakelen, rook en geuroverlast valt daar niet onder.

u zult een dossier moeten aanleggen, documenteren met beeldmateriaal, en aan de rechter voorleggen.
Dat u een longziekte heeft zal uiteindelijk niet doorslaggevend zijn, rechters moeten rekening houden met normale gemiddelde omstandigheden en hoeveel overlast nog te dragen is door buren in het algemeen. Jurisprudentie is van belang hier.

t.a.v. Houtgestookte kachels, die laten hun rook via de schoorsteen gaan, dus hoog, en dat mag dus. Vuurkorven of bbc in de tuin leveren meer overlast op.

th
door theflyingdoctor - Jun 28, 2020 om 20:15
18 Antwoorden / 1 Vragen

Nou het is de meest legitime wijze om je buren te vermoorden, en het mag nog want niemand beschermd je hiertegen.

Ik woon in een woning in het Westland.

Twee huizen verderop is een buurman die nu al 20 jaar barbequen als hobby heeft.

Door een spelinh van de natuur dient mijn woning als schoorsteen.

Nog nooit heeft hij mij gewaarschuwd als hij ging bakken een braden, waarbij hij rook versterkers gebruikt en speciaal hout om het vlees lekkerder te maken.
Het geeft dusvooral heel veel extra rook..

Als meer dan 70 keer door de jaren haalde mijn vrouw de doorgerookte schone was van de lijn omdat dat in de volle rook hing, dus opnieuw wassen.

Mijn slaapkamer loopt zo vol met rook dat mijn brandmeldrs in het halletje achter de slaapkamers gaan loeien.

Mijn vrouw een COPD patiënte zit stikbenauwd op de bank naar lucht te happen omdat als het buiten 30 graden is het bij mij binnen ook 30 graden en is ieder zuchtje wind welkom, terwijl de rookwolken door mijn kamer aan de voorzijde weer naar buiten trekken, als zou mijn woning in de brand staan.

Je de reactie van de gemeente hierover "he wat naar nou dat uw vrouw bijna stikt, maar het mag"
Als ik de casus voorleg , wat nu als zij er echt in stikt? : antwoord "heel vervelend voor uw vrouw en jammer, maar het mag"
En zo sta je met de rug tegen de muur want het is toegestaan om iemand op deze wijze om het leven te brengen, oh ja en de buurman, die steekt weer eens zijn barbeque aan.

Ci
door Ciska-K - Jun 30, 2020 om 12:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Buurtzorg inschakelen om te bemiddelen. Zij zijn er om dat soort spanningen tussen buren onderling op te lossen. Succes!

Janna bloemberg
door Janna bloemberg - Apr 13, 2021 om 17:47
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb het zelfde probleem, nieuwe buren in de blok . En hun cultuur , zelfs in de winter . Wel een paar keer in de week en bijna elk weekend als het droog is. En nu met de overkapping nig vaker