im
door imra Mar 12, 2012 om 13:18
Voeding & gezondheid

Wat is perfomaal?

Wat is eigenlijk precies de betekenis van perfomaal? Je komt wel de combinatie tegen van 'verbaal-perfomaal'. Wat verbaal is weet ik maar de betekenis van perfomaal is me niet duidelijk. Ook google heeft geen duidelijk antwoord gegeven.

39350 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 12, 2012 om 13:28
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht hier iets aan?

"Performale vaardigheden - Waarbij handelend wordt opgetreden zonder ondersteuning door middel van taal."

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 12, 2012 om 13:32
842 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak worden deze termen gebruik in combinatie met IQ. Het performale IQ wijst grofweg erop hoe goed iemand is om zijn / haar kennis in de praktijk te brengen.

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 12, 2012 om 13:34
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]
Het verbale IQ meet alles wat betrekking heeft op woordenschat, taalgevoel, redeneringsvermogen, enz… Rekenen is evengoed redeneren en valt dus ook onder het verbale IQ.

Het performale IQ meet hoe je praktisch omgaat met je kennis. Hoe los je praktisch een probleem op bijvoorbeeld. Motorische vaardigheden spelen hierbij een rol, maar evengoed een aantal inzichten, zoals bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht.

(bron)

jantje7
door jantje7 - Mar 12, 2012 om 13:38
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zoek eens op performaal. dan krijg je de goede uitleg.

Jantje

im
door imra - Mar 12, 2012 om 13:54
8 Antwoorden / 4 Vragen

Jantje7, ik heb gegoogled op perfomaal maar dan komen alleen de combinaties verbaal-perfomaal naar voren, en niet echt een specifieke uitleg hierover.

"Het performale IQ meet hoe je praktisch omgaat met je kennis. Hoe los je praktisch een probleem op bijvoorbeeld. Motorische vaardigheden spelen hierbij een rol, maar evengoed een aantal inzichten, zoals bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht."

Hier wordt me al iets meer duidelijk, al vraag ik me dan wel af wanneer perfomaal iets met verbaal te maken heeft? Wordt dan bedoeld dat je met woorden een probleem kunt oplossen, zoals bijvoorbeeld een advocaat in de rechtszaal of zoiets?

jantje7
door jantje7 - Mar 12, 2012 om 14:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Er hoort echt nog een r meer in.

Klik hier...

Jantje

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 12, 2012 om 14:10
842 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens encyclo betekent performaal letterlijk niet-verbaal...

Hier nog een definitie (gebruikt in bepaalde intelligentie-tests):
[quote]
Intelligentietesten, zoals de WISC III en de RAKIT bestaan vaak uit twee overkoepelende onderdelen: een verbaal (met taal) en een performaal (zonder taal) deel.
Binnen het verbale gedeelte wordt het talig redeneervermogen van het kind onderzocht. Bij dit onderdeel wordt nagegaan of het kind talige opdrachten begrijpt en of het in staat is zijn ideeën op een adequate manier te verwoorden.
Het performale deel van het intelligentieonderzoek heeft te maken met het ruimtelijk inzicht en de ruimtelijke planning en handigheid. In dit tweede gedeelte speelt de psychomotorische snelheid een belangrijke rol.

Nog een andere bron dan:
[quote]
verbale vaardigheden; hoe goed is het kind in het redeneren met taal en symbolen?
performale taken; hoe handig is het kind in praktische taken die om visueel en ruimtelijk inzicht vragen?

mickie
door mickie - Mar 12, 2012 om 14:22
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:03]Er hoort echt nog een r meer in.

Klik hier...

Jantje[quote=jantje7 schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:03]Er hoort echt nog een r meer in.

Klik hier...

Jantje

Oeps, sorry, ik kende t woord vaak alleen van uitspraak en dan mis je de r nogal eens, maar evengoed vond ik t niet, ook al maakt google er wel vanzelf t goede woord van.
Deze link kwam ik in elk geval niet tegen dus bedankt. Ook voor t wijzen op mn spelfout. ;)

mickie
door mickie - Mar 12, 2012 om 14:28
111 Antwoorden / 33 Vragen

Bedankt voor alle reacties, ik begrijp nu in ieder geval wel wat performaal betekent!