ja
door janadams Aug 9, 2017 om 15:30
Voeding & gezondheid

Wat kan je doen tegen kramp in de benen,vooral s'nachts.

Ik wordt s'nachts diverse keren wakker van kramp in de benen,ook afkoelen op laminaat helpt niet.

37200 59 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2017 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beetje rondlopen, wrijven, flink bewegen.

aurora1
door aurora1 - Aug 9, 2017 om 15:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook kan luchtfietsen helpen. Of hakken-tenen de eettafel lopen.
Nog meer foefjes kunt via uw beste vriend - Google - vinden.
En als u voor allerhande in behandeling bent leg het dan voor aan de huisarts. Misschien is het te weinig van een bepaalde vitamine .en daarmee kan de huisarts u helpen

marita5
door marita5 - Aug 9, 2017 om 15:40
11494 Antwoorden / 15 Vragen
br
door bravehenk - Aug 9, 2017 om 15:41
206 Antwoorden / 0 Vragen

Type in op google kramp in de benen tijdens het slapen je krijgt dan 4560 items daarover.
Ook in combinatie met bepaalde medicijnen kan het optreden vraagje voor huisarts.
Heeft u geen medicijnen leesvoer genoeg wellicht zit voor u de gouden tip erbij.
Ikzelf heb altijd dekbed over mijn onderbenen sindsdien geen kramp meer.

groeten Henk

gerdamarijke
door gerdamarijke - Aug 9, 2017 om 15:50
330 Antwoorden / 15 Vragen

Magnesium slikken. Sinds ik dit doe, heb ik geen kramp meer gehad.
Ik gebruik Magnesium 400 van Orthica en bestel dit online bij bol punt com.

audb
door audb Aug 12, 2017 om 12:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Haal het bij de Action of kruidvat van eigen merk is goedkoper en werkt net zo goed.

mi
door mizzlizz - Aug 9, 2017 om 15:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Magnesium tabletten nemen. Helpt meteen en afdoend. Verkrijgbaar bij drogist.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2017 om 16:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal eens met @gerdamarijke en @mizzlizz; magnesium. (Heb zelf 500 mg tabletten). Duurde best, bij mij dan, wel een tijd maar helpt absoluut. Wel even, als u ook andere medicijnen slikt, eerst met de dokter overleggen.

getty
door getty - Aug 9, 2017 om 16:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u er veel last van heeft, zou ik eens beginnen met een afspraak bij uw huisarts. Die kan beter eerst uitzoeken waarom u hier zo'n last van heeft.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 9, 2017 om 16:52
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ook belangrijk is voldoende drinken.

aurora1
door aurora1 - Aug 9, 2017 om 16:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou niet zomaar magnesium gaan slikken zonder advies van de huisarts, en al helemaal niet met regelmaar en hoge concentraties.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx

audb
door audb Aug 12, 2017 om 12:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt eerst naar de huisarts het kan namelijk ook vernauwing van de bloedvaten zijn of zelfs trombose wat zeer ernstige gevolgen kan hebben.

boppe1943
door boppe1943 - Aug 10, 2017 om 12:48
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Onlangs gehoord bij "Gezond Verstand" op NPO 1: leg een stuk zeep onder uw onderlaken bij het voeteneinde. Dit wordt ook door anderen geadviseerd bij "Oma weet raad". Zo ook: tamme kastanjes of varens in een sloop onder het onderlaken leggen, blauwe druiven eten, een glas tonic drinken voor het naar bed gaan (kinine zou daarbij de werkzame stof zijn.) Baat het niet, dan schaadt het niet.

audb
door audb Aug 12, 2017 om 12:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Maar wel eerst naar de huisarts was het uitdrukkelijke advies met daar bij de tekst : Trombose wordt vaak niet herkend door een patient.

hansje klein
door hansje klein - Aug 10, 2017 om 12:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Niet helemaal verdwenen, maar wèl minder krampen met 2xdaags 510 Magnesium AC, 120mg van AOV.

co
door contigo1948 - Aug 10, 2017 om 12:57
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er diverse keren mee te kampen gehad en ben er uiteraard mee naar de huisarts geweest, het bleek een slechte doorbloeding in een been te zijn waar ik nu bloedverdunners voor heb, daarna nooit meer last gehad. Ik raad u aan om absoluut even een bezoekje aan de huisarts te brengen en zeker niet op eigen houtje magnesium gebruiken !!!!

Ge
door Genee - Aug 10, 2017 om 12:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Benen warm houden 'snachts, eventueel sokken aan trekken.

eryl
door eryl - Aug 11, 2017 om 11:04
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook wel kramp im mijn benen.
Ik doe dan een paar sokken aan, dat helpt.
Het klinkt wel raar zo midden in de zomer.

donna53
door donna53 - Aug 11, 2017 om 11:06
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had altijd last van rusteloze benen. Ik weet niet of je dat bedoelt? Dan gaan je benen als het ware vanzelf bewegen,
Ik heb in Duitsland tabletten gekocht. Venen met Roskastanje en Venen met Rutin. Sinds ik die inneem heb ik er geen last meer van.
En als ik 's avonds ineens wel een ''wiebelbeen'' krijg neem ik 1 tabletje in en het is binnen een half uur over.
In Nederland zijn ook tabletten met paardenkastanje te koop bij Holland en Barrette of van Dr. Vogel.

tenormin
door tenormin Aug 11, 2017 om 13:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@donna53, kramp in je benen 's-nachts doet heel erg veel pijn; is echt iets anders dan rustelozen benen.Dus absoluut niet hetzelfde.

donna53
door donna53 - Aug 11, 2017 om 11:07
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had altijd last van rusteloze benen. Ik weet niet of je dat bedoelt? Dan gaan je benen als het ware vanzelf bewegen,
Ik heb in Duitsland tabletten gekocht. Venen met Roskastanje en Venen met Rutin. Sinds ik die inneem heb ik er geen last meer van.
En als ik 's avonds ineens wel een ''wiebelbeen'' krijg neem ik 1 tabletje in en het is binnen een half uur over.
In Nederland zijn ook tabletten met paardekastanje te koop bij Holland en Barrett of van Dr. Vogel.

hi
door hindrik25maart - Aug 11, 2017 om 11:18
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een tekort aan magnesium, is verkrijgbaar bij drogisterijen of Action.
Ik slik ze en heb geen last meer, onrustige benen hoort er ook bij

pe
door pebk - Aug 11, 2017 om 11:19
579 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zegt de huisarts?

ka
door kaartendraak - Aug 11, 2017 om 11:21
171 Antwoorden / 2 Vragen

Kan een magnesium tekort en/of zelfs ijzer tekort zijn. Eet je voldoende groene groente? Je kan nl supplementen slikken, maar bij voldoende groente en fruit dagelijks eten, minstens 250 gram(groente) en regelmatig peulvruchten zou al afdoende moeten zijn. Sinds ik dat zelf doe geen krampen meer.

audb
door audb Aug 12, 2017 om 12:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Te kort aan ijzer is bloed armoede en dat is snel te herkennen.

Ook een te lage bloeddruk is een van de oorzaken.

an
door ansveen - Aug 11, 2017 om 11:24
1 Antwoorden / Vragen

Oude tip van vroeger. Leg een stuk Sunlight zeep in bed. Heeft mij ook geholpen. Nu door medicijnen extra kramp. Leg de krampplek (zeep onder het hoeslaken) op het stuk zeep en is zo weer weg

di
door digioma - Aug 11, 2017 om 11:29
646 Antwoorden / 29 Vragen

Klinkt heel gek, maar werkt (bij mij althans) wel. Is tip van drie verschillende mensen uit de paardensport die het middel zelf gebruiken.
Niet op de bonnefooi zomaar medicijnen innemen, maar... bij de Welkoop of bij een goede ruitershop Paardenzalf, paardencreme of iets dergelijk halen. Dat is tegen spierpijn bij sportpaarden en het merk dat ik gebruik heeft als werkzaam bestanddeel kamfer. Niet de verkoelende creme kopen, maar die tegen spierpijn. Ik gebruik Osmond witte oliën. Voor mensen: even insmeren (is vloeibaar) en is droog na pakweg 1 a 2 minuten. Ruik je daarna ook niet meer. Ongeveer halve liter voor iets meer dan 10 euro. Helpt tegen spierpijn (rug en benen). Niet elke dag gebruiken, maar helpt wel snel als pijn optreedt.

aurora1
door aurora1 Aug 12, 2017 om 17:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kamfer(spiritus) is erg voordelig in flesjes bij de drogist te koop. Is een middeltje uit grootmoeders tijd. Ook tegen blaren of transpirerende voeten.

gr
door grieteke - Aug 11, 2017 om 11:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik al jaren Schüsser zout  magnesium phosphoricum 3x daag 2 tabletten onder de tong laten smelten en bij kramp in benen of migraine enz...
10 tabbletten in heet water oplossen en zo heet mogelijk slokgewijs opdrinken , het helpt gegarandeerd.
het is te krijgen in 100   --? en 1000 tabletten en is erg goedkoop.
ik neem het dan van  Plüger van TS products

be
door bennodev - Aug 11, 2017 om 11:38
6 Antwoorden / 0 Vragen

Leg een stuk sunlightzeep tussen uw laken en het matras

Pi
door Piet42... - Aug 11, 2017 om 11:43
1 Antwoorden / Vragen

Een stuk sunlightzeep inje bed.

theodorus1
door theodorus1 - Aug 11, 2017 om 11:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ik had er ook last van je moet gewoon veel water drinken.
nu heb ik geen kramp meer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 11, 2017 om 11:50
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Jan,

Ik gebruik tijgerbalsem.
Het is goedkoop te halen bij Action en heet daar "spierbalsem"

Groeten van John

johanna66
door johanna66 - Aug 11, 2017 om 11:53
48 Antwoorden / 6 Vragen

Veel water drinken, vitaminen B12 en D slikken en vooral magnesium.

Yv
door Yvonne_909 Aug 11, 2017 om 12:08
42 Antwoorden / 2 Vragen

Vitamines moet je niet zomaar klakkeloos gaan slikken. Teveel kan ook averechts werken.

Fe
door Fenrir - Aug 11, 2017 om 11:59
1 Antwoorden / Vragen

Mijn vader heeft hier ook al een tijdje last van, maar sinds dat hij magnesium tabletten is gaan slikken is de kramp op gehouden. De kramp was alleen specifiek in zijn kuiten. Ik hoop dat het u net zo kan helpen als dat het mijn vader heeft geholpen.

ma
door marjaton - Aug 11, 2017 om 12:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

zou kunnen dat je een magnesium te kort hebt. Zelf gebruik ik hiervoor magnesium olie.

Appie Happie
door Appie Happie - Aug 11, 2017 om 12:07
3 Antwoorden / Vragen

Drinkt U rode wijn?  Zo ja stop dan daar mee de klachten zullen dan waarschijnlijk verdwijnen.

Yv
door Yvonne_909 - Aug 11, 2017 om 12:07
42 Antwoorden / 2 Vragen

Huisarts raadplegen, controle bloedvaten laten doen of controle andere aandoeningen.

tommd
door tommd - Aug 11, 2017 om 12:11
9 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenmorgen, volg de tip die hier al een paar keer is geplaatst. Gebruik magnesium bij toeval ontdekt door mij doordat ik het ergens anders voor slikte. U kunt gewoon goedkope tabletten van Action of kruidvat nemen. Zorg dat de dosering niet boven de 500mg per dag ligt en neem ze voor de maaltijd in. Dokter's advies is niet nodig en na 2-3 weken uiterlijk merkt u het resultaat!

mo
door moh - Aug 11, 2017 om 12:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een oud huismiddeltje van mijn moeder: kinine.
Gemakkelijk te verkrijgen: drink nu en dan tonic of bitter lemon want daar zit het in

freix.
door freix. - Aug 11, 2017 om 12:30
28 Antwoorden / 14 Vragen

Deze kramp is vaak een gevolg van te weinig magnesium. Als je magnesiumtabletten slikt gaat dit weer over. Zorg wel dat je een magnesiumverbinding kiest die het lichaam kan opnemen in het bloed. Magnesiumcitraat is zo'n magnesiumverbinding die goed wordt opgenomen door het lichaam. Magnesiumoxide is een goedkopere magnesiumverbinding die zo hard is dat het lichaam dit niet kan opnemen. Dat is weggegooid geld. 300 à 400mg inname per dag is voldoende om je kramp te bestrijden.
Succes.

eryl
door eryl - Aug 11, 2017 om 13:36
14 Antwoorden / 0 Vragen

Voeten warm houden.
Dan heb je minder last van kramp.

co
door corrievonk - Aug 11, 2017 om 13:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

een stuk zeep in je bed leggen, de geur ervan doet het hem.

ji
door jiocharana - Aug 11, 2017 om 14:22
11 Antwoorden / 0 Vragen

Extra magnesium en vitaminen D innemen kan helpen en Uiteraard genoeg water drinken..

gt
door gteunissen7 - Aug 11, 2017 om 15:37
6 Antwoorden / 3 Vragen

Leg een ijzervijl onder het matras bij mijn helpt het goed vanaf de eerste dag

ma
door marleenvanh - Aug 11, 2017 om 15:46
451 Antwoorden / 1 Vragen

Magnesium bruistabletten waren verkrijgbaar bij de Lidl en die helpen geweldig snel. Ze zijn er helaas niet meer.

joost12
door joost12 - Aug 11, 2017 om 16:04
52 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik heb gedaan is het voeteneind van mijn matras een paar centimeter hoger gedaan met er iets onder te plaatsen, helpt prima, heb nooit geen kramp meer s'nachts

pa
door papaya - Aug 11, 2017 om 16:16
16 Antwoorden / 13 Vragen

Een stuk zeep in je bed leggen is kolder, helpt echt niets.
Krampen in je benen komt van een tekort aan potasium, begin eens elke dag een banaan te eten, want daar zit potasium in.
Ook in de tabl. die een dokter voorschrijft zit precies het zelfe in, potasium misschien nog met wat magnesium erin maar het belangrijkste blijft potasium.
Het heeft ook niets te doen met bloedsvaten, krampen komen van de spieren af.
Wat wel helpt was de tip over sokken aan in je bed, probeer de voeten heel warm te houden, dit helpt ook goed.

ka
door kassa0 - Aug 11, 2017 om 16:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een heel eenvoudig truuckje is, om je tenen (van het been waar je kramp hebt) met je hand richting scheenbeen omhoog te duwen. Bij mij is dan de kramp ''in no time'' verdwenen.

jwksch
door jwksch - Aug 11, 2017 om 17:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las een reactie om magenesium te gebruiken. Dat heb weken achter elkaar gedaan, totdat mijn huisarts zei dat magnesium alleen bij vrouwen helpt. Het heeft mij ook absoluut niet geholpen. De enige die er beter van/aan wordt is de drogist.

al
door alidaberende - Aug 11, 2017 om 18:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik had er ook last van, hoorde van een sunlight zeep blokje in je bed leggen,
geloofde er niet in, maar het hielp wel degelijk
succes

ro
door roderakker - Aug 11, 2017 om 18:34
17 Antwoorden / 20 Vragen

het is belangrijk om na een inspanning eerst voldoende te drinken ; stap niet gelijk over op alcohol houdende dranken want die drijven veel vocht af  maar drink eerst water of thee en dat wel voldoende om het tekort van de inspanning te vereffenen.

ma
door martien slaats - Aug 11, 2017 om 20:26
1 Antwoorden / Vragen

NAAR DE DOKTER GAAN EN MEDICIJN INHIBIN VRAGEN EEN PIL VOOR HET SLAPEN GAAN EN GEEN LAST MEER VAN KRAMP , HAD ZELF OOK ELKE NACHT MEERDERE MALEN LAST VAN KRAMP , NEEM  ELKE AVOND EEN PIL IN EN IK DOE DIT AL JAREN GEEN LAST MEER VAN KRAMP.

jo
door jokewijnen60 - Aug 11, 2017 om 20:49
1 Antwoorden / Vragen

Laatst was op tv, volgens mij bij omroep Max. Is het programma dat mensen ideeën in kunnen brengen en wordt beoordeeld door artsen. De ideeën worden ook door mensen getest. Stukjes huishoudzeep in je bed, in de buurt van je benen. Na verloop van tijd moet de kramp minder worden. De artsen waren best wel enthousiast. Dus wellicht handig om te proberen zeker een maand. Misschien kan je het programma terug kijken is een paar weken uitgezonden. Succes.

Ti
door Tineke42 - Aug 12, 2017 om 06:41
1 Antwoorden / Vragen

Een stukje zeep aan je voeteneinde leggen in bed

ma
door madelief - Aug 12, 2017 om 09:58
25 Antwoorden / 8 Vragen

Magnesium slikken dan heb je een tekort aan magnesium
of een stuk zeep aan het voeteneind leggen is te proberen.

mi
door misman_1 - Aug 12, 2017 om 10:50
27 Antwoorden / 18 Vragen

Kramp kan voorkomen door een magnesium tekort, magnesiumolie werkt dan erg goed.
Kramp krijg je ook vaak door cholestorolverlagers, de statines.

rt
door rtentij - Aug 12, 2017 om 11:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook eens last van gehad. Mijn fysio raadde mij aan om meer te drinken. Vooral water. Dat heeft mij inderdaad geholpen. Geen last meer van kramp in de nacht gehad.

sn
door snitzel - Aug 12, 2017 om 11:33
38 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees hier diverse malen dat een stukje (sunlight) zeep in bed leggen helpt.....

Dat helpt alleen als het een doorbloedingsprobleem betreft en ligt niet aan het stukje zeep in bed neerleggen. Het kan net zo goed een baksteen zijn..
Waar het om gaat is dat het voeteinde een stukje omhoog moet liggen zodat de doorbloeding niet stagneert in de onderbenen.

Dus u kunt altijd proberen om het voeteinde iets omhoog te brengen. Bij de meeste moderne bedden is dat eenvoudig electrisch in te stellen. En anders iets onder het matras leggen om het zelfde resultaat te bereiken. Dit kan met een stuk zeep waarvan het merk echt niet uitmaakt, een baksteen, een boek, een plank...kies maar.

Helpt dat niet, dan kunt u natuurlijk altijd naar de huisarts om een bloedonderzoek te krijgen om tekorten ( zoals magnesium) uit te sluiten. Of een andere oorzaak uit te sluiten.

gvang
door gvang - Aug 12, 2017 om 22:23
13 Antwoorden / 0 Vragen

Aan magnesium is niets mis; het wordt snel in de bloedbaan opgenomen. De grootste overdaad wordt via reguliere fysiologische weg uitgescheiden. Eet gerust magnesium tot zo'n 350-400 mg per dag (bijvb. 2 uur voor het slapen gaan) en als diarree ontstaat heeft u de weet dat u uw magnesiumgebruik zou moeten verminderen. Ga niet overdreven innemen, maar u hoeft ook niet bang te zijn bij normaal gebruik tot overdosering te komen. Amandelen zijn magnesiumrijk. Kramp in de benen onstaat vooral door vernauwing van bloedvaten. Er bestaat, ter beoordeling van uw huisarts, wel medicatie om tot mogelijke verbetering te komen. Vernauwde bloedvaten doen het ontstaan van verminderde warmte in de benen, waardoor ook de kramp kan toenemen. Warmte aan de benen of alleen aan de voeten tijdens het slapen kan mogelijk verbetering geven: dus een extra dekentje of misschien de voetverwarming van een electrische deken kunnen zeker bijdragen aan een oplossing. Nog een laatste tip, maar die zult u zeker kennen: bij kramp de tenen/bovenvoet naar boven trekken. Sterkte in de strijd!

sp
door spikkel Aug 14, 2017 om 19:52
148 Antwoorden / 5 Vragen

Als je Magnesium Oxide gebruikt is het vrij normaal dat je diarree krijgt. Dat wordt namelijk ook wel als laxeermiddel voorgeschreven.

sa
door sarina.leon - Aug 13, 2017 om 14:10
1 Antwoorden / Vragen

Magnesium olie (spray)

ca
door caramia - Aug 14, 2017 om 14:54
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kreeg het ook ineens, heb er jaren last van gehad. Toen werd mij Magnesium 400 van Orthica aanbevolen. Te verkrijgen bij de drogist.
Na het innemen van de eerste pil (1x per dag) echt geen last meer gehad. Innemen, ongeveer 2 uur voordat je naar bed ga.
Succes.

he
door hendrika39 - Aug 23, 2017 om 15:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gewoon een stuk sunlight zeep in bed of onder het onderlaken.
Heb het voor jaren terug van een tante gehoord en echt het helpt!

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2017 om 16:46
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ook een placebo kan effect hebben.