gumo
door gumo Nov 7, 2011 om 13:52
Voeding & gezondheid

Wat te doen tegen puistjes op hoofdhuid?

Ik (vrouw, 40+, dun blond haar) heb sinds een tijd last van irriterende puistjes op mijn hoofdhuid, onder mijn haar. Het gevolg is ontsierende korstjes en niet meer naar de kapper durven gaan. Soms jeukt het ook, waardoor het krabben onbewust wordt bevorderd. Ik heb totaal geen last van acne of puistjes in mijn gezicht of op mijn lichaam. De huisarts dacht dat het eczeem was en gaf me locoid scalp lotion (hydrocortison) mee die niet helpen. Op de bijsluiter staat zelfs: "niet gebruiken bij wondjes of pukkeltjes". Volgens mij is het helemaal geen eczeem, want het zijn geen schilfers of plekjes, maar puistjes. Hoe kom ik hier vanaf? Ik heb overigens al van alles geprobeerd met 'tig verschillende shampoos maar dat maakte helaas niets uit.

82345 8 Rapporteer

laaglander
door laaglander - Nov 7, 2011 om 14:07
473 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Gumo,

is misschien terug naar de huisarts een optie? eventueel doorsturen naar de dermatoloog?

Laaglander

edrick3
door edrick3 - Nov 7, 2011 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gumo,

Sluit me aan bij laaglander.
Met medische problemen moet je naar de arts en niet naar een forum!
De verwijzing naar een huidarts lijkt me hier op z'n plaats.

Met vr.gr.

gumo
door gumo - Nov 7, 2011 om 15:08
39 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo edrick3, ik ben het helaas niet met je eens. Aangezien zich op een forum veelal 'ervaringsdeskundigen' bevinden, ben je vaak beter en eerder geholpen met je problemen door soortgenoten of zelfs medici die soms ook op een forum zitten. Waar hebben we anders een forum voor? In het verleden ben ik (met iets anders) met de kennis die ik had verkregen via een forum naar een arts gegaan en het bleek de spijker op zijn kop. Scheelde een hoop gezoek en geëxperimenteer!

poltol
door poltol - Nov 7, 2011 om 15:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste gumo,

Begin eens met de hoofdhuid regelmatig te deppen met azijn.
En doe dat elke dag bv na het opstaan.
Dat zuivert de huid en voorkomt ontstekingen.

En gebruik zo weinig mogelijk shampoo.
En ........ maar dat wist u zelf ook al niet aan krabben.

Succes, poltol

ph
door phonic - Dec 16, 2011 om 09:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

hier heb je dan een lotgenoot ;) Ik heb dezelfde lijn van diagnoses doorgemaakt. Bij mij werkte de steroiden in eerste instantie wel, maar slechts heel kortstondig. Het kunnen als het geen eczeem is nog twee dingen zijn, namelijk folliculitis veroorzaakt door een bacterie, of scalp acne. Dat tweede is ernstiger en vervelender. Gewoon nog een keer naar de huisarts en uitleggen dat het niet werkt, verwijzing naar de dermatoloog vragen.

conny2
door conny2 - Dec 16, 2011 om 09:45
256 Antwoorden / 4 Vragen

Het kan ook schimmel zijn. Valt mij op dat veel mensen dit hebben en dat de huisarts je vaak laat aanmodderen. Ik had minder last van puistjes toen ik een tijdje geen kaas meer at.
Een shampoo zonder siliconen kan ook verlichting geven.

tdehond
door tdehond - Dec 16, 2011 om 09:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mocht er pus ( etter) uit de puistjes komen:

Is al een antibiotica kuur voorgeschreven door de huisarts?

Zo niet, dan naar de dermatoloog.

ph
door phonic - Dec 16, 2011 om 11:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=conny2 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 09:45]Het kan ook schimmel zijn. Valt mij op dat veel mensen dit hebben en dat de huisarts je vaak laat aanmodderen. Ik had minder last van puistjes toen ik een tijdje geen kaas meer at.
Een shampoo zonder siliconen kan ook verlichting geven.

Schimmel kan, maar dat ziet de huisarts meestal wel.