mc-cage
door mc-cage Dec 27, 2013 om 11:22
Voeding & gezondheid

Water in de ham

Toen ik laatst een pakje ham (gekookte ham, van Albert Heijn) openmaakte, vond ik die nogal kledderig. Daarna ben ik maar eens op de etikettering gaan letten.
Tot mijn verbazing bleken er grote verschillen te bestaan in de percentages varkensvlees die daarop vermeld worden. Er is ham waarop een percentage vermeld wordt van 70%, 80%, 90% en meer. De rest is water en zout.
Het is dus zeer de moeite waard om op de ingrediëntendeclaraties te kijken. Ik vond op die manier ook ham met een percentage van 96%. Die beviel mij goed en zo hoort het natuurlijk ook te zijn.
Helaas tref ik deze goede ham de laatste weken niet meer aan in de koelkasten van AH; het lijkt erop dat ze die uit de schappen hebben gehaald. Ik moet nog eens kijken hoe dat bij andere supers is geregeld.
Overigens heeft AH ook nog een positieve manier gevonden om deze minderwaardige waterham aan te prijzen: Pas op voor de 'Sappige Ham'!
Op het 'goedkope' Basic merk staat de declaratie trouwens al helemaal niet meer!
Hierbij een paar plaatjes van de Gerookte Slagersachterham die dus voor 96% echt is (was).

2745 7 Rapporteer

ge
door gerboe - Dec 27, 2013 om 12:01
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gebeurt met heel veel producten. Kijk ook eens op de etiketten van kipfilet, gerookte zalm, garnalen etc. Met als enig doel om een hoger gewicht te krijgen en het product duurder te kunnen verkopen. Niet alleen slecht voor je portemonnee maar ook voor de kwaliteit van het product. Vooral producten die met al dat water ingevroren en daarna ontdooid worden gaan hard achteruit.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2013 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga eens naar een slager en laat het afsnijden.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 27, 2013 om 14:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Standaard zit er natuurlijk al veel vocht in het vlees.

fl
door flessebon - Dec 29, 2013 om 09:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

In een mens zit standaard ook veel water, maar het is er niet in gespoten om extra te verdienen of om de boel voor het lapje te houden.

diumenge
door diumenge - Dec 29, 2013 om 10:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Yorkham van de Hoogvliet is 99% (volgens het etiket).

mc-cage
door mc-cage - Jan 3, 2014 om 10:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, dat er water in veel producten wordt gestopt is ook voor mij niet nieuw. Maar het heeft niet zoveel zin om alleen maar te klagen dat wij als consumenten vaak voor het lapje worden gehouden; het heeft veel meer zin om te letten op wat we kopen. Je kunt ook nog wel goede dingen vinden in de supermarkt. In mijn buurt is gewoon geen slager meer, maar als ik er een tegenkom, zal ik eens een onsje of wat laten afsnijden. De tip over de Yorkham van de Hoogvliet vind ik een goede. Gelukkig vond ik ook bij AH weer de ham 96% waarover ik schreef; hij is dus niet uit het schap verdwenen. Daar was ik eerlijk gezegd wel bang voor.

ol
door olijfje3 - Jan 3, 2014 om 17:49
284 Antwoorden / 26 Vragen

tegenwoordig eet ik zelden varensvlees, vind het niet lekker meer, varkensvlees bevat meer bacterien dan ander vlees. runderrookvlees is misschien en goed alternatiefbv met rrn gekookt ei er op olijfje3