Ni
door Nico van de Water Aug 12, 2022 om 15:11
Voeding & gezondheid

Waterkwaliteit: hoeveel kalk mag er eigenlijk in drinkwater zitten?

Ik krijg de laatste 16-18 maanden de indruk dat het drinkwater in Lochem en omgeving steeds meer kalk bevat. Laatst had ik een uitgespoeld glas dat 's nachts op het aanrecht was blijven staan. 's Ochtends kon ik er een laagje kalk uitschrapen. Mijn vragen:
1) Wat zijn de wettelijke normen voor het kalkgehalte van drinkwater?
2) Ben ik de enige in Lochem en omgeving, die vindt dat het kalkgehalte moet worden teruggedrongen? Al die middelen tegen ontkalken (voor wasmachine, vaatwasser, koffiezetter, enz.) zijn noch goedkoop, noch goed voor het milieu.

6300 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2022 om 15:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hier hebben we niet tot weinig kalkaanslag, maar als u de geadviseerde middelen koopt kan dat best in de papieren lopen. Ik ontkalk heel simpel met schoonmaakazijn, letterlijk alles. En aangeslagen glazen zet ik bij elkaar in de gootsteen, warm water en een scheut schoonmaakazijn. De glazen lijken weer alsof ze nieuw zijn. Maar ook, als u glazen in de vaatwasser doet, dat blijkt niet top te zijn. Dan gaan ze op den duur op matglas lijken.

sira
door sira Aug 12, 2022 om 15:32
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ontkalk met citroenzuurkristallen, vind ik persoonlijk beter werken dan azijn. Met een zak van 1 kg doe ik een paar jaar.
Dit wordt ook in de voedingsmiddelensector en brouwerijen gebruikt, het is namelijk onschadelijk voor de gezondheid als er iets mocht achterblijven.

Inderdaad krijgen glazen in de vaatwasser last van glascorrosie en dat is er niet meer uit te krijgen.

rj
door rjw Aug 12, 2022 om 16:15
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Schoonmaakazijn moet je alleen maar gebruiken als de leverancier van het product zegt dat bet geen kwaad kan. Metaal kan worden aangetast door schoonmaakazijn. Ontkalken op basis van citroenzuur of melkzuur is veiliger.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 12, 2022 om 21:07
2039 Antwoorden / Vragen

Je hebt kalkaanslag en je hebt microbarstjes in het glas die ook nog een beetje uit-etsen. Het zijn twee verschillende fenomenen. Het eerste kun je met ieder zuur verwijderen, het tweede is permanent. In combinatie met voeding gebruiken we tegenwoordig liever citroenzuur of melkzuur, niet dat azijn niet effectief is maar die geur blijft vaak zo hangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 12, 2022 om 15:24
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie hier de wettelijke regelgeving: https://www.rivm.nl/drinkwater/drinkwater-en-regelgeving en hier ziet u meer ook aangaande uw omgeving.

In de lijst staat voor Lochem (ergens onder in de lijst maar ook te vinden met postcode:

Lochem minimaal 6.70  en maximaal 7.80
    en m.b.t. eventuele maatregel om dat lager te krijgen (Zutphen heeft bijv. een lager gehalte is het Vitens die is aan te spreken of eventueel via uw Gemeentebestuur.

sira
door sira - Aug 12, 2022 om 15:26
2322 Antwoorden / 24 Vragen

De norm zit tussen de 5,6 dH (ondergrens) en de 12,5 dH (bovengrens).

Er zijn stripjes te verkrijgen waarmee u het zelf kunt meten, even zoeken op internet. Lees wel goed de gebruiksaanwijzing, want de stripjes mogen niet te lang op te kort in het water gehouden worden.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 12, 2022 om 15:28
853 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Nico,

Op de site van je waterleverancier kun je precies zien hoeveel kalk er in je water zit. Per regio/waterwingebied leverancier zit er verschil in de hoeveelheid kalk in het water. Dat heeft te maken met de grond, zand, klei, kalkrijk en meer van dat soort dingen. Hier in mijn gemeente is het water erg zacht, maar toch heb ik ook na gebruik van mijn waterkoker last van kalkaanslag.

Wat doe ik tegen kalkaanslag voor alle machines waar water doorheen loopt? Ik gebruik daarvoor doodordinaire witte - of schoonmaakazijn en dat werkt prima.

Lijkt me een onzinnige actie om te gaan vragen (eisen?) of het kalkgehalte teruggedrongen kan worden. Wat denk je daarmee op te schieten?

FIY
kijk hier en ook hier dat geeft je een idee.

ro
door ronny530 - Aug 12, 2022 om 15:46
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U bent niet de enige want met 6.80 graden duitse standaard is het drinkwater tamelijk hard. De waterhardheid valt binnen de norm die er voor staat omdat 6,80 graden duitse standaard acceptabel gevonden wordt. Kalk in drinkwater zal er altijd zijn en komt uit opgepompt grondwater in mindere mate voor dan waterwin gebieden die rivierwater in de duinen laten bezinken en vervolgens weer opgepompt worden. Een polulaire waterontharder voor een godsvermogen aanschaffen lost het probleem niet op maar dure ontkalkingsmiddelen in uw apparatuur gebruiken ook niet. Wat wel helpt is het glas direct na het afspoelen met een theedoek droog te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 12, 2022 om 21:01
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nico,

Ik raad aan om zo min mogelijk kraanwater te drinken.

Als je beide regelmatig drinkt dan proef je het verschil.

Kijk ook even in de volgende link :

[EDIT REDACTIE]: Link verwijderd, leest als onzin en is voornamelijk bedoeld om waterfilters te slijten.

justmeagain
door justmeagain Aug 13, 2022 om 00:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

Sorry maar wat een lulverhaal wordt daar verteld. Overal op internet en bij je waterleverancier kun je deze verzinsels ontkrachten door even te lezen. Dat mens heeft een commercieel belang bij de verkoop van apparaten die haar verhaal ondersteunen en ja zo maak je ons beste water ter wereld een bron van nitraten, zware metalen,  medicatie enz

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 13, 2022 om 00:35
1757 Antwoorden / 31 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 13, 2022 om 00:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Nog een link : https://www.parool.nl/nederland/rivm-te-veel-schadelijke-stoffen-pfas-in-voedsel-en-drinkwater~b56a4208/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 13, 2022 om 00:51
1757 Antwoorden / 31 Vragen
rj
door rjw Aug 13, 2022 om 09:05
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Weer iets wat de boomers hebben verziekt voor de volgende generaties. En ondertussen niets willen veranderen. Gewoon de hele boel naar de kloten laten gaan.

gerbera
door gerbera Aug 14, 2022 om 10:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@ A'dammer, linken vinden is niet zo moeilijk maar lees ze dan ook voor dat u deze plaatst;

Het RIVM baseert zich op schattingen, omdat veel meetresultaten onder de nauwkeurigheidsmarges liggen. Ook zijn sommige gegevens verouderd, aldus het instituut.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 14, 2022 om 11:52
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Voor de zekerheid kook ik kraanwater.

ju
door juliomariner Aug 14, 2022 om 18:01
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een bullshit.  Waarom wordt deze fantast niet van dit forum verwijderd?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 14, 2022 om 19:46
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Heeft u mijn links wel gelezen?

gerbera
door gerbera Aug 15, 2022 om 14:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de zekerheid kook ik kraanwater.

Kost weer extra (dure) stroom en lost je het kalk probleem niet mee op maar verbrand je wel je lippen bij het drinken.

Me
door Meindo Aug 15, 2022 om 16:41
63 Antwoorden / Vragen

RJW. wat heb je toch tegen boomers? Dank zij de boomers heb jij nu een goed leven. Dat hebben de boomers in hun werkzame leven voor jou opgebouwd voor een paar rotcenten.

Be
door Bemoei_Al Aug 16, 2022 om 19:19
18 Antwoorden / 2 Vragen
atlas1302
door atlas1302 - Aug 13, 2022 om 10:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om te drinken zou ik gewoon dikke flessen van 5 ltr. kopen, de kosten zijn het niet . Het is lekker en je lichaam heeft nu eenmaal water nodig in bepaalde hoeveelheid.
Alles waar TE voor staat is meestal niet goed, maar in dit geval hoeft u zich geen zorgen te maken.

Kalk is een natuurlijk bestanddeel van drinkwater. De aanwezigheid van kalk in kraanwater is niet schadelijk voor uw gezondheid. Integendeel, het is zelfs belangrijk (én wettelijk verplicht) dat een minimale hoeveelheid kalk en magnesium in het kraanwater voorkomt omdat uw lichaam dat nodig heeft.

Be
door Bemoei_Al Aug 16, 2022 om 19:34
18 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Om te drinken zou ik gewoon dikke flessen van 5 ltr. kopen, de kosten zijn het niet.

Niet voor mens zijn/haar beurs, maar wat voor het milieu?

En waar komt Bar le Duc vandaan? Juist! Naast het inname gebied van het water uit de kraan. Alleen wordt dat Le Duc water niet "gezuiverd" (dat mag niet want dan is het geen""mineraal water").
En 1000 liter kraanwater kost nog geen 2 euro!

atlas1302
door atlas1302 Aug 17, 2022 om 12:29
341 Antwoorden / 13 Vragen

Oh ja natuurlijk, milieu! Dan ook maar geen cola meer in die plastic flessen. Maar ik begrijp het, het is toch maar water en twee liter per dag is ruim voldoende voor mens en gezondheid.

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2022 om 14:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het max is 17,8 gr per 1000 liter, in uw woonplaats is de hoeveelheid kalk 17,4 gr per 1000 liter wat dus behoorlijk hoog is, de hoeveelheid bepaald dan de hardheid van het water welke 11,4 dH is.

Ton van Duiven
door Ton van Duiven - Aug 14, 2022 om 16:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na een tijdje in het buitenland te hebben gezeten, heb ik ook inderdaad het idee dat hier (Noord-Holland) er flink wat kalk in onze kraanwater zit. Een blik in de waterkoker is soms voldoende. Of allerlei deeltjes in een vers glas water. Laatste tijd neig ik ook steeds meer naar water uit de winkel. Iets om uit te zoeken zeker!

gerbera
door gerbera Aug 15, 2022 om 10:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is de hardheid van het water? PWN levert in heel Noord-Holland drinkwater met een gemiddelde hardheid van 7,9 graden Duitse Hardheid (dH). Daarmee is ons drinkwater zacht. Zacht drinkwater heeft een aantal voordelen. Doordat er weinig kalk en magnesium in zit, is het verwijderen van kalkaanslag minder vaak nodig.
Referentie: www.pwn.nl/veelgestelde-vragen/wat-de-hardheid-van-het-water.

Woon zelf in Noord Holland en heb weinig last van kalkaanslag, ook in mijn waterkoker.

Wetende
door Wetende - Aug 15, 2022 om 11:42
1 Antwoorden / Vragen

Wij gebruiken sinds ruim een jaar een magneetontkalker op onze waterleiding,  en ik moet zeggen het werkt fantastisch. Al van begin af blijft oa kranen, douchecabine,  tegels, glaswerk, vrij van kalkaanslag, wij reinigen ongeveer om de 3 weken de afwasmachine en waterkoker met baking soda wordt die weer helemaal schoon van en lekker fris.

Ni
door Nico van de Water - Aug 15, 2022 om 11:45
2 Antwoorden / 3 Vragen

Bij deze wil ik alle inzenders van antwoorden op mijn vraag/probleem over kalk in drinkwater in Lochem en omgeving bij deze hartelijk danken! Er is inderdaad nogal wat uit te zoeken. Met vriendelijke groet, Nico.

bu
door butler44 - Aug 15, 2022 om 13:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Koop een goede waterontharder (zoutinstallatie) en je bent van alle problemen af.
Ik gebruik al ruim 10 jaar zo'n installatie.
Geen problemen meer met het verkalken van wasmachines /vaatwassers / koffiezet aparaten / douchewanden etc. etc.
Spaart op termijn ook het gebruik van allerlei ontkalkingsmiddelen.
Ik weet het is niet goedkoop maar op termijn verdient het zich terug.

mo
door mof - Aug 15, 2022 om 14:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ontkalken kan door het water te koken voor gebruik. Daar heb je geen chemie voor nodig.

OM
door OMETON88 - Aug 15, 2022 om 16:37
1 Antwoorden / Vragen

ATLAS1302  1000 liter drinkwater kost ongeveer € 2,-

 Chaudfontaine Still | Petfles 6 x 1,5 liter € 6,80------is 9 liter

 SPA Reine water, fles van 1,5 liter, pak van 6 stuks € 8,62-----is 9 LITER

En dan het plastic nog  wat niet nodig is